Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Automatisk døråbner i IC3 (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/4 2021, 10:01 (1100 dage siden)

For et par år siden gik det op for mig, hvorfor det er så svært at åben de indre døre i IC3 m.fl.

Piktogrammet læses af 99,99% af brugerne (inklusiv mig i næste 30 år) som om man skal vifte med hånden parallel med døren. Men det virker meget bedre at bevæge hånden hen imod døren og væk igen. Logikken må være at føleren skulle have detekteret at en person kommer hen imod døren. Føleren er bare alt for simpel/svag. (Tror at den ved mere følsomhed ville åbne pga. vibrationer i toget, da den er gammel teknologi).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Automatisk døråbner i IC3

af andersj, Aalborg, 22/4 2021, 10:23 (1100 dage siden) @ Poul Brandt

For et par år siden gik det op for mig, hvorfor det er så svært at åben de indre døre i IC3 m.fl.

Piktogrammet læses af 99,99% af brugerne (inklusiv mig i næste 30 år) som om man skal vifte med hånden parallel med døren. Men det virker meget bedre at bevæge hånden hen imod døren og væk igen. Logikken må være at føleren skulle have detekteret at en person kommer hen imod døren. Føleren er bare alt for simpel/svag. (Tror at den ved mere følsomhed ville åbne pga. vibrationer i toget, da den er gammel teknologi).

Man behøver ikke at stå og vinke til hele kupéen. Sensoren over døren sender et usynligt lys ned mod gulvet. Bliver lyset blokeret åbner døren. Så man skal bare lægge hånden ind under sensoren i valgfri højde.

I IC4 og Øresundstog er sensorene større og man har dermed lettere ved at ramme dem. I de tyske ICE-tog fungere det mere som en dør i et supermarked, hvor sensoren detekterer et større område. Men det betyder også at dørene ofte åbner utilsigtet hvis der eksempelvis opholder sig passagerer i vestibulen.

--
Mvh Anders

Automatisk døråbner i IC3

af RasmusR, 22/4 2021, 20:40 (1099 dage siden) @ andersj

Man behøver ikke at stå og vinke til hele kupéen. Sensoren over døren sender et usynligt lys ned mod gulvet. Bliver lyset blokeret åbner døren. Så man skal bare lægge hånden ind under sensoren i valgfri højde.

Og hvis man ellers er på den rigtige side af døren, kan man altid bruge knappen i overkarmen.

Automatisk døråbner i IC3

af MortenLarsen94, Aarhus, 23/4 2021, 09:00 (1099 dage siden) @ RasmusR

Og hvis man ellers er på den rigtige side af døren, kan man altid bruge knappen i overkarmen.

Jeg ved ikke om du har lagt mærke til det, men knappen er tænkt til nødsituationer ;-) . Så bruger man knappen til at åbne døren er det en god idé at trykke på den igen så døren også lukker. Klimaanlæggene i kupéerne kan ikke håndtere også at skulle køle/varme vestibulerne, så dørene skal helst være lukkede, hvis man vil have behagelig temperatur i kupéen.

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

Automatisk døråbner i IC3

af RasmusR, 23/4 2021, 11:19 (1099 dage siden) @ MortenLarsen94

Og hvis man ellers er på den rigtige side af døren, kan man altid bruge knappen i overkarmen.


Jeg ved ikke om du har lagt mærke til det, men knappen er tænkt til nødsituationer ;-)

Det havde jeg aldrig gættet - den er jo nærmest usynlig. Jeg har altid troet, at den var til rengøring/klargøring.

Så bruger man knappen til at åbne døren er det en god idé at trykke på den igen så døren også lukker.

Naturligvis, man skal jo ikke genere sine medpassagerer!

Automatisk døråbner i IC3

af krabsen, 22/4 2021, 11:26 (1100 dage siden) @ Poul Brandt

For et par år siden gik det op for mig, hvorfor det er så svært at åben de indre døre i IC3 m.fl.

Jeg har aldrig - som i aldrig nogensinde - oplevet besvær med døråbningen: Holder underarmen vandret, som for at skubbe døren op med albuen.

Vupti..

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/4 2021, 13:13 (1100 dage siden) @ krabsen

For et par år siden gik det op for mig, hvorfor det er så svært at åben de indre døre i IC3 m.fl.


Jeg har aldrig - som i aldrig nogensinde - oplevet besvær med døråbningen: Holder underarmen vandret, som for at skubbe døren op med albuen.

Vupti..

Fantastisk - det virker. Man skal bare have 3 sekunders tålmodighed. :-)

Kører lige nu Kbh-Odense. Lige passeret Køge Nord station - og kører i venstre side!
Netop passeret modgående tog, som heldigvis også kører i venstre side.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af Peter Bo Larsen, 22/4 2021, 15:12 (1099 dage siden) @ Poul Brandt

Når folk ikke kan få døren op, er det netop fordi de bliver stressede, når døren ikke åbner i samme sekund, de stikker hånden frem. Så begynder de at vinke febrilsk, og så ser sensoren ikke noget.
Om vinteren er det også et problem, hvis man sorte handsker på, som reflekterer det infrarøde lys dårligt, og derfor ikke bliver detekteret.
Men når man først har gennemskuet, at døren nok skal åbne, hvis man venter et par sekunder, så går det let. Og nå ja, så sidder sensorerne ikke samme sted på begge sider af døren, så nogle steder virker det bedre, hvis hånden har 5-10 cm afstand til døren.

Det bliver i øvrigt hurtigt en automat reaktion at placere hånden vandret ud for kroppen for at åbne en dør. Jeg har i hvert fald taget mig selv i at gøre det flere gange i supermarkeder, hvis de automatiske døre reagerer langsomt.

Nu vi er ved praktiske problemer i IC3, så oplever jeg flere gange om ugen, at folk ikke kan finde ud af at åbne klapbordene bag på sæderne i stillezonen. De prøver at trykke på knappen eller at dreje den. Og når det ikke virker, prøver de at få fat i kanten af bordet, og tvinge det op. Det er ikke indlysende for mange, at knappen skal have et let skub opad.

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af thomastog, 22/4 2021, 15:15 (1099 dage siden) @ Poul Brandt


Kører lige nu Kbh-Odense. Lige passeret Køge Nord station - og kører i venstre side!
Netop passeret modgående tog, som heldigvis også kører i venstre side.

Håber du mener det andet togs venstre side ? ;-)

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/4 2021, 15:55 (1099 dage siden) @ thomastog


Kører lige nu Kbh-Odense. Lige passeret Køge Nord station - og kører i venstre side!
Netop passeret modgående tog, som heldigvis også kører i venstre side.


Håber du mener det andet togs venstre side ? ;-)

Jeg er her endnu :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af larsht, 22/4 2021, 20:08 (1099 dage siden) @ thomastog


Kører lige nu Kbh-Odense. Lige passeret Køge Nord station - og kører i venstre side!
Netop passeret modgående tog, som heldigvis også kører i venstre side.


Håber du mener det andet togs venstre side ? ;-)

Ja, ellers havde det jo kørt i højre side - det fremgik da ret tydeligt

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af thomastog, 22/4 2021, 20:34 (1099 dage siden) @ larsht


Kører lige nu Kbh-Odense. Lige passeret Køge Nord station - og kører i venstre side!
Netop passeret modgående tog, som heldigvis også kører i venstre side.


Håber du mener det andet togs venstre side ? ;-)


Ja, ellers havde det jo kørt i højre side - det fremgik da ret tydeligt

Det’ gas mand...

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af sil1207, 22/4 2021, 15:44 (1099 dage siden) @ Poul Brandt

Kører lige nu Kbh-Odense. Lige passeret Køge Nord station - og kører i venstre side!
Netop passeret modgående tog, som heldigvis også kører i venstre side.

Ja heldigvis :-D

Det er en lidt kreativ løsning man har fundet på - det er for at styrke trafikken under Valby-sporarbejdet der køres i venstre side Kh-Ig-Rg og modsat

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af Carsten, 22/4 2021, 16:24 (1099 dage siden) @ sil1207


Det er en lidt kreativ løsning man har fundet på - det er for at styrke trafikken under Valby-sporarbejdet der køres i venstre side Kh-Ig-Rg og modsat

Hvad mener du med kreativ?

Mvh

Carsten

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af thomastog, 22/4 2021, 19:18 (1099 dage siden) @ Carsten


Det er en lidt kreativ løsning man har fundet på - det er for at styrke trafikken under Valby-sporarbejdet der køres i venstre side Kh-Ig-Rg og modsat


Hvad mener du med kreativ?

Jeg læser ‘kreativ’ i det citerede, som ‘usædvanligt’ eller ‘overraskende’.

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af Carsten, 22/4 2021, 20:22 (1099 dage siden) @ thomastog

Strækningen har vekselspor, så det er helt efter bogen.

Mvh

Carsten

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af ChrBrun, Helsingør, 22/4 2021, 19:30 (1099 dage siden) @ Carsten

Da alle tog fra Høje Taastrup kører via Vigerslev (Ig) til Kh, kører man ad modsatte hovedspor Kh-Ig-Rg og omvendt, for at undgå at togvejene skal krydse hinanden i Vigerslev.

--
Christian Brun

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af sil1207, 23/4 2021, 00:32 (1099 dage siden) @ Carsten

Jeg synes at det er ret sjældent man ser vekselspors fordele udnyttet ifbm. sporarbejder eller generelt ændringer i trafikken ift. normalen.

Den nuværende løsning giver i øvrigt problemer i Ringsted, så helt hellig er den ikke. Men det er nok bedre end at skulle have krydset spor 24 til 23 i Ig.

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af thomastog, 23/4 2021, 07:10 (1099 dage siden) @ sil1207

Jeg synes at det er ret sjældent man ser vekselspors fordele udnyttet ifbm. sporarbejder eller generelt ændringer i trafikken ift. normalen.

Nu ved jeg ikke hvordan du er involveret. Men som passager, vil man nok ofte ikke tænke over det. Hvis det er mørkt, vil man måske slet ikke bemærke det. Hvis det er mellem to stationer, er eneste forskel måske kun at man kører lidt langsommer ud og ind af stationerne.

Jeg flere gange oplevet det, i forbindelse med spor/køre-lednings arbejderne mellem Roskilde(Lejre) og Holbæk.

Eller komme af det “andet” spor fra Østerport til København, på et tidspunkt hvor der var en overvægt af tog, der skulle mod København. Men tror det kræver nok en stbst med stort overblik ;-)

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Petteri, 22/4 2021, 19:31 (1099 dage siden) @ sil1207

Er der nogen der rent faktisk ved, hvorfor togene kører i venstre side?

Mit gæt er, at det er for at flette trafikken ind fra Hvidovre Fjern. Jeg tror dog ikke, at det er den rigtige årsag.

Mvh Peter

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af larsht, 22/4 2021, 20:09 (1099 dage siden) @ Petteri

Er der nogen der rent faktisk ved, hvorfor togene kører i venstre side?

Mit gæt er, at det er for at flette trafikken ind fra Hvidovre Fjern. Jeg tror dog ikke, at det er den rigtige årsag.

Mvh Peter

Jeg tror til gengæld at det er det :)

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Carsten, 22/4 2021, 20:17 (1099 dage siden) @ Petteri

Det er præcis derfor.

Mvh

Carsten

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Niels Buch, 23/4 2021, 08:27 (1099 dage siden) @ Petteri

Hej

Som andre angiver, er jeg også ret sikker på at det er for at flette togene fra Hvidovre Fjern ind på strækningen mellem Vigerslev og Kh. Lige pt. kører alle tog fra Høje Taastrup via Vigerslev og Ny Ellebjerg grundet sporarbejde, og med udformningen af Vigerslev's sporanlæg ville det medføre hvis man skulle køre højre om, så ville togene skulle køre som vist her:

[image]

For at fjerne evt. konflikt mellem tog fra Hvidovre Fjern til Kh og togene fra Kh mod ny bane til Ringsted, køres venstre om hele vejen fra Kh til Ringsted via Køge Nord. Det er jo egentlig ret godt tænkt, og flot udnyttelse af en vekselblok. Man må så antage at nogen har vurderet at det så er nemmere, at håndtere de konfliktende togveje i Ringsted der så må opstå end dem ved Vigerslev :-D .

Hilsen
Niels

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Fysikeren, 23/4 2021, 09:20 (1099 dage siden) @ Niels Buch

Hej

Som andre angiver, er jeg også ret sikker på at det er for at flette togene fra Hvidovre Fjern ind på strækningen mellem Vigerslev og Kh. Lige pt. kører alle tog fra Høje Taastrup via Vigerslev og Ny Ellebjerg grundet sporarbejde, og med udformningen af Vigerslev's sporanlæg ville det medføre hvis man skulle køre højre om, så ville togene skulle køre som vist her:

[image]

For at fjerne evt. konflikt mellem tog fra Hvidovre Fjern til Kh og togene fra Kh mod ny bane til Ringsted, køres venstre om hele vejen fra Kh til Ringsted via Køge Nord. Det er jo egentlig ret godt tænkt, og flot udnyttelse af en vekselblok. Man må så antage at nogen har vurderet at det så er nemmere, at håndtere de konfliktende togveje i Ringsted der så må opstå end dem ved Vigerslev :-D .

Hilsen
Niels

Der er jo færre af dem i Ringsted. Sammenlignet med Vigerslev “mangler” togene til Holbæk og Kalundborg i Ringsted.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af anho, 23/4 2021, 15:02 (1098 dage siden) @ Fysikeren

Nu kan det godt være at der er noget jeg har overset - men for mig ser det ud til at man kunne lave en fuldstændig niveaufri udfletning for alle relevante togveje på Ny Ellebjerg ved "blot" at forbinde det vestlige spor af Ny Bane Ringsted til den eksisterende flyover's sydlige spor - hvis man så gik over til permanent at køre i venstresporsdrift på Ny Bane. Så skal man bare tage højde for det, når der alligevel skal bygges udfletning i Ringsted. Det ville heller ikke give problemer ved Køge, hvor man jo alligevel forbinder til enkeltspor.

En sådan løsning ville fjerne alle krydsende togveje København-Ny Ellebjerg-Køge Nord, Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Køge Nord og Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Roskilde.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Frank Poulsen, 23/4 2021, 17:57 (1098 dage siden) @ anho

Nu kan det godt være at der er noget jeg har overset - men for mig ser det ud til at man kunne lave en fuldstændig niveaufri udfletning for alle relevante togveje på Ny Ellebjerg ved "blot" at forbinde det vestlige spor af Ny Bane Ringsted til den eksisterende flyover's sydlige spor - hvis man så gik over til permanent at køre i venstresporsdrift på Ny Bane. Så skal man bare tage højde for det, når der alligevel skal bygges udfletning i Ringsted. Det ville heller ikke give problemer ved Køge, hvor man jo alligevel forbinder til enkeltspor.

En sådan løsning ville fjerne alle krydsende togveje København-Ny Ellebjerg-Køge Nord, Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Køge Nord og Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Roskilde.

Kan du prøve at tegne hvad du mener på samme måde som Niels Buch har tegnet? eller tilsvarende. For jeg tror ikke helt jeg har forstået hvad du mener.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af anho, 24/4 2021, 09:40 (1098 dage siden) @ Frank Poulsen

[image]

Det nye spor er i rødt. Sammen med venstresporsdrift Kbh-Ringsted, giver det mulighed for forbindelser uden krydsende sporveje på disse ruter:

Kbh-Køge
Køge-Kbh
Peberholm-Køge
Køge-Peberholm
Peberholm-Hvidovre
Hvidovre-Peberholm

Tog Kbh-Ny Ellebjerg-Hvidovre vil involvere krydsende togveje, men disse regner man jo ikke med at benytte i ordinær drift - og de eksisterer heller ikke i den nuværende ordinære køreplan. Hvis det i fremtiden bliver nødvendigt at køre udenom Valby igen, bliver de tog jo heller ikke ringere stillet end de er nu.

Problemet i praksis er at det bliver meget svært at få plads til det påtænkte spor, da der er en meget stor højdeforskel der skal forceres på meget lidt plads, så jeg er ikke sikker på om idéen holder i virkeligheden.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af sil1207, 24/4 2021, 10:31 (1098 dage siden) @ anho

Præcis tanken med permanent venstrespors-kørsel legede jeg faktisk også lidt med i tankerne, og umiddelbart er det i virkeligheden en super god idé (synes jeg) og virker til med nuværende layout på Kh at gøre det mere effektivt at afvikle trafik på Kh når Ny Bane skal ad venstre spor. Kan ikke give noget grafisk lige nu, men kan være at jeg kan illustrere hvad jeg tænker på senere.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/4 2021, 11:39 (1098 dage siden) @ anho
redigeret af Poul Brandt, 24/4 2021, 12:22

[image]

Det nye spor er i rødt. Sammen med venstresporsdrift Kbh-Ringsted, giver det mulighed for forbindelser uden krydsende sporveje på disse ruter:

Kbh-Køge
Køge-Kbh
Peberholm-Køge
Køge-Peberholm
Peberholm-Hvidovre
Hvidovre-Peberholm

Tog Kbh-Ny Ellebjerg-Hvidovre vil involvere krydsende togveje, men disse regner man jo ikke med at benytte i ordinær drift - og de eksisterer heller ikke i den nuværende ordinære køreplan. Hvis det i fremtiden bliver nødvendigt at køre udenom Valby igen, bliver de tog jo heller ikke ringere stillet end de er nu.

Problemet i praksis er at det bliver meget svært at få plads til det påtænkte spor, da der er en meget stor højdeforskel der skal forceres på meget lidt plads, så jeg er ikke sikker på om idéen holder i virkeligheden.

Selvom den røde sporforbindelse ikke kan lade sig gøre, så giver løsningen trods alt en gratis halv niveaufri løsning. Forudsat man i Ringsted kan indpasse venstresporsløsningen uden det koster ekstra. Umiddelbart ser det ud til at den østlige udfletning løsningen kan blive bedre, men dyrere.
Kort sydlige omfartsbane ser ikke ud til at blive dyrere.
Men den mere komplicerede der først går mod nord og så syd er som sagt mere kompliceret :-)

Lige en lille bøn, hvis du igen laver sådan en fin tegning. Undlad venligst at bruge rød. Jeg er farveblind og kan (næsten) ikke se forskel på sort og rød. Gode farver er gul og blå. (Jeg har fået Trafikstyrelsen til at tage hensyn til det i linjediagrammerne :)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/4 2021, 14:04 (1097 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, 24/4 2021, 14:20

hmmmmm, kigger lidt på den "komplicerede" omfartsbane, som når man kommer fra øst, først går mod nord og krydser Roskildebanen, før den går mod syd og krydser de 4 eksisterende øst-vest gående spor.
Den ser ud til i virkeligheden at være ret simpel. Og ikke nok med det. Man kan spare en bro væk, hvis der anvendes venstrekørsel på strækningen Kbh H - Køge Nord - Omfartsbane - Omfartsbanes tilslutning syd for Ringsted.
Det elegante er at når der indflettes en bane, skal der under alle omstændigheder opføres en bro, og der kan man vælge at ændre kørselsretning "gratis". Dette udnyttes i begge ender af omfartsbanen. I den østlige ende til at banen ind mod Ringsted kan have højrekørsel, mens der anvendes venstrekørsel mod Køge Nord og ind på omfartsbanen.

Broen der spares væk er den bro der ellers var nødvendig for at forbinde omfartsbanen niveaufrit med Roskildebanen.
Med venstrekørselsløsningen behøves slet ikke nogen broer hertil.

Summa sumarum venstrekørsel giver halv niveaufri udfletning i Ny Ellebjerg og sparer en bro i Ringsted.

Er der i praksis et problem med fast at køre i venstre side?

Men løsningen hjælper ikke i forhold til at øst vest gående tog stadig skal krydse i niveau med nord-syd gående tog, som skal standse i Ringsted. Og jeg ved ikke om det er meningen at dette problem skal adresseres med omfartsbanen. Tror det ikke, fordi man antageligvis på sigt vil forlænge omfartsbanen, når Kattegatforbindelsen kommer. Og til den tid skal alle tog gennem Ringsted standse her, og dermed er det ikke et stort problem at skulle krydse i niveau.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af RasmusD, 24/4 2021, 15:01 (1097 dage siden) @ anho

[image]

Problemet i praksis er at det bliver meget svært at få plads til det påtænkte spor, da der er en meget stor højdeforskel der skal forceres på meget lidt plads, så jeg er ikke sikker på om idéen holder i virkeligheden.

Kigger man lidt på Google Maps eller tilsvarende, vil man kunne se at det bliver meget svært at bygge sådan et spor. Jeg fristes til at sige umuligt. Stigningen til flyoveren mod Peberholm begynder allerede inden sporet kommer forbi mundingen af tunnellen fra Køge Nord, og sporet fra Køge Nord kommer først op i terrænniveau efter det er helt fri af flyoveren.

Jeg har prøvet at illustrere det med disse billeder. Gul markerer Køge Nord-tunnellens åbning, blå markerer cirka hvor stigningen til flyoveren begynder.

[image]
[image]
[image]

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af thomastog, 24/4 2021, 16:40 (1097 dage siden) @ anho

[image]

Det nye spor er i rødt. Sammen med venstresporsdrift Kbh-Ringsted, giver det mulighed for forbindelser uden krydsende sporveje på disse ruter:

Og som en anden sagde, det kan ikke lade sig gøre i praksis, at etablere.

Kbh-Køge
Køge-Kbh

Som du så skal flette ud på Kh i stedet.

Peberholm-Køge
Køge-Peberholm
Peberholm-Hvidovre
Hvidovre-Peberholm

Derudover skal du også flette filteret ud i Ringsted. Så ja, i det udsnit du har lavet er det ikke så meget krydsen, men du har blot flyttet det til stationer udenfor dit snit.

Desuden skal du stadig krydse trafik fra Cph->Hvidovre med trafik fra Hvidovre mod Kh.

Der er kun et spor, som forbinder Hvidovre og Kh over Vigerslev.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af anho, 25/4 2021, 18:42 (1096 dage siden) @ thomastog

Desuden skal du stadig krydse trafik fra Cph->Hvidovre med trafik fra Hvidovre mod Kh.

Men det skal man jo allerede på nuværende tidspunkt. Det bliver lidt anderledes, fordi toget i den ene retning vil skulle krydse to togveje og i den anden retning ikke nogen som helst, i stedet for at krydse én togvej uanset hvilken retning toget kører i. Og som jeg netop skrev i mit opslag, så forventer man jo ikke at køre tog Hovedbanen-Vigerslev-Hvidovre i almindelig drift, så det er et ret lille problem.

Dertil kommer at hvis København H bliver simplificeret, behøver man ikke at 'udrette' trafikken derovre, og det vil ikke være svært at udforme udfletningsanlægget i Ringsted til at tage højde for venstresporsdriften - på visse punkter er det faktisk lettere at designe det når den ene bane er i venstresporsdrift og den anden er i højresporsdrift.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af thomastog, 26/4 2021, 13:16 (1096 dage siden) @ anho

Desuden skal du stadig krydse trafik fra Cph->Hvidovre med trafik fra Hvidovre mod Kh.

Mener dit oplæg var noget med helt uden at krydse... Never mind.

Men det skal man jo allerede på nuværende tidspunkt. Det bliver lidt anderledes, fordi toget i den ene retning vil skulle krydse to togveje og i den anden retning ikke nogen som helst, i stedet for at krydse én togvej uanset hvilken retning toget kører i. Og som jeg netop skrev i mit opslag, så forventer man jo ikke at køre tog Hovedbanen-Vigerslev-Hvidovre i almindelig drift, så det er et ret lille problem.

Min påstand er, at du ikke nedsætter antallet/steder af krydsninger, du flytter dem blot. Du lægger så dit snit af hvad du kigger på, så du ikke får de flyttede udfordringer med i dit regnestykke; derfor ser dit resultat rosenrødt ud.

Dertil kommer at hvis København H bliver simplificeret, behøver man ikke at 'udrette' trafikken derovre, og det vil ikke være svært at udforme udfletningsanlægget i Ringsted til at tage højde for venstresporsdriften - på visse punkter er det faktisk lettere at designe det når den ene bane er i venstresporsdrift og den anden er i højresporsdrift.

Vil du så også køre tog af modsatte spor (for ikke at kalde det venstre), mellem Kh og Helgoland, når de skal ud og forsynes, inden de skal retur ?

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af anho, 26/4 2021, 16:48 (1095 dage siden) @ thomastog

Min påstand er, at du ikke nedsætter antallet/steder af krydsninger, du flytter dem blot. Du lægger så dit snit af hvad du kigger på, så du ikke får de flyttede udfordringer med i dit regnestykke; derfor ser dit resultat rosenrødt ud.

Min pointe er at det bliver lettere at håndtere krydsningerne dér hvor de bliver flyttet hen. Udfletningen ved Ringsted kan faktisk blive billigere at anlægge, hvis sporkrydsningen er flyttet derhen - hvis man altså ender med at bruge den østlige eller vestlige udfletningsløsning.

Vil du så også køre tog af modsatte spor (for ikke at kalde det venstre), mellem Kh og Helgoland, når de skal ud og forsynes, inden de skal retur ?

Planen for forenkling af Hovedbanegården involverer at alle tog der ankommer til Hovedbanegården fra Ny Ellebjerg kommer til at benytte den som en sækbanegård, så der bliver ikke tale om at køre ud på Helgoland overhovedet.

Min pointe er: ved at lave venstresporsdrift ad Ny Bane kan man flytte togvejskrydsningerne til steder hvor de bliver irrelevante (København H med simplificering) eller lettere at håndtere (Ringsted med kommende udfletning). Den eneste togvejskonflikt der fortsat vil eksistere (efter simplificering af Kbh H og konstruktion af udfletning ved Ringsted) er København H-Ny Ellebjerg-Hvidovre, som alligevel ikke påtænkes benyttet i den almindelige trafik. Alt i alt: en ganske elegant løsning på et kompliceret problem... hvis altså der kunne gøres plads til forbindelsessporet på Ny Ellebjerg, hvilket desværre ser tvivlsomt ud.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af thomastog, 26/4 2021, 17:59 (1095 dage siden) @ anho

Min påstand er, at du ikke nedsætter antallet/steder af krydsninger, du flytter dem blot. Du lægger så dit snit af hvad du kigger på, så du ikke får de flyttede udfordringer med i dit regnestykke; derfor ser dit resultat rosenrødt ud.


Min pointe er at det bliver lettere at håndtere krydsningerne dér hvor de bliver flyttet hen. Udfletningen ved Ringsted kan faktisk blive billigere at anlægge, hvis sporkrydsningen er flyttet derhen - hvis man altså ender med at bruge den østlige eller vestlige udfletningsløsning.

Der tror jeg så ikke vi bliver enige. Antallet af sammenfletning, udfletninger og krydsninger vil være de samme. De vil så bare ikke ske i de områder du analyserer; eller indenfor hvor du lægger dit snit.

Vil du så også køre tog af modsatte spor (for ikke at kalde det venstre), mellem Kh og Helgoland, når de skal ud og forsynes, inden de skal retur ?


Planen for forenkling af Hovedbanegården involverer at alle tog der ankommer til Hovedbanegården fra Ny Ellebjerg kommer til at benytte den som en sækbanegård, så der bliver ikke tale om at køre ud på Helgoland overhovedet.

Så du vil lade tog der ankommer til Kh, fra Aalborg, Esbjerg, Hamborg, ... med fyldte toiletter og opbrugt vandforsyning, returnere urengjorte til Jylland ?

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af anho, 26/4 2021, 18:56 (1095 dage siden) @ thomastog
redigeret af anho, 26/4 2021, 19:19

Der tror jeg så ikke vi bliver enige. Antallet af sammenfletning, udfletninger og krydsninger vil være de samme. De vil så bare ikke ske i de områder du analyserer; eller indenfor hvor du lægger dit snit.

Man vil kunne fjerne én udfletning helt, ved at rykke den forbi dér hvor jernbanen stopper, det vil sige på Hovedbanegården (i spor 4, 26 og 27 ifølge Banedanmark's oplæg). Den anden togvejskrydsning bliver ganske rigtig blot flyttet, men til et sted hvor den er væsentligt lettere at håndtere, og kan indbygges i en niveaufri udfletning der skal bygges under alle omstændigheder. Den kan måske blive marginalt dyrere.

Så du vil lade tog der ankommer til Kh, fra Aalborg, Esbjerg, Hamborg, ... med fyldte toiletter og opbrugt vandforsyning, returnere urengjorte til Jylland ?

Det er Banedanmark's plan, ikke min. Hele oversigten over deres planer er tilgængelig på deres hjemmeside, og projektet er også inkluderet i regeringens infrstrukturplan. Men det fungerer jo på sækbanegårde rundt omkring i verden. Så skal klargøringen selvfølgelig foregå andetsteds. Jeg stoler på at BaneDK har i hvert fald en vis form for styr på hvad de laver.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af thomastog, 26/4 2021, 19:25 (1095 dage siden) @ anho

Der tror jeg så ikke vi bliver enige. Antallet af sammenfletning, udfletninger og krydsninger vil være de samme. De vil så bare ikke ske i de områder du analyserer; eller indenfor hvor du lægger dit snit.

Man vil kunne fjerne én udfletning helt, ved at rykke den forbi dér hvor jernbanen stopper, det vil sige på Hovedbanegården (i spor 4, 26 og 27 ifølge Banedanmark's oplæg). Den anden togvejskrydsning bliver ganske rigtig blot flyttet, men til et sted hvor den er væsentligt lettere at håndtere, og kan indbygges i en niveaufri udfletning der skal bygges under alle omstændigheder. Den kan måske blive marginalt dyrere.

Så du vil lade tog der ankommer til Kh, fra Aalborg, Esbjerg, Hamborg, ... med fyldte toiletter og opbrugt vandforsyning, returnere urengjorte til Jylland ?


Det er Banedanmark's plan, ikke min. Hele oversigten over deres planer er tilgængelig på deres hjemmeside, og projektet er også inkluderet i regeringens infrstrukturplan. Men det fungerer jo på sækbanegårde rundt omkring i verden. Så skal klargøringen selvfølgelig foregå andetsteds. Jeg stoler på at BaneDK har i hvert fald en vis form for styr på hvad de laver.

Jeg troede det var os to der havde en debat. Jeg forholdt mig til de af dig fremførte argumenter, som du nu ikke vil stå på mål for. Fair nok... måske vi finder på noget andet at snakke om ;-)

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af anho, 26/4 2021, 20:22 (1095 dage siden) @ thomastog

Øh, undskyld mig...? Dén må du lige forklare mig nærmere. Vi har på intet tidspunkt diskuteret hvorvidt simplificeringen af København H er en god idé eller ej. Jeg har bare lagt den til grund for mit forslag, efter som den ser ud til at være så godt som vedtaget allerede.

Diskussionen her handler om hvorvidt permanent venstresporskørsel er en mulighed, givet omstændighederne - som altså (formentlig) inkluderer København H som sækbanegård for Ny Bane Ringsted-togene. Det var dig der begyndte at stille spørgsmål til simplificeringen af København H (som egentlig ligger udenfor det emne vi debatterede), og når jeg henviser dig til BaneDanmark's rapport om projektet, så er det åbenbart ikke godt nok...? Forventer du at jeg er ekspert på samtlige dele af togdrift? Det er jeg ikke, men det er BaneDanmark til gengæld, så det er derfor jeg henviser dig til dem. Du kan ikke forvente at jeg skal gøre alt baggrundsarbejdet for dig, når det allerede ligger frit tilgængeligt. Simplificering af Hovedbanen er ikke min idé, så hvorfor skal jeg stå på mål for den?

Efter hvad jeg har set har jeg fremsat to argumenter for hvorfor sådan en venstrekørselseløsning ville give mening (togene skal ikke køre længere end til København H, og en udfletning er lettere at lave ved Ringsted end ved Ny Ellebjerg), og ingen af de pointer har du kommet med modargumenter imod - selvom vi har haft et par indlæg frem og tilbage allerede. Hvis du ikke har lyst til at diskutere længere er det fint med mig, men lad være med at smide sådan nogen beskyldninger i ansigtet på mig. Det er sgu lidt af et dick move, som man siger.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af thomastog, 26/4 2021, 20:48 (1095 dage siden) @ anho

Øh, undskyld mig...? Dén må du lige forklare mig nærmere. Vi har på intet tidspunkt diskuteret hvorvidt simplificeringen af København H er en god idé eller ej.

Korrekt, det har jeg intet ytret om.

Jeg spurgte blot om, når nu tanke-eksperimentet (omvendt sporbenyttelse på strækning 6) medfører at tog kører “omvendt” mod hovedbanen, om de så skulle krydse der, eller fortsætte af “modsat” spor til Helgoland, hvor de forsynes; inden returnering mod det Jyske.

Diskussionen her handler om hvorvidt permanent venstresporskørsel er en mulighed, givet omstændighederne - som altså (formentlig) inkluderer København H som sækbanegård for Ny Bane Ringsted-togene.

Ja det bragte du op.

Hvortil jeg (godt nok indirekte) spurgte til, hvor du forestillede dig at tog skulle forsynes (især toilettømning, vandpåfyldning og rengøring; og indtil videre diesel), når de ankom med fyldte lokummer på Kh, inden de skulle til det Jyske igen.

Det var dig der begyndte at stille spørgsmål til simplificeringen af København H (som egentlig ligger udenfor det emne vi debatterede), og når jeg henviser dig til BaneDanmark's rapport om projektet, så er det åbenbart ikke godt nok...?

Næ, oprindeligt satte jeg blot spørgsmålstegn, ved det postede oplæg, med tegning og rød markering, af trafikafviklingen ved Vigerslev, når man kørte af “omvendt” spor via Køge N. Og betvivlede markante fordele.

Og satte spørgsmålstegn ved hvordan man ville forsyne tog på en sækbanegård. Da du bragte “Kh som sækbanegård” ind i debatten.

Som jeg ser det, er der to muligheder, enten vender man ved perron på Kh, kører ud og forsyner dem på opgraderede/nyetablerede forsyningspladser. Hvorefter man kører dem til perron og vender igen.

Eller, som i dag, blot lader dem fortsætte til Helgoland, hvor de forsynes og så kører den anden vej.

Jeg tror nemt man kan gætte, hvilken løsning, der lægger mindst beslag på Kh ;-)

Forventer du at jeg er ekspert på samtlige dele af togdrift? Det er jeg ikke, men det er BaneDanmark til gengæld, så det er derfor jeg henviser dig til dem. Du kan ikke forvente at jeg skal gøre alt baggrundsarbejdet for dig, når det allerede ligger frit tilgængeligt. Simplificering af Hovedbanen er ikke min idé, så hvorfor skal jeg stå på mål for den?

Da du begyndte at blande Kh ind i debatten spurgte jeg om du ville fortsætte tog af “modsat” spor mellem Kh og Helgoland, hvor de forsynes.

Jeg forventer ikke, at du er ekspert. Men jeg havde en forventning om at vi debatterede indbyrdes med egne argumenter, og tanke(spind).

Efter hvad jeg har set har jeg fremsat to argumenter for hvorfor sådan en venstrekørselseløsning ville give mening (togene skal ikke køre længere end til København H, og en udfletning er lettere at lave ved Ringsted end ved Ny Ellebjerg), ..

Der var den igen. Du fremsætter to argumenter, når jeg anfægter dem og modargumenterer, stikker du af og siger “det siger BaneDK”.

Så jeg har lidt svært ved at vide om det er dig, eller om du blot spiller proxy for BaneDK, når jeg debatterer.

.. og ingen af de pointer har du kommet med modargumenter imod -

Jeg kom med modargumentet “hvor skal tog/togsæt forsynes, hvis du blot vil vende dem på Kh. Men det havde du så ikke noget svar på andet end, BaneDK ved vel hvad de laver.

selvom vi har haft et par indlæg frem og tilbage allerede. Hvis du ikke har lyst til at diskutere længere er det fint med mig, men lad være med at smide sådan nogen beskyldninger i ansigtet på mig.

Jeg vil gerne diskutere med dig (og andre), men når du blot svarer “BaneDK ved vel hvad de laver”, eller “Det har BaneDK besluttet”; så er det jo ikke dig jeg debatterer med, men dig der laver duck-and-cover, ved at holde en BaneDK rapport foran dig.

Savner lidt selv at stå på mål for egne argumenter.

Det er sgu lidt af et dick move, som man siger.

Nu synes jeg niveauet bliver for lavt, er det virkelig der du vil rykke niveauet ned til ?

Er det den måde du vil debattere på ?

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 26/4 2021, 21:14 (1095 dage siden) @ thomastog

Øh, undskyld mig...? Dén må du lige forklare mig nærmere. Vi har på intet tidspunkt diskuteret hvorvidt simplificeringen af København H er en god idé eller ej.


Korrekt, det har jeg intet ytret om.

Jeg spurgte blot om, når nu tanke-eksperimentet (omvendt sporbenyttelse på strækning 6) medfører at tog kører “omvendt” mod hovedbanen, om de så skulle krydse der, eller fortsætte af “modsat” spor til Helgoland, hvor de forsynes; inden returnering mod det Jyske.

Diskussionen her handler om hvorvidt permanent venstresporskørsel er en mulighed, givet omstændighederne - som altså (formentlig) inkluderer København H som sækbanegård for Ny Bane Ringsted-togene.


Ja det bragte du op.

Hvortil jeg (godt nok indirekte) spurgte til, hvor du forestillede dig at tog skulle forsynes (især toilettømning, vandpåfyldning og rengøring; og indtil videre diesel), når de ankom med fyldte lokummer på Kh, inden de skulle til det Jyske igen.

Det var dig der begyndte at stille spørgsmål til simplificeringen af København H (som egentlig ligger udenfor det emne vi debatterede), og når jeg henviser dig til BaneDanmark's rapport om projektet, så er det åbenbart ikke godt nok...?


Næ, oprindeligt satte jeg blot spørgsmålstegn, ved det postede oplæg, med tegning og rød markering, af trafikafviklingen ved Vigerslev, når man kørte af “omvendt” spor via Køge N. Og betvivlede markante fordele.

Og satte spørgsmålstegn ved hvordan man ville forsyne tog på en sækbanegård. Da du bragte “Kh som sækbanegård” ind i debatten.

Som jeg ser det, er der to muligheder, enten vender man ved perron på Kh, kører ud og forsyner dem på opgraderede/nyetablerede forsyningspladser. Hvorefter man kører dem til perron og vender igen.

Eller, som i dag, blot lader dem fortsætte til Helgoland, hvor de forsynes og så kører den anden vej.

Jeg tror nemt man kan gætte, hvilken løsning, der lægger mindst beslag på Kh ;-)

Forventer du at jeg er ekspert på samtlige dele af togdrift? Det er jeg ikke, men det er BaneDanmark til gengæld, så det er derfor jeg henviser dig til dem. Du kan ikke forvente at jeg skal gøre alt baggrundsarbejdet for dig, når det allerede ligger frit tilgængeligt. Simplificering af Hovedbanen er ikke min idé, så hvorfor skal jeg stå på mål for den?


Da du begyndte at blande Kh ind i debatten spurgte jeg om du ville fortsætte tog af “modsat” spor mellem Kh og Helgoland, hvor de forsynes.

Jeg forventer ikke, at du er ekspert. Men jeg havde en forventning om at vi debatterede indbyrdes med egne argumenter, og tanke(spind).

Efter hvad jeg har set har jeg fremsat to argumenter for hvorfor sådan en venstrekørselseløsning ville give mening (togene skal ikke køre længere end til København H, og en udfletning er lettere at lave ved Ringsted end ved Ny Ellebjerg), ..


Der var den igen. Du fremsætter to argumenter, når jeg anfægter dem og modargumenterer, stikker du af og siger “det siger BaneDK”.

Så jeg har lidt svært ved at vide om det er dig, eller om du blot spiller proxy for BaneDK, når jeg debatterer.

.. og ingen af de pointer har du kommet med modargumenter imod -


Jeg kom med modargumentet “hvor skal tog/togsæt forsynes, hvis du blot vil vende dem på Kh. Men det havde du så ikke noget svar på andet end, BaneDK ved vel hvad de laver.

selvom vi har haft et par indlæg frem og tilbage allerede. Hvis du ikke har lyst til at diskutere længere er det fint med mig, men lad være med at smide sådan nogen beskyldninger i ansigtet på mig.


Jeg vil gerne diskutere med dig (og andre), men når du blot svarer “BaneDK ved vel hvad de laver”, eller “Det har BaneDK besluttet”; så er det jo ikke dig jeg debatterer med, men dig der laver duck-and-cover, ved at holde en BaneDK rapport foran dig.

Savner lidt selv at stå på mål for egne argumenter.

Det er sgu lidt af et dick move, som man siger.


Nu synes jeg niveauet bliver for lavt, er det virkelig der du vil rykke niveauet ned til ?

Er det den måde du vil debattere på ?

----------------

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=167755

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af anho, 26/4 2021, 23:56 (1095 dage siden) @ thomastog

Hør her, hvis du vil til at diskutere om hvorvidt BaneDanmarks forslag til simplificering er en god ide eller ej, så skal du ikke gøre det med mig.

Jeg ved bare at der er mange andre steder i verden hvor man gør nøjagtigt det samme. Tag for eksempel Tokyo Station: Shinkansen-togene der ankommer efter en 4 timer lang rejse fra det vestlige Japan kører ind til perron, bliver rengjort ved perron, og kører afsted fra perronen igen... og jeg skrev også i et af mine tidligere indlæg at sådanne systemer findes rundt omkring i verden, men det var åbenbart ikke godt nok til dig.

Under alle omstændigheder er jeg ikke ekspert på dette område, og jeg har ærligt talt ikke i sinde at diskutere det længere.

Dét at man kan trække på eksterne kilder har alle dage været en vigtig del af enhver debat, da man ikke kan forvente at folk er eksperter i alt. Om det er politikerne på Christiansborg eller hvad pokker, så trækker man på ekspertkilder. Og hvis du ikke har i sinde at godtage BaneDanmarks beslutningsoplæg som en ekspertkilde, så har jeg ikke mere at give dig.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Niels Bak, 28/4 2021, 11:49 (1094 dage siden) @ thomastog

I taler altså totalt forbi hinanden, og at gå over til at kaste med fornærmelser gør ikke klarheden bedre.

Brandt og anho diskuterer på grundlag af at banedanmarks oplæg til en forenkling af hovedbanegården bliver vedtaget som foreslået (og som transportministeren har taget med i sit oplæg til infrastrukturforhandlingerne). Der kan diskuteres for og imod og ladsiggørlighed, men det er en anden diskussion.

Derfor ville det hjælpe, hvis du lige satte dig ind i dette oplæg. Men her er en kort opsummering:

Tog til/fra Vestbanen (Valby), Ny bane (Ny Ellebjerg) og Øresundsbanen får egne dedikerede perroner på Kbh H. Ingen af dem vender og kører ud ad andre retninger.
Alle tog fra Valby fortsætter gennem røret og serviceres på Helgoland eller kører videre ad Kystbanen. Alle tog fra Ny Ellebjerg eller Øresundsbanen vender på Kbh H, hvor der laves spor til servicering af dem vest for banegården (eller de serviceres i Kastrup for øresundsbanens vedkommende).

Det kan man som sagt sagtens synes er en mere eller mindre god eller problematisk ide, men i forhold til denne her diskussion er den egentlig ikke længere. Hvis forenklingsforslaget ender med ikke at blive vedtaget som det ligger, så giver det andre problemer for det her forslag til venstresporssdrift, som gør at det formentlig slet ikke er interessant. Men det er heller ikke det den her diskussion handler om - den handler om mulighederne i Ny Ellebjerg og Ringsted, hvis forenklingen af Kbh H bliver vedtaget. Og så er det helt lige gyldigt i den forbindelse at give sig til at diskutere om det er smart at vende tog fra Ny Ellebjerg og køre dem ud til nye forsyningsspor vest for Kbh H eller om det er smartere at fortsætte med at flette med de andre tog inde i røret.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af thomastog, 28/4 2021, 11:56 (1094 dage siden) @ Niels Bak

I taler altså totalt forbi hinanden, og at gå over til at kaste med fornærmelser gør ikke klarheden bedre.

Det er også min overbevisning.

Brandt og anho diskuterer på grundlag af at banedanmarks oplæg til en forenkling af hovedbanegården bliver vedtaget som foreslået (og som transportministeren har taget med i sit oplæg til infrastrukturforhandlingerne). Der kan diskuteres for og imod og ladsiggørlighed, men det er en anden diskussion.

Hvis du ruller tilbage i denne deltråd, vil du kunne konstatere, at jeg kommenterer tanke-eksperimentet (af anho) i:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=167746

Jeg forholder mig ikke til BaneDK's oplæg.

Derfor ville det hjælpe, hvis du lige satte dig ind i dette oplæg. Men her er en kort opsummering:

Ja, hvis det var det oplæg jeg debatterede ;-)

P.S. tak for at komme med frisk/subjektiv kommentar om del-tråden

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Rail, 26/4 2021, 21:29 (1095 dage siden) @ anho

Forventer du at jeg er ekspert på samtlige dele af togdrift? Det er jeg ikke, men det er BaneDanmark til gengæld, så det er derfor jeg henviser dig til dem.

BaneDanmark er infrastrukturforvalter og ikke operatør. Så ekspert på samtlige dele af togdrift, eksempelvis rullende materiel eller toilettømning skal du nok ikke antage at de er.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Niels Bak, 26/4 2021, 20:42 (1095 dage siden) @ anho

Der tror jeg så ikke vi bliver enige. Antallet af sammenfletning, udfletninger og krydsninger vil være de samme. De vil så bare ikke ske i de områder du analyserer; eller indenfor hvor du lægger dit snit.

Man vil kunne fjerne én udfletning helt, ved at rykke den forbi dér hvor jernbanen stopper, det vil sige på Hovedbanegården (i spor 4, 26 og 27 ifølge Banedanmark's oplæg). Den anden togvejskrydsning bliver ganske rigtig blot flyttet, men til et sted hvor den er væsentligt lettere at håndtere, og kan indbygges i en niveaufri udfletning der skal bygges under alle omstændigheder. Den kan måske blive marginalt dyrere.

Så du vil lade tog der ankommer til Kh, fra Aalborg, Esbjerg, Hamborg, ... med fyldte toiletter og opbrugt vandforsyning, returnere urengjorte til Jylland ?


Det er Banedanmark's plan, ikke min. Hele oversigten over deres planer er tilgængelig på deres hjemmeside, og projektet er også inkluderet i regeringens infrstrukturplan. Men det fungerer jo på sækbanegårde rundt omkring i verden. Så skal klargøringen selvfølgelig foregå andetsteds. Jeg stoler på at BaneDK har i hvert fald en vis form for styr på hvad de laver.

Planen for simplificeringen indeholder nye opstillingsspor vest for Hovedbanegården til de tog, som skal vendes her.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Rail, 26/4 2021, 21:27 (1095 dage siden) @ Niels Bak

Der tror jeg så ikke vi bliver enige. Antallet af sammenfletning, udfletninger og krydsninger vil være de samme. De vil så bare ikke ske i de områder du analyserer; eller indenfor hvor du lægger dit snit.

Man vil kunne fjerne én udfletning helt, ved at rykke den forbi dér hvor jernbanen stopper, det vil sige på Hovedbanegården (i spor 4, 26 og 27 ifølge Banedanmark's oplæg). Den anden togvejskrydsning bliver ganske rigtig blot flyttet, men til et sted hvor den er væsentligt lettere at håndtere, og kan indbygges i en niveaufri udfletning der skal bygges under alle omstændigheder. Den kan måske blive marginalt dyrere.

Så du vil lade tog der ankommer til Kh, fra Aalborg, Esbjerg, Hamborg, ... med fyldte toiletter og opbrugt vandforsyning, returnere urengjorte til Jylland ?


Det er Banedanmark's plan, ikke min. Hele oversigten over deres planer er tilgængelig på deres hjemmeside, og projektet er også inkluderet i regeringens infrstrukturplan. Men det fungerer jo på sækbanegårde rundt omkring i verden. Så skal klargøringen selvfølgelig foregå andetsteds. Jeg stoler på at BaneDK har i hvert fald en vis form for styr på hvad de laver.


Planen for simplificeringen indeholder nye opstillingsspor vest for Hovedbanegården til de tog, som skal vendes her.

Hvilke spor? Opstillingssporene ved det nye værksted kommer lige meget hvad og jo ikke særligt mange hvis de skal rumme alle fjerntog.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Niels Bak, 28/4 2021, 11:35 (1094 dage siden) @ Rail

Det var blot en faktaoplysning, og jeg henviser til Banedanmarks oplæg til forenklingen. Jeg ved hverken mere eller mindre om hvordan det i praksis skal indrettes.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 26/4 2021, 21:57 (1095 dage siden) @ anho
redigeret af Poul Brandt, 26/4 2021, 22:52

[image]

Kære anho

Her nedenfor er en hurtig skitse som viser at det med venstrekørsel er muligt at spare en bro i Ringsted i Banedanmark løsningen "alternativ - kort sydlige omfartsbane".
Den sparede bro kommer fra det faktum at tog mellem retningerne Roskilde og Femern kan flette niveaufrit via omfartsbanen. Dette er ikke muligt med højrekørsel.

Kunne du ikke omsætte den til en fin tegning svarende til ovenstående. Så skal jeg gerne sørge for at begge tegninger går til projektlederen hos Banedanmark, når/hvis politikerne bevilliger de 60 mio. kr. til VVM for Ringsted udfletningen.

Det er næsten for godt til at være sandt, men faktisk er det også muligt med denne løsning at implementere niveaufri kørsel mellem retningerne Køge og Fyn. Koster ingen ekstra broer, omend det måske pga. geografien er nødvendigt. Men selv hvis det er nødvendigt er dette simple broer og kræver ikke sideflytning af mange kilometer eksisterende spor (hvilket den østlige udfletning gør).

mvh Poul

[image]

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af anho, 26/4 2021, 23:48 (1095 dage siden) @ Poul Brandt

Ah, jeg tror godt jeg kan se hvor du vil henad med det her. Smart ide. Jeg prøver at lave en skitse til det i morgen - ender nok med at starte en ny tråd til emnet.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Mo 568, 27/4 2021, 21:49 (1094 dage siden) @ Poul Brandt

Hvordan kommer Superlyntogene (Timemodellen) fra Ny Bane videre mod Odense på din sporplan over udfletninger ved Ringsted?

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af thomastog, 24/4 2021, 07:08 (1098 dage siden) @ anho

Nu kan det godt være at der er noget jeg har overset - men for mig ser det ud til at man kunne lave en fuldstændig niveaufri udfletning for alle relevante togveje på Ny Ellebjerg ved "blot" at forbinde det vestlige spor af Ny Bane Ringsted til den eksisterende flyover's sydlige spor - hvis man så gik over til permanent at køre i venstresporsdrift på Ny Bane. Så skal man bare tage højde for det, når der alligevel skal bygges udfletning i Ringsted. Det ville heller ikke give problemer ved Køge, hvor man jo alligevel forbinder til enkeltspor.

En sådan løsning ville fjerne alle krydsende togveje København-Ny Ellebjerg-Køge Nord, Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Køge Nord og Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Roskilde.

Du vil stadig skulle krydse Cph->Roskilde og Roskilde->Vigerslev->Kh tog.

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/4 2021, 10:51 (1098 dage siden) @ anho

Nu kan det godt være at der er noget jeg har overset - men for mig ser det ud til at man kunne lave en fuldstændig niveaufri udfletning for alle relevante togveje på Ny Ellebjerg ved "blot" at forbinde det vestlige spor af Ny Bane Ringsted til den eksisterende flyover's sydlige spor - hvis man så gik over til permanent at køre i venstresporsdrift på Ny Bane. Så skal man bare tage højde for det, når der alligevel skal bygges udfletning i Ringsted. Det ville heller ikke give problemer ved Køge, hvor man jo alligevel forbinder til enkeltspor.

En sådan løsning ville fjerne alle krydsende togveje København-Ny Ellebjerg-Køge Nord, Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Køge Nord og Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Roskilde.


Ideen er virkelig god. Det vil i dette tilfælde kun koste en simpel sporforbindelse at etablere retningen CPH-Ny Ellebjerg-Køge Nord niveaufri. Og en anden sporforbindelse at gøre Kbh - Ny Ellebjerg - Vigerslev niveaufri.
Uheldigvis synes det ikke at være muligt i den anden retning, da det ville kræve en dramatisk udvidelse af Kulbane tunnelen.

Men måske vil det samtidig gøre den niveaufri udfletning i Ringsted billigere. Har lavet et par skitser. Men det er mere kompliceret end bagsiden af en serviet.

Så alt i alt er det måske trods alt en god løsning.

Jeg hører meget gerne andre kommentarer fra forum.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side

af krabsen, 22/4 2021, 21:44 (1099 dage siden) @ Poul Brandt

For et par år siden gik det op for mig, hvorfor det er så svært at åben de indre døre i IC3 m.fl.


Jeg har aldrig - som i aldrig nogensinde - oplevet besvær med døråbningen: Holder underarmen vandret, som for at skubbe døren op med albuen.

Vupti..


Fantastisk - det virker. Man skal bare have 3 sekunders tålmodighed. :-)

Jeg erindrer nu ingen forsinkelse, døren åbner bare.

Automatisk døråbner i IC3

af Rørvig Station, 22/4 2021, 21:19 (1099 dage siden) @ Poul Brandt

For et par år siden gik det op for mig, hvorfor det er så svært at åben de indre døre i IC3 m.fl.

Piktogrammet læses af 99,99% af brugerne (inklusiv mig i næste 30 år) som om man skal vifte med hånden parallel med døren. Men det virker meget bedre at bevæge hånden hen imod døren og væk igen. Logikken må være at føleren skulle have detekteret at en person kommer hen imod døren. Føleren er bare alt for simpel/svag. (Tror at den ved mere følsomhed ville åbne pga. vibrationer i toget, da den er gammel teknologi).

Logikken i systemet er at man holder hånden op mod sensoren, med med vandret hånd, siger "Heil Hitler" - så åbnes døren.

Jeg finder selv ud ;-)

Automatisk døråbner i IC3

af FS1954, 22/4 2021, 22:04 (1099 dage siden) @ Rørvig Station

Man kan også bare gøre korsets tegn - det virker i hvert fald i toget...

Mvh Flemming Søeborg

Automatisk døråbner i IC3

af Filip, 22/4 2021, 22:22 (1099 dage siden) @ FS1954

Den henvisning har de også med i denne vide fra DR P3:
"Nazisterne skal drive S-toget"

Man skal kunne tåle lidt plat humor og fake-news, hvis man skal klare sig igennem videoen.

Avatar

Automatisk døråbner i IC3

af gaest, 24/4 2021, 21:44 (1097 dage siden) @ Poul Brandt

Da IC3 var ny var sensoren ligeså tungnem når man stod foran døren. Men en af passagererne ved gangen på anden sædegruppe skulle blot vifte med en storetå så åbnede den.
En af de mange gange jeg var med på en IC3 tur der endte i en togbus var vi 3 timer forsinkede og toget stod nedbrudt på strækningen. Der var kommet en (1 stk) togbus der hldt ved en vej i nærheden og passagererne skulle så over en våd pløjemark. Stemningen var på kogepunktet.
En passager havde to kufferter, og døjede med at komme gennem mellemdøren. Han måtte sætte begge kufferte og fægte md hænderne, ogår han så fik tag på sine kuffertet lukede de igen. Så dpakede han dørene ind og flåede dem ud af rammen, så der hang en løs tandrem ned foroven, toget skulle jo alligevel på værksted. Togpersonalet havde forlængst låst sig inde i førerrummene.

I MR skulle man dog trods alt kun trykke på en knap.

Automatisk døråbner i IC3

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 25/4 2021, 08:42 (1097 dage siden) @ gaest

Ja man kan tabe til teknikken en gang imellem.

Er ikke den store tog bruger. (Sjællandsk midtbane) men havde S-toget i København ikke en dør knap i starten?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak