Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/4 2021, 14:04 (1100 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, 24/4 2021, 14:20

hmmmmm, kigger lidt på den "komplicerede" omfartsbane, som når man kommer fra øst, først går mod nord og krydser Roskildebanen, før den går mod syd og krydser de 4 eksisterende øst-vest gående spor.
Den ser ud til i virkeligheden at være ret simpel. Og ikke nok med det. Man kan spare en bro væk, hvis der anvendes venstrekørsel på strækningen Kbh H - Køge Nord - Omfartsbane - Omfartsbanes tilslutning syd for Ringsted.
Det elegante er at når der indflettes en bane, skal der under alle omstændigheder opføres en bro, og der kan man vælge at ændre kørselsretning "gratis". Dette udnyttes i begge ender af omfartsbanen. I den østlige ende til at banen ind mod Ringsted kan have højrekørsel, mens der anvendes venstrekørsel mod Køge Nord og ind på omfartsbanen.

Broen der spares væk er den bro der ellers var nødvendig for at forbinde omfartsbanen niveaufrit med Roskildebanen.
Med venstrekørselsløsningen behøves slet ikke nogen broer hertil.

Summa sumarum venstrekørsel giver halv niveaufri udfletning i Ny Ellebjerg og sparer en bro i Ringsted.

Er der i praksis et problem med fast at køre i venstre side?

Men løsningen hjælper ikke i forhold til at øst vest gående tog stadig skal krydse i niveau med nord-syd gående tog, som skal standse i Ringsted. Og jeg ved ikke om det er meningen at dette problem skal adresseres med omfartsbanen. Tror det ikke, fordi man antageligvis på sigt vil forlænge omfartsbanen, når Kattegatforbindelsen kommer. Og til den tid skal alle tog gennem Ringsted standse her, og dermed er det ikke et stort problem at skulle krydse i niveau.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak