Fremtidens tog (Generelt)
Så vidt jeg husker, var der lagt op til, at udbudet af 'Fremtidens tog' skulle afsluttes medio 2020.
Er der nogen, der har viden om, hvor langt processen er?
Mvh. Rasmus
af gaest605, 20/12 2020, 11:58 (1223 dage siden)
Så vidt jeg husker, var der lagt op til, at udbudet af 'Fremtidens tog' skulle afsluttes medio 2020.
Er der nogen, der har viden om, hvor langt processen er?
Mvh. Rasmus
af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/12 2020, 12:07 (1223 dage siden) @ gaest605
De leverandører (Alstom, Bombardier, Siemens og Stadler) der vil afgive tilbud, skal afgive deres "Best and Final offer" 8. januar 2021. Forventet kontraktindgåelse omkring april 2021.
/Lasse
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/1 2021, 09:03 (1203 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
De leverandører (Alstom, Bombardier, Siemens og Stadler) der vil afgive tilbud, skal afgive deres "Best and Final offer" 8. januar 2021. Forventet kontraktindgåelse omkring april 2021
Flemming Jensen på jp.dk 8. januar 2021:
“Fredag modtager DSB de endelige bud på, hvem der kan bygge fremtidens tog. Det er et indkøb til mellem 12 og 20 mia. kr. og vil betyde 100 nye eltog til Danmark”.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Jens Hansen, 9/1 2021, 12:22 (1203 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hvad skal DSB bruge 100 togsæt til, hvis Poul Brandts visioner bliver virkelig?
JH
af Peter Christensen, 9/1 2021, 14:31 (1203 dage siden) @ Jens Hansen
Hvad skal DSB bruge 100 togsæt til, hvis Poul Brandts visioner bliver virkelig?
Er det ikke lidt ligemeget?
Hvis BDKs signalprogram er mere bagefter end BDK ønsker at give indtryk af - vel under indtryk af de kommende infrastrukturforhandlinger? - så bliver elektrificeringen også forsinket.
Dermed bliver spørgsmålet pludselig OM og hvor DSB kan bruge 100 nye togsæt.
Desuden har DSB overhovedet økonomi til købet uden forhøjet kontraktbetaling?
Bevares, man vil jo nok mene at "det har DSB styr på"......det er så her min skepsis melder sig.
af Jens Hansen, 9/1 2021, 14:54 (1203 dage siden) @ Peter Christensen
Hvad skal DSB bruge 100 togsæt til, hvis Poul Brandts visioner bliver virkelig?
Er det ikke lidt ligemeget?
Kære Peter
Flere ting gør at det måske ikke er ligemeget. Pouls planer betyder vel en omvæltning af hele trafikken, hvor f.eks. øvrige danske fjerntog vel er en saga blot. Corona har smadret jernbanen, der er bud på at 20 procent af passagererne ikke kommer tilbage. DSBs kontraktbetaling kan ikke være uændret, når der er færre kunder. 4. jernbanepakke skal også efterleves.
JH
af Peter Christensen, 9/1 2021, 15:48 (1203 dage siden) @ Jens Hansen
Flere ting gør at det måske ikke er ligemeget. Pouls planer betyder vel en omvæltning af hele trafikken, hvor f.eks. øvrige danske fjerntog vel er en saga blot.
Mig bekendt er de planer ikke vedtaget politisk.
Tillad mig en anelse skepsis, men det syntes som vores folkevalgte ofte retter sig efter "whatever" der kommer fra ministeriet/BDK/trafikstyrelsen/DSB.
Jeg siger ikke at det er umuligt for en privatperson at komme igennem med tankerne, men erfaringen tilskriver at politikerne går med embedsmændenes forslag.
Corona har smadret jernbanen, der er bud på at 20 procent af passagererne ikke kommer tilbage. DSBs kontraktbetaling kan ikke være uændret, når der er færre kunder. 4. jernbanepakke skal også efterleves.
Og så er vi tilbage ved spørgsmålet om DSB overhovedet har økonomi til at købe de 100 togsæt.
af Poul Brandt, Nordsjælland, 9/1 2021, 17:35 (1203 dage siden) @ Jens Hansen
Hvad skal DSB bruge 100 togsæt til, hvis Poul Brandts visioner bliver virkelig?
JH
.
Bemærk lige at min "skitse" realiseres frem mod 2050. Så DSBs nye tog er ved at være udskiftningsmodne, når den sidste del af planen gennemføres.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k
af Mads, 14/1 2021, 14:07 (1198 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
De leverandører (Alstom, Bombardier, Siemens og Stadler) der vil afgive tilbud, skal afgive deres "Best and Final offer" 8. januar 2021. Forventet kontraktindgåelse omkring april 2021
Flemming Jensen på jp.dk 8. januar 2021:
“Fredag modtager DSB de endelige bud på, hvem der kan bygge fremtidens tog. Det er et indkøb til mellem 12 og 20 mia. kr. og vil betyde 100 nye eltog til Danmark”.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Bliver det offentliggjort hvad der er budt ind med? - Eller må vi vente til kontrakten er underskrevet?
af Gæst42, 14/1 2021, 16:55 (1198 dage siden) @ Mads
De leverandører (Alstom, Bombardier, Siemens og Stadler) der vil afgive tilbud, skal afgive deres "Best and Final offer" 8. januar 2021. Forventet kontraktindgåelse omkring april 2021
Flemming Jensen på jp.dk 8. januar 2021:
“Fredag modtager DSB de endelige bud på, hvem der kan bygge fremtidens tog. Det er et indkøb til mellem 12 og 20 mia. kr. og vil betyde 100 nye eltog til Danmark”.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Bliver det offentliggjort hvad der er budt ind med? - Eller må vi vente til kontrakten er underskrevet?
Nej du får kun vinderen at vide, de øvrige bud bliver ikke offentliggjort.
af DidiBood, 17/1 2021, 23:45 (1195 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
Ved man ikke hvad de 4 bud er?
af andersj, Aalborg, 18/1 2021, 01:05 (1195 dage siden) @ DidiBood
Ved man ikke hvad de 4 bud er?
Kun DSB gør. Der kan også være mere end fire bud og det kan også være at der er nogle der har valgt ikke at byde. Reelt set er der kun tre deltagere i udbuddet, da Bombardier's togforretninger overtages af Alstom den 29. januar.
--
Mvh Anders
af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 18/1 2021, 09:17 (1194 dage siden) @ andersj
Hvornår bliver det så offentliggjort hvem der vinder?
af Banemanden, 18/1 2021, 10:05 (1194 dage siden) @ Hjortlund
Til april
af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/1 2021, 11:15 (1194 dage siden) @ andersj
Kun DSB gør. Der kan også være mere end fire bud og det kan også være at der er nogle der har valgt ikke at byde. Reelt set er der kun tre deltagere i udbuddet, da Bombardier's togforretninger overtages af Alstom den 29. januar.
Bare lige en præcisering. Alstoms overtagelse af Bombardier er endnu ikke faldet på plads (forventes dog at ske omkring 29. januar). Indtil da er det "business as usual", og der er meget skrappe krav fra de forskelle myndigheder rundt om i Verden - herunder EU, om at der ingen kontakt med være mellem firmaerne, og en række andre krav, der skal sikre, at kunder der køber Bombardier produkter, ikke efterlades med "håret i postkassen", når der kommer nye ejere.
Tilsvarende er der meget skrappe krav til lønsomhed i projekter, der bydes på i selve kontrakten mellem Alstom og Bombardier, så Bombardier ikke overlader dårlige forretninger til Alstom.
Der er således rene linjer, og Bombardier og Alstom konkurrerer pt. i mange udbud rundt om i Verden.
Et eksempel er Paris RER linje B, der netop har meldt, at et konsortium mellem CAF og Bombardier har vundet kontrakten på nye tog, og hvor Alstom klagede over afgørelsen.
Lasse