Hvor er ME 1501? (Generelt)
Var forbi Jernbanemuseet i denne uge og det er et flot og smukt syn at se blandet andet EA 3004 og MZ 1401 stå der ved siden af hinanden, men hvor er ME 1501? I magasin et sted? Hvad er planen?
af Fynboen, 31/7 2020, 07:09 (1365 dage siden)
Var forbi Jernbanemuseet i denne uge og det er et flot og smukt syn at se blandet andet EA 3004 og MZ 1401 stå der ved siden af hinanden, men hvor er ME 1501? I magasin et sted? Hvad er planen?
af Mads, 31/7 2020, 07:36 (1365 dage siden) @ Fynboen
Var forbi Jernbanemuseet i denne uge og det er et flot og smukt syn at se blandet andet EA 3004 og MZ 1401 stå der ved siden af hinanden, men hvor er ME 1501? I magasin et sted? Hvad er planen?
Den er tilsyneladende i Randers
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=186
af Fynboen, 31/7 2020, 21:46 (1365 dage siden) @ Mads
Tak og ja, denne info fandt jeg også. Spørgsmålet var bare om det fortsat et tilfældet og hvad den fremtidige plan med den er?
af RasmusD, 31/7 2020, 23:05 (1365 dage siden) @ Fynboen
Den skal i hvert fald ikke gøres køreklar. Det sagde de allerede ved overtagelsen. Og den er vel næppe interessant at udstille så længe der stadig er ME'ere i DSBs daglige drift.
af FutteV, 2/8 2020, 02:37 (1364 dage siden) @ RasmusD
Men så er My 1101 og 1135 vel heller ikke interessante, da der stadig køres en del med My endnu. Så den undskyldning syntes jeg virker lidt sløv fra museets side.
af Peter Christensen, 2/8 2020, 06:59 (1363 dage siden) @ FutteV
DSB har ingen My i drift (og har ikke haft det i mange år).
Desuden er Me fyldt med elektronik, som kan være en dyr og besværlig omgang at rode med.
Så masser af grunde til at gemme den lidt af vejen nogle år.
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/8 2020, 08:58 (1363 dage siden) @ Peter Christensen
Jeg synes jo det er kedeligt at ting skal gemmes på deporter.
Hvorfor gemme det når vi ikke kan se det.
Det er så en generel bemærkning og ikke kun vedr. Jernbane udstyr
af krabsen, 2/8 2020, 09:13 (1363 dage siden) @ hummel_62
Jeg synes jo det er kedeligt at ting skal gemmes på depoter.
Hvorfor gemme det når vi ikke kan se det.
Fordi der ikke er hverken økonomiske ressourcer eller udstillingsfaciliteter til at udstille alt - eller bare gøre det udstillingsegnet.
Det er heller ikke alt på magasinerne der er udstillingsparat - meget er gemt for i fremtiden at kunne dokumentere fortiden.
Som med stort set alt andet her i livet er det et spørgsmål om balance.
Det er så en generel bemærkning og ikke kun vedr. Jernbane udstyr
Det er min også
af My1201, 2/8 2020, 11:32 (1363 dage siden) @ hummel_62
Jeg synes jo det er kedeligt at ting skal gemmes på deporter.
Hvorfor gemme det når vi ikke kan se det.
Det er så en generel bemærkning og ikke kun vedr. Jernbane udstyr
Du får så en generel forklaring!
Danske museer har millioner af ting på depot.
Det kunne de sikkert godt stille frem.
Men hvem skulle betale,
hvem orkede at se en masse ting som ikke var beskrevet / udstillet så det gav mening og hvordan skulle disse ting vedligeholdes / beskyttes?
Så du må stille dig op på Hovedbanegården og se en Me køre. Det sker et par år endnu!
af Fynboen, 2/8 2020, 21:59 (1363 dage siden) @ My1201
Jeg kan sagtens se, at ikke alt kan udstilles og at det selvfølgelig også er et spørgsmål om kroner og ører.
jeg fornemmede bare stor interesse blandt da andre gæster på museet da jeg var der, da de trådte ind i den bagerste hal og så disse prægtige maskiner tårne sig op og man man fik virkelig en fornemmelse af deres enorme størrelse ved at gå rundt om dem.
Det kunne være interessant, hvis man engang lod gæster gå igennem dem via platforme som det er lavet andre steder på museet. Så kunne man se alt det tekniske, motorer, førerrum osv.
Er der planer om at sikre sig et MZ 4-serie fra DB, når de sidste engang udfases?? De fortæller jo også en spændende historie og man bør efter min mening bevare i hvert tilfælde et MZ mere end 1401, for der var jo tale om en lang serie og et markant lokomotiv for DSB og Danmark.
....og står ros til folkene bag museet!!!
af pjl, 2/8 2020, 15:03 (1363 dage siden) @ hummel_62
Jeg synes jo det er kedeligt at ting skal gemmes på deporter.
Hvorfor gemme det når vi ikke kan se det.
Det er så en generel bemærkning og ikke kun vedr. Jernbane udstyr
Man burde skære den ene side af, på samme måde som MY 1112, så har man den første og den sidste generation af (Diesel) lokomotiver repræsenteret. Nu er 1112 så selvfølgelig heller ikke at finde på Jernbanemuseum i tiden, så os der ikke gider damplokomotiverne så meget går ret forgæves derovre lige nu.
af Niels Munch, 2/8 2020, 15:42 (1363 dage siden) @ pjl
..... så har man den første og den sidste generation af (Diesel) lokomotiver repræsenteret.
Du mener vel "efterkrigsgeneration"?
af pjl, 2/8 2020, 16:07 (1363 dage siden) @ Niels Munch
Du mener vel "efterkrigsgeneration"?
Kan vi godt sige, min egen mening var DSB's store diesel lokomotiver.
af Niels Munch, 2/8 2020, 16:28 (1363 dage siden) @ pjl
Du mener vel "efterkrigsgeneration"?
Kan vi godt sige, min egen mening var DSB's store diesel lokomotiver.
Ok, så regner vi altså MX' blandt "de små"?
af AndreasM, 2/8 2020, 17:49 (1363 dage siden) @ Niels Munch
Du mener vel "efterkrigsgeneration"?
Kan vi godt sige, min egen mening var DSB's store diesel lokomotiver.
Ok, så regner vi altså MX' blandt "de små"?
Nej, han skrev jo "første og sidste". (1. serie) MY er ældre end MX.
af andersj, Aalborg, 2/8 2020, 17:59 (1363 dage siden) @ AndreasM
Du mener vel "efterkrigsgeneration"?
Kan vi godt sige, min egen mening var DSB's store diesel lokomotiver.
Ok, så regner vi altså MX' blandt "de små"?
Nej, han skrev jo "første og sidste". (1. serie) MY er ældre end MX.
Mon ikke Niels hentyder til Frichs MX fra 1932?
--
Mvh Anders
af AndreasM, 2/8 2020, 18:32 (1363 dage siden) @ andersj
Nej, han skrev jo "første og sidste". (1. serie) MY er ældre end MX.
Mon ikke Niels hentyder til Frichs MX fra 1932?
Mon ikke også Niels fint forstod hvad pjl mente, uden at blande ligegyldige forsøgslokomotiver ind i debatten. Det gjorde jeg i hvert fald.
af Niels Munch, 2/8 2020, 18:59 (1363 dage siden) @ AndreasM
Nej, han skrev jo "første og sidste". (1. serie) MY er ældre end MX.
Mon ikke Niels hentyder til Frichs MX fra 1932?
Mon ikke også Niels fint forstod hvad pjl mente, uden at blande ligegyldige forsøgslokomotiver ind i debatten. Det gjorde jeg i hvert fald.
"Ligegyldige forsøgslokomotiver" - OK er det nu sådan, vi skal behandle jernbanehistorien? Jeg håber ikke, I smitter jernbanemuseet .
af pjl, 2/8 2020, 20:22 (1363 dage siden) @ Niels Munch
"Ligegyldige forsøgslokomotiver" - OK er det nu sådan, vi skal behandle jernbanehistorien? Jeg håber ikke, I smitter jernbanemuseet .
MX 132 har stået i Odense, men også den er nu gemt væk.
af OD, Od , 2/8 2020, 16:57 (1363 dage siden) @ pjl
Jeg synes jo det er kedeligt at ting skal gemmes på deporter.
Hvorfor gemme det når vi ikke kan se det.
Det er så en generel bemærkning og ikke kun vedr. Jernbane udstyr
Man burde skære den ene side af, på samme måde som MY 1112, så har man den første og den sidste generation af (Diesel) lokomotiver repræsenteret. Nu er 1112 så selvfølgelig heller ikke at finde på Jernbanemuseum i tiden, så os der ikke gider damplokomotiverne så meget går ret forgæves derovre lige nu.
Sludder. Både MY 1101 og MZ 1401 er at finde i udstillingen og MY 1135 holder udenfor.