Avatar

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 16. november, 2020, 09:40 (8 dage siden)

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Svend @, mandag 16. november, 2020, 10:20 (8 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Niels Munch @, mandag 16. november, 2020, 11:44 (8 dage siden) @ Svend

"Sagen" dukker op nu & da:

[image]Kilde: https://www.tu.no/artikler/her-mates-hybrid-lastebilen-med-750-volt-likestrom-langs-mot... .

..... bl.a. også i denne tråd.


M.v.h.
Niels

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Eyolf, mandag 16. november, 2020, 11:57 (8 dage siden) @ Svend

Det som forundrer meg, er at disse lastebilene har strømavtakere av pantograf-type, ikke av trolleystang-type. Hvordan holdes de i stilling på veien? Man skulle jo tro at et kjøretøy som ikke går på skinner, lett kunne komme ut av posisjon i forhold til kontaktledningen, og lastebilen som er avbildet i "Der Spiegel" har til alt overmål svært kort avstand mellom polene på pantografen.

Avatar

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 16. november, 2020, 12:10 (8 dage siden) @ Eyolf

Det som forundrer meg, er at disse lastebilene har strømavtakere av pantograf-type, ikke av trolleystang-type. Hvordan holdes de i stilling på veien? Man skulle jo tro at et kjøretøy som ikke går på skinner, lett kunne komme ut av posisjon i forhold til kontaktledningen, og lastebilen som er avbildet i "Der Spiegel" har til alt overmål svært kort avstand mellom polene på pantografen.

Idag findes der track-assist, som holder køretøjet indenfor de hvide linier på vejen --- når de er der :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Eyolf, mandag 16. november, 2020, 12:28 (8 dage siden) @ Michael Deichmann

Jaha, og moroen begynner når de hvite linjene er slitt ned? Eller er det bakt ned noen ledninger nede i asfalten?

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af mpp, mandag 16. november, 2020, 13:14 (8 dage siden) @ Eyolf

Det hele bliver styret med en computer og pantografen bliver automatisk taget ned ved vognbaneskift. Og er de hvide linjer nødvendige for at få systemet til at fungere tror jeg ikke Tysklands motorvejsvæsen forpasser chancen til at lave vejarbejde.

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Thorbjørn @, mandag 16. november, 2020, 15:00 (8 dage siden) @ Eyolf

Det som forundrer meg, er at disse lastebilene har strømavtakere av pantograf-type, ikke av trolleystang-type. Hvordan holdes de i stilling på veien? Man skulle jo tro at et kjøretøy som ikke går på skinner, lett kunne komme ut av posisjon i forhold til kontaktledningen, og lastebilen som er avbildet i "Der Spiegel" har til alt overmål svært kort avstand mellom polene på pantografen.

Siemens skriver i en artikel:
Steering an eHighway truck connected to the overhead contact lines
is no different to driving a diesel truck, as the active pantograph
compensates for any shifts in position within the lane

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af steenth, mandag 16. november, 2020, 11:55 (8 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Spørgsmålet er om det er den rette vej at hænge køreledninger op, når både batterikapacitet går op og lynladning bliver mere almindelig. Der er nu en del busruter, som allerede kører med busser med batterier.

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Vestjyden, mandag 16. november, 2020, 12:32 (8 dage siden) @ steenth

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Radiobil

Duk og væk ;-)

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af AnWa @, onsdag 18. november, 2020, 16:09 (6 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De som inte lär sig av historien, etc. etc.

[image]

Stockholm, ca 1950.


Jag säger inte att det är en dålig idé, men den fanns redan för en mansålder sedan och blev (tyvärr) inte populär då.

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af gaest, lørdag 21. november, 2020, 11:30 (3 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis vi får det system i Danmark bliver det med en anden spænding, anden afstand mellem ledningene, og anden ophængningshøjde som anbefalet i de utallige konsulentrapporter der var bestilt til formålet.

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, lørdag 21. november, 2020, 15:33 (3 dage siden) @ gaest

Hvilket får mig til at spørge:

Hvorfor er den danske køre strøm forskelig fra Tysk og Svensk?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af andersj @, Aalborg, lørdag 21. november, 2020, 15:46 (3 dage siden) @ hummel_62

Hvilket får mig til at spørge:

Hvorfor er den danske køre strøm forskelig fra Tysk og Svensk?

https://ing.dk/artikel/derfor-holder-vi-fast-50-hz-25-kv-naar-jernbanen-skal-elektrific...

--
Mvh Anders

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, lørdag 21. november, 2020, 15:59 (3 dage siden) @ andersj

Super
Anders, tak for et godt link.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Peter Christensen, lørdag 21. november, 2020, 18:31 (3 dage siden) @ gaest

Hvis vi får det system i Danmark bliver det med en anden spænding, anden afstand mellem ledningene, og anden ophængningshøjde som anbefalet i de utallige konsulentrapporter der var bestilt til formålet.

Hvis vi sammenligner med jernbanen, så fik DSB en konsulentrapport inden 25 kV, 50 Hz systemet blev valgt.
Det var såmænd SJ, som lavede den rapport.....anbefalingen var klart at et 50 Hz system var billigere at anlægge.

Danske privatbaner

Læs historien om:
Gribskovbanens Driftselskab

Lokomotivfabrikker

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik
Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen