Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Grenåbanens nye tog

af Svend Jensen, 22/10 2010, 04:26 (4935 dage siden)

Jeg spurgte for en tid siden om nogen vidste noget om de nye tog til Grenåbanen. Det forlyder (se den gamle tråd), at tre MQ-sæt er på vej gennem Tyskland, og her til morgen fandt jeg en spændende artikel på jp.dk: http://jp.dk/indland/aar/erhverv/article2183860.ece . Af boksen til venstre fremgår det, at de nye tog begynder at ankomme til november og skal i drift til december.

Hvis nogen har flere eller andre informationer end disse vil det blive højt værdsat.

Grenåbanens nye tog

af jmp, 25/10 2010, 03:11 (4932 dage siden) @ Svend Jensen

Jeg har spurgt lidt rundt blandt folk med fingeren på pulsen.

- de tre nye MQ er strandet i Padborg og venter på lidt papirarbejde. Det bliver CFL's opgave at transportere dem til Fredericia.

- det er stadig planen, at Grenåbanen bliver 100% MQ fra december.

- køreplanskiftet på Grenåbanen 28/3-11 har ikke noget med litra MQ at gøre. Det drejer sig om samdrift med Odderbanen. Det når man dog ikke at blive klar til pr. 28/3.

Og så lige lidt ordkløveri. 12 af Grenåbanens nye tog er sådan se allerede i drift. Svendborgbanen, Vestfyn og Grenåbanen bliver nemlig et samlet løb for alle MQ. Der bliver udvekslingskørsler mellem Århus og Fredericia. Disse kan ses i TKV K11.

Jan

Grenåbanens nye tog

af jmp, 30/10 2010, 07:54 (4927 dage siden) @ jmp

- de tre nye MQ er strandet i Padborg og venter på lidt papirarbejde. Det bliver CFL's opgave at transportere dem til Fredericia.

MQ 23, MQ 24 og MQ 26 kom til Fredericia natten mellem torsdag og fredag.

Jan

Grenåbanens nye tog

af Svend Jensen, 31/10 2010, 02:48 (4926 dage siden) @ jmp

Tak for info, endelig en der ved noget!

Grenåbanens nye tog

af Søren Nygaard, 31/10 2010, 14:12 (4926 dage siden) @ Svend Jensen

Der er kommet MQ til Århus.
Det er ganskevist ikke et af de nye sæt, men det er førstegang jeg har set MQ i Århus.

[image]

MQ 4113 Århus under ringgadebroen 31-10-2010

Søren Nygaard.

Grenåbanens nye tog

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 31/10 2010, 15:42 (4925 dage siden) @ Søren Nygaard

Der er kommet MQ til Århus.
Det er ganskevist ikke et af de nye sæt, men det er førstegang jeg har set MQ i Århus.

[image]

MQ 4113 Århus under ringgadebroen 31-10-2010

Søren Nygaard.

Bruges til MQ-uddannelse af Århus lokomotivførere.

Mvh Jørgen

Grenåbanens nye tog

af jmp, 31/10 2010, 16:21 (4925 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Ja, det er over en måned siden det startede.

Der ud over kommer MQ regelmæssigt til Århus for hjulafdrejning. Der er en fakultativ plan for torsdage i TKV.

Jan

ContecRail
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere
DSB ME1515

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak