Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ? (Generelt)

af laste, Aabenraa, 12/12 2020, 12:21 (1233 dage siden)

I et tysk jernbaneblad har jeg for nyligt set et billede fra omkring årtusindeskiftet, hvor en flot Baureihe 110 "Bügelfalte" i orientrot (Med DB AG Keks) trækker en stamme af danske Bc og Bc-t vogne mod Kufstein.

Jeg tænker det må være "Ferieexpressen" fra København. Det er desværre svært at se den fulde vognstamme, så jeg kan ikke se om der er tilføjet tyske vogne i oprangeringen fra Hamburg og videre sydpå. Er der nogen der kan svare på, om der blev tilføjet tyske vogne i oprangeringen længere sydpå og hvilke især hvilke tyske vogntyper samt bemaling der eventuelt indgik ?

På billedet kan jeg umiddelbart se en rød DSB Wsd (eller Wrd ?) vogn og en masse blå/røde Bc og Bc-t vogne. Men man kan desværre ikke se de sidste vogne i stammen.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Lasse

--
TogTosse med stort T

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af Bent Jensen, 12/12 2020, 13:33 (1233 dage siden) @ laste

Såvidt jeg husker var det kun om vinteren (skiløberen) der var tyske liggevogne med, litra husker jeg ikke, det er rigtigt at der også har været fleksvogne med toget, vist oprindelig CKM, nu er det S1.

Mvh
Bent Jensen

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af OD, Od ⌂, 12/12 2020, 14:27 (1233 dage siden) @ Bent Jensen

Såvidt jeg husker var det kun om vinteren (skiløberen) der var tyske liggevogne med, litra husker jeg ikke, det er rigtigt at der også har været fleksvogne med toget, vist oprindelig CKM, nu er det S1.


WSD og WRD er ikke tidligere Flexvogne.

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af Bent Jensen, 12/12 2020, 17:12 (1233 dage siden) @ OD, Od

Nej det ved jeg og der har vist også været DB selskabs, og lignende med i nogen, kan ikke huske hvornår? Men det skal vi måske have op i herreværelset

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af Bent Jensen, 12/12 2020, 18:14 (1233 dage siden) @ Bent Jensen

Forresten var der også et år der var indlejet nogle vogne fra var det Polen eller Tjekkoslovakiet, den ligger og dæmrer i baghovedet men kommer måske frem i min erindring, lover ikke for meget,
Mvh
Bent Jensen

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af OD, Od ⌂, 12/12 2020, 20:05 (1233 dage siden) @ Bent Jensen

Forresten var der også et år der var indlejet nogle vogne fra var det Polen eller Tjekkoslovakiet, den ligger og dæmrer i baghovedet men kommer måske frem i min erindring, lover ikke for meget,
Mvh
Bent Jensen

Det var tjekkiske vogne (Ds og Bc) der løb i Skiløberen i 2002. Ds vognen var vist med i alle togene. Bc kun i et par stykker. Sidstnævnte blev prøvekørt København-Ringsted-København 09.01.2002 (EA 3003+Bc-t+CD Bc+Bc-t+EA 3002). Begge vogne blev sendt ud af landet 21.03.2002.

CD Bc842 51 54 59-41 165-5 i IP 13284. Odense 10.03.2002.
[image]

CD Ds 51 54 95-40 027-4 i IP 13284. Odense 06.01.2002
[image]

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af Bent Jensen, 12/12 2020, 21:49 (1233 dage siden) @ OD, Od

Tak OD der røg den på plads.

Mvh

Bent Jensen

Avatar

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af mss ⌂, 4/1 2021, 03:45 (1211 dage siden) @ Bent Jensen

Forresten var der også et år der var indlejet nogle vogne fra var det Polen eller Tjekkoslovakiet, den ligger og dæmrer i baghovedet men kommer måske frem i min erindring, lover ikke for meget,
Mvh
Bent Jensen

I midten af 90'erne lejede man faktisk polske liggevogne.
Her en sådan ved Østerport i 1996:

[image]

På det tidspunkt havde DSB selv de syv Bc og to tilbageværende Bcm. De 10 Bc-t kom to år efter.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af Henrik C, Kolding, 12/12 2020, 15:48 (1233 dage siden) @ laste

Jeg tænker det må være "Ferieexpressen" fra København. Det er desværre svært at se den fulde vognstamme, så jeg kan ikke se om der er tilføjet tyske vogne i oprangeringen fra Hamburg og videre sydpå. Er der nogen der kan svare på, om der blev tilføjet tyske vogne i oprangeringen længere sydpå og hvilke især hvilke tyske vogntyper samt bemaling der eventuelt indgik ?

De (mange) gange jeg har kørt med enten Ferieekspressen eller Skiløberen er der aldrig blevet koblet vogne på i det sydlige udland, men enkelte gange husker jeg der har været indlejet DB vogne for at kunne klare efterspørgslen på pladser.

Vognene (Bc/t) blev også brugt da en masse dansker skulle til Rotterdam og have lammebank i fodbold i 2000..., om der var flere vogne med end de danske husker jeg ikke, ligesom fodboldkampen er slettet af hukommelsen... ;-)

--
mvh. Henrik C

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af Svend, 12/12 2020, 21:27 (1233 dage siden) @ Henrik C

Jeg tænker det må være "Ferieexpressen" fra København. Det er desværre svært at se den fulde vognstamme, så jeg kan ikke se om der er tilføjet tyske vogne i oprangeringen fra Hamburg og videre sydpå. Er der nogen der kan svare på, om der blev tilføjet tyske vogne i oprangeringen længere sydpå og hvilke især hvilke tyske vogntyper samt bemaling der eventuelt indgik ?

.
.... bortset fra denne (eller lignende type) der blev koblet på i Puttgarden:

--
Svend

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af laste, Aabenraa, 13/12 2020, 15:33 (1232 dage siden) @ Svend

Tak til alle for svar omkring emnet. Det er meget brugbart.

Tusind tak for info og link til DB Geselshaftswagen.

Mvh
Lasse

--
TogTosse med stort T

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af Niklas Bygdestam, 4/1 2021, 07:34 (1211 dage siden) @ laste

Tak til alle for svar omkring emnet. Det er meget brugbart.

Tusind tak for info og link til DB Geselshaftswagen.

Mvh
Lasse

[image]

En fd DB Geselshaftswagen finns sedan flera år i Sverige. Det är den här vagnen. Den är nyare och modernare än den vagn som länkades. Den här vagnen byggdes 1981 och hade då vid leverans den design som gällde för DB Geselshaftswagen i DB:s dåvarande design med texten "Geselshaftswagen" på sidan. Den här vagnen köptes senare in av SJ och fick då SJ:s design i blått. Efter några år togs den över av Inlandsbanan. Se länk för design hos Inlandsbanan:

https://www.jarnvag.net/images/bild/vagnguide/extS2K70001Hallsberg2006.jpg

Därefter har den rullat i Unionsexpressen innan den slutligen hamnade hos Blå Tåget. Detta tåg rullar inte längre, men planeras att börja gå igen när pandemin är över och då givetvis med den här vagnen.

Trots att vagnen är tysk ursprungligen kan man idag säga att det inte finns så mycket tyskt kvar med den mer:

Redan när SJ köpte vagnen från DB fick den boggier av SJ. Den hade innan tyska MD52-boggier och dessa ville inte DB sälja. Så den fick därför svenska MD-boggier av äldre modell typ MDS4, alltså standardboggier av samma sort som många SJ-vagnar har.

Den är senare ombyggd invändigt flera gånger. Den är specialombyggd med en ny bardisk och möbler. Det är inte mycket kvar av inredningen från tiden hos DB. Så vagnen får nog ses som väldigt svensk idag.

Detta är en mycket trevlig och omtyckt vagn. Den har även används av SJK vid ett par tillfällen vid utflykter :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

Oprangering af tyske vogne sammen med DSB Bc & Bc-t ?

af Jørgen Pagh Jensen, 12/12 2020, 22:24 (1233 dage siden) @ Henrik C

Det var heller ikke så sjovt, at Danmark tabte 0-3 til Holland i Rotterdam 16/6-2000 - men det må dog have været en sjov togtur (udturen) - vi var mange, der måtte nøjes med skærmen.

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak