Frost på letbanen
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 12/1 2021, 18:14 (1199 dage siden) @ Gæst19
Det siges jo at "det skete jo ikke i gamle dage", og sporvognene i København havde jo en stang med et hjul som måske var bedre til at håndtere rim, men i Århus kørte man jo med pantografer omend af en anden beskaffenhed. Havde man problemer en gang imellem "i gamle dage"?
--
Venligst
Michael Deichmann
Frost på letbanen
af anho, 12/1 2021, 18:23 (1199 dage siden) @ Michael Deichmann
Uden at kunne give dig et svar på om det er sket i Aarhus med de gamle sporveje, så har jeg ladet mig fortælle at de nye letbanetog ofte er meget følsomme overfor strømafbrydelser, så selv et meget kort strømsvigt får dem til at lukke fuldstændigt ned. Det gjorde de gamle ikke, da de ikke var computerstyrede.
Frost på letbanen
af krabsen, 12/1 2021, 18:29 (1199 dage siden) @ anho
Uden at kunne give dig et svar på om det er sket i Aarhus med de gamle sporveje, så har jeg ladet mig fortælle at de nye letbanetog ofte er meget følsomme overfor strømafbrydelser, så selv et meget kort strømsvigt får dem til at lukke fuldstændigt ned. Det gjorde de gamle ikke, da de ikke var computerstyrede.
Lyder meget plausibelt.
En gammeldags glødepære blinker en enkelt gang eller to og lyser så videre. En computer rebooter.
Måske bør der indbygges UPS anlæg i letbanetog?
(Uninterruptible Power Supply)
Frost på letbanen
af Henrik Hansen , Vejen, 12/1 2021, 19:34 (1199 dage siden) @ anho
Uden at kunne give dig et svar på om det er sket i Aarhus med de gamle sporveje, så har jeg ladet mig fortælle at de nye letbanetog ofte er meget følsomme overfor strømafbrydelser, så selv et meget kort strømsvigt får dem til at lukke fuldstændigt ned. Det gjorde de gamle ikke, da de ikke var computerstyrede.
Sporisolationerne på Banedanmarks net som ligger tæt på Letbanen, er immuniseret bl.a. ved hjælp af 77 Hz sporisolationer. De gængse DC-sporisolationer ikke kan bruges pga. letbanens kørestrøm som bekendt er DC. Når der er rim på køreledningerne, så generes der støj med talrige frekvenser, der i blandt 77 Hz. Måler et letbane tog 77 Hz på kørestrømmen, så kobles hovedafbryderen ud øjeblikkeligt.
Det samme sker på S-banen i København, som også kan have problemer med rim på køreledningen og 77 Hz støj-strømme.
Her er lidt om immuniseringen af sporisolationerne tæt ved letbanen:
https://www.letbanen.dk/om-letbanen/real/projekter/immunisering/
Frost på letbanen
af Henrik Prange, 12/1 2021, 19:52 (1199 dage siden) @ Henrik Hansen
I følge historien i Ingeniøren, så er problemet at sporvognen ikke kan trække nok strøm - det lyder lidt mystisk. Er sagen i virkeligheden at sikringssystemet flipper ud, og tror der er en falsk besættelse?
Frost på letbanen
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 12/1 2021, 23:02 (1199 dage siden) @ Henrik Prange
I følge historien i Ingeniøren, så er problemet at sporvognen ikke kan trække nok strøm - det lyder lidt mystisk. Er sagen i virkeligheden at sikringssystemet flipper ud, og tror der er en falsk besættelse?
Hvis der er rim imellem kulbanen og ledningen - bare få brøkdele af en millimeter - er der nok problemer med ledningsevnen, indtil eventuel varme får det smeltet, men de 750 V er ikke meget.
Henrik Hansens indlæg om 77 Hz problemer er intressante. Hvor kommer de 77 Hz fra?
--
Venligst
Michael Deichmann
Frost på letbanen
af Henrik Hansen , Vejen, 13/1 2021, 08:13 (1199 dage siden) @ Michael Deichmann
I følge historien i Ingeniøren, så er problemet at sporvognen ikke kan trække nok strøm - det lyder lidt mystisk. Er sagen i virkeligheden at sikringssystemet flipper ud, og tror der er en falsk besættelse?
Hvis der er rim imellem kulbanen og ledningen - bare få brøkdele af en millimeter - er der nok problemer med ledningsevnen, indtil eventuel varme får det smeltet, men de 750 V er ikke meget.Henrik Hansens indlæg om 77 Hz problemer er intressante. Hvor kommer de 77 Hz fra?
De 77 Hz kommer fra fødekredsen til sporisolationerne.
Helt 'normale' sporisolationer bruger en DC-spænding til at detekterer om isolationen er besat. Hvis der bruges elektrisk materiel, hvor kørestrømmen er DC, som f.eks. på S-banen, så benyttes der sporisolationer med en AC-spænding, som oprindelig var 50 Hz på S-banen.
Da fjernbanerne begyndte at blive elektrificeret, så kunne der ikke længere benyttes 50 Hz til sporisolationerne. Frekvensen blev ændret til 77 Hz, som er immun overfor både DC og 50 Hz AC. For at beskytte sporisolationerne mod fejlvisning, så kobler hovedafbryderne ud, hvis der måles 77 Hz på kørestrømmen - sådan er det i hvert fald på S-banen og efter det er de samme sporisolationerne der bruges i spor tæt på Letbanen, så er det nok samme princip man anvender.
Frost på letbanen
af jaer, 13/1 2021, 09:59 (1199 dage siden) @ Henrik Hansen
I følge historien i Ingeniøren, så er problemet at sporvognen ikke kan trække nok strøm - det lyder lidt mystisk. Er sagen i virkeligheden at sikringssystemet flipper ud, og tror der er en falsk besættelse?
Hvis der er rim imellem kulbanen og ledningen - bare få brøkdele af en millimeter - er der nok problemer med ledningsevnen, indtil eventuel varme får det smeltet, men de 750 V er ikke meget.Henrik Hansens indlæg om 77 Hz problemer er intressante. Hvor kommer de 77 Hz fra?
De 77 Hz kommer fra fødekredsen til sporisolationerne.Helt 'normale' sporisolationer bruger en DC-spænding til at detekterer om isolationen er besat. Hvis der bruges elektrisk materiel, hvor kørestrømmen er DC, som f.eks. på S-banen, så benyttes der sporisolationer med en AC-spænding, som oprindelig var 50 Hz på S-banen.
Da fjernbanerne begyndte at blive elektrificeret, så kunne der ikke længere benyttes 50 Hz til sporisolationerne. Frekvensen blev ændret til 77 Hz, som er immun overfor både DC og 50 Hz AC. For at beskytte sporisolationerne mod fejlvisning, så kobler hovedafbryderne ud, hvis der måles 77 Hz på kørestrømmen - sådan er det i hvert fald på S-banen og efter det er de samme sporisolationerne der bruges i spor tæt på Letbanen, så er det nok samme princip man anvender.
Jeg tror, at du misforstår Michaels spørgsmål.
Frekvensen på 77Hz er valgt for at undgå harmoniske svingninger mellem forskellige systemer. Det er de elektriske teorier, du skal have fat i omkring systemernes gensidige påvirkninger (det går let hen og bliver langhåret). Men et eksempel er, at for 50 Hz, så er en harmonisk svingning 100Hz, 150Hz, 200Hz osv... Hvis nu en af disse frekvenser var valgt i et tilstødende system, så kan der opstår en falsk overførsel til det tilstødende system.
/Jan
Frost på letbanen
af Henrik Hansen , Vejen, 13/1 2021, 10:43 (1199 dage siden) @ jaer
Jeg tror, at du misforstår Michaels spørgsmål.
Frekvensen på 77Hz er valgt for at undgå harmoniske svingninger mellem forskellige systemer. Det er de elektriske teorier, du skal have fat i omkring systemernes gensidige påvirkninger (det går let hen og bliver langhåret). Men et eksempel er, at for 50 Hz, så er en harmonisk svingning 100Hz, 150Hz, 200Hz osv... Hvis nu en af disse frekvenser var valgt i et tilstødende system, så kan der opstår en falsk overførsel til det tilstødende system.
Super - så er teorien bagved valget af 77 Hz også forklaret.
Frost på letbanen
af steenth, 13/1 2021, 10:43 (1199 dage siden) @ Michael Deichmann
I følge historien i Ingeniøren, så er problemet at sporvognen ikke kan trække nok strøm - det lyder lidt mystisk. Er sagen i virkeligheden at sikringssystemet flipper ud, og tror der er en falsk besættelse?
Hvis der er rim imellem kulbanen og ledningen - bare få brøkdele af en millimeter - er der nok problemer med ledningsevnen, indtil eventuel varme får det smeltet, men de 750 V er ikke meget.Henrik Hansens indlæg om 77 Hz problemer er intressante. Hvor kommer de 77 Hz fra?
Så vidt jeg kan se, bruger letbanen akseltællere. Men 77 Hz i sporisolatorer er kun relevant på Banedanmarks spor tæt på Letbanen.
Frost på letbanen
af HLA7, 13/1 2021, 20:59 (1198 dage siden) @ steenth
Som jeg kan se, frekvenser o.m.a. , skidtet kan ikke køre når der er frost på køretråden.
Er letbanen designet til et køre i Sahara
Frost på letbanen
af Futfar, Kajerød, 14/1 2021, 16:41 (1198 dage siden) @ HLA7
Er letbanen designet til et køre i Sahara
I så fald kan man vel spare sandings systemet.. .
Jeg har forladt bygningen......
--
Med venlig hilsen Futfar.
Frost på letbanen igen igen
af Gæst19, 1/2 2021, 11:29 (1180 dage siden) @ Gæst19
Frost på letbanen også i dag
af Gæst19, 2/2 2021, 08:21 (1179 dage siden) @ Gæst19
Frost på letbanen - nu igen
af Gæst19, 22/2 2021, 07:27 (1159 dage siden) @ Gæst19
Nu igen Frost på letbanen
af Pip Hans, 3/3 2021, 07:51 (1150 dage siden) @ Gæst19
Frost på letbanen - ikke at forveksle med ......
af Svend, 3/3 2021, 11:42 (1150 dage siden) @ Pip Hans
.... ikke at forveksle med
--
Svend
Nu igen Frost på letbanen
af RasmusR, 3/3 2021, 20:43 (1149 dage siden) @ Pip Hans
https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/onsdag-morgen-holder-letbanen-igen-stille-paa-grund...
Ja, de problemer har S-tog ikke - til gengæld er det nogen gange et vildt syn:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/vildt-faenomen-her-er-forklaringen/8489723
/R
Nu igen Frost på letbanen
af Banemanden, 4/3 2021, 02:28 (1149 dage siden) @ RasmusR
https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/onsdag-morgen-holder-letbanen-igen-stille-paa-grund...
Ja, de problemer har S-tog ikke - til gengæld er det nogen gange et vildt syn:https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/vildt-faenomen-her-er-forklaringen/8489723
Aarrrrh det er nu ikke helt rigtigt. S-tog har altså også problemer når der er is på køreledningerne. Dog ikke så omfattende som på letbanen, men det er ikke et sjældent syn at første tog der kører igennem ender med 20-25 minutters forsinkelse når ledningerne er rimet lidt til.
Nu igen Frost på letbanen
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 4/3 2021, 08:25 (1149 dage siden) @ Banemanden
viste ikke det gave så stor forsinkelse. Men de kommer da igennem.
På et system som tager udgang i 1930'erne?
Pinligt at helt nyt system ikke kan klare det danske vejr. Næsten IC4 om igen.
hvis det danske vejr er så specielt, så skulle vi måske ikke have letbaner. Måske skulle de have haft batterier i stedet for kører ledninger.
kan man nå at stoppe Odense og København fra samme fejl ??
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
Nu igen Frost på letbanen
af Svend, 4/3 2021, 13:55 (1149 dage siden) @ hummel_62
På et system som tager udgang i 1930'erne?
.
De nuværende S-tog er vist af lidt nyere dato
--
Svend
Nu igen Frost på letbanen
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 4/3 2021, 15:21 (1149 dage siden) @ Svend
Hvorfor jeg skrev system
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
Nu igen Frost på letbanen
af larsht, 4/3 2021, 18:50 (1148 dage siden) @ hummel_62
Hvorfor jeg skrev system
Ja, men problemet er togene - da tog af ældre dato sådan set kørte ganske fint så længe forreste strømaftager kunne skrabe køreledningen fri.
Så Svend's pointe var ganske og særdeles relevant.
Nu igen Frost på letbanen
af Bengt Larsson, 7/3 2021, 22:21 (1145 dage siden) @ Banemanden
https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/onsdag-morgen-holder-letbanen-igen-stille-paa-grund...
Ja, de problemer har S-tog ikke - til gengæld er det nogen gange et vildt syn:https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/vildt-faenomen-her-er-forklaringen/8489723
Aarrrrh det er nu ikke helt rigtigt. S-tog har altså også problemer når der er is på køreledningerne. Dog ikke så omfattende som på letbanen, men det er ikke et sjældent syn at første tog der kører igennem ender med 20-25 minutters forsinkelse når ledningerne er rimet lidt til.
Kan man ikke køre ekstratog extra tidlig på morgenen?
De kan på aftenen læse vejrprognosen og planlægge tidlig extratog uden passagerer.
Så gjøres på Göteborgs spårvägar.
Nu igen Frost på letbanen
af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/3 2021, 07:32 (1145 dage siden) @ Bengt Larsson
https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/onsdag-morgen-holder-letbanen-igen-stille-paa-grund...
Ja, de problemer har S-tog ikke - til gengæld er det nogen gange et vildt syn:https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/vildt-faenomen-her-er-forklaringen/8489723
Aarrrrh det er nu ikke helt rigtigt. S-tog har altså også problemer når der er is på køreledningerne. Dog ikke så omfattende som på letbanen, men det er ikke et sjældent syn at første tog der kører igennem ender med 20-25 minutters forsinkelse når ledningerne er rimet lidt til.
Kan man ikke køre ekstratog extra tidlig på morgenen?
De kan på aftenen læse vejrprognosen og planlægge tidlig extratog uden passagerer.
Så gjøres på Göteborgs spårvägar.
Nu ved jeg ikke hvor dårlig forbindelsen er mellem strømaftager og ledning, men ellers kunne man forestille sig at et mindre batteri ville hjælpe. Opladning når der er kontakt, afladning til fremdrift, når der ikke er kontakt. Men det kræver at elektronikken kan håndtere de hurtige skift mellem forbindelse og ikke forbindelse, hvilket nok vil være en udfordring. - Og så er det selvfølgelig ikke noget man lige eftermonterer.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k
Nu igen Frost på letbanen
af LHJ, 8/3 2021, 10:11 (1145 dage siden) @ Poul Brandt
Nu ved jeg ikke hvor dårlig forbindelsen er mellem strømaftager og ledning, men ellers kunne man forestille sig at et mindre batteri ville hjælpe. Opladning når der er kontakt, afladning til fremdrift, når der ikke er kontakt. Men det kræver at elektronikken kan håndtere de hurtige skift mellem forbindelse og ikke forbindelse, hvilket nok vil være en udfordring. - Og så er det selvfølgelig ikke noget man lige eftermonterer.
Det er vel det, vi andre kender som en "UPS" - altså gammelkendt teknik.
Men som man åbenbart ikke har tænkt på, har fravalgt bevidst, eller som måske ikke ville kunne bruges her - jeg kender ikke svaret, men har da selv (som uvidende "pen-og blækhus-arbejder", dog her med - god - praktisk erfaring med UPS'er) undret mig ...
/LH
Nu igen Frost på letbanen
af jaer, 8/3 2021, 20:11 (1144 dage siden) @ LHJ
Nu ved jeg ikke hvor dårlig forbindelsen er mellem strømaftager og ledning, men ellers kunne man forestille sig at et mindre batteri ville hjælpe. Opladning når der er kontakt, afladning til fremdrift, når der ikke er kontakt. Men det kræver at elektronikken kan håndtere de hurtige skift mellem forbindelse og ikke forbindelse, hvilket nok vil være en udfordring. - Og så er det selvfølgelig ikke noget man lige eftermonterer.
Det er vel det, vi andre kender som en "UPS" - altså gammelkendt teknik.
Men som man åbenbart ikke har tænkt på, har fravalgt bevidst, eller som måske ikke ville kunne bruges her - jeg kender ikke svaret, men har da selv (som uvidende "pen-og blækhus-arbejder", dog her med - god - praktisk erfaring med UPS'er) undret mig .../LH
Det er ikke der, problemet ligger. Togcomputeren kører fint videre med disse kortvarige strømafbrydelser i 750V-forsyningen. Problemet er sandsynligvis den måde togcomputeren behandler disse kortvarige spændingsdrop på.
/Jan
Frost på letbanen
af esni, Frederikssund, 22/3 2021, 10:56 (1131 dage siden) @ Gæst19
Nu er det heldigvis et par uger siden sidst, men alligevel?
Er det på hele Århus Letbanes net, eller er det kun 'yderstrækningerne'?
--
Eskild