Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bf vogne i IC-tog

af Hedegaard, 30/4 2011, 18:40 (4764 dage siden)

Når man ser billeder af de lokomotivtrukne IC-tog, så er det sjældent at man ser en Bf vogn i stammen. Man hører stort set heller aldrig erindringer fra folk, som har kørt med disse.
Hvilken funktion havde disse vogne i IC-trafikken? Blev de kun brugt som aflastningsvogne på de travle rejsedage, eller fandtes der faste løb med Bf?

Bf vogne i IC-tog

af Holger Cordtz, Kolding, 30/4 2011, 19:11 (4764 dage siden) @ Hedegaard

Når man ser billeder af de lokomotivtrukne IC-tog, så er det sjældent at man ser en Bf vogn i stammen. Man hører stort set heller aldrig erindringer fra folk, som har kørt med disse.
Hvilken funktion havde disse vogne i IC-trafikken? Blev de kun brugt som aflastningsvogne på de travle rejsedage, eller fandtes der faste løb med Bf?

Hej

Jeg har engang kørt i en Bf vogne fra Kolding til København i et IC tog,
men det var fordi der var "nedbrud" på den normale B vogn. og Togføren beklage det.
Der var af samme grund ged i pladsbiletter, men da en Bf og en B vogne begge har
60 pladser gik det op, med at flytte lidt rundt. så folk kom til at side med famile m.v.
Så de må være brugt som reserve vogne, om de kørte i faste stammer har jeg aldrig set, kun i bådtoget "Englænderen" men dette tog var ikke en rigtig IC'ere.
Undtaget IC 135/164 kørte i en kort tid med Bf vogne, kort før IC trafikken blev
over taget af IC/3

Mvh
Holger Cordtz

Bf vogne i IC-tog

af Bent Larsen @, 30/4 2011, 19:25 (4764 dage siden) @ Hedegaard

Hej
Da jeg var soldat i Holbæk i venteren 67/68 var der en BL/ Bf vogn med i bådtoget til Kb ved 1800 tiden. Der var altid god plads, jeg ved ikke om folk troede det var en 1. klassesvogn med flysæder. Sidst i firserne bestod bådtoget til Kb af 4 Bf 1 BDk og en ? Af i den sidste ombygning med B vognsdøre,eller en anden 1. kl.vogn, jeg kan ikke selv huske denne oprangering.
Bent Larsen

Bf vogne i IC-tog

af Georg Schmidt, 30/4 2011, 19:39 (4764 dage siden) @ Hedegaard

Bf-vogne blev mest brugt som forstærkningsvogne i IC trafikken. I mange år løb en Bf-vogn i nattogene 595/594. F. eks. i efteråret 1976 løb Bf fast i IC togene 140/191, 108/183. Fredag på den tid satte Århus 2 Bf i tog 160 til Nyborg med retur i 179 til Fh, disse kom så hjem i 160 til Århus havn. Ligeledes 5010-5159 Kh-Nf-Hgl og 4061-4078 til Kalundborg fredage. Søndage 1998-1502 frederikshavn-København samt 1593-1594 Kh-Fh-Kh var der Bf og jeg har nok overset en eller 2 mere.;-)
Mvh
Georg
[image]
Her tog 160 med Bf-vogn Århus 1974.

Bf vogne i IC-tog

af Poul Andersen @, 1/5 2011, 05:07 (4764 dage siden) @ Georg Schmidt

De blev også brugt i "Englænderen", hvor der tit kunne ses flere Bf vogne i samme tog.
Helt tilbage i 1960 blev der også brugt en Bl(Bf)- vogn i Lyntoget "Sønderjyden", men ellers husker jeg mest disse vogne som "enlige svaler" i Eksprestogene og man var næsten altid sikker på en god plads, da de fleste troede det var en 1´klasse vogn.

Bf vogne i IC-tog

af Peter H, Nærum, 1/5 2011, 09:14 (4764 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Her kan man tydeligt se at vindues- arrangementet ikke var så vellykket på de gamle Ac, Cb, Av, Cc osv.

Bemærk vognen lige efter Mz'eren, som er en Ax (Bxh) hvis vinduerne sidder fuldstændigt skævt!

De alu-indfattede vinduesrammer på UIC- vognene var en del bedre! eller man skulle måske sige rigtig gode:-)

Hilsen
Peter

Bf vogne i IC-tog

af Georg Schmidt, 1/5 2011, 09:49 (4764 dage siden) @ Peter H

Ja, der var tit problemer med at vinduerne "gik skævt". Trækket kunne reguleres med en kupenøgle (stedet ses på vedlagte billede fra en Ah vogn). B-vogns vinduerne var et stort fremskridt, man havde noget mere at tage fat i her. De værste var så afgjort de store tunge vinduer i AL-vognene. Det krævede en del "grosserer-kræfter" at bakse med dem, men stolene kunne tage selv de største størrelser.:-D [image]
Mvh
Georg

Bf vogne i IC-tog

af Peter H, Nærum, 1/5 2011, 16:08 (4763 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Tak for info omkring "nøglehullet". Har ofte tænkt over hvad de nu var til for, - man lære noget nyt hver dag;-)

Jeg har jo kun set Al vognene på billeder, der er jo ikke bevaret nogel at disse vogne. Men jo, det ser ud til at det var nogle rigtig store vinduer, Al'erne blev udstyret med. Panorama vinduer kunne man vel næsten kalde dem!

Ja der har været god plads i Al- sæderne til de store "guldfisk";-)

I Ah vognen indefra her, kan man se at sæderne på det tidspunkt du tog billedet, endnu har en ok polstring...DSB museumstogs Ac 42 har ikke meget postring tilbage - så man sidder ret langt nede, i forhold til tidligere:-D

Hilsen
Peter

Bf vogne i IC-tog

af seg, 1/5 2011, 05:12 (4764 dage siden) @ Hedegaard

Citat fra bogen 'Fra Lyntog til InterCity' (banebøger), s. 78:

"Midtergangsvognnen litra Bf-vognen havde den fordel at den kun var 21,7 m lang
- mod B-vognenes 24,5 m - og dermed reducerede den toglængden så meget at stammen
lige kunne være på de ældre Storebæltsfærger."

Svend G.

Bf vogne i IC-tog

af Georg Schmidt, 1/5 2011, 08:54 (4764 dage siden) @ seg

I forbindelse med overgang fra Ms-Mb lyntog til lokotrukne tog fra køreplan 68-69 i "Århus lyntogene", blev BL (Bf)-vogne indsat i 3 stammer. Oprangeringen var i diise tog AC-BL-B-B, senere blev AC til Ah og BL til Bf. Oprindelig var A-vogn planlagt til disse tog, men på grund af det forholdsvis ringe antal rejsende på 1. klasse i disse tog blev AC valgt. Fordelen med 2 "korte" vogne i de 3 stammer var, at man også kunne overføre togene på færgerne "Knudshoved" og "Korsør".
Mvh
Georg

Bf vogne i IC-tog

af gamle ole, 1/5 2011, 10:11 (4764 dage siden) @ Hedegaard

mener at der i en periode var nogle særlige bådtog på NV-banen der bestod af ex Al og måske ex-Bl i forbindelse med Kalund-Århusoverfarten

Bf vogne i IC-tog

af Togtosse, København, 1/5 2011, 16:09 (4763 dage siden) @ gamle ole

mener at der i en periode var nogle særlige bådtog på NV-banen der bestod af ex Al og måske ex-Bl i forbindelse med Kalund-Århusoverfarten

Rigtigt. Det var i årene 1985-1991, da færgerne på Kalundborg-Århus hed Niels Klim og Peder Paars :-)
[image]

Avatar

Bf-vogne i bådtog København-Kalundborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/5 2011, 10:58 (4749 dage siden) @ Togtosse

mener at der i en periode var nogle særlige bådtog på NV-banen der bestod af ex Al og måske ex-Bl i forbindelse med Kalund-Århusoverfarten


Rigtigt. Det var i årene 1985-1991, da færgerne på Kalundborg-Århus hed Niels Klim og Peder Paars :-)
[image]

.....og et interiørbillede taget 1. september 1985 af den ombyggede Bf 322 kan ses i Nordens Järnvägar 1985, side 48.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Bf vogne i IR-tog

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 2/5 2011, 07:02 (4763 dage siden) @ Hedegaard

Når man ser billeder af de lokomotivtrukne IC-tog, så er det sjældent at man ser en Bf vogn i stammen. Man hører stort set heller aldrig erindringer fra folk, som har kørt med disse.
Hvilken funktion havde disse vogne i IC-trafikken? Blev de kun brugt som aflastningsvogne på de travle rejsedage, eller fandtes der faste løb med Bf?

Så vidt jeg husker indgik Bf-vognene indimellem i IR-togene til Fh i 1990'erne (som jeg også omtalte her) - det er i hvert fald i et af disse tog, at jeg har haft fornøjelsen af at køre med vogntypen.
Disse IR-tog bestod ofte af en broget stamme af bl.a. diverse nedklasserede vogne, APO-lyntoget og vistnok også en enkelt børnevogn (?).


Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak