Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Glumsø 2020 (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/4 2020, 19:48 (1466 dage siden)

Hermed en serie billeder fra Glumsø station anno 2020 (helt præcis fra i går).

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Glumsø 2020

af Niels Munch, 21/4 2020, 20:54 (1466 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for kigget, Tommy. Kvitterer med et luftfoto:

[image]Glumsø Station. Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto. År: 1936-1938. KB Luftfotosamling - Id: L00508_032.tif.

Klik på billedet for stor udgave.


N.v.h.
Niels

Glumsø 2020

af Lars, 21/4 2020, 21:27 (1466 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er eller var der noget specielt ved Glumsø?

Jeg mener at kunne huske, at det "i gamle dage" var angivet, at visse tog kørte over/via Glumsø. Den var måske krydsningsstation eller hvad?

--
mvh
Lars
Esbjerg

Glumsø 2020

af Niels-Erik Hansen, 21/4 2020, 21:59 (1466 dage siden) @ Lars

Det kunne godt være på billetterne, at det stod.

Der var vist en betalingsmæssig forskel, om man kørte mellem Næstved og Roskilde via Glumsø eller via Køge og stationerne derudover. - Det fandtes ikke i min yngste jernbanetid, da jeg startede i 1971.

"Via Glumsø" er jo selvfølgelig også en oplysning om togets rute. Det kunne "togviserskiltene" nok ikke håndtere så godt dengang! - I dag skriver vi på skærmene på perronen togets standsning ud fra køreplanens aktuelle oplysninger - og dermed også ruten.

Glumsø 2020

af Frank Poulsen, 21/4 2020, 22:33 (1466 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Man skulle vel ellers mene at det var mere oplagt at skrive via Ringsted, fremfor Glumsø...

Glumsø 2020

af Rail, 21/4 2020, 22:53 (1466 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Rail, 21/4 2020, 23:15

Man skulle vel ellers mene at det var mere oplagt at skrive via Ringsted, fremfor Glumsø...

Ja medmindre det er et tog til det sydlige udland, så er giver Ringsted stadig både muligheden via Storebælt og Rødby. Med Glumsø får du kun én mulighed.

Avatar

Glumsø 2020

af Ove Nygaard, 22/4 2020, 12:46 (1466 dage siden) @ Lars

Er eller var der noget specielt ved Glumsø?

Jeg mener at kunne huske, at det "i gamle dage" var angivet, at visse tog kørte over/via Glumsø. Den var måske krydsningsstation eller hvad?

Hej Lars!

I "min tid" på disse kanter (1969-1972), hvor jeg de sidste par år pendlede mellem Næstved og Glostrup, boede Elsa Gress i Glumsø, og hun var da "noget specielt"! ;-) Men det er nok kun vi ældre årgange, der forbinder det med noget specielt!
I Glumsø steg desuden "en meget snakkende" pendler på toget om morgenen, og han "underholdt" så meget undervejs, at man ikke nåede at få kompenseret for den manglende morgensøvn i toget, hvor man ellers havde mulighed for "en lille en på øjet"! Jo, "pendlerlivet" var ikke kedeligt den gang, og sådan noget som "togbusser" var endnu ikke kommet på mode!

Bedste hilsener
Ove af Erritsø

Glumsø 2020

af Lars, 22/4 2020, 19:44 (1465 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Ove

Jeg husker godt typen fra min egen pendlertid, og også folks mobiler, som ringede med alle mulige ringetoner og vækkede hele kupeen. :-D

--
mvh
Lars
Esbjerg

Glumsø 2020

af Allan T, 24/4 2020, 17:58 (1463 dage siden) @ Lars

I min tid i Haslev 1957-58 og 1960-64 var der flere ruter fra Haslev til stationer vest for Slagelse.
Enten via Dalmose, Glumsø eller Roskilde. Billetter af den dyreste rute var også gyldige på de billigere.
På blanko-billetter kunne skrives kombinationer. Til de fjernest liggende stationer var billetten gyldig til alle tre ruter, da det var samme pris.
De fortrykte edmonsonske billetter til kasseapparatsalg var der til visse større stationer f.eks. Odense flere udgaver.

Hilsen Allan

Glumsø Station - Arkitekt?

af esni, Frederikssund, 22/4 2020, 19:33 (1465 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er bygningen en sen Wenck eller en tidlig Seest?

--
Eskild

Glumsø Station - Arkitekt?

af Niels Munch, 22/4 2020, 21:32 (1465 dage siden) @ esni

Er bygningen en sen Wenck eller en tidlig Seest?


Stationsbygningen i Glumsø tillægges DSB's arkitekt Knud Tanggaard Seest og opførtes 1922-23.

M.v.h.
Niels

Glumsø Station - Arkitekt?

af esni, Frederikssund, 22/4 2020, 21:37 (1465 dage siden) @ Niels Munch

Er bygningen en sen Wenck eller en tidlig Seest?

Stationsbygningen i Glumsø tillægges DSB's arkitekt Knud Tanggaard Seest og opførtes 1922-23.

M.v.h.
Niels

Den ligner også Frederikssund meget godt.

Har den engang haft ur og spir midt på tagryggen som visse af de andre midtbanestationer havde?

--
Eskild

Glumsø Station (+2 arkivfotos)

af Niels Munch, 22/4 2020, 22:04 (1465 dage siden) @ esni

Den ligner også Frederikssund meget godt.

Har den engang haft ur og spir midt på tagryggen som visse af de andre midtbanestationer havde?


Det har den næppe, så ville det sikkert kunne ses på spærkonstruktionen:

[image]Glumsø station under opførelse. Del af Midtbanen, åbnet 1924. NæstvedArkiverne Foto nr.: N-B 6091.

..... eller på den færdige bygning:

[image]Glumsø Station, Motivdato: 1924. Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3. Scannummer: DJM02-00002717.

M.v.h.
Niels

Glumsø 2020 - supplerende billeder

af Henrik PS ⌂, Brøndby, 22/4 2020, 17:14 (1465 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har også været på disse kanter i lørdags og kan supplere med nogle billeder fra banearbejderne.

Her ses stationsbygningen lidt fra syd.
[image]

Diverse perronudstyr er placeret forskellige steder, så de kan blive brugt igen
[image]

Den gamle bro fra 1947 ved Skullerupvej bliver renoveret. Jeg undrer mig over, at den ikke bliver helt udskiftet, når vejbredden ikke er større.
[image]

[image]

Syd for Glumsø bliver sporet flyttet lidt mod øst.
[image]

Det betyder, at en anden bro fra 2009 ved Holmeager må lade livet.
[image]

I Næstved bliver en gammel bro fra 1924 på Herlufsholm Alle også renoveret på trods af dens lidenhed.
[image]

[image]

Så lige til sidst en lille detalje samme sted. Lige til modelbanen:)
[image]

Avatar

Glumsø 2020 - supplerende billeder

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/4 2020, 19:51 (1465 dage siden) @ Henrik PS

Så lige til sidst en lille detalje samme sted. Lige til modelbanen:)
[image]

Et fint eksemplar af de forstærkerstationer KTAS havde på sine mellembyslinier før det hele blev elektronisk. Pupinspolehuse har jeg lært af Erik V. Pedersen at de hedder og istedet for at kopiere hans forklaring vil jeg hellere skabe lidt trafik på hans side. De er omtalt her. Søg på "KTAS" så kommer i ned til omtalen godt nede på siden.
Her er en anden beskrivelse fra Ingeniøren(fra 2000).

Spændende teknik.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Glumsø 2020 - supplerende billeder

af esni, Frederikssund, 22/4 2020, 21:33 (1465 dage siden) @ Michael Deichmann

Så lige til sidst en lille detalje samme sted. Lige til modelbanen:)
[image]

Et fint eksemplar af de forstærkerstationer KTAS havde på sine mellembyslinier før det hele blev elektronisk. Pupinspolehuse har jeg lært af Erik V. Pedersen at de hedder og istedet for at kopiere hans forklaring vil jeg hellere skabe lidt trafik på hans side. De er omtalt her. Søg på "KTAS" så kommer i ned til omtalen godt nede på siden.
Her er en anden beskrivelse fra Ingeniøren(fra 2000).

Spændende teknik.

En forstærkerstation er det ikke, de fyldte typisk en hel etage i en centralbygning

Før 1985 var forstærkerstationer et P&T anliggende, også selvom det var trafik indenfor det regionale selskabs område.
'Mellembys' samtaler blev ført i kabler, der dengang var P&Ts ejendom - og den mere komplekse teknik blev passet af Tele-uddannede personer, som typisk havde mere elektroteknisk uddannelse end telefonselskabernes personale.

Hytten er opført af KTAS før 1985, så det har ikke med langdistaancekabler at gøre, men det KAN sagtens være en hytte til pupinspoler til kabler i lokalområdet, eller det kan være et fremskudt krydsfelt. Hvor lå KTAS central i Glumsø?

--
Eskild

Glumsø 2020 - supplerende billeder

af UTJ, 23/4 2020, 08:29 (1465 dage siden) @ esni

Det er ikke korrekt. Nu er jeg nærmest ud af en telefonfamilie og KTAS havde koncession, jf flg gamle tekst.
"I de for Telefonselskaberne udstedte Koncessioner er der som nævnt den Bestemmelse, at Staten forbeholder sig Ret til at besørge Telefontrafik indenfor Telefonselskabernes (...) I Praksis er imidlertid Forholdet dette, at Statstelefonen kun besørger mellembys Telefontrafik, paa Sjælland og Fyn besørger Statstelefonen tilmed kun mellembys Trafik, naar dette kan ske uden Benyttelse af det private Telefonselskabs Abonnentledninger. Samarbejdet mellem Statstelefonen og Telefonselskaberne iøvrigt bestaar i gensidig vederlagsfri Sammenstilling af Statstelefonens og Telefonselskabernes Centralstationer, er der for den mellembys Telefontrafiks Vedkommende et Omraade, paa hvilket Statstelefonen og Telefonselskaberne konkurrere, ganske vist paa en Maade, der gennemgaaende er i Telefonselskabernes Favør. "
Staten havde en aktiepost i KTAS og når statens repræsentalt stemte ved generalforsamlingen, var det hele afgjort (!)........
Her KTAS igang i sådan et "hus":
[image]Ca 1945 (foto: Ib Carlsen, slg UTJ)
Indeni:
[image]Ca 1945 (foto: Ib Carlsen, slg UTJ)

Find KTAS' udmærkede jubilæumsbøger antikvarisk, de er ganske insigtsfulde.

--
ئۇلغىك

Glumsø 2020 - supplerende billeder

af esni, Frederikssund, 23/4 2020, 12:24 (1465 dage siden) @ UTJ

Mit kendskab til forholdene inden 1985 er kun indirekte igennem ældre kolleger - min egen tid i Tele startede hos P%T's arvtager StatensTeletjeneste i 1988 og sluttede hos TDC i 2005

Du skal skelne stærkt imellem telefontrafik og ejerskab af mellemcentral kabler mv

P&T var indtil 1985 ejer af kablerne imellem hovedcentralerne, og der blev bygget store coax anlæg med bærefrekvens udstyr imellem dem. Da disse anlæg blev overdraget til bl.a. KTAS i 1985 fulgte ikka alle folkene med, men man hjalp i stor udstrækning hinanden, især når et par tidligere kolleger havde lavet en 'cowboy'-løsning for at noget til at virke - og de så endte i hver sin organisation efter 1985.

Tilsvarende var anden teletrafik end telefoni P&Ts domæne, selvom abonnentkablerne tilhørte fx KTAS.

Det tog ca 10 år at overkomme gammelt nid imellem selskaberne og P&T....

--
Eskild

Avatar

Glumsø 2020 - supplerende billeder

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/4 2020, 21:19 (1464 dage siden) @ Michael Deichmann

Så lige til sidst en lille detalje samme sted. Lige til modelbanen:)
[image]

Et fint eksemplar af de forstærkerstationer KTAS havde på sine mellembyslinier før det hele blev elektronisk. Pupinspolehuse

Siden fik jeg læst op på emnet og pupinspolerne forstærker ingentingog det var/er pupinspoler de der huse er bygget til. Pupinspoler blev brugt til at kompenserer for de effekter det gavde at et par telefonledninger løber ved siden af hinanden og en lang strækning. Det giver anledning til nogle forvrængninger som spolerne så afhjælper - for nu ikke at dykke ned i en dybere elektroteknisk redegørelse.

I stand corrected.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Glumsø 2020 - supplerende billeder

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 23/4 2020, 21:55 (1464 dage siden) @ Michael Deichmann

Siden fik jeg læst op på emnet og pupinspolerne forstærker ingentingog det var/er pupinspoler de der huse er bygget til. Pupinspoler blev brugt til at kompenserer for de effekter det gavde at et par telefonledninger løber ved siden af hinanden og en lang strækning. Det giver anledning til nogle forvrængninger som spolerne så afhjælper - for nu ikke at dykke ned i en dybere elektroteknisk redegørelse.


Noget lignende benyttes også på højspændingsforbindelse, der er anlagt som jordkabler. Her opstår der en kapacitet imellem de 3 faserne, L1,L2 og L3, og deraf en faseforskydning. Det kompenserer man for med nogle spoler, kaldet en reaktor.

400 kV Højspændingsforbindelse Kassø-Tjele er anlagt som luftledninger, men ved Vejen er et stykke nedgravet pga. noget natur man vil beskytte. På koblingsstationen i Revsing er de omtalte spoler anbragt udenfor selv koblingsstationen.

https://energinet.dk/Om-nyheder/Nyheder/2017/04/25/Energinet-dk-kober-syv-reaktorer

[image]
Fasekompeseringsanlægget med indføring til koblingsstationen


[image]
Revsing Koblingsstation set indefra

Glumsø 2020 - supplerende billeder

af re20000, 23/4 2020, 23:34 (1464 dage siden) @ Henrik Hansen

Ja, det skal lige gøres klart at denne slags reaktorer intet har med kernekraft at gøre!

Nold

Glumsø 2020 - supplerende billeder - OT pupinledninger etc

af esni, Frederikssund, 23/4 2020, 23:26 (1464 dage siden) @ Michael Deichmann

Så lige til sidst en lille detalje samme sted. Lige til modelbanen:)
[image]

Et fint eksemplar af de forstærkerstationer KTAS havde på sine mellembyslinier før det hele blev elektronisk. Pupinspolehuse

Siden fik jeg læst op på emnet og pupinspolerne forstærker ingentingog det var/er pupinspoler de der huse er bygget til. Pupinspoler blev brugt til at kompenserer for de effekter det gavde at et par telefonledninger løber ved siden af hinanden og en lang strækning. Det giver anledning til nogle forvrængninger som spolerne så afhjælper - for nu ikke at dykke ned i en dybere elektroteknisk redegørelse.

I stand corrected.

EA 3014 var navngivet C.E.Krarup - han opfandt en anden løsning på det problem som Pupin løste med sine spoler. Krarup omviklede hvert korepar med mymetal, hvorved ledningens selvinduktion blev forhøjet, hvilket reducerede dæmpningen.Man talte om pupin ledninger og krarupledninger, som begge blev brugt i lange abonnentledninger og i korte mellemcentralledninger

--
Eskild

Avatar

Glumsø 2020

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/11 2020, 21:43 (1254 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed et par helt friske billeder fra Glumsø.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

ContecRailBillige jernbane T-shirts

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak