Gedserbanen, igen, igen

af gamle ole, mandag 25. april, 2011, 13:33 (3399 dage siden)

Var i Gedser idag. Stadig spænding på vejoverførselskontrolsignalerne.
Fik oplyst følgende (til nogen forundring)
1 Man er ved at bygge ny superfærgeterminal ved den gamle jernbanefærgeterminal
2 Man vil anlægge ny jernbanefærgesporforbindelse øst om remissen!!!?
3 Banestyrelsen vil kun godkende strækningen Nyk.-Væggerløse, såldes at materiellet i Gedser Remise bliver "lukket inde".
Kan nogen be-eller afkræfte disse oplysninger?

Gedserbanen, igen, igen

af Erik Kjærgaard, mandag 25. april, 2011, 13:38 (3399 dage siden) @ gamle ole

Til punkt 1 kan jeg henvise til:

http://folketidende.dk/scandlines-investerer-i-gedser

som er noget gammel.
Ellers kan jeg desværre ikke bidrage med relevante oplysninger.

Gedserbanen, igen, igen

af Anders Madsen, mandag 25. april, 2011, 19:15 (3399 dage siden) @ gamle ole

Jeg ved ikke, hvor du har dine oplysninger fra. Det lyder spændende, men desværre er det ønsketænkning og ikke virkelighedstro.

1: Det kan bekræftes. I den forbindelse vil Scandlines fjerne perronsporet til stationen og vestre leje skal gennemgå en omfattende ombygning. Rederiet vil anvende nye bilfærger, således fjernes sporforbindelsen til lejet.

2: Det kan jeg godt afvise. Det giver ingen mening at anlægge et jernbanefærgeleje, når der er truffet politisk beslutning om ikke længere at køre persontogstrafik på Gedserbanen.
Et jernbanefærgeleje er hverken i overensstemmelse med Scandlines´s planer, Guldborgsund Kommunes lokalplan for området(lokalplan 141 for Gedser Færgehavn) eller i kommunens nye helhedsplan for Gedser. Det indgår heller ikke i planerne vedr. "Trafikkultur Gedser", der er til formål at bevare det unikke trafikkulturelle miljo omkring Gedser og Gedserbanen.
Til gengæld arbejdes der på at etablere et nyt stationsanlæg med perronspor og omløbsspor til veterantog til erstatning for de planlagte ændringer af Gedserbanens linjeføring i Gedser. Der findes jernbaneinfrastruktur, der ikke ejes af Banedanmark, idet Gedser Remise er infrastrukturejer og Nordisk Jernbane-klub er infrastrukturforvalter for en del af jernbaneinfrastrukturen i Gedser.

3: Strækningen Nyk.-Væggerløse er åben i denne uge, da DSB afprøver IC4-tog hele uge. Derudover er Gedserbanen foreløbig betragtet som "hvilende", men hvor mange "hvilende" baner i Danmark er genåbnet?

Gedserbanen, igen, igen

af gamle ole, tirsdag 26. april, 2011, 06:39 (3398 dage siden) @ Anders Madsen

ok. Så er de sådan det hænger sammen. Ku heller ikke forstå det med nyetablering.
Kilden var i øvrigt folk på museet

Gedserbanen, igen, igen

af Allan Støvring-Nielsen, tirsdag 26. april, 2011, 16:00 (3398 dage siden) @ gamle ole

ok. Så er de sådan det hænger sammen. Ku heller ikke forstå det med nyetablering.
Kilden var i øvrigt folk på museet

Det er nu ikke helt løgn. Jernbane arealet ned mod stationsbygningen fjernes, og Gedserbanen ender fremover i et nyt spor, der lægges fra stationens nordende og ind til remisen. Hvordan dette projekt er afstemt med evt. tilladelse til veterantogskørsel ved jeg ikke. Men det vil selvfølgelig være tosset at lægge det nye spor ved remisen, hvis ikke der må køres syd for Væggerløse!

mvh, Allan

Avatar

Gedserbanen, igen, igen

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, onsdag 27. april, 2011, 06:34 (3397 dage siden) @ Anders Madsen

3: Strækningen Nyk.-Væggerløse er åben i denne uge, da DSB afprøver IC4-tog hele uge. Derudover er Gedserbanen foreløbig betragtet som "hvilende", men hvor mange "hvilende" baner i Danmark er genåbnet?

For snart en måned siden kunne Ranslirpa ellers afsløre den sensationelle nyhed om, at strækningen på Randers Havn stod foran en genåbning, efter at havnesporene havde "hvilet" i en årrække og derved haft tid til at regenerere sig selv :-D
Meeen måske skal man jo nok ikke fæste lid til så spinkelt et håb... :-|
Gedserbanen som veteranjernbane lyder ellers som et spændende projekt - og sporet er vel formodentlig statig i nogenlunde god stand (?).
(Og nu husker Scandlines vel at passe godt på den flotte stationsbygning ?!?. Og at pakhuset er fredet ! ).

Gedserbanen, igen, igen

af Anders Madsen, onsdag 27. april, 2011, 09:38 (3397 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Vedr. stationen fra 1903 (den 2. station) er dette at læse i lokalplan 141 for Gedser Havn:
"Gedser Station vil ikke længere fungere som station, dog overgår den til
terminalbygning for den fremtidige færgedrift. Dette må ses som positivt,
idet det sikres, at der ikke sker en funktionstømning af bygningen.
Hovedparten af de øvrige bygninger på havneområdet bevares og vil fortsat
blive anvendt til forskellige formål".

Vedr. pakhuset fra 1886 er dette at læse i lokalplan 141 for Gedser Havn:
"Pakhuset i den vestlige del af området er der ikke fundet en funktion til og
bygninger tillades nedrevet. Bygningen har i gennem en årrække ikke været
vedligeholdt, hvorfor den i dag fremstår lidt forsømt".
Sammen med en hel del spor gives der med andre ord tilladelse til nedrivning af det bevaringsværdige pakhus for at gøre plads til opmarchbåse, hvilket efterfølgende har skabt en del debat i den lokal presse.

Gedserbanen, igen, igen

af Anders Madsen, søndag 01. maj, 2011, 12:21 (3393 dage siden) @ Anders Madsen

Nu kan man følge den kulturhistoriske katastrofe, der er under opsejling i Gedser med ombygningen af Gedser station og havn. Der er blandt andet billede af pakhuset:

http://www.lollandsbanen-privat.dk/Ombygning%20i%20Gedser.htm

Avatar

Gedserbanen, igen, igen

af Johnni Lassen ⌂, søndag 01. maj, 2011, 13:39 (3393 dage siden) @ Anders Madsen

Ja, det pynter ikke ligefrem med den skurby:-(
[image]
Så var der mere idyl sidste år, da NOJK kørte ture til Nykøbing F den 27 juni 2010.

Gedserbanen, igen, igen

af Henrik, søndag 01. maj, 2011, 13:41 (3393 dage siden) @ Anders Madsen

Her er et par tegninger af Gedser Station som den vil komme til at se ud når projektet er færdigt.

Stationsbygningen bevares men uden sporforbindelse. Remisen ser ud til at bevare sin sporforbindelse

http://peecee.dk/upload/view/304398

http://peecee.dk/upload/view/304399

Avatar

Gedserbanen, igen, igen

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, tirsdag 03. maj, 2011, 12:05 (3391 dage siden) @ Henrik

Her er et par tegninger af Gedser Station som den vil komme til at se ud når projektet er færdigt.

Stationsbygningen bevares men uden sporforbindelse. Remisen ser ud til at bevare sin sporforbindelse

http://peecee.dk/upload/view/304398

http://peecee.dk/upload/view/304399

Endnu en triumf for asfalt og gummihjul - det får sikkert Hans Christian Schmidt til at juble.
Er du sikker på at sporforbindelsen med omverdenen bevares ?
På kort nr. 1 ser det ud som om, at der ligger asfalt henover indkørselssporene til stationsområdet - og dermed også til remiseområdet.
Og hvorfor har Scandlines så travlt med at fjerne perronsporene ?
Skal stationsbygningen mon bruges til andet formål ?.

Gedserbanen, igen, igen

af Anders Madsen, onsdag 11. maj, 2011, 15:52 (3383 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

"Endnu en triumf for asfalt og gummihjul - det får sikkert Hans Christian Schmidt til at juble.
Er du sikker på at sporforbindelsen med omverdenen bevares ?
På kort nr. 1 ser det ud som om, at der ligger asfalt henover indkørselssporene til stationsområdet - og dermed også til remiseområdet.
Og hvorfor har Scandlines så travlt med at fjerne perronsporene ?
Skal stationsbygningen mon bruges til andet formål ?."


Asfalten henover indkørselssporet skyldes, at sporet skal løbe gennem en rundkørsel ved Gedser Landevej og Landgade, inden det løber ind på remisens sporområde. Jeg ved godt, det lyder besynderligt!

Scandlines har desværre travlt med at fjerne perronsporet, forbi færgerne i fremtiden skal anvende vestre leje. Stationen er indrettet således med kontorer i bygningens østlige del. Derfor skal de rejsende/landgangpassagerne passerer tværs over og det gør lettest, når sporet ikke kommer i vejen. Jeg undrer mig bare over, hvorfor man ikke bevarer hovedsporet. Når der alligevel skal være asfalt, kan man ligge asfalt op til og imellem skinnerne. Derved vil veterantog stadig kunne starte fra stationen, men den går nok ikke på grund af sikkerhedsårsager!

Scandlines vil benytte stationen til en ny færgeterminal, der flytter fra den første stationsbygning. Rederiets argument er, at man på den måde flytter færgefarten længere væk fra byen, mens den vil give byen en bedre sammenhængskraft!

De første spor er taget op:

http://www.lollandsbanen-privat.dk/Ombygning%20i%20Gedser.htm

Gedserbanen, igen, igen

af TeamBaumann, Hjordkær, onsdag 11. maj, 2011, 16:06 (3383 dage siden) @ Anders Madsen

Bliver den gamle Gedser stationsbygning også brækket væk / fjernet???
Eller er den måske på en måde kultur / historie beskyttet.

Gedserbanen, igen, igen

af Anders Madsen, lørdag 14. maj, 2011, 18:38 (3380 dage siden) @ TeamBaumann

"Bliver den gamle Gedser stationsbygning også brækket væk / fjernet???
Eller er den måske på en måde kultur / historie beskyttet."


Ud fra en kulturhistorisk vurdering fra Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur har Guldborgsund Kommune indstillet den første og den anden stationsbygning samt stationsforstanderboligen og remisen bevaringsværdige i lokalplan 141 over Gedser Havn. Jeg ved dog ikke i hvilken grad.
Men hele historien med pakhuset, som er den eneste bygning i området, der er erklæret bevaringsværdig af Kulturarvsstyrelsen, viser åbenbart at man ikke kan stole på det.

Nu er perronsporet fjernet og “David” står til afhentning:

http://www.lollandsbanen-privat.dk/Nyheder.htm

Gedserbanen, igen, igen

af re20000 @, lørdag 14. maj, 2011, 19:02 (3380 dage siden) @ Anders Madsen

Held og lykke med David! Så den stå foran remisen for et par uger siden. der skal godt nok bankes meget rust før den bliver til noget igen. Er der en motor til den, der lå ikke nogen i, og skal den stadig være vacuumbremset? det gætter jeg på den er udfra beholdernes udseende.

Nold

Gedserbanen, igen, igen

af Anders Madsen, søndag 15. maj, 2011, 10:56 (3379 dage siden) @ re20000

"Held og lykke med David! Så den stå foran remisen for et par uger siden. der skal godt nok bankes meget rust før den bliver til noget igen. Er der en motor til den, der lå ikke nogen i, og skal den stadig være vacuumbremset? det gætter jeg på den er udfra beholdernes udseende."


Jeg har ikke kendskab til de tekniske detaljer vedr. “David”, men jeg kan fortælle, at maskinen har stået udenfor remisen i mange år og den skal måske til Maribo, inden den skal videre med istandsættelse for øje.

Ombygning i Gedser:

http://www.lollandsbanen-privat.dk/Ombygning%20i%20Gedser.htm

Gedserbanen, igen, igen

af Poul Andersen @, fredag 20. maj, 2011, 19:52 (3374 dage siden) @ Anders Madsen

Og nu er der LA (hastighedsnedsættelse) på 40 km/t. på hele strækningen fra Nykøbing F. til Gedser. Normalhastigheden var 100 km/t. men nedsat for år tilbage til 80 km/t. og senere til 75 km/t.

Gedserbanen, igen, igen

af ljbanen, søndag 22. maj, 2011, 09:30 (3372 dage siden) @ Poul Andersen

Der er kommet lidt mere nyt med ombygning af Gedser. Foto: Anders Madsen.

http://www.lollandsbanen-privat.dk/Ombygning%20i%20Gedser.htm

Gedserbanen, igen, igen

af Poul Andersen @, søndag 22. maj, 2011, 10:44 (3372 dage siden) @ ljbanen

Hastigheden på hele strækningen Nykøbing F. - Gedser er nu nedsat til 40 km/t. i Jf. LA.

Gedserbanen, igen, igen

af Anders Madsen, søndag 22. maj, 2011, 11:30 (3372 dage siden) @ Poul Andersen

Det er en kedelig udvikling på den bane, der i år har 125 års jubilæum.
Gedser Remise har svært ved at koordinere arbejdet med at stable et arrangement på benene, da man ikke kan få tilladelse til kørsel med veterantog. Så det bliver måske et stille jubilæum, der vil gå i glemmebogen.

Nu er hele perronsporet væk:
http://www.lollandsbanen-privat.dk/Ombygning%20i%20Gedser.htm

Gedserbanen, igen, igen

af UTJ, søndag 22. maj, 2011, 11:35 (3372 dage siden) @ Poul Andersen

Hastigheden på hele strækningen Nykøbing F. - Gedser er nu nedsat til 40 km/t. i Jf. LA.

Man kan jo nærmest heller ikke vide hvor sporet slutter med al den aktivitet i Gedser :-(

Gedserbanen, igen, igen

af Anders Madsen, søndag 10. juli, 2011, 11:16 (3323 dage siden) @ UTJ

Til dem der vil følge udviklingen på Gedser station, er der nye opdateringer med billeder.

Nu er pakhuset fra 1886 jævnet med jorden:
http://www.lollandsbanen-privat.dk/Ombygning%20i%20Gedser.html

Gedser station nr. 3

af Anders Madsen, søndag 04. december, 2011, 09:34 (3176 dage siden) @ Anders Madsen

Alt imens den kommende store superfærge på Gedseroverfarten "M/S Berlin" fredag blev søsat i Tyskland, er dem tredje station i Gedsers historie ved at blive anlagt ved drejeskiven ved Gedser remise. Der er anlagt to spor og en ny perron i grus. Forbindelsen til Gedserbanen vil blive etableret senere, så der er klargjort til kørsel med veterantog:

http://www.lollandsbanen-privat.dk/Nyheder.html

Gedser station nr. 3

af Svend @, søndag 04. december, 2011, 10:51 (3176 dage siden) @ Anders Madsen

Alt imens den kommende store superfærge på Gedseroverfarten "M/S Berlin" fredag blev søsat i Tyskland, er dem tredje station i Gedsers historie ved at blive anlagt ved drejeskiven ved Gedser remise. Der er anlagt to spor og en ny perron i grus. Forbindelsen til Gedserbanen vil blive etableret senere, så der er klargjort til kørsel med veterantog:

Det ser godt ud - så må vi blot håbe på, at sporet (og øvrige infrastruktur) mod Nykøbing F bliver vedligeholdt, så der kan køres på det.

Det er forbløffende, at ikke engang Gedser (809 indbyggere) kan holdes grafittifri. Vognene trænger til enten at komme indenfor eller blive forsynet med presenning.

--
Svend

[image]

Gedser station nr. 3

af re20000 @, søndag 04. december, 2011, 12:55 (3176 dage siden) @ Anders Madsen

Og sporet bliver lagt i grus så man ikke ser de "nymodens" betonsveller. Gennemført stil! Er det meningen, man skal køre hele vejen fra Nf ?

Nold

Avatar

Gedser station nr. 3

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, søndag 04. december, 2011, 23:55 (3175 dage siden) @ Anders Madsen

Alt imens den kommende store superfærge på Gedseroverfarten "M/S Berlin" fredag blev søsat i Tyskland, er dem tredje station i Gedsers historie ved at blive anlagt ved drejeskiven ved Gedser remise. Der er anlagt to spor og en ny perron i grus. Forbindelsen til Gedserbanen vil blive etableret senere, så der er klargjort til kørsel med veterantog:

http://www.lollandsbanen-privat.dk/Nyheder.html

Det er rigtig gode nyheder.
Der kan også læses lidt om det på Gedser-Remise.dk (opdateret 19. november 2011).
Drejeskiven har fået en kærlig hånd - og når remisen og området udenom engang står fint og flot vil der uden tvivl være et hyggeligt miljø til veterantogsaktiviteterne.
Pøj-pøj til de gæve folk , i Gedser - selvom det er langt fra Frederikshavn, så kommer jeg og kigger en dag :-) ikke mindst for at se SB M1, som stammer her "hjemmefra", såfremt den stadig befinder sig i Gedser (?).
BTW, er de to vandkraner stadig funktionelle ?

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Gedser station nr. 3

af Anders Madsen, fredag 09. december, 2011, 13:16 (3171 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

"Det er forbløffende, at ikke engang Gedser (809 indbyggere) kan holdes grafittifri. Vognene trænger til enten at komme indenfor eller blive forsynet med presenning."

Det er som regel ikke Gedser-borgere, der udføre grafittihærværket på vognene. Det er ofte unge gæster/passagerer der venter på færgerne, som skal slå tiden ihjel med hærværk af en eller anden form. Opmarchbåsene ligger lige ved siden af remisen.

"Er det meningen, man skal køre hele vejen fra Nf ?"

Ja, selvfølgelig er det meningen! Det ville ikke give mening at anlægge spor og perronfaciliteter, hvis der ikke blev forbindelse til omverdenen. Sporet skal løbe igennem en rundkørsel, der endnu ikke er anlagt, så man venter med tilslutningen til Gedserbanen.

"Pøj-pøj til de gæve folk , i Gedser - selvom det er langt fra Frederikshavn, så kommer jeg og kigger en dag ikke mindst for at se SB M1, som stammer her "hjemmefra", såfremt den stadig befinder sig i Gedser (?)."

Drejeskiven er i denne uge påbegyndt en større renovering, og SB M1 befinder sig stadig i remisen - dog i en kedelig stand.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen