Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Cityringen (Generelt)

af mikedk2100, 2/8 2021, 23:12 (997 dage siden)

Hvad er det der skal laves på den ikke engang 2 år gamle Metrocityring, der nødvendiggør en totallukning allerede fra klokken 19 og natten over i 5 dage?

Cityringen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/8 2021, 23:31 (997 dage siden) @ mikedk2100

Et gæt:
Et forsøg på at dæmpe de rystelser som de der bor oven over oplever

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Cityringen

af Trainee, 2/8 2021, 23:50 (997 dage siden) @ hummel_62

Et gæt:
Et forsøg på at dæmpe de rystelser som de der bor oven over oplever

I så fald et eller flere af disse tre tiltag:

Metroselskabet arbejder således fortsat med test af smøring, sporviddeudvidelse og korrektiv
slibning, som nævnt i tidligere orientering. Det er tiltag, som efter yderligere analyse og test kan
gennemføres, uden at det har store konsekvenser for driften, og de mange tusinde passagerer som
hver dag er afhængige af, at Metroen kører. Metroselskabet planlægger, at tiltagene testes i løbet af
sommer, hvorefter analyse heraf følger. Der gennemføres målinger i boliger over teststedet i
tunnelerne før og efter testen. På baggrund af analyse og effektvurdering af de tre konkrete tiltag vil
det blive vurderet, om tiltagene skal gennemføres på andre dele af M3/M4. Her vil der bl.a. være
forskel på, om sporet ligger i en kurve, eller er på en lige strækning.

Kilde:
Orientering om hørbare tog og kommentarer til spørgsmål i åbent brev, juni 2021

Cityringen

af Banemanden, 3/8 2021, 02:41 (997 dage siden) @ mikedk2100

Hvad er det der skal laves på den ikke engang 2 år gamle Metrocityring, der nødvendiggør en totallukning allerede fra klokken 19 og natten over i 5 dage?

Det er en systemopdatering. Den nye opdatering af CBTC skal testes og godkendes og det er det der sker i denne uge. Intet af det er relateret til larmen.

Cityringen

af mikedk2100, 3/8 2021, 08:06 (997 dage siden) @ Banemanden

Hvad er det der skal laves på den ikke engang 2 år gamle Metrocityring, der nødvendiggør en totallukning allerede fra klokken 19 og natten over i 5 dage?


Det er en systemopdatering. Den nye opdatering af CBTC skal testes og godkendes og det er det der sker i denne uge. Intet af det er relateret til larmen.

Tak for svaret :-)

Cityringen - CBTC

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 3/8 2021, 09:50 (997 dage siden) @ Banemanden

Det er en systemopdatering. Den nye opdatering af CBTC skal testes og godkendes og det er det der sker i denne uge. Intet af det er relateret til larmen.

Hvis nogen ved lidt om Metroens CBTC i forhold til Banedanmarks CBTC (og har lyst at fortælle os om det):

  • Benyttes samme radiofrekvensbånd som derfor snart skal skiftes grundet ny frekvenstildeling eller er Metroen mere på forkant?
  • Senere eller tidligere systemversion?
  • Udnyttes erfaringer fra Banedanmark?

Cityringen - CBTC

af steenth, 3/8 2021, 11:08 (997 dage siden) @ Per Holm

Det er en systemopdatering. Den nye opdatering af CBTC skal testes og godkendes og det er det der sker i denne uge. Intet af det er relateret til larmen.


Hvis nogen ved lidt om Metroens CBTC i forhold til Banedanmarks CBTC (og har lyst at fortælle os om det):

  • Benyttes samme radiofrekvensbånd som derfor snart skal skiftes grundet ny frekvenstildeling eller er Metroen mere på forkant?
  • Senere eller tidligere systemversion?
  • Udnyttes erfaringer fra Banedanmark?

CBTC håndteree på forskellige måder afhængig af leverandør. Siemens har valgt at bruge Wifi i 6 Hz til deres CBTC, så det er specielt deres CBTC som er blevet ramt af inddragelsen af frekvensbånd til wifi 6E til fri brug og det har ramt S-tog hårdest, da de har fået tildelt mest frekvensbånd. Ansaldo STS har bare valgt en anden frekvens at kommunikere til/fra toget.

At sammenligne systemversion giver ikke mening. CBTC er sæt dokumenter, som IEEE har udarbejdet og der er meget stor frihed at implementere det af leverandørerne. Og CBTC skal ikke bruges på tværs af leverandører af den grund....

Ellers er metroens CBTC en videreudvikling af det system som er på linje M1/M2, som er blevet tilpasset til CBTC.

Cityringen - CBTC

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 3/8 2021, 11:35 (997 dage siden) @ steenth

Ellers er metroens CBTC en videreudvikling af det system som er på linje M1/M2, som er blevet tilpasset til CBTC.

Takker for oplysende svar.

Jeg havde fået den opfattelse - hvor den ellers kom fra - at M1/M2 var sikret med noget helt andet end CBTC og med meget mere udstyr i sporet.

Cityringen - CBTC

af Banemanden, 3/8 2021, 11:39 (997 dage siden) @ Per Holm

Ellers er metroens CBTC en videreudvikling af det system som er på linje M1/M2, som er blevet tilpasset til CBTC.


Takker for oplysende svar.

Jeg havde fået den opfattelse - hvor den ellers kom fra - at M1/M2 var sikret med noget helt andet end CBTC og med meget mere udstyr i sporet.

Den opfattelse er heller ikke forkert. Cityringens system er bygget langt hen af vejen med M1/M2’s system i tankerne. De har dog meget få ligheder hvis du begynder at kigge bag brugergrænsefladen

Cityringen - CBTC

af Banemanden, 3/8 2021, 11:37 (997 dage siden) @ steenth

At sammenligne systemversion giver ikke mening. CBTC er sæt dokumenter, som IEEE har udarbejdet og der er meget stor frihed at implementere det af leverandørerne. Og CBTC skal ikke bruges på tværs af leverandører af den grund....

Ellers er metroens CBTC en videreudvikling af det system som er på linje M1/M2, som er blevet tilpasset til CBTC.

Jeg kan ikke tilføje mere, end at det er ganske sandt at CBTC, sagt med andre ord, er en signalsystemstype mere end det er et enkelt produkt.

Når det så er sagt, er der utroligt mange ligheder med s-banens som jeg tidligere har siddet med også (sidder med cityringens nu).

Skal man nævne en forskel, køres cityringen fx uden akseltællere. Og så er det værd at have med, at cityringens toget er bygget til CBTC, hvor s-togene jo er eftermonteret og i en meget lang periode skal fungere sammen med HKT i overgangszonerne (hvilket hver især har givet nogle ret stor problemer).

Cityringen - CBTC

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 3/8 2021, 12:26 (997 dage siden) @ Banemanden

At sammenligne systemversion giver ikke mening. CBTC er sæt dokumenter, som IEEE har udarbejdet og der er meget stor frihed at implementere det af leverandørerne. Og CBTC skal ikke bruges på tværs af leverandører af den grund....

Ellers er metroens CBTC en videreudvikling af det system som er på linje M1/M2, som er blevet tilpasset til CBTC.


Jeg kan ikke tilføje mere, end at det er ganske sandt at CBTC, sagt med andre ord, er en signalsystemstype mere end det er et enkelt produkt.

Når det så er sagt, er der utroligt mange ligheder med s-banens som jeg tidligere har siddet med også (sidder med cityringens nu).

Skal man nævne en forskel, køres cityringen fx uden akseltællere. Og så er det værd at have med, at cityringens toget er bygget til CBTC, hvor s-togene jo er eftermonteret og i en meget lang periode skal fungere sammen med HKT i overgangszonerne (hvilket hver især har givet nogle ret stor problemer).

Det lyder betryggende. Jeg var bekymret for om der var valgt løsninger der ville være unødvendigt omkostnings- og tidkrævende at retablere efter en evt. oversvømmelse af Metroen.

Ps. Om 1½ år er det forhåbentlig kun de færreste der endnu husker hvad HKT var for noget. 'Man' forventer vistnok ingen overraskelser til næste CBTC-test på S-banen her om ca. 2 uger.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak