Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland (Generelt)

af ulca, fredag 16. oktober, 2020, 20:54 (4 dage siden)

Nu går Banedanmark i gang med forberedelserne til at sende den sidste del af Sydbanen, mellem Nykøbing F og Holeby, i udbud for at indhente tilbud på projektet.
Man satser på at udbyde arbejdet i licitation i starten af 2021 , en forventet anlægstid på op til tre år og indvielse i 2024. Måske bliver udvidelsen af Kong Christian IX bro noget af det første arbejde som bliver udført.
I øvrigt bliver projektering og design udbudt som selvstændig opgave, da man åbenbart har haft mindre gode erfaringer på den sjællandske del hvor entreprenørerne selv klarede hele projektet fra tegnebræt (eller i vores tid CAD) over byggearbejde til aflevering til bygherren.

Link: https://folketidende.dk/Lolland/Goer-klar-til-Lollands-Femernbane/artikel/563448

Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland

af Niels Buch @, fredag 16. oktober, 2020, 22:19 (4 dage siden) @ ulca

Man satser på at udbyde arbejdet i licitation i starten af 2021 , en forventet anlægstid på op til tre år og indvielse i 2024. Måske bliver udvidelsen af Kong Christian IX bro noget af det første arbejde som bliver udført.

Det er Kong Frederik d. IX's bro.

Hilsen
Niels

Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland

af ulca, fredag 16. oktober, 2020, 22:45 (4 dage siden) @ Niels Buch

Man satser på at udbyde arbejdet i licitation i starten af 2021 , en forventet anlægstid på op til tre år og indvielse i 2024. Måske bliver udvidelsen af Kong Christian IX bro noget af det første arbejde som bliver udført.


Det er Kong Frederik d. IX's bro.

Hilsen
Niels

Nåh ja, det har du ret i; jeg ved ikke hvad pokker jeg tænkte på da jeg skrev det indlæg.
Jeg er spændt på at se hvordan man vil lave kørestrøm på en klapbro, når nu der fra lokal side er stillet krav om at broen stadig skal kunne åbnes. Der har også på et tidspunkt været et forslag om at bygge en tunnel af flere grunde: 1. Guldborg Sund er relativt lavvandet (ud fra jeg har kunnet finde oplysninger om), så ramper og opkørsler hhv nedkørsler behøver ikke at være flere kilometer lange. 2. Det frygtes at der kan blive gnidninger mellem jernbanetrafik og skibstrafik, navnlig hvis der skal køres op mod 20 tog i timen. Det bliver spændende at følge projektet fremover.

Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, fredag 16. oktober, 2020, 23:13 (4 dage siden) @ ulca

"op til 20 tog i timen"

Løselig hovedregning giver derfor : tog hvert 3. minut :-)

Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, fredag 16. oktober, 2020, 23:22 (4 dage siden) @ Steen Nielsen

Nykøbing vokser, udvikling, så S tog.....

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, lørdag 17. oktober, 2020, 00:33 (4 dage siden) @ hummel_62

Nykøbing vokser, udvikling, så S tog.....


Uha da ... i så fald bliver det næste sikkert en Letbane ;-)

Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland

af Thorbjørn @, lørdag 17. oktober, 2020, 02:14 (4 dage siden) @ Steen Nielsen

"op til 20 tog i timen"

Løselig hovedregning giver derfor : tog hvert 3. minut :-)

Løselig hovedregning giver også: tog hvert 6. minut på hvert spor, så der bliver rigelig luft til st åbne broen ind i mellem. Det er jo heller ikke en naturlov, at togene skal køre med ens mellemrum.

Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland

af Jens Hansen, lørdag 17. oktober, 2020, 07:58 (3 dage siden) @ Thorbjørn

2 tog til Nakskov
2 godstog til Tyskland
2 persontog til Lübeck/Hamborg

Hver vej - giver i alt 12.

JH

Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland

af My1202, lørdag 17. oktober, 2020, 08:45 (3 dage siden) @ Jens Hansen

2 tog til Nakskov
2 godstog til Tyskland
2 persontog til Lübeck/Hamborg

Hver vej - giver i alt 12.

JH

Og da der kommer dobbeltspor så kan det teoretisk klares med 6 overkørsler af de 2 broer!
Såfremt de forskellige tog du omtaler kører over samtidigt;-)

--
[image]

Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland

af ulca, lørdag 17. oktober, 2020, 09:38 (3 dage siden) @ My1202

2 tog til Nakskov
2 godstog til Tyskland
2 persontog til Lübeck/Hamborg

Hver vej - giver i alt 12.

JH


Og da der kommer dobbeltspor så kan det teoretisk klares med 6 overkørsler af de 2 broer!
Såfremt de forskellige tog du omtaler kører over samtidigt;-)

Som i det der i fagsprog kaldes vekselsporkørsel? Jeg mindes at have set en video med netop dét scenarie, og at der ikke er nogen transversal mellem de to hovedspor før et stykke syd - sydvest for Nykøbing F Vest (forgreningsstationen på Lolland). Så det tyder på at Lollandsbanen bliver nærmest tvunget til benytte det eksisterende (nordlige) spor, og umiddelbart nok kommer til at benytte spor 1 eller 2 i Nykøbing; dog har jeg bemærket at den sydlige udfletning i Nykøbing vil give adgang til samtlige perronspor til/fra samtlige strækningsspor.

Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland

af mikedk2100, lørdag 17. oktober, 2020, 12:21 (3 dage siden) @ My1202

2 tog til Nakskov
2 godstog til Tyskland
2 persontog til Lübeck/Hamborg

Hver vej - giver i alt 12.

JH


Og da der kommer dobbeltspor så kan det teoretisk klares med 6 overkørsler af de 2 broer!
Såfremt de forskellige tog du omtaler kører over samtidigt;-)

Og man lavede en aftale i sommers om, at broen kun skulle åbne op til 4 gange dagligt, og kun i sommersæsonen - altså mellem 1. april og 15. september.

I aftalen står der også, at det er Banedanmark, der bestemmer, hvornår broen åbnes - så der er slet ingen problemer og alle er glade.

https://www.tv2east.dk/skal-broen-over-guldborgsund-lukke-i-altid/sejlere-kan-aande-let...

Der gøres klar til udvidelse af Sydbanen på Lolland

af ulca, lørdag 17. oktober, 2020, 09:26 (3 dage siden) @ Thorbjørn

Det er jo heller ikke en naturlov, at togene skal køre med ens mellemrum.

Måske ikke, men de fleste persontog kører på faste minuttal; på Lollandsbanen 1 tog pr 30 minutter i dagtimerne på hverdage, 1 tog pr 60 minutter om aftenen samt weekend og helligdage.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen