MY 1101 i Esbjerg (Generelt)

af Vestjyden, søndag 25. juli, 2021, 14:00 (64 dage siden)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Mvh Vestjyden

--
[image]
AR 2052

MY 1101 i Esbjerg

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 25. juli, 2021, 14:44 (64 dage siden) @ Vestjyden

Det nu en flot maskine, vender mig ikke til togsæt

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

MY 1101 i Esbjerg

af Vestjyden, søndag 25. juli, 2021, 14:49 (64 dage siden) @ hummel_62

Det nu en flot maskine, vender mig ikke til togsæt

Efter min mening også den flotteste maskine og lyden er bare kræs :-)

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

MY 1101 i Esbjerg

af M. Qvist, tirsdag 27. juli, 2021, 17:06 (62 dage siden) @ Vestjyden

Hvad er der egentlig sket med B 2000?
Den var i flere år en fast del af oprangeringen når Jernbanemuseet (dengang DSB Museumstog) havde deres udflugter.
Sidste gang jeg så den i drift var da dronningen skulle besøge Roskilde i 2012:
https://www.youtube.com/watch?v=CePXjWpc18A

MY 1101 i Esbjerg

af Vestjyden, tirsdag 27. juli, 2021, 17:54 (62 dage siden) @ M. Qvist

Hvad er der egentlig sket med B 2000?
Den var i flere år en fast del af oprangeringen når Jernbanemuseet (dengang DSB Museumstog) havde deres udflugter.
Sidste gang jeg så den i drift var da dronningen skulle besøge Roskilde i 2012:
https://www.youtube.com/watch?v=CePXjWpc18A

Fra jernbanen.dk:

B 2000
Bygget af Scandia 1964. Omlitreret 1967 til B 000. Udrangeret 1993 og overdraget til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1992-2016. I drift 1997-2012. 2016 til Randers. Randers 2016-18. 2018 til Padborg. 2019 til Randers.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

MY 1101 i Esbjerg

af PF @, tirsdag 27. juli, 2021, 23:18 (62 dage siden) @ M. Qvist

Den findes skam endnu, og man kunne jo håbe den blev rød igen, nogen af os håber i hvert fald! Men er også meget til røde ting

OT: Rød B vogn findes skam. B314

af Claus Madsen, onsdag 28. juli, 2021, 00:14 (62 dage siden) @ PF
redigeret af Claus Madsen, onsdag 28. juli, 2021, 00:29

Jernbanemuseet ejer B 314, der for få år siden blev malet rød til brug for udstillingen Drømmenes Kupé. Sidst jeg så den (2 år siden) så den rigtig rød og rigtig fin ud.

https://www.jernbanemuseet.dk/udstillinger/droemmenes-kupe/

https://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?aar=1966&vognid=693

00:17: Tilføjet link. https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=117198

OT: Rød B vogn findes skam. B314

af PF @, onsdag 28. juli, 2021, 08:41 (61 dage siden) @ Claus Madsen

Sidst jeg så den (2 år siden) så den rigtig rød og rigtig fin ud.

Det glæder mig du syntes det. Tak. Syntes dog at de tekniske påskrifter skal nogle mm op næste gang, men havde kun 14 dage til research og tegne det hele fra bunden.

Personligt håber jeg dog stadig at B 2000 også bliver rød, og at B 314, så også vil indgå i en IC museums stamme, sikke et tog!

OT: Rød B vogn findes skam. B314

af Niels Buch @, onsdag 28. juli, 2021, 09:29 (61 dage siden) @ PF

MY-veterantog har da en fin IC-museumsstamme.

Niels

OT: Rød B vogn findes skam. B314

af UTJ, onsdag 28. juli, 2021, 10:35 (61 dage siden) @ Claus Madsen

Jeg skulle mene at Jernbanemusset skal har tre B-vogne:
B 2000 - den første
B 188 - den sidste
B 314 (udstillet)

Det kan være at B 188 er gået til, men den blev i sin tid valgt til da det var den sidstbyggede, uden asbest og bygget af de bestilte dele, som man fik fremstillet, da man talte meget om en erstatning for 1937-kongevognen.

Hvordan JM's of DJK's vogne egentlig har det under presenningerne ved jeg ikke og der vil med sikkerhed gå nogle vogne til (A, B, BD), enten på grund af rust i kassen eller fugtskader på det indvendige. Det kan man dog ikke bebrejde hverken den ene eller anden part, der begge har begrænsede ressourcer til opbevaring. De sidste B-vognes stålplader var ikke så gode som de i 1960'erne byggede, men B 188 er sådan set sjov og god hvis asbesthysteriet skulle genopstå.

--
ئۇلغىك

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen