Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tanke i alt det her IC4-debat

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 13/5 2011, 06:34 (4739 dage siden)
redigeret af mhv_vsvt, 13/5 2011, 06:55

- Nu IC4 risikerer at "Ryge af sporet" endnu en gang, så kommer jeg til at tænke på 2-vognsudgaven, som de også gerne ville have ved siden af IC4-flåden, den kunne man jo droppe helt og så købe Lint 41 istedet.

Det åbnede måske også op for mere "Interregional" kørsel på det danske skinnenet, jeg tænkte tanken i morges at man kunne forestille sig 2xLint 41 som regional-tog på Nordvestbanen og så samkørsel med Regionstog til Kbh fra Nykøbing Sj og Kalundborg og Køge til København.

Jeg forestillede mig følgende:
2xDSB lint 41 Kalundborg - Østerport
1xRT Lint 41 Nykøbing Sj - Østerport
1xRT Lint 41 Nykøbing Sj - Tølløse - Slagelse
1xRT Lint 41 Næstved - Køge - Roskilde - Østerport
1xDSB Lint 41 Ringsted - Roskilde - Østerport


Det vil give et regionaltog der hedder 11-12-13-14 Kb - Kk 21-22 Nsj - Kk 31-32 Nsj - Sg 41-42 Næ - Kk 51-52 Rg - Kk

Resten skulle så køres af IC3 og måske ME+DD som hidtil og skift til regionalbanerne hhv. i Roskilde og Holbæk.

Lyder den ide helt ved siden af?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

En tanke i alt det her IC4-debat

af Svend Jensen, 13/5 2011, 07:51 (4739 dage siden) @ mhv_vsvt

Kunne man ikke finde et andet tog end Lint? Der har aldrig og kommer nok heller aldrig den velkendte togkomfort frem i Lint-sættene og så bliver det svært at lokke folk ind i togene. I mine øjne skal togene kunne tilbyde så meget mere end simple busser der i mine øjne er forældede som offentligt transportmiddel. Der er ikke rigtig flere forbedringer man kan gøre med busser, før man opfinder en batteriteknologi der bare nogenlunde kan betale sig at bruge. Til gengæld har tog, især i DK, stort potentiale for at forbedre den tilbudte service, der skal til for at folk gider benytte offentlig transport. Lint er i mine øjne ikke et godt alternativ til IC4-tovognssæt, jeg tror mange borgere vil synes det er en alt for lousy løsning.

En tanke i alt det her IC4-debat

af Georg Schmidt, 13/5 2011, 08:38 (4739 dage siden) @ Svend Jensen

En god kollega sagde engang til mig, at jeg altid skulle huske på, at politikerne aldrig vil betale det det koster at have et godt kollektivt trafiksystem.
I stedet for gedigent materiel investeres der i disse tider i trapper, plast, skumgummi og en tønde i midten. Det hele skal så "glide ned" ved hjælp af lav indstigning. Har også tit undret mig over, hvorfor folk "er så glade for at køre med" noget materiel de inderst inde slet ikke kan lide.:-D :-D
F. eks. er en tur Århus-Struer for langt i en Lint, man sidder ret op og ned på hårde sæder. Godt nok er skumgummiet førøget nogle millimeter i seneste serie Lint, men det kommer aldrig op på MR-kvalitet, hvor man sidder på noger der minder om rigtig sadelmagerarbejde. MR-sæderne er små, men man sidder behageligt og længere ture er ikke noget problem. :-)

En tanke i alt det her IC4-debat

af Morten P, 13/5 2011, 08:56 (4739 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej

I vestjylland går Arriva´s lint under navnet rullende udestuer
Pisse kolde om vinteren, og kanon varme om sommeren.
Det er på ingen måde en fornøjelse at skulle rejse langt frem og tilbage hverdag i disse lavpristog.
ved regnvejr, dukker ruderne, og vinter er det pisse koldt ved vindues pladserne, og bagerst i toget, trækker det, kold luft blæser ned bagerst. Om sommeren er der ingen gardiner, solen står lige ind, og det bliver som skrevet pisse varmt.
Om sidde komfort er totalt ubrugligt, hårde sæder, dårlige borde. Så nej IKKE flere lint 41 til DK, disse "små" togsæt bor bruges på små korte ture.
Og de Lint 41 larmer helt vildt ved tomgang når disse holder ved perron.
Jeg vil 20 gange hellere sidde i en Mr/d :-)

Mvh Morten

En tanke i alt det her IC4-debat

af SFJ.., 13/5 2011, 09:33 (4739 dage siden) @ Morten P

Hvis Lint er et lavpris tog, ved jeg ikke hvad desiro er. Tror hellere dsb vil have Desiro end LInt, hvis det VIRKELIG skal være. De har trods alt nogle stykker af det skrammel i forvejen.

En tanke i alt det her IC4-debat

af Peter H, Nærum, 13/5 2011, 10:16 (4739 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Hej:-)

Det er som om at folk generelt fortrækker nye tog, alene fordi det er nyt. Men sæderne i de nyere tog er jo ikke godt sadelmagerarbejde, i modsætning til de ældre togvogne, hvor man sad i bløde sofaer... Jeg fatter ikke hvorfor at komforten skal blive dårligere i togene her i landet?

Det er jo næsten som at sidde på træsæder i eksempelvis dobbeltdækker vognene...

Hilsen
Peter

En tanke i alt det her IC4-debat

af UTJ, 13/5 2011, 11:51 (4739 dage siden) @ Peter H

Det er jo næsten som at sidde på træsæder i eksempelvis dobbeltdækker vognene...

Man sidder ganske godt på de gode gamle træsæder på kortere rejser - men der "sveder" man heller ikke på samme måde som på et plasticsæde. De lakerede træsæder kan dog godt være lidt glatte og det bliver umageligt når der er gået noget tid. Træsæderne havde et ganske udmærket sædeprofil (de fleste og nyeste). Mener ikke at der er træsæder i dobbeldækkervognene (de nuværende, forstås).
:-D

Avatar

En tanke i alt det her IC4-debat

af Per Hauberg, 13/5 2011, 12:35 (4739 dage siden) @ Georg Schmidt

Politikere tænker i dag mere end nogen sinde udelukkende i besparelser og knaldtilbud, -ellers var ordren jo heller ikke havnet i Italien.
Lint, Desiro, IC4 - alle ser selvfølgelig mere moderne ud end tog, der har været på banen i 30-40 år.-Og IC4 holder næppe 40 år, så nogen kan gøre tilsvarende betragtninger til dén tid....
Kampen mod de moderne letvægts-pop-og-plastic tog bliver selvfølgelig heller ikke lettere af, at vi danskere siden midt-tresserne har været forkælet ud over alle grænser i rejsekomfort. A, B og diverse biprodukter fra denne vogngeneration var jo lysår foran, hvad f.eks. DB bød deres kunder på samme tid. -Protolynet - akja, -den kamp var forgæves. Jeg synes stadig, man skulle have arbejdet videre med det. Det ville have være fint nok idag uden lokskift ved Storebælt. IC3 - nu får jeg bøvl med Herr Schmidt - vinder kun i kraft af sammenligningen med de tog, der fulgte efter.
Jeg sidder udmærket i IC3 - usammenligneligt bedre end i IC4 - men jeg sad meget bedre i en A, AM eller Afm, og i de tre sidste sad jeg ikke ovenpå en brølende dieselmotor !
MR - gammeldags (i dag, men ikke den dag, den kom ind på skinnerne som afløser for klodsmajoren fra 1935) - men den smager altså stadig af jernbanetog. -Det var jo også tysk tegning og dansk håndværk. -Gennemprøvet hos DB, inden vi fik dem. Saddelmagerarbejdet, -nemlig - det var bare i orden, selv om de fire pladser i bredden var en stramning. For eventuelle kendere bør det dog tilføjes, at jeg har delt MR-sæde med ingen mindre end Bøf-Larsen hele vejen til Aalborg. Ingen af os tog skade, og armlænene blev, hvor de skulle være !! :-D Kvalitet !!
Igen: Uden lokskift Kh-Ar burde lokomotivtrukne - og dermed evigt flexible - stammer ikke være noget problem, og når tyskerne kan køre styrevognstog, må DSB da forresten også kunne. Få sat gang i fabrikken i Randers igen og brug penge på dansk kvalitet, som giver danske arbejdspladser. På langt sigt bliver det næppe mere kostbart end hvad en ny IC4-skandale kan komme til at koste, hvis man insisterer på at eksperimentere videre.
Det lykkelige slutning (nej - det hedder fortsættelse, for hvornår går det sidste tog ? --ALDRIG !) kræver nogle enkelte håndfaste beslutninger: Jernbaneuddannede folk i DSB - fra nederst til allerøverst, og en flok politikere, som tør stange en bevilling ud til disse fagfolk, uden at blande sig i, hvad der skal købes. Så får vi tog til tiden igen ! Lad banens fagfolk passe det hjemlige - så får de tid og ro til at gøre det så godt og effektivt, at udenlandske operatører er overflødige.

Med ønsket om god og snarlig bedring til mit gamle firma !

Per

En tanke i alt det her IC4-debat

af UTJ, 13/5 2011, 12:48 (4739 dage siden) @ Per Hauberg

Jeg kan ikke lade være med at forestille mog en tysk Bpmz med dansk B-vogns-indretning. Det var vi jo næsten ved at få i 1982, da de sidste B-vogne blev bygget.......

En tanke i alt det her IC4-debat

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 13/5 2011, 14:00 (4739 dage siden) @ Per Hauberg

Jeg har det også helt fint når jeg rejser med IC3, og kan sagtens gøre det mange år endnu, så længe jeg kan sidde ned..
Hvis man er så uheldig kun at have en ståplads, eller hvis man står og venter på at toget skal stoppe ved ens station, så bliver man jo på det nærmeste kastet fra side til side når toget kører til og fra stationerne og passere de forskellige sporskifter, til tider enddog ganske ubehageligt..
Som andre siger var MR "state of the art" da de afløste sidebanedræberne, og jeg finder dem også stadig dejlige og behagelige at kører i, opfatter dem slet ikke som det gamle l... nogle nærmest har dømt dem til at være.
Brummen fra dieslerne under gulvet i disse tog generer mig ikke synderligt når jeg rejser, men nogle er selvfølgelig mere forvente end andre. Dog savner jeg nogle gange de gamle kupevogne istedet for de her flylignende tog hvor man er tvangsindlagt til at hører på alle andres samtaler både med hinanden og i telefonen (Ja jeg ved godt at der findes stillezoner ;-) )
Jeg er bange for at de forskellige involverede, endnu engang bare prøver at dysse stemningen ned ved at sige "AT NU" gør de noget ved det..!! Blot for endnu en gang når den værste hype har lagt sig, så "kører" videre som intet var hændt. Vi trænger til nogle medier der i den grad begynder at grave helt til bunds i såvel IC4- som rejsekortsagaen..
Men danskerne gør jo nok bare som bondens kvæg som de plejer, brokker sig lidt i starten når de bliver gennet ind i kreaturvognen, men affinder sig med det til sidst.. :-(

--
[image][image][image]

En tanke i alt det her IC4-debat

af Svend Jensen, 13/5 2011, 14:07 (4739 dage siden) @ Per Hauberg

Men det er jo ikke bare politikere, det er danskernes mentalitet generelt. Danskere er et discount-folk, som ikke vil betale det ting koster. Den chance griber alle mulige discountbutikker, fabrikanter, etc. og laver lort, rent ud sagt lort, som vi danskere så glædeligt køber for langt mere end det er værd. Det er sjovt det er blevet sådan, jeg har tænkt meget over det og jeg kan egentlig ikke komme frem til at det kan være andet end kapitalisme der har skylden.
Og så er der danskernes ekstreme forkærlighed for biler og lastbiler, ikke mindst. Det er en sjov en jeg bare slet ikke forstår! Der findes næppe andre lande, hvor biler betyder så meget for folkefærdet som i DK. Hvad kom først bilen eller forringelser i den offentlige transport?

En tanke i alt det her IC4-debat

af Thom B. Carstensen, 13/5 2011, 15:08 (4739 dage siden) @ Svend Jensen

Indlæg af Svend Jensen:
Igen ét helt personligt og os andre aldeles uvedkommende indlæg. Jeg skal nok sørge for i fremtiden ikke at klikke ind på indlæg af denne Svend Jensen.
Det med discountbutikker forstår jeg ikke hører hjemme på en jernbaneside. Kapitalisme, ligeså. Det må være på en partipolitisk side. Måske den er lukket af "regimet" i Svend Jensens regime?
Påstanden om, at der "næppe findes andre lande, hvor biler betyder så meget o.s.v." er også en lommefilosofisk betragtning, der ikke på nogen måde kan interessere andre. Det skulle da lige være ham fra Brønderslev-sagen.
Igen den helt generelle og personlige opfattelse af at danserne ikke vil betale det, ting koster: Lever venligst dokumentation for dette udsagn!
Udlændinge vil ikke betale det, ting koster. De huger eller røver jo det bare fra os godtroende danskere.

En tanke i alt det her IC4-debat

af Henrik Hansen, Vejen, 13/5 2011, 15:20 (4739 dage siden) @ Thom B. Carstensen

Indlæg af Svend Jensen:
Igen ét helt personligt og os andre aldeles uvedkommende indlæg. Jeg skal nok sørge for i fremtiden ikke at klikke ind på indlæg af denne Svend Jensen.

Jeg syntes nu Svend's indlæg var mig meget vedkommende, men sådan er vi jo heldigvis forskellige.

Hvis du ellers fulgte lidt med og evt. brugte mindre tid på at 'brokke' dig over andre debatdeltagere, ville du vide at Svend faktisk er en af de deltagere der levere indlæg af en meget høj kvalitet, men det kommer du nok desværre ikke til at opleve hvis du i eftertiden vil undgå Svends indlæg.

/Henrik

En tanke i alt det her IC4-debat

af Niels Munch, 13/5 2011, 19:01 (4738 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvis du ellers fulgte lidt med og evt. brugte mindre tid på at 'brokke' dig over andre debatdeltagere, ville du vide at Svend faktisk er en af de deltagere der levere indlæg af en meget høj kvalitet, men det kommer du nok desværre ikke til at opleve hvis du i eftertiden vil undgå Svends indlæg.

Henrik, nu er der jo mere end én Svend, der skriver i forum. Pas på, du ikke forveksler dem.

Niels

En tanke i alt det her IC4-debat

af Svend, 13/5 2011, 19:47 (4738 dage siden) @ Niels Munch


........ nu er der jo mere end én Svend, der skriver i forum. Pas på, du ikke forveksler dem.

Niels

Ja, tak!!
Jeg holder mig - indtil videre - lige lidt tilbage i denne diskussion.

--
Svend

En tanke i alt det her IC4-debat

af Henrik Hansen, Vejen, 14/5 2011, 13:57 (4738 dage siden) @ Svend


........ nu er der jo mere end én Svend, der skriver i forum. Pas på, du ikke forveksler dem.

Niels


Ja, tak!!
Jeg holder mig - indtil videre - lige lidt tilbage i denne diskussion.

Jeg beklager dybt, at jeg ikke var mere vågen, så jeg fik forvekslet en Svend med en anden Svend...

/Henrik

En tanke i alt det her IC4-debat

af Svend Jensen, 13/5 2011, 16:28 (4739 dage siden) @ Thom B. Carstensen

Nu starter du jo så selv det småfnidder du eller har frabedt dig. Jeg synes du skal finde dig et andet forum, hvis du ikke kan tåle at vi taler frit fra leveren. I bund og grund er det nok fordi vi to ikke stemmer det samme at du brokker dig, ikke fordi det er dig uvedkommende. Det er også ok, men så sig det i stedet for at lukke scheisse ud.

En tanke i alt det her IC4-debat

af steen møller jensen, 13/5 2011, 15:10 (4739 dage siden) @ Svend Jensen

lige mht den med biler og lastbiler er det skudt heeeeelt forbi .. nu har jeg i min korte leve tid både sejlet på fjenøsten,usa. mellemøsten, eurpoa og syd og mellem amerika. plus jeg har kørt 14 år som lastbilchauffør over det meste af europa.. og vi danskere er blandt de folk der er MINDST bil glade , når jeg sammenligner hvad jeg har oplevet verden over.. nå pyt med det . det var et lille sidespring..
men kan jo være at det at man nu forhåbentligt er ved at gå væk fra ic4 projektet at det netop kan fremskynde flere strækninger med køreledninger

En tanke i alt det her IC4-debat

af Svend Jensen, 13/5 2011, 16:33 (4739 dage siden) @ steen møller jensen

Det er jeg meget overrasket over at få at vide! Når jeg rejser oplever jeg slet ikke den samme jeg-skal-ha-mig-ti-biler-så-hurtigt-jeg-kan-bare-fordi-jeg-kan mentalitet som her i DK. Bare i Tyskland virker det til at tog har en helt anden betydning end her: Almindelige folk stopper op og kigger når der kommer tog, tydeligt interesserede, i DK er folk bare irriterede over når et tog spærrer vejen og de sidder i deres egen dejlige bil helt alene med aircondition på og fuld knald på radioen. Når man snakker med danskere så vil stort set alle hellere tage deres egen bil et sted hen end at tage toget, det begriber jeg ikke. Hvorfor gider man sidde og glo på, at asfalten forsvinder ind under bilen, når man kan sidde og snakke hyggeligt med andre eller læse i en god bog, alt i mens man kan gå ud og skide når det passer een?

Debatniveau

af Niels Munch, 13/5 2011, 19:05 (4738 dage siden) @ Svend Jensen

alt i mens man kan gå ud og skide når det passer een?

..... og det skriver du i fuld offentlighed!

Debatniveau

af Svend Jensen, 14/5 2011, 17:24 (4738 dage siden) @ Niels Munch

Er det forkert/anstødeligt? Jeg mener bare, at det er da en klar fordel, at man kan gå på toilet, mens man kører tog, det kan man ikke i en bil (håber jeg ikke).

En tanke i alt det her IC4-debat

af thomash, 13/5 2011, 14:27 (4739 dage siden) @ Per Hauberg

Igen: Uden lokskift Kh-Ar burde lokomotivtrukne - og dermed evigt flexible - stammer ikke være noget problem, og når tyskerne kan køre styrevognstog, må DSB da forresten også kunne. Få sat gang i fabrikken i Randers igen og brug penge på dansk kvalitet, som giver danske arbejdspladser. På langt sigt bliver det næppe mere kostbart end hvad en ny IC4-skandale kan komme til at koste, hvis man insisterer på at eksperimentere videre.
Det lykkelige slutning (nej - det hedder fortsættelse, for hvornår går det sidste tog ? --ALDRIG !) kræver nogle enkelte håndfaste beslutninger: Jernbaneuddannede folk i DSB - fra nederst til allerøverst, og en flok politikere, som tør stange en bevilling ud til disse fagfolk, uden at blande sig i, hvad der skal købes. Så får vi tog til tiden igen ! Lad banens fagfolk passe det hjemlige - så får de tid og ro til at gøre det så godt og effektivt, at udenlandske operatører er overflødige.

Enig.. hvis man sætte køreledninger op til Aalborg, vil en togrejse tage mellem 4 og 5 timer, det er vel nogen lunde det samme som de mellemlange rejsestrækninger i tyskland. Jeg tror desværre bare at de folk der tager disse beslutninger lever i en togsæt verden. Bevares, der er fordele ved at kunne skille og samle undervejs uden brug af rangister som man kan i dag, men jeg vil til hver en tid påstå at det er nemmere at op og nedformere en stamme med vogne, og på den måde imødekomme det antal rejsende der er på de forskellige afgange.

Hvis man vælger kun at sætte køreledning op til Århus, kan man jo nemt smække en dieselmaskine bag på stammen da den alligevel vender og køre i modsatte retning. Ud over det, kan man nedformere stammen, da det jo er tvivlsomt at det samme antal rejsende skal videre til Aalborg og Frederikshavn. Det kræver bare at man genindfører rangister, og det tvivler jeg på man vil.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

En tanke i alt det her IC4-debat

af Svend Jensen, 13/5 2011, 16:37 (4739 dage siden) @ thomash

Det er nok desværre ønsketænkning, selvom jeg er meget enig. En lille kommentar: Det er vel ikke særlig fleksibelt med styrevognstog, dem hægter man vel ikke bare lige et par vogne af igen? Jeg har engang set i Schweiz at lok er i midten af stammerne nogle gange, ville det give mening i forhold til fleksibilitet?

En tanke i alt det her IC4-debat

af Svend Jensen, 13/5 2011, 13:58 (4739 dage siden) @ Georg Schmidt

For ikke at tale om Y-togene, hvor man sidder aldeles fremragende!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak