Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt? (Generelt)

af kme, torsdag 09. juli, 2020, 15:13 (71 dage siden)

Er der nogen der kan forklare hvorfor Fredericia blev et jernbaneknudepunkt? Det virker mærkeligt for byen ligger mærkeligt. Der er ikke en naturlig forbindelse til ret meget. Kolding er da meget mere naturlig til at binde øst-vest og nord-syd trafik sammen. Jeg ved godt at Snoghøj-shunten er af nyere dato (~25 år) men den kunne da bare være anlagt for 100 år siden.

Vejle ville også mere naturlig med nord-syd forbindelse (til Aarhus/Aalborg) og forgrening til Herning/Struer.

Men jeg kan ikke se hvad Fredericia har at byde på bortset fra en masse skinner, men det jo et hønen-ægget problem. For os der skal til Kolding/Esbjerg/Sønderborg/Hamborg er Fredericia bare en plage.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af My1201, torsdag 09. juli, 2020, 15:45 (71 dage siden) @ kme

Er der nogen der kan forklare hvorfor Fredericia blev et jernbaneknudepunkt? Det virker mærkeligt for byen ligger mærkeligt. Der er ikke en naturlig forbindelse til ret meget. Kolding er da meget mere naturlig til at binde øst-vest og nord-syd trafik sammen. Jeg ved godt at Snoghøj-shunten er af nyere dato (~25 år) men den kunne da bare være anlagt for 100 år siden.

Vejle ville også mere naturlig med nord-syd forbindelse (til Aarhus/Aalborg) og forgrening til Herning/Struer.

Men jeg kan ikke se hvad Fredericia har at byde på bortset fra en masse skinner, men det jo et hønen-ægget problem. For os der skal til Kolding/Esbjerg/Sønderborg/Hamborg er Fredericia bare en plage.

Måske dette gør dig klogere?

https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=214&content=Fredericia+Statio...

OT: Danmarks længste perron?

af Scharfenberg, fredag 10. juli, 2020, 09:59 (70 dage siden) @ My1201

Måske dette gør dig klogere?

https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=214&content=Fredericia+Statio...

En rigtig fin beskrivelse på danskejernbaner.dk - her med en enkelt præcisering fra mig:

Fredericia har næsten Danmarks længste perron men den er 452 meter lang og ikke kun 330.

Ifølge BDK's netredegørelse bilag 3.6a ser top 5 sådan ud:

1. Rødby Færge: 460 m (må være historisk betinget)
2. Fredericia: 452 m
3. Odense: 427 m
4. Holbæk: 423 m
5. Næstved: 400 m

Som et kuriosum kan nævnes, at Kbh. H efter perronudvidelsen (i 2008?) har perroner op til 347 m (der er vist ikke plads til at gøre dem endnu længere), hvilket svarer til de længste perroner i Vordingborg (345 m) og Kalundborg (346 m).

OT: Danmarks længste perron?

af Jens N @, Fredericia, fredag 10. juli, 2020, 12:21 (70 dage siden) @ Scharfenberg

Fredericia har næsten Danmarks længste perron men den er 452 meter lang og ikke kun 330.


Det må være perronen i spor 7 der er den lange.
De øvrige er en del kortere.

Mvh. Jens

OT: Danmarks længste perron?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, fredag 10. juli, 2020, 13:00 (70 dage siden) @ Scharfenberg

Ville have troet at Kbh, var længst, den med svenskeŕ, Bornholmer toget.
Spor 26?

OT: Danmarks længste perron?

af andersj @, Aalborg, fredag 10. juli, 2020, 13:30 (70 dage siden) @ hummel_62

Ville have troet at Kbh, var længst, den med svenskeŕ, Bornholmer toget.
Spor 26?

Teoretisk ja, men fra banegårdshallen og ud til Tietgensgadebroen er der tale om en serviceperron - altså ikke kundevendt. Den del af perronen hvor der kan foretages passagerudveksling (spor 26) er 180 meter lang.

--
Mvh Anders

OT: Danmarks længste perron?

af bastholm @, fredag 10. juli, 2020, 13:28 (70 dage siden) @ Scharfenberg

Måske dette gør dig klogere?

https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=214&content=Fredericia+Statio...


En rigtig fin beskrivelse på danskejernbaner.dk - her med en enkelt præcisering fra mig:

Fredericia har næsten Danmarks længste perron men den er 452 meter lang og ikke kun 330.

Ifølge BDK's netredegørelse bilag 3.6a ser top 5 sådan ud:

1. Rødby Færge: 460 m (må være historisk betinget)
2. Fredericia: 452 m
3. Odense: 427 m
4. Holbæk: 423 m
5. Næstved: 400 m

Som et kuriosum kan nævnes, at Kbh. H efter perronudvidelsen (i 2008?) har perroner op til 347 m (der er vist ikke plads til at gøre dem endnu længere), hvilket svarer til de længste perroner i Vordingborg (345 m) og Kalundborg (346 m).

Hvor lang er Køge Nord? I netredegørelsen omtales den ikke

OT: Danmarks længste perron?

af andersj @, Aalborg, fredag 10. juli, 2020, 13:30 (70 dage siden) @ bastholm

Måske dette gør dig klogere?

https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=214&content=Fredericia+Statio...


En rigtig fin beskrivelse på danskejernbaner.dk - her med en enkelt præcisering fra mig:

Fredericia har næsten Danmarks længste perron men den er 452 meter lang og ikke kun 330.

Ifølge BDK's netredegørelse bilag 3.6a ser top 5 sådan ud:

1. Rødby Færge: 460 m (må være historisk betinget)
2. Fredericia: 452 m
3. Odense: 427 m
4. Holbæk: 423 m
5. Næstved: 400 m

Som et kuriosum kan nævnes, at Kbh. H efter perronudvidelsen (i 2008?) har perroner op til 347 m (der er vist ikke plads til at gøre dem endnu længere), hvilket svarer til de længste perroner i Vordingborg (345 m) og Kalundborg (346 m).


Hvor lang er Køge Nord? I netredegørelsen omtales den ikke

400 meter ifølge måleværktøjet på Google Maps.

--
Mvh Anders

OT: Danmarks længste perron?

af jacobchristensen, fredag 10. juli, 2020, 15:00 (70 dage siden) @ andersj

Den er der. Man skal se på TIB strækning 6 - side 3 i dokumentet (og der er længderne også 400 m) https://bane.dk/-/media/Bane/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelse/2021/Bilag-2021/3_6A-Pe...

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Svend @, torsdag 09. juli, 2020, 16:33 (71 dage siden) @ kme

Er der nogen der kan forklare hvorfor Fredericia blev et jernbaneknudepunkt? Det virker mærkeligt for byen ligger mærkeligt. Der er ikke en naturlig forbindelse til ret meget. Kolding er da meget mere naturlig til at binde øst-vest og nord-syd trafik sammen. Jeg ved godt at Snoghøj-shunten er af nyere dato (~25 år) men den kunne da bare være anlagt for 100 år siden.

Vejle ville også mere naturlig med nord-syd forbindelse (til Aarhus/Aalborg) og forgrening til Herning/Struer.

Men jeg kan ikke se hvad Fredericia har at byde på bortset fra en masse skinner, men det jo et hønen-ægget problem. For os der skal til Kolding/Esbjerg/Sønderborg/Hamborg er Fredericia bare en plage.

.
Se på et Danmarks-kort og bemærk hvor Fredericia ligger i forhold til Fyn. Jernbanen skulle helt klart betjene den østlige del af Jylland, der hvor der boede mennesker og skulle samtidig anlægges, hvor det var økonomisk muligt også i forhold til terrænforhold. Du henviser til store byer, som set ikke fandtes dengang: Herning og Esbjerg...... så ja, der er forklaringer.

--
Svend

[image]

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af My1201, torsdag 09. juli, 2020, 17:01 (71 dage siden) @ Svend

Er der nogen der kan forklare hvorfor Fredericia blev et jernbaneknudepunkt? Det virker mærkeligt for byen ligger mærkeligt. Der er ikke en naturlig forbindelse til ret meget. Kolding er da meget mere naturlig til at binde øst-vest og nord-syd trafik sammen. Jeg ved godt at Snoghøj-shunten er af nyere dato (~25 år) men den kunne da bare være anlagt for 100 år siden.

Vejle ville også mere naturlig med nord-syd forbindelse (til Aarhus/Aalborg) og forgrening til Herning/Struer.

Men jeg kan ikke se hvad Fredericia har at byde på bortset fra en masse skinner, men det jo et hønen-ægget problem. For os der skal til Kolding/Esbjerg/Sønderborg/Hamborg er Fredericia bare en plage.

.
Se på et Danmarks-kort og bemærk hvor Fredericia ligger i forhold til Fyn. Jernbanen skulle helt klart betjene den østlige del af Jylland, der hvor der boede mennesker og skulle samtidig anlægges, hvor det var økonomisk muligt også i forhold til terrænforhold. Du henviser til store byer, som set ikke fandtes dengang: Herning og Esbjerg...... så ja, der er forklaringer.

Hvorfor var det så at Fredericia nuværende banegård blev anlagt og åbnet i forbindelse med Lillebæltsbroen?

Den hidtige banegård i Fredericia var en rebroussementsstation som lå ved havnen.
Såvel Esbjerg som Herning var for 90 år siden rimelig store byer.

Så eneste begrundelse for at bygge den "nye" banegård var vel at det passede med de fleste spor på daværende tidspunkt?

Avatar

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 09. juli, 2020, 17:03 (71 dage siden) @ My1201

Den hidtige banegård i Fredericia var en rebroussementsstation som lå ved havnen.
Såvel Esbjerg som Herning var for 90 år siden rimelig store byer.

Så eneste begrundelse for at bygge den "nye" banegård var vel at det passede med de fleste spor på daværende tidspunkt?

Nej, det var da for at slippe for rebroussement for togene mod Århus og nordpå.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af My1201, torsdag 09. juli, 2020, 17:19 (71 dage siden) @ Michael Deichmann

Den hidtige banegård i Fredericia var en rebroussementsstation som lå ved havnen.
Såvel Esbjerg som Herning var for 90 år siden rimelig store byer.

Så eneste begrundelse for at bygge den "nye" banegård var vel at det passede med de fleste spor på daværende tidspunkt?

Nej, det var da for at slippe for rebroussement for togene mod Århus og nordpå.

Så de nye spor fra Lille Bæltsbroen passede følgelig ikke til den hidtige banegård og ydermere slap man for at vende lokomotivet.;-)

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af kme, torsdag 09. juli, 2020, 17:13 (71 dage siden) @ Svend

[...] og skulle samtidig anlægges, hvor det var økonomisk muligt også i forhold til terrænforhold. Du henviser til store byer, som set ikke fandtes dengang: Herning og Esbjerg...... så ja, der er forklaringer.
Det argument køber jeg ikke. I 1935 (opførelsen af Fredericia Banegård) boede der 3,7 mil. i DK. Esbjergs befolkning var 36.000 og al bacon, smør og æg blev udskibet fra Esbjerg. I Herning boede der 12.500 og havde betydelig tekstileksport via skinner (der fandtes ikke motorveje i 1935, de kom fra 1941).

Jeg kan virkelig ikke se at Fredericia har nogen berettigelse som jernbaneknudepunkt. I øvrigt en nydelig by.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Svend @, torsdag 09. juli, 2020, 18:34 (71 dage siden) @ kme
redigeret af Svend, torsdag 09. juli, 2020, 18:53

.

Det argument køber jeg ikke. I 1935 (opførelsen af Fredericia Banegård) boede der 3,7 mil. i DK. Esbjergs befolkning var 36.000 og al bacon, smør og æg blev udskibet fra Esbjerg. I Herning boede der 12.500 og havde betydelig tekstileksport via skinner (der fandtes ikke motorveje i 1935, de kom fra 1941).

Jeg kan virkelig ikke se at Fredericia har nogen berettigelse som jernbaneknudepunkt. I øvrigt en nydelig by.

.
Man kunne have valgt at føre jernbanen uden om Fredericia, fordi antallet af indbyggere i Esbjerg var steget, men det er nok ikke et argument man havde haft forståelse for i Fredericia .... og nok heller ikke så mange andre steder. For øvrigt blev jernbanen flyttet et pænt stykke væk fra den egentlige Fredericia by.

Men du skal stadig se Fredericia som en stor station med jernbaner ind fra Lillebæltsbroen/Middelfart, Kolding og Vejle. Placering af maskindepot, rangerbanegård, omladeanlæg for stykgods m.v. er rent trafikalt placeret glimrende lige i dette trekantsområde og så var der plads til at bygge disse anlæg, endda på forholdsvis flade arealer. Personalet havde man på stedet allerede og skulle derfor ikke bekymre sig om, hvordan der kunne skaffes boliger til de mange, mange ansatte på en anden lokalitet.

--
Svend

[image]

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af HLA7, fredag 10. juli, 2020, 07:09 (70 dage siden) @ kme

Hovsa, motorveje kom ikke i 1941, men i 1956 i tilslutning til Halvskov-Knudshoved overfarten blev indviet. iøvrigt skal man tænke tilbage på trafiksituationen i 1935 hvor færgedriften mellem Strib og Fredericia blev lukket og lillebælts broen indviet. Det logiske var bibeholde Fredericia som knudepunkt

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af mikedk2100, fredag 10. juli, 2020, 09:29 (70 dage siden) @ HLA7

Hovsa, motorveje kom ikke i 1941, men i 1956 i tilslutning til Halvskov-Knudshoved overfarten blev indviet. iøvrigt skal man tænke tilbage på trafiksituationen i 1935 hvor færgedriften mellem Strib og Fredericia blev lukket og lillebælts broen indviet. Det logiske var bibeholde Fredericia som knudepunkt

Årstallet har du ret i, men ikke strækningen. Danmarks første motorvejsstykke var motorvejen mellem Jægersborg og Brådebæk, nord for København. Det blev åbnet 23. januar 1956.

Først 27. maj 1957 åbnede motorvejsstykket fra Vemmelev til Halsskov. Det var (som du skriver) samtidig med indvielsen af bilfærgerne Halsskov-Knudshoved og åbningen af et motorvejsstykke fra Knudshoved til Hjulby.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Jonas1983, torsdag 09. juli, 2020, 17:05 (71 dage siden) @ kme

På grund af militære hensyn. Fredericia har en meget gammel historie som garnisonsby og
jernbanen kan hurtigt transportere tropper og materiel. Så derfor.
Se https://www.fredericiahistorie.dk/side/garnisonsbyen
og
https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=2275&content=Fredericia+Stati...

I det hele taget kan man ofte besvare mange sådanne spørgsmål med svaret "af militære hensyn". Se rundt omkring og overvej XYZ"s placering og/eller nytte i tilfælde af krig. Det er gået i glemmebogen efter murens fald, men tænk fx "atombeskyttelsesrum" hver eneste gang, du besøger en betonkælder i et 1960'er byggeri.

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af My1201, torsdag 09. juli, 2020, 17:24 (71 dage siden) @ Jonas1983

På grund af militære hensyn. Fredericia har en meget gammel historie som garnisonsby og
jernbanen kan hurtigt transportere tropper og materiel. Så derfor.
Se https://www.fredericiahistorie.dk/side/garnisonsbyen
og
https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=2275&content=Fredericia+Stati...

I det hele taget kan man ofte besvare mange sådanne spørgsmål med svaret "af militære hensyn". Se rundt omkring og overvej XYZ"s placering og/eller nytte i tilfælde af krig. Det er gået i glemmebogen efter murens fald, men tænk fx "atombeskyttelsesrum" hver eneste gang, du besøger en betonkælder i et 1960'er byggeri.

Nu var Danmark i første halvdel af 1930'erne vist ikke særligt militarisk indstillet og vores hærstyrker blev reduceret.
Så hensynet til den trods alt lille garnison i Fredericia var næppe begrundelsen. De burde have klaret detes transportbehov med et sidespor.
Og kravet om at kældre i store almenboligere og erhvervsbygninger stammer fra perioden efter 1950 og helt frem til midten af 1993.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af kme, torsdag 09. juli, 2020, 17:30 (71 dage siden) @ Jonas1983

På grund af militære hensyn. Fredericia har en meget gammel historie som garnisonsby og
jernbanen kan hurtigt transportere tropper og materiel. Så derfor.

Se, det giver mening i militærets bedagede logik. Militæret er altid en krig bagud og nu kan jeg se Fredericias betydning.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af My1201, torsdag 09. juli, 2020, 17:36 (71 dage siden) @ kme

På grund af militære hensyn. Fredericia har en meget gammel historie som garnisonsby og
jernbanen kan hurtigt transportere tropper og materiel. Så derfor.


Se, det giver mening i militærets bedagede logik. Militæret er altid en krig bagud og nu kan jeg se Fredericias betydning.

Ja. Kunne vi blot nøjes med livgarden og måske garderhusareskadronen, så ville der være råd til flere jernbaneprojekter!;-)

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Oliver Løvgard @, Søborg, torsdag 09. juli, 2020, 17:41 (71 dage siden) @ My1201

På grund af militære hensyn. Fredericia har en meget gammel historie som garnisonsby og
jernbanen kan hurtigt transportere tropper og materiel. Så derfor.


Se, det giver mening i militærets bedagede logik. Militæret er altid en krig bagud og nu kan jeg se Fredericias betydning.


Ja. Kunne vi blot nøjes med livgarden og måske garderhusareskadronen, så ville der være råd til flere jernbaneprojekter!;-)

Så tror jeg du ville snakke russisk, hvis vi kun skulle have Livgarden og Gardehussarregimentet.

--
Oliver L. Løvgard

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af My1201, torsdag 09. juli, 2020, 17:48 (71 dage siden) @ Oliver Løvgard

På grund af militære hensyn. Fredericia har en meget gammel historie som garnisonsby og
jernbanen kan hurtigt transportere tropper og materiel. Så derfor.


Se, det giver mening i militærets bedagede logik. Militæret er altid en krig bagud og nu kan jeg se Fredericias betydning.


Ja. Kunne vi blot nøjes med livgarden og måske garderhusareskadronen, så ville der være råd til flere jernbaneprojekter!;-)


Så tror jeg du ville snakke russisk, hvis vi kun skulle have Livgarden og Gardehussarregimentet.

Nej - det ville jeg helt sikkert ikke!
Men dette er ikke er militær eller udenrigs-politisk forum, så du må undvære forklaringen.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Niels Munch @, torsdag 09. juli, 2020, 17:53 (71 dage siden) @ kme

Det er da et relevant spørgsmål, du dér stiller, og da du synes at være såvel velformuleret som velorienteret, bør du henvende dig til Danmarks Jernbanemuseum med forslag om, at du påtager dig at analysere og besvare spørgsmålet. Derved vil du få adgang til såvel arkivalier som sparringspartnere således, at endeproduktet kan blive en noteunderbygget og fagfællevurderet afhandling til offentliggørelse - rigt illustreret - i museets årsskrift.

Eller også må du slå dig tåls med besvarelserne i denne tråd.

M.v.h.
Niels

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af ivar @, torsdag 09. juli, 2020, 18:02 (71 dage siden) @ kme

Hvorfor valgte Chr. IV at bygge sit sommerhus inde midt i København?

Det var jo nok fordi Fredericia lå - og vel stadig ligger - hensigtsmæssigt, bl. a. kort overfart til Fyn, begrænset trafik mod syd, det, der var at betjene lå på østkysten op til Aalborg. Esbjerg og Herning var dårligt nok kommet i gang.

Et dyk ned i historien - måske suppleret med Historisk Atlas - er ikke altid af vejen.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Steff @, torsdag 09. juli, 2020, 18:25 (71 dage siden) @ ivar

Go´eftermiddag/aften

Der er så megen litteratur udgivet om, HVORFOR man samtidig med indvielsen af Lillebæltsbroen valgte Fredericia som forgrenings- og ikke mindst omladestation.
Næsten al eksport og import gik over Jylland til grænsen til Tyskland og det samme den modsatte vej, blev der overleveret i 10.000 tons vis af vare og andet gods i Padborg for Danmark.

Gå ind og læs, hvor mange tons gods der kom over Gedser-Warnemünde i forhold til landgrænsen ved Padborg. Minimalt, det var primært for persontrafikken til Berlin og Hamburg.

Fredericia VAR det naturlige sted for alle de personførende tog at køre Nord, Syd, Vest med rejsende fra Sjælland-Fyn og igen modsat, ”Fredericia, alle skifter”.

Landbrugseksportgods blev fra hele landet samlet i Fredericia og sendt sydpå eller vest til Esbjerg. Det var det NATURLIGSTE STED.

Det samme for importen fra vores hovedsamarbejdspartner, TYSKLAND. Dagligt afgik godstog fra grænsen og nordpå til Fredericia, normalt omkring 1000 tons togvægt (derfor litra H udelukkende i 2. Distrikt) pr. tog. I Fredericia blev de omfordelt til nye tog til igen Vest, Nord eller Øst.

Hvorfor skulle man sende titusinder af tons gods til andre byer for så at sende noget tilbage? Tosset.

Det militære aspekt nogen skriver om, glem al det vrøvl, hæren var stationær før krigen.

For visualisering se ”Her er banerne” og LYT til speaket!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Idag er Danmark kun en bropille mellem det resterende Skandinavien og Tyskland og Fredericia har som godsknudepunkt næsten mistet al sin magt. Men passagertrafikken skal stadig have mulighed for at udveksle rejsende eller dele tog det NATURLIGE STED, Fredericia!!

--
Steffen Dresler

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af My1201, torsdag 09. juli, 2020, 18:30 (71 dage siden) @ Steff

Go´eftermiddag/aften

Der er så megen litteratur udgivet om, HVORFOR man samtidig med indvielsen af Lillebæltsbroen valgte Fredericia som forgrenings- og ikke mindst omladestation.
Næsten al eksport og import gik over Jylland til grænsen til Tyskland og det samme den modsatte vej, blev der overleveret i 10.000 tons vis af vare og andet gods i Padborg for Danmark.

Gå ind og læs, hvor mange tons gods der kom over Gedser-Warnemünde i forhold til landgrænsen ved Padborg. Minimalt, det var primært for persontrafikken til Berlin og Hamburg.

Fredericia VAR det naturlige sted for alle de personførende tog at køre Nord, Syd, Vest med rejsende fra Sjælland-Fyn og igen modsat, ”Fredericia, alle skifter”.

Landbrugseksportgods blev fra hele landet samlet i Fredericia og sendt sydpå eller vest til Esbjerg. Det var det NATURLIGSTE STED.

Det samme for importen fra vores hovedsamarbejdspartner, TYSKLAND. Dagligt afgik godstog fra grænsen og nordpå til Fredericia, normalt omkring 1000 tons togvægt (derfor litra H udelukkende i 2. Distrikt) pr. tog. I Fredericia blev de omfordelt til nye tog til igen Vest, Nord eller Øst.

Hvorfor skulle man sende titusinder af tons gods til andre byer for så at sende noget tilbage? Tosset.

Det militære aspekt nogen skriver om, glem al det vrøvl, hæren var stationær før krigen.

For visualisering se ”Her er banerne” og LYT til speaket!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Idag er Danmark kun en bropille mellem det resterende Skandinavien og Tyskland og Fredericia har som godsknudepunkt næsten mistet al sin magt. Men passagertrafikken skal stadig have mulighed for at udveksle rejsende eller dele tog det NATURLIGE STED, Fredericia!!

Tak Steffen

Så fik vi nok fjernet militæret fra denne tråd!

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Niels Munch @, torsdag 09. juli, 2020, 18:47 (71 dage siden) @ My1201

Så fik vi nok fjernet militæret fra denne tråd!


Rolig nu, det kommer an på, hvilken historisk målestok, du anlægger, når grundlaget for landets byudviklinger skal kortlægges.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af kme, torsdag 09. juli, 2020, 18:54 (71 dage siden) @ Steff

Landbrugseksportgods blev fra hele landet samlet i Fredericia og sendt sydpå eller vest til Esbjerg. Det var det NATURLIGSTE STED.

Det samme for importen fra vores hovedsamarbejdspartner, TYSKLAND [...] Tyskland og Fredericia har som godsknudepunkt næsten mistet al sin magt. Men passagertrafikken skal stadig have mulighed for at udveksle rejsende eller dele tog det NATURLIGE STED, Fredericia!!

Så ville det naturlige sted være Kolding. Til Esbjerg mod vest, til Sønderjylland/Tyskland mod syd, til Fyn/Sjælland mod øst, til Aalborg/Aarhus mod nord. Fredericia er bare en blindtarm.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Svend @, torsdag 09. juli, 2020, 18:59 (71 dage siden) @ kme

Landbrugseksportgods blev fra hele landet samlet i Fredericia og sendt sydpå eller vest til Esbjerg. Det var det NATURLIGSTE STED.

Det samme for importen fra vores hovedsamarbejdspartner, TYSKLAND [...] Tyskland og Fredericia har som godsknudepunkt næsten mistet al sin magt. Men passagertrafikken skal stadig have mulighed for at udveksle rejsende eller dele tog det NATURLIGE STED, Fredericia!!


Så ville det naturlige sted være Kolding. Til Esbjerg mod vest, til Sønderjylland/Tyskland mod syd, til Fyn/Sjælland mod øst, til Aalborg/Aarhus mod nord. Fredericia er bare en blindtarm.

.
Hvor i Koldingområdet ville du have kunnet placere et sporanlæg på størrelse med det, der er i Fredericia?
Og mener du virkelig, at tog fra Fyn skulle en tur forbi Kolding, inden de kunne fortsætte mod Aarhus :-D :-D

--
Svend

[image]

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Niels Bak, torsdag 09. juli, 2020, 21:55 (71 dage siden) @ Svend

Landbrugseksportgods blev fra hele landet samlet i Fredericia og sendt sydpå eller vest til Esbjerg. Det var det NATURLIGSTE STED.

Det samme for importen fra vores hovedsamarbejdspartner, TYSKLAND [...] Tyskland og Fredericia har som godsknudepunkt næsten mistet al sin magt. Men passagertrafikken skal stadig have mulighed for at udveksle rejsende eller dele tog det NATURLIGE STED, Fredericia!!


Så ville det naturlige sted være Kolding. Til Esbjerg mod vest, til Sønderjylland/Tyskland mod syd, til Fyn/Sjælland mod øst, til Aalborg/Aarhus mod nord. Fredericia er bare en blindtarm.

.
Hvor i Koldingområdet ville du have kunnet placere et sporanlæg på størrelse med det, der er i Fredericia?
Og mener du virkelig, at tog fra Fyn skulle en tur forbi Kolding, inden de kunne fortsætte mod Aarhus :-D :-D

Læg oven i at der mangler en direkte bane Vejle-Kolding. Og det er der jo gode landskabsmæssige grunde til, at der gør. En direkte bane ville have krævet en tunnel for at komme ud af Vejle, derefter forcere mere af det mest bakkede terræn i Danmark og så muligvis en tunnel mere eller i hvert fald en masse jordarbejder ind mod Kolding. Eneste løsning uden er at køre langs fjorden ind og ud af Vejle, og så er du allerede halvvejs i Fredericia (eller ud gennem Ådalen, men den peger heller ikke mod Kolding).
Og selv hvis der var en direkte bane, så ville Kolding stadig være en omvej for Østjylland-Fyn-passagererne, som er klart de to vigtigste retninger befolkningsmæssigt og passagermæssigt. Så kunne det være Vejle, der var knudepunkt i stedet, men så ville Esbjerg/Sønderjyllands-passagererne fra Fyn/København få en meget større omvej, end de har med Fredericia.
Hvis man skal have kun en omstigningsstation - og det var nødvendigt i 1930'erne hvor der ikke var hyppige, direkte tog i alle retninger, når man kom fra Fyn/København - så er Fredericia faktisk ret logisk eller i hvert fald det bedste kompromis. Og især, hvis man ikke ville ud i et massivt nybyggeri af baner.
Historisk er grundene altså gode. Spørgsmålet er så om de også er det i dag? Der er mange flere direkte tog og Odense har overtaget en del af rollen som skiftestation, selv om det for rejser internt i Jylland stadig er Fredericia.
Humlen er, at den svært anlæggelige direkte bane mellem Vejle og Kolding stadig mangler, og dermed sender rejsende mellem de to væsentligt større byer omvejen over Fredericia. Og det er faktisk et problem for hele systemets effektivitet, især når det gælder pendlerrejser i trekantsområdet og Østjylland.
Alligevel er en sådan bane ikke med i nogen af de forslag, som er hverken helt eller halvt vedtaget. For geografien er stadig den samme, og både Vejle og Kolding er jo også bygget ud i mellemtiden, så der skal både graves tunneller og væltes huse ved indkørslen til de to byer = dyrt og lokal modstand. Så det sker nok desværre ikke, og så stort er kundegrundlaget nok heller ikke, så det kunne retfærdiggøres. Især fordi Vejle Fjord-krydsningen vil gøre Fredericia til en mindre omvej for folk fra Kolding, som skal videre nordpå. Men det lokale transportproblem løser den ikke.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Gæst42, torsdag 09. juli, 2020, 22:23 (71 dage siden) @ Niels Bak

Historisk er grundene altså gode. Spørgsmålet er så om de også er det i dag? Der er mange flere direkte tog og Odense har overtaget en del af rollen som skiftestation, selv om det for rejser internt i Jylland stadig er Fredericia.

Nej allerede med banen mellem Taulov og Snoghøj mistede Fredericia betydning og fra December afkortes alle regionaltog ad den skrå fra Fredericia til Vejle så alle skift skal foretages der.
Derudover indføres der Lyntog uden stop i Fredericia.

Udover de gennemgående vogne i lyntoget bliver der reelt kun nogle mindre skifteforbindelse tilbage:
- Passagerer til/fra stationerne på Vestfyn og til/fra Jylland
- Passagerer de små stationer Esbjerg - Fredericia - Aarhus og til/fra Fyn/Sjælland

Når der elektrificeres nord for Fredericia reduceres Fredericias betydning nok blot endnu mere, særligt for godstog.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af andersj @, Aalborg, torsdag 09. juli, 2020, 22:39 (71 dage siden) @ Gæst42

Historisk er grundene altså gode. Spørgsmålet er så om de også er det i dag? Der er mange flere direkte tog og Odense har overtaget en del af rollen som skiftestation, selv om det for rejser internt i Jylland stadig er Fredericia.


Nej allerede med banen mellem Taulov og Snoghøj mistede Fredericia betydning og fra December afkortes alle regionaltog ad den skrå fra Fredericia til Vejle så alle skift skal foretages der.
Derudover indføres der Lyntog uden stop i Fredericia.

Udover de gennemgående vogne i lyntoget bliver der reelt kun nogle mindre skifteforbindelse tilbage:
- Passagerer til/fra stationerne på Vestfyn og til/fra Jylland
- Passagerer de små stationer Esbjerg - Fredericia - Aarhus og til/fra Fyn/Sjælland

Når der elektrificeres nord for Fredericia reduceres Fredericias betydning nok blot endnu mere, særligt for godstog.

Desuden lukkes værkstedet for små dieseltogsæt til december.

--
Mvh Anders

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af sil1207, fredag 10. juli, 2020, 01:37 (71 dage siden) @ andersj

Og lad os ikke glemme at DSB for nyligt har skiftet mening, om at de kommende el-tog skulle vedligeholdes i Fredericia.

(Husker jeg ret, hvilket jeg ikke kan garantere, blev det også diskuteret her på forummet.)

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Oliver Løvgard @, Søborg, fredag 10. juli, 2020, 05:20 (70 dage siden) @ sil1207

Og lad os ikke glemme at DSB for nyligt har skiftet mening, om at de kommende el-tog skulle vedligeholdes i Fredericia.

(Husker jeg ret, hvilket jeg ikke kan garantere, blev det også diskuteret her på forummet.)

Du husker rigtigt. Det var meningen man ville lukke det, renovere og genopbygge det til modtager station for fremtidens tog. Nu har man så valgt helt at lukke Fredericia og gøre Helgoland til modtager station for fremtidens tog.

--
Oliver L. Løvgard

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Jens Hansen, fredag 10. juli, 2020, 06:24 (70 dage siden) @ Oliver Løvgard

. Det var meningen man ville lukke det, renovere og genopbygge det til modtager station for fremtidens tog. Nu har man så valgt helt at lukke Fredericia og gøre Helgoland til modtager station for fremtidens tog.

Ja, DSBs projekt "Fremtidens Tog" blev indhentet af virkeligheden.

JH

Avatar

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Schienenwolf, Læsø, fredag 10. juli, 2020, 19:13 (70 dage siden) @ Niels Bak

Landbrugseksportgods blev fra hele landet samlet i Fredericia og sendt sydpå eller vest til Esbjerg. Det var det NATURLIGSTE STED.

Det samme for importen fra vores hovedsamarbejdspartner, TYSKLAND [...] Tyskland og Fredericia har som godsknudepunkt næsten mistet al sin magt. Men passagertrafikken skal stadig have mulighed for at udveksle rejsende eller dele tog det NATURLIGE STED, Fredericia!!


Så ville det naturlige sted være Kolding. Til Esbjerg mod vest, til Sønderjylland/Tyskland mod syd, til Fyn/Sjælland mod øst, til Aalborg/Aarhus mod nord. Fredericia er bare en blindtarm.

.
Hvor i Koldingområdet ville du have kunnet placere et sporanlæg på størrelse med det, der er i Fredericia?
Og mener du virkelig, at tog fra Fyn skulle en tur forbi Kolding, inden de kunne fortsætte mod Aarhus :-D :-D


Læg oven i at der mangler en direkte bane Vejle-Kolding. Og det er der jo gode landskabsmæssige grunde til, at der gør. En direkte bane ville have krævet en tunnel for at komme ud af Vejle, derefter forcere mere af det mest bakkede terræn i Danmark og så muligvis en tunnel mere eller i hvert fald en masse jordarbejder ind mod Kolding. Eneste løsning uden er at køre langs fjorden ind og ud af Vejle, og så er du allerede halvvejs i Fredericia (eller ud gennem Ådalen, men den peger heller ikke mod Kolding).
Og selv hvis der var en direkte bane, så ville Kolding stadig være en omvej for Østjylland-Fyn-passagererne, som er klart de to vigtigste retninger befolkningsmæssigt og passagermæssigt. Så kunne det være Vejle, der var knudepunkt i stedet, men så ville Esbjerg/Sønderjyllands-passagererne fra Fyn/København få en meget større omvej, end de har med Fredericia.
Hvis man skal have kun en omstigningsstation - og det var nødvendigt i 1930'erne hvor der ikke var hyppige, direkte tog i alle retninger, når man kom fra Fyn/København - så er Fredericia faktisk ret logisk eller i hvert fald det bedste kompromis. Og især, hvis man ikke ville ud i et massivt nybyggeri af baner.
Historisk er grundene altså gode. Spørgsmålet er så om de også er det i dag? Der er mange flere direkte tog og Odense har overtaget en del af rollen som skiftestation, selv om det for rejser internt i Jylland stadig er Fredericia.
Humlen er, at den svært anlæggelige direkte bane mellem Vejle og Kolding stadig mangler, og dermed sender rejsende mellem de to væsentligt større byer omvejen over Fredericia. Og det er faktisk et problem for hele systemets effektivitet, især når det gælder pendlerrejser i trekantsområdet og Østjylland.
Alligevel er en sådan bane ikke med i nogen af de forslag, som er hverken helt eller halvt vedtaget. For geografien er stadig den samme, og både Vejle og Kolding er jo også bygget ud i mellemtiden, så der skal både graves tunneller og væltes huse ved indkørslen til de to byer = dyrt og lokal modstand. Så det sker nok desværre ikke, og så stort er kundegrundlaget nok heller ikke, så det kunne retfærdiggøres. Især fordi Vejle Fjord-krydsningen vil gøre Fredericia til en mindre omvej for folk fra Kolding, som skal videre nordpå. Men det lokale transportproblem løser den ikke.

Og hvis man havde valgt Kolding, så havde der med garanti siddet en eller anden ignorant 85 år senere og spurgt på internettet: "Hvorfor er Kolding et jernbaneknudepunkt?".

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Hansen, Hans Werner, søndag 12. juli, 2020, 07:59 (68 dage siden) @ Schienenwolf

Bravo skinneulv - at mange gider og skrive så meget om emnet og som delvis ikke er værd at læse og uden logik.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af My1201, torsdag 09. juli, 2020, 18:25 (71 dage siden) @ ivar

Hvorfor valgte Chr. IV at bygge sit sommerhus inde midt i København?

Det var jo nok fordi Fredericia lå - og vel stadig ligger - hensigtsmæssigt, bl. a. kort overfart til Fyn, begrænset trafik mod syd, det, der var at betjene lå på østkysten op til Aalborg. Esbjerg og Herning var dårligt nok kommet i gang.

Et dyk ned i historien - måske suppleret med Historisk Atlas - er ikke altid af vejen.

Altid en god ide!
Så du synes at de 12.578 indbyggere i Herning i 1935 og de tilsvarende 30.714 ikke tæller?
I Fredericia boede 21.463 og i Vejle 24.354 (1935).
Så Esbjerg var en ret stor by i 1935!

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af ivar @, torsdag 09. juli, 2020, 20:03 (71 dage siden) @ My1201


Altid en god ide!
Så du synes at de 12.578 indbyggere i Herning i 1935 og de tilsvarende 30.714 ikke tæller?
I Fredericia boede 21.463 og i Vejle 24.354 (1935).
Så Esbjerg var en ret stor by i 1935!

Nej, det synes jeg ikke, men Fredericia var de facto et knudepunkt lang tid før 1935 fordi, det var det mest hensigtsmæssige sted at krydse Lillebælt, og går vi tilbage til 1880-1890, så tæller Herning og Esbjerg ganske lidt. Uanset hvordan vi vender og drejer det, så har fokus altid været strækningen mellem København og Århus.
Vi kan skrive en masse kontrafaktisk historie og undre os over, hvorfor man ikke allerede i 1920'erne ikke byggede en shortcut mellem Vejle og Kolding - det var da voldsomt irriterende som regelmæssig bruger af Nordpilen i gamle dage, at skulle ind over Fredericia.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af My1201, torsdag 09. juli, 2020, 20:27 (71 dage siden) @ ivar


Altid en god ide!
Så du synes at de 12.578 indbyggere i Herning i 1935 og de tilsvarende 30.714 ikke tæller?
I Fredericia boede 21.463 og i Vejle 24.354 (1935).
Så Esbjerg var en ret stor by i 1935!


Nej, det synes jeg ikke, men Fredericia var de facto et knudepunkt lang tid før 1935 fordi, det var det mest hensigtsmæssige sted at krydse Lillebælt, og går vi tilbage til 1880-1890, så tæller Herning og Esbjerg ganske lidt. Uanset hvordan vi vender og drejer det, så har fokus altid været strækningen mellem København og Århus.
Vi kan skrive en masse kontrafaktisk historie og undre os over, hvorfor man ikke allerede i 1920'erne ikke byggede en shortcut mellem Vejle og Kolding - det var da voldsomt irriterende som regelmæssig bruger af Nordpilen i gamle dage, at skulle ind over Fredericia.

Nu var min reblik til dig kun på at såvel Esbjerg pg Herning allerede i 1935 var driftige byer og ikke - som du synes at men - "dårligt kommet i gang endnu."
Ellers er vi nok enige om hvorfor Fredericia fortsat forblev et jernbaneknudepunkt i 1935.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Jonas1983, torsdag 09. juli, 2020, 19:16 (71 dage siden) @ kme

Så tager vi den én gang til for Prins Knud.

Der spørges om:

Er der nogen der kan forklare hvorfor Fredericia blev et jernbaneknudepunkt?

Der blev ikke spurgt:
"Hvor synes du/I/Herning handelsstandsforening, at et jernbaneknudepunkt skal ligge, hvis du/I havde kunnet vælge frit i 1864/1935/juleaften 2020?"

Det er alt sammen meget spændende at læse og diskutere om handelsliv og eksport og Lillebæltsbro og ny station i 1935, men det korte af det lange er, at i 1935 var Frederica allerede etableret som knudepunkt igennem 70 år. Så er det vel naturligt nok, at etablere den nye banegård - fortsat- i Fredericia i stedet for at bygge nye skinner og lægge et knudepunkt i fx Kolding eller Vejle?

Svaret på spørgsmålet - uanset hvad man så synes om militæret - er og bliver (pædagogisk, så alle kan følge med):

1. Fredericia er et jernbaneknudepunkt, fordi det er dér, hvor banerne fra hhv. Fyn, Århus og grænsen mødes.
2. Det har de gjort i ca. 155 år. Ifølge Wikipedia blev banerne anlagt i 1865 +/- nogle få år.
3. Fredericia blev valgt (fremfor fx Snoghøj eller andre steder i nærheden af Lillebælt) som terminal for jernbanefærgen til Fyn og udgangspunkt for jyske jernbaner, fordi Fredericia 1) var af vigtig militær betydning med en stor ganison, og jernbane kunne tilbyde transport af tropper og materiel, 2) terminalen ville ligge beskyttet bag Fredericias volde, og 3) modsat i dag (?) tænkte man tidligere militære overvejelser ind i større beslutninger. Faktisk er det "nutiden" der er usædbalig i den henseende, at militære overvejelser sjældent nævnes ifm. fx anlægsarbejder etc.

Om Fredericia egner sig til jernbaneknudepunkt "i dag" eller om militærets indtog i denne tråd er ubehageligt - se, dét er andre spørgsmål.

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Niels Munch @, torsdag 09. juli, 2020, 19:36 (71 dage siden) @ Jonas1983

[image]

M.v.h.
Niels

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af UTJ, torsdag 09. juli, 2020, 22:44 (71 dage siden) @ Jonas1983

Nemlig, en politisk beslutning baseret på forventet trafik og militære hensyn - den traditionelle overvejelse i alle tider hvor der er reelle og potentielle trusler i horisonten.

Dem som fortsat undrer sig over jyske baners linjeføring er det oplagt at læse den litteratur som findes. Om linjeføringen og det politiske spil, herunder økonomi, selskabsdannelser mm er Poul Thestrups "På Sporet 1847-1997", bind 1 et fremragende udgangspunkt og netop banenettets tidlige tilblivelse er her grundigt beskrevet.

Hvis man tilsvarende vil vide noget om tilblivelse af stambanerne i Sverige er Lars Berglund og Sven Bårströms fine bog "De första stambanorna - Nils Ericssons storverk" værd at læse (Svjvm 2014, ISBN 978-91-979236-1-3). Det er værd at bemærke at der fra 8. november 1862 var direkte jernbaneforbindelse mellem Göteborg og Stockholm og fra 1. december 1864 forbindelse fra Malmö helt til Stockholm vis Nassjö og Falköping. Hvorfor nævner jeg nu dette? jo fordi det sætter de danske baneanlæg i perspektiv, både i forhold til tid, politisk proces og organisering/økoonomi.

--
ئۇلغىك

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af tgpsen, torsdag 09. juli, 2020, 22:52 (71 dage siden) @ UTJ

Nemlig, en politisk beslutning baseret på forventet trafik og militære hensyn - den traditionelle overvejelse i alle tider hvor der er reelle og potentielle trusler i horisonten.

Dem som fortsat undrer sig over jyske baners linjeføring er det oplagt at læse den litteratur som findes. Om linjeføringen og det politiske spil, herunder økonomi, selskabsdannelser mm er Poul Thestrups "På Sporet 1847-1997", bind 1 et fremragende udgangspunkt og netop banenettets tidlige tilblivelse er her grundigt beskrevet.

Hvis man tilsvarende vil vide noget om tilblivelse af stambanerne i Sverige er Lars Berglund og Sven Bårströms fine bog "De första stambanorna - Nils Ericssons storverk" værd at læse (Svjvm 2014, ISBN 978-91-979236-1-3). Det er værd at bemærke at der fra 8. november 1862 var direkte jernbaneforbindelse mellem Göteborg og Stockholm og fra 1. december 1864 forbindelse fra Malmö helt til Stockholm vis Nassjö og Falköping. Hvorfor nævner jeg nu dette? jo fordi det sætter de danske baneanlæg i perspektiv, både i forhold til tid, politisk proces og organisering/økoonomi.


Den jyske længdebane som var under bygning i 1864 ville have gjort en senere krig vanskelig for Preussen.

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af tgpsen, torsdag 09. juli, 2020, 22:49 (71 dage siden) @ Jonas1983

Så tager vi den én gang til for Prins Knud.

Der spørges om:

Er der nogen der kan forklare hvorfor Fredericia blev et jernbaneknudepunkt?


Der blev ikke spurgt:
"Hvor synes du/I/Herning handelsstandsforening, at et jernbaneknudepunkt skal ligge, hvis du/I havde kunnet vælge frit i 1864/1935/juleaften 2020?"

Det er alt sammen meget spændende at læse og diskutere om handelsliv og eksport og Lillebæltsbro og ny station i 1935, men det korte af det lange er, at i 1935 var Frederica allerede etableret som knudepunkt igennem 70 år. Så er det vel naturligt nok, at etablere den nye banegård - fortsat- i Fredericia i stedet for at bygge nye skinner og lægge et knudepunkt i fx Kolding eller Vejle?

Svaret på spørgsmålet - uanset hvad man så synes om militæret - er og bliver (pædagogisk, så alle kan følge med):

1. Fredericia er et jernbaneknudepunkt, fordi det er dér, hvor banerne fra hhv. Fyn, Århus og grænsen mødes.
2. Det har de gjort i ca. 155 år. Ifølge Wikipedia blev banerne anlagt i 1865 +/- nogle få år.
3. Fredericia blev valgt (fremfor fx Snoghøj eller andre steder i nærheden af Lillebælt) som terminal for jernbanefærgen til Fyn og udgangspunkt for jyske jernbaner, fordi Fredericia 1) var af vigtig militær betydning med en stor ganison, og jernbane kunne tilbyde transport af tropper og materiel, 2) terminalen ville ligge beskyttet bag Fredericias volde, og 3) modsat i dag (?) tænkte man tidligere militære overvejelser ind i større beslutninger. Faktisk er det "nutiden" der er usædbalig i den henseende, at militære overvejelser sjældent nævnes ifm. fx anlægsarbejder etc.

Om Fredericia egner sig til jernbaneknudepunkt "i dag" eller om militærets indtog i denne tråd er ubehageligt - se, dét er andre spørgsmål.


På et tidspunkt indså man at Jylland ikke kunne forsvares. Derfor blev der bygget fæstninger på Jyllands østkyst hvor danske styrker kunne forsvare sig indtil forstærkninger kunne sendes frem ad søvejen.
https://da.wikipedia.org/wiki/Fredericia
https://da.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Fredericia

Avatar

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 10. juli, 2020, 10:49 (70 dage siden) @ kme

Er der nogen der kan forklare hvorfor Fredericia blev et jernbaneknudepunkt?


Man kan vel sige, at det er historisk betinget. Da de jysk-fynske jernbaner i henhold til 1861-kontrakten var færdiganlagte 18. september 1869, var Fredericia blot en mellemstation på strækningen Aalborg-Vamdrup. Til gengæld var den i kraft af skibsforbindelsen Fredericia-Strib bindeledet til jernbanestrækningen Strib-Nyborg. Man valgte køreplansmæssigt at placere "knuderne" i Fredericia og én gang i døgnet havde man endda en "fuld" knude med tog fra og til alle tre retninger:

1. oktober 1869:

Ankomst fra København kl. 14.00
Ankomst fra Altona kl. 14.05
Ankomst fra Aalborg kl. 14.05

Afgang mod Altona kl. 14.25
Afgang mod Aalborg kl. 14.35
Afgang mod København kl. 14.35

Infrastrukturmæssigt har Fredericia ikke ændret sig på de godt 150 år. I 1869 var der skinner mod nord og mod syd og skib mod øst. I dag er der skinner i alle tre retninger. Det, der mere end noget andet gjorde Fredericia til et knudepunkt, var vel, at man på et tidspunkt forlængede togene Ringkøbing-Esbjerg-Lunderskov og togene Thisted-Vejle til Fredericia.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Steff @, fredag 10. juli, 2020, 11:56 (70 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tja Thomas!

Det kan vel ikke siges mere enkelt hvorfor Fredericia!

Og som sædvanlig (næsten), er det det historisk betingede, der afgjorde beliggenheden.

Så nu er der vel heller ikke flere der stiller ”?” hvorfor!

God weekend og tak for et uantasteligt historisk betinget godt svar!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af Ove Nygaard @, lørdag 11. juli, 2020, 13:44 (69 dage siden) @ Steff

Tja Thomas!

Det kan vel ikke siges mere enkelt hvorfor Fredericia!

Og som sædvanlig (næsten), er det det historisk betingede, der afgjorde beliggenheden.

Så nu er der vel heller ikke flere der stiller ”?” hvorfor!

God weekend og tak for et uantasteligt historisk betinget godt svar!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Tja, Steff, og så er Thomas ikke en gang indøvet i Fredericia, bortset fra at have været "føl" hos passagerregionchefen for Passagerregion Sydjylland/Fyn i "dørvriderperioden" - altså "før verden og DSB gik af lave" - og i den periode nåede han endda at være leder af "plan og teknik", som var en selvopfundet pendent til den enorme trafikregions tilsvarende afdeling. Men det var passageregionen, der sad for bordenden, indtil det blev ødelagt af......! Og han nåede som "følopgave" at udarbejde oplægget til etablering af standsningsstedet (SLJ: "Togstoppet") Vejle Sygehus, som blev ibrugtaget ved køreplansskiftet i maj 1993, og som stadigvæk lever i bedste velgående, uagtet at mange "kræfter" også arbejdede imod dets etablering. Standsningsstedet blev indviet af stationschef Helge Brogaard, Vejle, den 23. maj 1993 i overværelse af lokale honoratiores. Regionens ledelse var i samme periode (den 25. maj 1993) optaget af indvielse af omfartsbanen Snoghøj - Taulov, som også "lever i bedste velgående" den dag i dag.

Med venlig hilsen

Ove Nygaard
Alias Ove af Erritsø;-)

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt?

af BlackThorneDK ⌂ @, Randers, onsdag 15. juli, 2020, 10:21 (65 dage siden) @ kme

Er der nogen der kan forklare hvorfor Fredericia blev et jernbaneknudepunkt? Det virker mærkeligt for byen ligger mærkeligt. Der er ikke en naturlig forbindelse til ret meget. Kolding er da meget mere naturlig til at binde øst-vest og nord-syd trafik sammen. Jeg ved godt at Snoghøj-shunten er af nyere dato (~25 år) men den kunne da bare være anlagt for 100 år siden.

Vejle ville også mere naturlig med nord-syd forbindelse (til Aarhus/Aalborg) og forgrening til Herning/Struer.

Men jeg kan ikke se hvad Fredericia har at byde på bortset fra en masse skinner, men det jo et hønen-ægget problem. For os der skal til Kolding/Esbjerg/Sønderborg/Hamborg er Fredericia bare en plage.

Fredericia er vel knudepunkt, fordi det var dér det gav og giver mening?

Man kan omvendt spørge sig selv, hvorfor alle de andre 'knudepunkter' forsvandt?
Den oprindelige 'skæve' bane fra Laurbjerg til Bramming er stort set væk.
Der var større privatbane knudepunkter i både Horsens og Kolding, og Vejle havde også en privatbane, der 'blev væk'.

Fredericia havde færgerne til Fyn, indtil broen, så derfor var det allerede et knudepunkt, inden man omlagde stationen.

Mere lokalt kan jeg konstatere, at både Randers, Viborg og Skive har mistet deres sidebaner / privatbaner.
Alle 3 er i øvrigt ombygget fra sækbanegård til gennemkørselsstationer, for at optimere trafikken.
I dag er de så 'optimeret' til at være trinbrætter, hvor man dårligt kan købe en billet. :(

Med den udvikling jernbanerne har været igennem, vil jeg derfor antage, at Fredericia er knudepunkt, simpelt hen fordi det giver mening.
Hvis det ikke gav mening, ville den være 'optimeret' væk for længst.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen