LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 25. juli, 2021, 10:36 (64 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, søndag 25. juli, 2021, 11:21

LVCC loop, en "Tesla bilmetro". Anlagt af The Boring Company.
2,7 kilometer biltunnel med 3 "stationer". Tunnelen befærdes kun af dedikerede Tesla biler.
Ejes af messecenteret og er kun for messegæster (gratis).
Åbnede 8. juni 2021.

Kort og billeder
My first ride in the Boring Tunnel Loop in Las Vegas

Pris LVCC loop i alt inklusive stationer 52,5 mio. USD. eller ca. 125 mio. kr. pr. km. Gennemsnitshastighed ca. 50 km/t (idet man kan tage en bil dedikeret til endestationen, uden stop undervejs).
Letbanen i Ring 3 koster 7,5 mia. kr. for 27 km. svarende til ca. 300 mio. kr. pr. km. Gennemsnitshastighed ca. 30 km/t.
Ringmetroen koster ca. 25 mia. kr. for 15,5 km. svarende til ca. 1.600 mio. kr. pr. km. Gennemsnitshastighed ca. 40 km/t.


Næste fase er The Vegas Loop, som bliver en tilsvarende "gummihjuls metro/tesla-taxa-tunnel" for offentligheden. Vil blive anlagt og drevet uden tilskud fra det offentlige. Kapacitet 51.000 passagerer pr. time.
Priser på 5-10 USD afhængig af turlængden for en bil, ikke pr. person. Ligesom en taxa.
(Og mon ikke bilerne bliver autonome på et tidspunkt, det er jo et veldefineret miljø. Med driftsbesparelse til følge).

Coming Soon: Vegas Loop
Elon Musk’s Boring Company Gives Time, Cost Estimates for Vegas Loop Trips

The boring companys ide er bl. a. at tunnelboremaskiner (TBM) er for langsomme og derfor er det for dyrt at anlægge tunneler. Elon Musks mål var at forøge borehastigheden op til 15 gange ifht. sædvanlige TBM.
The boring Company TBM

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas

af anho, søndag 25. juli, 2021, 11:49 (64 dage siden) @ Poul Brandt

Kapacitet 51.000 passagerer pr. time.

Det her lyder fuldstændigt usandsynligt. En tresporet motorvej har en kapacitet på 6000 køretøjer pr time pr retning, når flowet er optimalt. Hvis man antager at der skal køre 50000 passagerer pr. time i sådan en tunnel, og vi antager fire passagerer pr bil... så får vi at der skal køre 3,47 biler i sekundet igennem hvert rør.

Tre og en halv biler i sekundet, og det er under optimale betingelser. I virkeligheden kommer bilerne ikke til at være fyldt op. Det må de sgu længere ud på landet med.

Hvis det lykkes for Elon at lave en hurtigere, billigere tunnelboremaskine, så skal han ikke høre et ondt ord fra mig - men jeg vil stadig hellere sætte et tog ind i tunnelen i stedet for en bil. Dertil kommer at en stor del af besparelserne (både i tid og penge) kommer fra at gøre tunnelens diameter mindre, således at man ikke kan komme ordenligt ind og ud af bilen mens den er i tunnelen, og så der ikke er plads til flugtveje. Det er altså en enorm sikkerhedsrisiko.

LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas

af andersj @, Aalborg, søndag 25. juli, 2021, 12:41 (64 dage siden) @ anho


Hvis det lykkes for Elon at lave en hurtigere, billigere tunnelboremaskine, så skal han ikke høre et ondt ord fra mig

Det er ikke lykkedes endnu med hastigheden. De smalle tunneller i Las Vegas blev boret med 15 meter i døgnet mens Sydhavnsmetroens brede tunneller er boret med ca. 20 meter i døgnet.

--
Mvh Anders

LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 25. juli, 2021, 16:10 (64 dage siden) @ anho

Kapacitet 51.000 passagerer pr. time.


Det her lyder fuldstændigt usandsynligt. En tresporet motorvej har en kapacitet på 6000 køretøjer pr time pr retning, når flowet er optimalt. Hvis man antager at der skal køre 50000 passagerer pr. time i sådan en tunnel, og vi antager fire passagerer pr bil... så får vi at der skal køre 3,47 biler i sekundet igennem hvert rør.

Tre og en halv biler i sekundet, og det er under optimale betingelser. I virkeligheden kommer bilerne ikke til at være fyldt op. Det må de sgu længere ud på landet med.

Hvis det lykkes for Elon at lave en hurtigere, billigere tunnelboremaskine, så skal han ikke høre et ondt ord fra mig - men jeg vil stadig hellere sætte et tog ind i tunnelen i stedet for en bil. Dertil kommer at en stor del af besparelserne (både i tid og penge) kommer fra at gøre tunnelens diameter mindre, således at man ikke kan komme ordenligt ind og ud af bilen mens den er i tunnelen, og så der ikke er plads til flugtveje. Det er altså en enorm sikkerhedsrisiko.

Med 16 personers "busser" bliver det så mere end 1 sekund mellem hvert køretøj.
Var oprindeligt en del af projektet LVCC Loop. Men så nedskalerede de til almindelige Teslaer, da de med dem lige netop kunne opfylde kapacitetskravet i det projekt, 4.400 passagerer pr. time.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas

af anho, søndag 25. juli, 2021, 16:53 (64 dage siden) @ Poul Brandt

Men har de så rent faktisk tænkt sig at bruge busser? Er der plads til en bus i sådan et smalt rør?

Med busser kan man heller ikke være sikker på at komme direkte til sin destination uden stop undervejs. Og hvis man både vil have gennemkørende og standsende busser, så skal man bruge plads til at overhale, og styringsteknikken skal være langt mere sofistikeret.

Busserne skal jo alligevel ikke ud af tunnelen, så man kunne jo sætte dem på skinner og spare en masse strøm. Dertil kunne man så også koble flere busser sammen og forøge kapaciteten yderligere. Man kunne kalde det en form for kapseltog. Eller bare et tog.

Mit problem med de her projekter er at de ikke forsøger at forbedre hvad vi allerede har. I stedet insisterer de på at fjerne alle de gode ting ved en jernbane og så lave et dejligt koncentrat af dens ulemper. Og så er der en nærmest manisk insisteren på at involvere "kapsler". Det er årsagen til, at når man prøver at optimere på sådan et projekt, så ender man altid med et tog i sidste ende. Selv hvis projektet er sundt i sig selv, så kan man altid forbedre det ved at lave det om til et tog.

Dertil kommer at Loop ikke engang har en hastighedsfordel, i modsætning til HyperLoop. Vakuumtog har været et koncept i hundrede år, og kan måske blive til en funktionel transportform en dag. Men Loop? Afhængigt af implementeringen kan det variere mellem en underjordisk motorvej og en underjordisk BRT; det første er oftest en dårlig ide, og hvis man alligevel bruger pengene på at grave tunneler kan man lige så godt også køre tog i dem, med mindre busserne skal køre videre på overflade-ruter. Under alle omstændigheder skal man bruge bredere tunneler end hvad Elon laver, af sikkerhedsmæssige årsager.

LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 25. juli, 2021, 17:12 (64 dage siden) @ anho
redigeret af Poul Brandt, søndag 25. juli, 2021, 17:39

Men har de så rent faktisk tænkt sig at bruge busser? Er der plads til en bus i sådan et smalt rør?

Det må der være siden de har planlagt med det fra begyndelsen. Måske en ledbus?

Med busser kan man heller ikke være sikker på at komme direkte til sin destination uden stop undervejs. Og hvis man både vil have gennemkørende og standsende busser, så skal man bruge plads til at overhale, og styringsteknikken skal være langt mere sofistikeret.

Med 51.000 passagerer pr. time kan man være sikker på at der er et køretøj/bus direkte til destinationen med korte mellemrum.

Alle stationer har gennemkørsel og dermed overhaling af standsende køretøjer/busser. Der er ikke andre behov for overhaling. Alle busser kører jo med samme hastighed.

Busserne skal jo alligevel ikke ud af tunnelen, så man kunne jo sætte dem på skinner og spare en masse strøm. Dertil kunne man så også koble flere busser sammen og forøge kapaciteten yderligere. Man kunne kalde det en form for kapseltog. Eller bare et tog.

Skinner mv. er dyre og tager et par år at installere. Altså et voldsomt fordyrende led.
Strøm bliver billigere og billigere i de kommende år, så det er ikke væsentligt i den store økonomiske sammenhæng.

Mit problem med de her projekter er at de ikke forsøger at forbedre hvad vi allerede har. I stedet insisterer de på at fjerne alle de gode ting ved en jernbane og så lave et dejligt koncentrat af dens ulemper. Og så er der en nærmest manisk insisteren på at involvere "kapsler". Det er årsagen til, at når man prøver at optimere på sådan et projekt, så ender man altid med et tog i sidste ende. Selv hvis projektet er sundt i sig selv, så kan man altid forbedre det ved at lave det om til et tog.

Og jeg er imponeret over den kreativitet der lægges for dagen med dette projekt. Der er plads til forbedringer, men det er også deres allerførste projekt. - I særlig grad er prisen dybt imponerende. Mindre end halv pris af en letbane og den dobbelte transporthastighed. - Hvad mon passagerer siger til halv billetpris og halv rejsetid? (Eller alternativt skatteyderne til ikke at skulle bruge så mange milliarder på offentlig transport, eller få mere for pengene).
- Så man kan sige at de fjerner de værste problemer med skinnebåren trafik.

Og at tilbyde at anlægge og drive en "metro" uden offentlig tilskud er da ret godt gået. (Las Vega Loop).

Dertil kommer at Loop ikke engang har en hastighedsfordel, i modsætning til HyperLoop. Vakuumtog har været et koncept i hundrede år, og kan måske blive til en funktionel transportform en dag. Men Loop? Afhængigt af implementeringen kan det variere mellem en underjordisk motorvej og en underjordisk BRT; det første er oftest en dårlig ide, og hvis man alligevel bruger pengene på at grave tunneler kan man lige så godt også køre tog i dem, med mindre busserne skal køre videre på overflade-ruter. Under alle omstændigheder skal man bruge bredere tunneler end hvad Elon laver, af sikkerhedsmæssige årsager.

Hyperloop koster i størrelsesordenen 500 mio. kr. pr. km. og er til fjerntrafik, ikke lokal trafik.
Dybest set er "Loop" en slags lavhastigheds hyperloop.

Sikkerhed. Tja, de har da fået det godkendt og sat i drift. Omend det sikkert er lettere i USA end i Europa.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 25. juli, 2021, 20:10 (64 dage siden) @ anho

Busserne skal jo alligevel ikke ud af tunnelen, så man kunne jo sætte dem på skinner og spare en masse strøm. Dertil kunne man så også koble flere busser sammen og forøge kapaciteten yderligere. Man kunne kalde det en form for kapseltog. Eller bare et tog.

Her er det så at INGEN som i INGEN nævner ordet "Ruf"! :-D :-D :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas

af TeamBaumann, Hjordkær, søndag 25. juli, 2021, 18:24 (64 dage siden) @ anho

Jeg bemærker at der ingen nødudgang eller flugtveje i de tunnelrør ved Las Vegas
og man kender rygter og nyheder, hvis Teslas batteri-biler går i brand
kort sagt ... denne tunnel rør er et dødsfælde ( hvis den ene Tesla få strømsvigt og anden kører
lige op i røven - BOOM )

på en måde eksister førerløs biler allerede, hvor de kører perfekt i deres egne bane
her set ved London / Heathrow Airport
https://www.youtube.com/watch?v=3eFv0ulOn-o
eller her nær Dubai
https://www.youtube.com/watch?v=5G9X0voSi2Y

LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas

af andersj @, Aalborg, søndag 25. juli, 2021, 19:09 (64 dage siden) @ TeamBaumann

Jeg bemærker at der ingen nødudgang eller flugtveje i de tunnelrør ved Las Vegas
og man kender rygter og nyheder, hvis Teslas batteri-biler går i brand
kort sagt ... denne tunnel rør er et dødsfælde ( hvis den ene Tesla få strømsvigt og anden kører
lige op i røven - BOOM )

Man kan leve med større afstand mellem nødudgange, hvis man eksempelvis har røgventilering, tværforbindelser mellem tunnelrør eller andre tekniske installationer. Men det ser ud til blot at være tale om et par små pulverslukkere der hænger i tunnelstationen - disse pulverslukkere kan forsinke en brand i en minibil som VW Up, men er nytteløs ved en brand i en elbil. Det ser ikke engang ud til at man kan åbne dørene fuldt og som du nævner er der ingen flugtveje i selve tunnellen i form af et nødfortorv eksempelvis.

Men selv hvis der sker et sammenstød med fastklemte uden at køretøjerne bryder i brand, vil redningsfolk have ualmindeligt svært ved at tilgå køretøjerne. Det er relativt pladskrævende at foretage en frigørelse og stort set umuligt i sådan en smal tunnel. Man behøver ikke at være fysisk fastklemt for at der er behov for at klippe bilen i stykker, man kan nemlig også være teknisk fastklemt hvis patienten eksempelvis klager over smerter i nakken/ryggen og derfor skal hives ud fastgjort til et spinebord - det kræver en fjernelse af taget på bilen!

--
Mvh Anders

LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas

af pjl, mandag 26. juli, 2021, 00:45 (64 dage siden) @ TeamBaumann

Jeg bemærker at der ingen nødudgang eller flugtveje i de tunnelrør ved Las Vegas

Jeg går ud fra at der er andre regler i Nevada end i Storebæltstunnelen...

og man kender rygter og nyheder, hvis Teslas batteri-biler går i brand

1 per 329 millioner kilometer, der er større sandsynlighed for at blive ramt af en løsthængende øltrailer i DK.

kort sagt ... denne tunnel rør er et dødsfælde ( hvis den ene Tesla få strømsvigt og anden kører
lige op i røven - BOOM )

Hvordan får en Tesla strømsvigt?

Det med at køre lige op i røven har man en smart løsning til at undgå...

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere
3 flyttefirma tilbud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen