Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

artikel i Jernbanen 2/21 'Den store Sidebanenedskæring' (Generelt)

af esni, Frederikssund, 7/5 2021, 21:44 (1084 dage siden)

Glimrende artikel, men en minimal detalje pirrer min spørgetrang

'1960'erne var et rist årti for jernbanerne i Danmark, fem DSB strækninger (heraf en i Forpagtning) blev helt eller delvist nedlagt.....'

Jeg kan ikke får tallene tril at passe - jeg får det til 6 heraf to i forpagtning):

Ringe - Nyborg (Forpagtet)
Ringe - Fåborg (Forpagtet) - Nedsat til Godsbane
Nyborg - Svendborg
Sønderborg Mommark
Tønder - Højer
Hobro - Ålestrup

Men de 2 første skal måske bare tælles som 1?

--
Eskild

artikel i Jernbanen 2/21 'Den store Sidebanenedskæring'

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 7/5 2021, 22:27 (1084 dage siden) @ esni

Ringe-Nyborg forpagtet ? Den blev nedlagt og forsvandt i 1962 mens "resterne" Ringe-Faaborg blev godsbane

Avatar

artikel i Jernbanen 2/21 'Den store Sidebanenedskæring'

af Schienenwolf, Læsø, 7/5 2021, 22:42 (1084 dage siden) @ esni

Glimrende artikel, men en minimal detalje pirrer min spørgetrang

'1960'erne var et rist årti for jernbanerne i Danmark, fem DSB strækninger (heraf en i Forpagtning) blev helt eller delvist nedlagt.....'

Jeg kan ikke får tallene tril at passe - jeg får det til 6 heraf to i forpagtning):

Ringe - Nyborg (Forpagtet)
Ringe - Fåborg (Forpagtet) - Nedsat til Godsbane
Nyborg - Svendborg
Sønderborg Mommark
Tønder - Højer
Hobro - Ålestrup

Men de 2 første skal måske bare tælles som 1?

DSB drev privatbanen Svendborg - Nyborg i forpagtning frem til nedlæggelsen i 1964. Nyborg - Ringe - Fåborg var ejet af staten i hele banens levetid.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

artikel i Jernbanen 2/21 'Den store Sidebanenedskæring'

af steenth, 8/5 2021, 07:14 (1084 dage siden) @ Schienenwolf

Ringe - Nyborg (Forpagtet)
Ringe - Fåborg (Forpagtet) - Nedsat til Godsbane
Nyborg - Svendborg
Sønderborg Mommark
Tønder - Højer
Hobro - Ålestrup

Men de 2 første skal måske bare tælles som 1?


DSB drev privatbanen Svendborg - Nyborg i forpagtning frem til nedlæggelsen i 1964. Nyborg - Ringe - Fåborg var ejet af staten i hele banens levetid.

Nyborg - Ringe - Fåborg var forpagtet af Sydfyenske Jernbaner indtil 1949 med staten som ejer.. hvis vi skal have det hele med... Samt Nyborg - Svendborg var forpagtet fra 1902.

Avatar

artikel i Jernbanen 2/21 'Den store Sidebanenedskæring'

af Schienenwolf, Læsø, 8/5 2021, 08:21 (1084 dage siden) @ steenth

Ringe - Nyborg (Forpagtet)
Ringe - Fåborg (Forpagtet) - Nedsat til Godsbane
Nyborg - Svendborg
Sønderborg Mommark
Tønder - Højer
Hobro - Ålestrup

Men de 2 første skal måske bare tælles som 1?


DSB drev privatbanen Svendborg - Nyborg i forpagtning frem til nedlæggelsen i 1964. Nyborg - Ringe - Fåborg var ejet af staten i hele banens levetid.

Nyborg - Ringe - Fåborg var forpagtet af Sydfyenske Jernbaner indtil 1949 med staten som ejer.. hvis vi skal have det hele med... Samt Nyborg - Svendborg var forpagtet fra 1902.

Det skal "vi" ikke have i mit svar. Havde jeg ikke ment, at det ville være dybt åndssvagt og en uvedkommende og unødvendig forplumring at inddrage forholdene før 1949 i mit svar på et spørgsmål til en artikel, der specifikt handler om forhold i 1960'erne og '70'erne, hvor Det sydfyenske Jernbaneselskab forlængst var ophørt at eksistere, så havde jeg naturligvis gjort det.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

artikel i Jernbanen 2/21 'Den store Sidebanenedskæring'

af esni, Frederikssund, 8/5 2021, 08:26 (1084 dage siden) @ Schienenwolf

Ringe - Nyborg (Forpagtet)
Ringe - Fåborg (Forpagtet) - Nedsat til Godsbane
Nyborg - Svendborg
Sønderborg Mommark
Tønder - Højer
Hobro - Ålestrup

Men de 2 første skal måske bare tælles som 1?


DSB drev privatbanen Svendborg - Nyborg i forpagtning frem til nedlæggelsen i 1964. Nyborg - Ringe - Fåborg var ejet af staten i hele banens levetid.

Nyborg - Ringe - Fåborg var forpagtet af Sydfyenske Jernbaner indtil 1949 med staten som ejer.. hvis vi skal have det hele med... Samt Nyborg - Svendborg var forpagtet fra 1902.


Det skal "vi" ikke have i mit svar. Havde jeg ikke ment, at det ville være dybt åndssvagt og en uvedkommende og unødvendig forplumring at inddrage forholdene før 1949 i mit svar på et spørgsmål til en artikel, der specifikt handler om forhold i 1960'erne og '70'erne, hvor Det sydfyenske Jernbaneselskab forlængst var ophørt at eksistere, så havde jeg naturligvis gjort det.

Men det var stadig en god artikel, og jeg er ked af at jeg måske har givet antydning af at jeg mente noget andet

--
Eskild


Billige jernbane T-shirts

Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak