Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog Linje M fra d. 14. juni 2021. Fejl? (Generelt)

af KKLD, 4/4 2021, 10:34 (1119 dage siden)

Hej alle,

Jeg kiggede i Rejseplanen og kan se at der fra d. 14. juni 2021 fremgår en Linje M som kører mellem Holte-Køge i præcis samme minuttal som Linje E.

Jeg går ud fra at der er tale om en fejl, men undrer mig over hvordan det kan være at Linje M bliver brugt igen.


En bonus ting jeg kan se er at Linje F nu igen kører hvert 5. minut og tager 18 minutter fra endestation til endestation, altså er CBTC lige så hurtig som før.

S-tog Linje M fra d. 14. juni 2021. Fejl?

af anho, 4/4 2021, 11:55 (1119 dage siden) @ KKLD

Hmm, jeg søgte på en rejse mellem Holte og Lyngby den 14. juni - der er kun linje A og E at se, ingen M. Prøvede også at søge mellem Holte og Køge - kun linje E dukker op. Formentlig en fejl der blev udbedret meget hurtigt.

S-tog Linje M fra d. 14. juni 2021. Fejl?

af KKLD, 4/4 2021, 12:13 (1119 dage siden) @ anho

Hmm, jeg søgte på en rejse mellem Holte og Lyngby den 14. juni - der er kun linje A og E at se, ingen M. Prøvede også at søge mellem Holte og Køge - kun linje E dukker op. Formentlig en fejl der blev udbedret meget hurtigt.

Jeg kan stadigvæk se det. Jeg kigger på afgangstavler på rejseplanen.dk

S-tog Linje M fra d. 14. juni 2021. Fejl?

af nielsm, 4/4 2021, 13:29 (1118 dage siden) @ KKLD

Ja den er god nok, jeg kan også se det.

[image]

S-tog Linje M fra d. 14. juni 2021. Fejl?

af Bongo-Anders, 4/4 2021, 20:29 (1118 dage siden) @ KKLD

Hej alle,

Jeg kiggede i Rejseplanen og kan se at der fra d. 14. juni 2021 fremgår en Linje M som kører mellem Holte-Køge i præcis samme minuttal som Linje E.

Jeg går ud fra at der er tale om en fejl, men undrer mig over hvordan det kan være at Linje M bliver brugt igen.


En bonus ting jeg kan se er at Linje F nu igen kører hvert 5. minut og tager 18 minutter fra endestation til endestation, altså er CBTC lige så hurtig som før.

Selvfølgelig er rejsetiden på ringbanen lige så hurtig som før, tophastigheden er vel stadigvæk den samme som den var før.

S-tog Linje M fra d. 14. juni 2021. Fejl?

af thomastog, 4/4 2021, 21:57 (1118 dage siden) @ Bongo-Anders

Hej alle,

Jeg kiggede i Rejseplanen og kan se at der fra d. 14. juni 2021 fremgår en Linje M som kører mellem Holte-Køge i præcis samme minuttal som Linje E.

Jeg går ud fra at der er tale om en fejl, men undrer mig over hvordan det kan være at Linje M bliver brugt igen.


En bonus ting jeg kan se er at Linje F nu igen kører hvert 5. minut og tager 18 minutter fra endestation til endestation, altså er CBTC lige så hurtig som før.


Selvfølgelig er rejsetiden på ringbanen lige så hurtig som før, tophastigheden er vel stadigvæk den samme som den var før.

Men det har bremsekurven ikke været, den har været noget fladere på det sidste

S-tog Linje M fra d. 14. juni 2021. Fejl?

af Bongo-Anders, 5/4 2021, 09:13 (1118 dage siden) @ thomastog

Fair nok.

Jeg forstod det som om at han troede det ville blive hurtigere med det nye system.

Jeg er helt med på at der har været udfordringer med bremsekurverne.

Ringbanen er jo en strækning med meget kort afstand mellem stationerne og derfor skal toget bremse ret ofte.
Betyder det så at de har løst problemet siden at den kan holde samme fartplan.

S-tog Linje M fra d. 14. juni 2021. Fejl?

af steenth, 5/4 2021, 09:30 (1118 dage siden) @ Bongo-Anders

Fair nok.

Jeg forstod det som om at han troede det ville blive hurtigere med det nye system.

Det nye system giver ikke øget hastighed alene. Strækningen skal også opgraderes til højere hastighed. Og det er sket eller vil ske imellem Lyngby og Holte.

Jeg er helt med på at der har været udfordringer med bremsekurverne.

Ringbanen er jo en strækning med meget kort afstand mellem stationerne og derfor skal toget bremse ret ofte.
Betyder det så at de har løst problemet siden at den kan holde samme fartplan.

Man ændre i designet af CBTC, så et stop på en "station" ikke får samme hårde bremsekurve som imod et farepunkt, når der fare for glatte skinner. Det vil giver de gamle køretider tilbage igen.

Og der må være ske noget. Man kan fortiden godt kører uden "glatte skinner"-funktion indkoblet iflg. ORS SSB 303-2021 - men jeg kan ikke se det har haft betydning for køreplanen.... DSB har forlænget ændringen til den 13. juni...
https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORS/Supplerende-Si...

S-tog Linje M fra d. 14. juni 2021. Fejl?

af thomastog, 5/4 2021, 10:59 (1118 dage siden) @ steenth

(flere tog/afgange og kortere køretid på ringbanen)

Jeg forstod det som om at han troede det ville blive hurtigere med det nye system.

Det nye system giver ikke øget hastighed alene. Strækningen skal også opgraderes til højere hastighed. Og det er sket eller vil ske imellem Lyngby og Holte.

Som du selv skriver længere nede, ligger stationerne så tæt på ringbanen, at en øget strækningshastighed vil hjælpe marginalt.

Jeg er helt med på at der har været udfordringer med bremsekurverne.

Ringbanen er jo en strækning med meget kort afstand mellem stationerne og derfor skal toget bremse ret ofte.
Betyder det så at de har løst problemet siden at den kan holde samme fartplan.

Man ændre i designet af CBTC, så et stop på en "station" ikke får samme hårde bremsekurve som imod et farepunkt, når der fare for glatte skinner. Det vil giver de gamle køretider tilbage igen.

Jeg kan ikke se, hvad det har med problemet på ringbanen at gøre. Eller hvordan det skulle hjælpe til at køre en “strammere” køreplanen, end den nuværende

S-tog Linje M fra d. 14. juni 2021. Fejl?

af larsht, 5/4 2021, 11:55 (1118 dage siden) @ steenth

Fair nok.

Jeg forstod det som om at han troede det ville blive hurtigere med det nye system.

Det nye system giver ikke øget hastighed alene. Strækningen skal også opgraderes til højere hastighed. Og det er sket eller vil ske imellem Lyngby og Holte.

Og mellem Holte og Hillerød (120, mod før 100)

S-tog Linje M?

af krabsen, 5/4 2021, 14:00 (1117 dage siden) @ larsht

Men vi fik aldrig forklaring på, hvor M'et kom fra?

:-)

S-tog Linje M?

af anho, 5/4 2021, 17:17 (1117 dage siden) @ krabsen

Linje M er blevet brugt flere gange tidligere. Senest da der var direkte tog fra Hillerød til Ny Ellebjerg via Ringbanen. Den eksisterede en gang som en regulær linje, men det sidste lange stykke tid har den kun fandtes under sporarbejde.

Hvorfor den er dukket op i køreplanen nu kan jeg dog ikke svare på!

S-tog Linje M?

af steenth, 5/4 2021, 17:44 (1117 dage siden) @ krabsen

Men vi fik aldrig forklaring på, hvor M'et kom fra?

Det ligner mere en fejl i opsætning af linjerne i rejseplanen. Det jeg har obs. at afgangen med linje E og M er dubleret på afgangssiderne. Og at hvis man søger på rejser, så er det kun linje E, som kommer frem.

Mvh
Steen

S-tog Linje M? Og fejl på Sydbanen (håber jeg)

af ThomasLarsen, 6/4 2021, 00:35 (1117 dage siden) @ steenth

Jeg har også lagt mærke til flere fejl på rejseplanen mht ny køreplan på Sydbanen fra 3 maj.

Sidste uge var den helt galt.
Der kunne de ikke finde ud af hvilken linje der skulle helt til Orehoved, og hvilken der kun skulle til Vordingborg.
Det skiftede efter hvilken tid på dagen man valgte.

Men nu har de fået styr på den del.

Hurtigtoget starter fra Orehoved st.

Stoptoget starter fra Næstved.
Myldretidsafgangene starter dog allerede fra Vordingborg.

Hver anden afgang på lille syd, fortsætter til Vordingborg.

Men nu til problemet.

Hurtigtoget går jo via Køge Nord.
Eller det gør den nord på.

Men i rejseplanen går alle de sydgående hurtigtog via Roskilde.
Og det efterlader Køge Nord, med kun 1 afgang i timen fra København.

Det kan vel ikke være meningen at linjen går via Køge Nord mod København.
Og så via Roskilde , når toget returnere til Orehoved.

S-tog Linje M? Og fejl på Sydbanen (håber jeg)

af Frank Poulsen, 6/4 2021, 08:47 (1117 dage siden) @ ThomasLarsen

Jeg har også lagt mærke til flere fejl på rejseplanen mht ny køreplan på Sydbanen fra 3 maj.

Sidste uge var den helt galt.
Der kunne de ikke finde ud af hvilken linje der skulle helt til Orehoved, og hvilken der kun skulle til Vordingborg.
Det skiftede efter hvilken tid på dagen man valgte.

Men nu har de fået styr på den del.

Hurtigtoget starter fra Orehoved st.

Stoptoget starter fra Næstved.
Myldretidsafgangene starter dog allerede fra Vordingborg.

Hver anden afgang på lille syd, fortsætter til Vordingborg.

Men nu til problemet.

Hurtigtoget går jo via Køge Nord.
Eller det gør den nord på.

Men i rejseplanen går alle de sydgående hurtigtog via Roskilde.
Og det efterlader Køge Nord, med kun 1 afgang i timen fra København.

Det kan vel ikke være meningen at linjen går via Køge Nord mod København.
Og så via Roskilde , når toget returnere til Orehoved.

Jo det er korrekt. I ca. 2 uger mener jeg det er. Grundet sporarbejder.

S-tog Linje M fra d. 14. juni 2021. Fejl?

af PerseusDK, 5/4 2021, 17:26 (1117 dage siden) @ KKLD

Oplagt svar. Politikerne har i al hemmelighed videreført den nye Sydhavnsmetro til Køge... :-D

duk og meget hurtigt væk igen<

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak