Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå (Generelt)

af andersj, Aalborg, 29/12 2020, 12:32 (1176 dage siden)

J.P. Group og DSB købte hhv. et og to udrangerede israelske IC3 togsæt i starten af 2020, som skulle have været ankommet til Danmark i sommers. Sporet hvor IC3 toget skal stå i Viborg har også været færdigt siden foråret.

Nu er de tre togsæt endelig på vej og forventes at ankomme til Grenå Havn i slutningen af januar.

https://viborg-folkeblad.dk/artikel/israelske-ic3-tog-ender-som-brugbart-blikfang-hos-j...

--
Mvh Anders

IC3 i Israel

af Eyolf, 29/12 2020, 20:54 (1175 dage siden) @ andersj

Jeg hadde gleden av å reise med disse togsettene da jeg var i Israel i april 2014, fra Tel Aviv til Jerusalem og tilbake (Nei, det var overhodet ikke noe problem å få lov til å ta bilder på stasjonene).

[image]

De var i og for seg velholdte og behagelige nok å reise meg, så lenge man holdt seg inne i kupéene. Straks man kom ut i vestibylene ble støynivået et ganske så annet, og det var tydelig at disse togene begynte å bli slitne. Jeg fikk også inntrykk av at med den forestående elektrifiseringen av de israelske jernbanene, var heller ikke interessen for vedlikehold lenger så veldig stor. Men det er nok ikke å ta for hardt i at disse togene reddet persontrafikken på de israelske jernbanene. De var et overordentlig langt sprang framover fra det som i beste fall kunne kalles en ulandsjernbane, da de i sin tid ble satt i drift. Dere dansker har all grunn til å være stolte av det produktet dere i sin tid leverte til Israel, og jeg synes det er hyggelig at dere henter noen av settene tilbake for å ta vare på dem. Dette er absolutt dansk eksport på sitt aller beste!

Resten av mine israelske IC3 - eller type 188 som de heter på de kanter - finner dere her. Ta gjerne en titt på Jerusalems utmerkede lettbane også.

IC3 i Spania også

af Eyolf, 29/12 2020, 21:04 (1175 dage siden) @ Eyolf

Det er forresten ikke bare Israel dere har eksportert IC3 til. Dette eksemplaret fant jeg i Málaga i Spania:[image]

Også i Spania betød de danske togsettene et langt sprang framover for persontrafikken. Som sagt: Dansk eksportindustri på sitt aller beste!

Flere spanske motorvogner her. Og dere dansker vil nok nikke gjenkjennende til noe på denne siden også, selv om det ikke er produsert i Danmark.

IC3 i Spania også

af OLL, Ballerup, 29/12 2020, 21:14 (1175 dage siden) @ Eyolf

Det er forresten ikke bare Israel dere har eksportert IC3 til. Dette eksemplaret fant jeg i Málaga i Spania:[image]

Også i Spania betød de danske togsettene et langt sprang framover for persontrafikken. Som sagt: Dansk eksportindustri på sitt aller beste!

Flere spanske motorvogner her. Og dere dansker vil nok nikke gjenkjennende til noe på denne siden også, selv om det ikke er produsert i Danmark.

De spanske "IC3'ere", som nok mere er IC2, er ej heller produceret i Danmark, men i Spanien på licens, det samme de lignende belgiske udgaver.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

IC3 i Spania også

af Eyolf, 29/12 2020, 21:31 (1175 dage siden) @ OLL

Heisan! Det var nytt for meg! Ikke desto mindre er det et dansk produkt som er lisensiert til Spania. Det har jeg vel rett i? Og da mener jeg at dere fortsatt har grunn til å være stolte over å ha frembragt et produkt som er så godt at andre er interessert i å kjøpe lisenser på det.

Forresten: Hva er en IC2? Jeg kan ikke huske å ha vært borti dem.

IC3 i Spania også

af OLL, Ballerup, 29/12 2020, 21:35 (1175 dage siden) @ Eyolf

Heisan! Det var nytt for meg! Ikke desto mindre er det et dansk produkt som er lisensiert til Spania. Det har jeg vel rett i? Og da mener jeg at dere fortsatt har grunn til å være stolte over å ha frembragt et produkt som er så godt at andre er interessert i å kjøpe lisenser på det.

Forresten: Hva er en IC2? Jeg kan ikke huske å ha vært borti dem.

Det kan man sagtens kalde dem, de er jo efter tegninger fra Scandia, bare med modifikationer til det spanske marked. :-)

IC2 er en officiel(?) betegnelse for de danske privatbaners gumminæser (MF-FS).

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

IC3 i Spania også

af Eyolf, 29/12 2020, 22:13 (1175 dage siden) @ OLL

Takk! Da er jeg blitt enda litt klokere!

Avatar

IC3 i Spania også

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/12 2020, 00:52 (1175 dage siden) @ OLL

IC2 er en officiel(?) betegnelse for de danske privatbaners gumminæser (MF-FS).

Her er motorhalvdelene af IC2 (I).

IC2 (II) er så Litra MP.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

IC3 i Spania også

af Banemanden, 30/12 2020, 14:54 (1175 dage siden) @ OLL

Heisan! Det var nytt for meg! Ikke desto mindre er det et dansk produkt som er lisensiert til Spania. Det har jeg vel rett i? Og da mener jeg at dere fortsatt har grunn til å være stolte over å ha frembragt et produkt som er så godt at andre er interessert i å kjøpe lisenser på det.

Forresten: Hva er en IC2? Jeg kan ikke huske å ha vært borti dem.


Det kan man sagtens kalde dem, de er jo efter tegninger fra Scandia, bare med modifikationer til det spanske marked. :-)

IC2 er en officiel(?) betegnelse for de danske privatbaners gumminæser (MF-FS).

Og så står 2 tallet i IC2 lavpraktisk også for, at der er to vogne i. IC3 har 3 vogne, IC4 har 4 vogne, IR4 har også 4 vogne og så videre :)

IC3 i Spania også

af steenth, 30/12 2020, 12:38 (1175 dage siden) @ OLL

De spanske "IC3'ere", som nok mere er IC2, er ej heller produceret i Danmark, men i Spanien på licens, det samme de lignende belgiske udgaver.

I de belgiske tog SNCB AM96 var det kun fronten, som blev produceret i Randers. Resten af konstruktionen var af en anden type.

Gumminæser hos SNCB

af LHJ, 30/12 2020, 13:19 (1175 dage siden) @ steenth

De spanske "IC3'ere", som nok mere er IC2, er ej heller produceret i Danmark, men i Spanien på licens, det samme de lignende belgiske udgaver.

I de belgiske tog SNCB AM96 var det kun fronten, som blev produceret i Randers. Resten af konstruktionen var af en anden type.


Et sådant togsæt ses eksempelvis her ...:-)

Godt nytår!

vh
LH

Avatar

IC3 i Israel

af gaest, 1/1 2021, 08:43 (1173 dage siden) @ Eyolf

De var i og for seg velholdte og behagelige nok å reise meg, så lenge man holdt seg inne i kupéene. Straks man kom ut i vestibylene ble støynivået et ganske så annet, og det var tydelig at disse togene begynte å bli slitne.

Type 188 bruger sikkert de oprindelige motorer som også IC3 blev leveret med. Deres lydniveau var noget højere. Desuden har de israelske togsæt noget ekstra transmission fra den bagerste motor i motorvognen til en pumpe til klimaanlægget i mellemvognen.
Den manglende interesse i vedligehold er ikke alene et Israelsk fænomen.

Avatar

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Stennicke, Aarhus, 30/12 2020, 00:59 (1175 dage siden) @ andersj

Er der nogle der vil give et hint når de ankommer og skal tranporteres til Sonnesgade. Dem vil jeg gerne se i virkeligheden :D

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Niels Munch, 30/12 2020, 09:47 (1175 dage siden) @ andersj

Så sker der dog noget i Viborg (som jeg mest kender fra rekruttidens orlovsrejser samt besøg på "Pistolen" og "Latinerly").

Til gengæld har firmaet "Gardit" ikke længere relation til "Viborg Baneby", hvor den nu pensionerede ejer havde planer om dels at opstille "Nestlé-Traktoren" Schöma 3080/1969 som "Denkmal", dels genopføre det nedtagne Signalhus Øst, og disse planer realiseres derfor næppe.

Mere kunne "min hjemmelsmand" på de kanter ikke berette p.t. Ved andre mere?


M.v.h.
Niels

Vedr Nestle Schöma- traktor

af TeamBaumann, Hjordkær, 30/12 2020, 11:10 (1175 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har hørt at den skal placeres ved Gardit ved Neder Hvam, Krogsgårdsvej
sammen med deres reklame- godsvogn - hvor de skal stå ved hovedindgang.
Mere kan jeg heller ikke sige :-(

Vedr Nestle Schöma- traktor

af Niels Munch, 31/12 2020, 00:36 (1174 dage siden) @ TeamBaumann

Jeg har hørt at den skal placeres ved Gardit ved Neder Hvam, Krogsgårdsvej
sammen med deres reklame- godsvogn - hvor de skal stå ved hovedindgang.
Mere kan jeg heller ikke sige :-(


Tak for info.

M.v.h.
Niels

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 20/1 2021, 12:41 (1154 dage siden) @ andersj

Hej.

efter et anden forum er alle tre IC enheder kört fra Port Ashod 5.1.2021 om bord paa MS LADY HEDWIG. Skibet ligger i D-Emden i öjebklikket.

Ullrich

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Niklas Bygdestam, 20/1 2021, 20:09 (1153 dage siden) @ Ullrich Lück

Hej.

efter et anden forum er alle tre IC enheder kört fra Port Ashod 5.1.2021 om bord paa MS LADY HEDWIG. Skibet ligger i D-Emden i öjebklikket.

Ullrich


Är detta IC3-tåg som alltid tillhört Israel? Eller är det fd svenska Y2-tåg som senare skickades till Israel?

--
Niklas Bygdestam
[image]

Avatar

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Morten Larsen, Nørresundby, 21/1 2021, 16:57 (1153 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Hej.

efter et anden forum er alle tre IC enheder kört fra Port Ashod 5.1.2021 om bord paa MS LADY HEDWIG. Skibet ligger i D-Emden i öjebklikket.

Ullrich

Är detta IC3-tåg som alltid tillhört Israel? Eller är det fd svenska Y2-tåg som senare skickades till Israel?

Det er sæt 03+07+08, der alle altid har tilhørt Israel.

--
Mvh Morten L.

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af OnkelJørn, 21/1 2021, 17:48 (1153 dage siden) @ Morten Larsen

Mon de kommer videre fra Grenå på skinner eller blokvogn ?

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 21/1 2021, 18:05 (1153 dage siden) @ OnkelJørn

Mon de kommer videre fra Grenå på skinner eller blokvogn ?

Helt sikkert på blokvogn.

Mvh Jørgen

Avatar

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/1 2021, 19:37 (1152 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Mon de kommer videre fra Grenå på skinner eller blokvogn ?


Helt sikkert på blokvogn.

Men hvorfor så til Grenå?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Jens Hansen, 21/1 2021, 20:00 (1152 dage siden) @ Michael Deichmann

billige havnepenge?

JH

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af William Skov ⌂, 21/1 2021, 21:12 (1152 dage siden) @ OnkelJørn

Mon de kommer videre fra Grenå på skinner eller blokvogn ?

Skinnevejen fra Grenå til Århus er ikke farbar for alm. jernbanemateriel.

Man har lavet en "løsning" så godstog teoretisk kan køre på strækningen, men det kræver en hel nat for at klappe hattehylderne op og ned så toget kan passere. = det er alt for dyrt for jernbanegods og landevejen får glæde af godset.

Og blokvognstransport er noget billigere.
Ud fra et logistisk synspunkt er det nemmere at smide vognkassen på en blokvogn, fremfor at fumle med at samle vognkasserne på bogierne igen.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Avatar

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Stennicke, Aarhus, 21/1 2021, 22:11 (1152 dage siden) @ William Skov

Og desuden er de vidst uden motor. Det er det sæt som skal til Viborg ihverfald.

- Emil

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af ChrBrun, Helsingør, 25/1 2021, 11:17 (1149 dage siden) @ Ullrich Lück

Hej.

efter et anden forum er alle tre IC enheder kört fra Port Ashod 5.1.2021 om bord paa MS LADY HEDWIG. Skibet ligger i D-Emden i öjebklikket.

Ullrich

"MS Lady Hedwig" er i nat ankommet til Grenaa Havn.

[image]
(Skærmprint fra app'en "Marine Traffic")

--
Christian Brun

Avatar

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Stennicke, Aarhus, 25/1 2021, 11:32 (1149 dage siden) @ ChrBrun

Hej folks

Er der nogle der ved om de to til DSB er leveret til Sonnegade, eller hvornår de forventes at blive leveret

Jeg står netop ved værkstedet og det ser nemlig ikke ud til de er her. Ihverfald ikke udenfor :)

Hilsen
Emil Stennicke

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af TeamBaumann, Hjordkær, 25/1 2021, 16:12 (1149 dage siden) @ andersj

Ved man hvilken 3 IC3er der kommer tilbage til Danmark, nummer på togsæt ?
Går ud fra, at det de 1 serie som Israel fik leveret i 90erne.

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af TeamBaumann, Hjordkær, 25/1 2021, 16:40 (1149 dage siden) @ andersj

Tak ... det må jeg har misset / overset ved alt de tråde

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af glade-koege ⌂, køge, 26/1 2021, 11:26 (1148 dage siden) @ TeamBaumann

DSB har lagt billeder op

Desværre har de ikke fået lov at bruge banen fra Grenå til Aarhus.. så skal med lastbil det sidste stykke

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Niels Munch, 26/1 2021, 12:32 (1148 dage siden) @ glade-koege

DSB har lagt billeder op

Hvor?

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af andersj, Aalborg, 26/1 2021, 12:40 (1148 dage siden) @ Niels Munch

DSB har lagt billeder op


Hvor?

Facebook.

--
Mvh Anders

3xIC3 på vej fra Israel til Grenå

af Niels Munch, 26/1 2021, 13:19 (1148 dage siden) @ andersj

Tak Anders & Mads.

[image]

Israelsk IC3 (sæt 7) ankomst til Viborg

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 31/1 2021, 11:06 (1143 dage siden) @ andersj

I går den 30/1 2021 ankom IC3 sæt 7 (7007-7407-7207) til JP Group i Viborg. Der var heftig aktivitet hos firmaet fra tidlig morgen til lidt over middag, hvor sættet var placeret på skinnerne udenfor hovedbygningen hos JP Group.

Jeg var nede og se sporsætningen af togsættet, det var yderst interessant oplevelse.

Togsættet er Israels svar på "The one and only", som er det eneste sæt, der er malet i blå design. Hvis man vil forbi og se sættet skal man huske at spørge om lov til at komme ind, da det er privat vej.

Her er et billede af vogn 7007, da den blev løftet fra lastbil til skinner. Det er den vogn, der vender ud mod vejen.
[image]

Jeg havde også videokameraet med for at dokumentere det, og det er der kommet en video på knap 13 minutter ud af, som kan ses HER.

Der kan også læses mere om det her: https://www.tvmidtvest.dk/viborg/martins-tog-er-endelig-ankommet-nu-skal-det-vaere-vart...

Og TV MIDTVEST dækkede også historien, som kan ses her: https://www.tvmidtvest.dk/nyhedsudsendelser?fbclid=IwAR0YeJ83iHXvnoA3kS0aFOcaFO2t30fn0M...

Med venlig hilsen
Lasse Duusgaard

Avatar

Israelsk IC3 (sæt 7) ankomst til Viborg -Nyt billede 2/2-22

af Morten Larsen, Nørresundby, 4/2 2022, 09:22 (774 dage siden) @ Lasse Duusgaard

I går den 30/1 2021 ankom IC3 sæt 7 (7007-7407-7207) til JP Group i Viborg. Der var heftig aktivitet hos firmaet fra tidlig morgen til lidt over middag, hvor sættet var placeret på skinnerne udenfor hovedbygningen hos JP Group.

Med venlig hilsen
Lasse Duusgaard

Her cirka et år efter, 02/02-2022, er togsættet nu blevet påført reklamefolie for ejerens firma:

[image]

--
Mvh Morten L.

Israelsk IC3 (sæt 7) ankomst til Viborg -Nyt billede 2/2-22

af Theis Andersen, Kastrup, 4/2 2022, 15:19 (774 dage siden) @ Morten Larsen

Jeg troede den skulle være i DSB farver

--
[image]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak