Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 9/8 2021, 11:43 (1013 dage siden)

Nyt signalsystem klar til brug på endnu en strækning

"Udrulningen af et nyt, digitalt signalsystem mellem Køge og Næstved er ved vejs ende, og dermed er det nye system klar til brug på den femte strækning på fjernbanen."

Men jeg kan ikke rigtig finde ud af om det så betyder det nu er taget i brug.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 9/8 2021, 11:59 (1013 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Per Holm, 9/8 2021, 12:56

Den nytilkomne del af strækn. 4 er dateret 2021-07-30 i "Strækningsoversigt ETCS" så det må være denne dato der er den rette. (Hvis bare man undlader at benytte køreledningsanlæget. :-))

Det passer også med at strækningen var spærret frem til forrige weekend. Svjh. kørte de første tog (for publikum) sidste mandag, dvs. efter den nævnte dato. Muligvis var det tirsdagen.

Banedanmark har nok ventet med pressemeddelelsen for ikke at blive til grin hvis noget skulle have vist sig ikke at være i orden.


PS. I en tidligere version af dette indlæg dateres ændringen til 2021-08-02 men pgl. rettelser i "Strækningsoversigt ETCS" drejede sig om noget helt andet.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 9/8 2021, 14:45 (1013 dage siden) @ Per Holm

Den nytilkomne del af strækn. 4 er dateret 2021-07-30 i "Strækningsoversigt ETCS" så det må være denne dato der er den rette. (Hvis bare man undlader at benytte køreledningsanlæget. :-))

Det passer også med at strækningen var spærret frem til forrige weekend. Svjh. kørte de første tog (for publikum) sidste mandag, dvs. efter den nævnte dato. Muligvis var det tirsdagen.

Banedanmark har nok ventet med pressemeddelelsen for ikke at blive til grin hvis noget skulle have vist sig ikke at være i orden.


PS. I en tidligere version af dette indlæg dateres ændringen til 2021-08-02 men pgl. rettelser i "Strækningsoversigt ETCS" drejede sig om noget helt andet.

De begyndte med test- og indøvningkørsel fra den 30. juli og forsatte den 31. juli og 2. august. 1. august var der tilslutning af transversal fra S-tog på Køge Station.. Og publikum kom på den 3. august...

Der var VIP lokomotivfører på: https://twitter.com/banedanmark/status/1424661148494860293

Mvh
Steen

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Jens Hansen, 10/8 2021, 07:06 (1012 dage siden) @ steenth

Hvordan er det med uautoriserede personer der kører tog?

JH

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Ole Stuhr Hansen, 10/8 2021, 08:12 (1012 dage siden) @ Jens Hansen

Hvordan er det med uautoriserede personer der kører tog?

JH

Som det fremgår af videoen skal der være en kørelærer/instruktør til stede - ligesom hvis der var tale om indøvning af en lokomotivførerelev. Forinden er der foregået noget papirarbejde, der legitimerer seancen.

I det aktuelle tilfælde, hvor der er flere til stede i førerrummet, bl.a. fotografen, skal der i lighed med f.eks. en interviewsituation være yderligere en instruktør til stede, hvis opgave det er at gribe ind i tilfælde af, at kollegaens opmærksomhed afledes fra iagttagelsen af sikkerheden.

Iagttagelse af restriktive signaler repeteres mellem de personer, der er sikkerhedsuddannet.

Ovenstående regler er gældende for strækninger, hvor materiellet fremføres i henhold til SR. Hvorvidt de er ændret i forhold til de nye signalsystemer, aner jeg ikke.

Mvh. Ole

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Togsøn, 10/8 2021, 09:42 (1012 dage siden) @ steenth

Hej.

Men en falliterklæring at se IC3 under køreledning, skulle da have været ER4 !

Når de to kan koble, så kan det vel ikke være umuligt at påbygge ETCS, men måske der mangler vilje ?

Spændende at se om de stadig ikke får signalproblemer, nu stopper man jo flere tog ind i samme blok !

Hilsen Erling.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/8 2021, 09:55 (1012 dage siden) @ Togsøn
redigeret af Per Holm, 10/8 2021, 10:41

Men en falliterklæring at se IC3 under køreledning, skulle da have været ER4 !

Når de to kan koble, så kan det vel ikke være umuligt at påbygge ETCS, men måske der mangler vilje ?

Hilsen Erling.

IC3 er jo "kun" midlertidige løsninger frem til Vectron kommer til køre der.

Pt. må køreledningsanlæget på strkn. 4 ikke anvendes/benyttes men denne restriktion forsvinder selvfølgelig snart og så skal ETRMS på strkn. 6 "tændes" for alvor før det hele virkelig batter noget og der skal selvfølgelig være strøm oppe hele vejen til Falster.

Alt kommer om føje år.

Og drop venligst konspirationsteorierne om ER4 hvis ikke du har noget at have dem i. Hvis det giver økonomisk mening at ombygge ER4 til ETCS vil det helt sikkert blive gjort.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 10/8 2021, 10:55 (1012 dage siden) @ Per Holm

Men en falliterklæring at se IC3 under køreledning, skulle da have været ER4 !

Når de to kan koble, så kan det vel ikke være umuligt at påbygge ETCS, men måske der mangler vilje ?

Hilsen Erling.


IC3 er jo "kun" midlertidige løsninger frem til Vectron kommer til køre der.

Pt. må køreledningsanlæget på strkn. 4 ikke anvendes/benyttes men denne restriktion forsvinder selvfølgelig snart og så skal ETRMS på strkn. 6 "tændes" for alvor før det hele virkelig batter noget og der skal selvfølgelig være strøm oppe hele vejen til Falster.

Det hjælper på Lille Syd, når man december 2022 lader Nivå tog køre via Køge til Næstved - det bliver el-otg

Og drop venligst konspirationsteorierne om ER4 hvis ikke du har noget at have dem i. Hvis det giver økonomisk mening at ombygge ER4 til ETCS vil det helt sikkert blive gjort.

Enig. IR4/Litra ER4. DSB er så småt gået igang med de togsæt... Men den svære første togsæt har taget en del tid...

Nivå-tog til Lille Syd

af anho, 10/8 2021, 14:51 (1012 dage siden) @ steenth

I 2022 skal Nivå-togene køre til Lufthavnen fortsat, og med et enkelt tog til Sverige i myldretiden. Helsingørtogene bliver omlagt til Roskilde-Ringsted.

Det er så vidt jeg ved først i K23 (december 2022) at Nivå-togene bliver omlagt til kørsel med EB til Næstved via Ny Ringstedbane og Lille Syd.

Nivå-tog til Lille Syd

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/8 2021, 15:19 (1012 dage siden) @ anho

I 2022 skal Nivå-togene køre til Lufthavnen fortsat, og med et enkelt tog til Sverige i myldretiden. Helsingørtogene bliver omlagt til Roskilde-Ringsted.

Det er så vidt jeg ved først i K23 (december 2022) at Nivå-togene bliver omlagt til kørsel med EB til Næstved via Ny Ringstedbane og Lille Syd.

Korrekt. Fra K23 Strækn. 10, 6 og 4 i nævnte rækkefølge og vise versa.

TRU, almindelig del - 2020-21 - Bilag 231: DSBs køreplanforslag.

Nivå-tog til Lille Syd

af steenth, 10/8 2021, 15:41 (1012 dage siden) @ anho

I 2022 skal Nivå-togene køre til Lufthavnen fortsat, og med et enkelt tog til Sverige i myldretiden. Helsingørtogene bliver omlagt til Roskilde-Ringsted.

Det er så vidt jeg ved først i K23 (december 2022) at Nivå-togene bliver omlagt til kørsel med EB til Næstved via Ny Ringstedbane og Lille Syd.

Jeg netop om det jeg skrev om Nivå-systemet. For jeg fokus i indlæg er kun Lille Syd... For med K22 kommer der ingen større ændringer på Lille Syd...

Nivå-tog til Lille Syd

af anho, 11/8 2021, 12:21 (1011 dage siden) @ steenth

Ah, jeg kan se at jeg overså et par ord i dit oprindelige opslag! Min fejl.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Rail, 10/8 2021, 17:55 (1012 dage siden) @ steenth

Enig. IR4/Litra ER4. DSB er så småt gået igang med de togsæt... Men den svære første togsæt har taget en del tid...

Litra ER4, hvad er det dog for et tog?;-)

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 10/8 2021, 17:57 (1012 dage siden) @ Rail

Enig. IR4/Litra ER4. DSB er så småt gået igang med de togsæt... Men den svære første togsæt har taget en del tid...


Litra ER4, hvad er det dog for et tog?;-)

Slåfejl.... jeg have tænkt at undgå det cifre...

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af OLL, Ballerup, 12/8 2021, 00:08 (1010 dage siden) @ steenth

Men en falliterklæring at se IC3 under køreledning, skulle da have været ER4 !

Når de to kan koble, så kan det vel ikke være umuligt at påbygge ETCS, men måske der mangler vilje ?

Hilsen Erling.


IC3 er jo "kun" midlertidige løsninger frem til Vectron kommer til køre der.

Pt. må køreledningsanlæget på strkn. 4 ikke anvendes/benyttes men denne restriktion forsvinder selvfølgelig snart og så skal ETRMS på strkn. 6 "tændes" for alvor før det hele virkelig batter noget og der skal selvfølgelig være strøm oppe hele vejen til Falster.

Det hjælper på Lille Syd, når man december 2022 lader Nivå tog køre via Køge til Næstved - det bliver el-otg

Og drop venligst konspirationsteorierne om ER4 hvis ikke du har noget at have dem i. Hvis det giver økonomisk mening at ombygge ER4 til ETCS vil det helt sikkert blive gjort.


Enig. IR4/Litra ER4. DSB er så småt gået igang med de togsæt... Men den svære første togsæt har taget en del tid...

ER 2004 kører rundt, med ERTMS, i ordinær drift. Havde selv fornøjelsen af den før jeg tog på ferie i uge 29.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 12/8 2021, 09:13 (1010 dage siden) @ OLL

Enig. IR4/Litra ER4. DSB er så småt gået igang med de togsæt... Men den svære første togsæt har taget en del tid...


ER 2004 kører rundt, med ERTMS, i ordinær drift. Havde selv fornøjelsen af den før jeg tog på ferie i uge 29.

Ok. Det lyder godt. For så kan man kommer igang med resten...

Avatar

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Morten Beck, Græsted, 12/8 2021, 11:28 (1010 dage siden) @ steenth

Man er i gang med at indbygge ETCS på ER 2005 på Helgoland, men det er ikke noget der gøres på et par dage. Indtil nu, har den været under ombygning i lidt over en måned.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af pjl, 10/8 2021, 14:34 (1012 dage siden) @ Per Holm

IC3 er jo "kun" midlertidige løsninger frem til Vectron kommer til køre der.

Mangler man nogle? Jeg har hørt at der står 25 i København og venter

Alt kommer om føje år.

Glæder mig til 2025, så kan man ikke bruge den undskyldning mere...

Og drop venligst konspirationsteorierne om ER4 hvis ikke du har noget at have dem i. Hvis det giver økonomisk mening at ombygge ER4 til ETCS vil det helt sikkert blive gjort.

Det gav mening for DSB i 2017, men ikke for BaneDanmark, der allerede var så meget ude at skide at descoping så ud til at være redningen.
https://ing.dk/artikel/dsb-maa-skrotte-velfungerende-eltog-doemt-komplekse-nye-signaler...

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/8 2021, 14:43 (1012 dage siden) @ pjl

IC3 er jo "kun" midlertidige løsninger frem til Vectron kommer til køre der.


Mangler man nogle? Jeg har hørt at der står 25 i København og venter

De rejsende vil nok pt. gerne have sig frabedt Vectron på strkn. 4 så de slipper for at skulle ud og skubbe. :-P

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af pjl, 10/8 2021, 15:25 (1012 dage siden) @ Per Holm

De rejsende vil nok pt. gerne have sig frabedt Vectron på strkn. 4 så de slipper for at skulle ud og skubbe. :-P

Nåh, man er ikke færdig, voldsomt overraskende.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 10/8 2021, 15:38 (1012 dage siden) @ Per Holm

IC3 er jo "kun" midlertidige løsninger frem til Vectron kommer til køre der.


Mangler man nogle? Jeg har hørt at der står 25 i København og venter

De rejsende vil nok pt. gerne have sig frabedt Vectron på strkn. 4 så de slipper for at skulle ud og skubbe. :-P

Hvis man vil bruge strøm i de køreledninger, så kan man altid gøre det nødvendige arbejde færdig. Hvis det er ikke er nødvendig nu og her, så kan jo udskyde det.... For i år det ikke nødvendig... Strækningen Næstved-Ringsted kommer før med el-drift... Og i Anlægsplanen går Banedanmark efter slutning af 2022... Der hvor det bliver nødvendig...

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Rail, 10/8 2021, 17:57 (1012 dage siden) @ pjl

IC3 er jo "kun" midlertidige løsninger frem til Vectron kommer til køre der.


Mangler man nogle? Jeg har hørt at der står 25 i København og venter

Der er altså nogle af dem i drift, så man skal ikke tro alt hvad man hører.

Men det nytter jo i øvrigt heller ikke meget at indsætte lokomotiver på en ERTMS strækning der ikke er godkendt til kørsel på ERTMS strækninger

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 10/8 2021, 18:03 (1012 dage siden) @ Rail

Men det nytter jo i øvrigt heller ikke meget at indsætte lokomotiver på en ERTMS strækning der ikke er godkendt til kørsel på ERTMS strækninger

Mange gange er det omvendt - hvis man har et behov, så rydder man de forhindringer af vejen. Hvis man ikke har behovet, så venter man. Specielt hvis det skal vedligeholdelses, hvis gøres før man har brug for det. Og når man har behovet, så gør man noget ved det... Så godkendelser kommer... Men man kan forberede sig på at gøre det lettere at få godkendelser og tilladelser.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af pjl, 10/8 2021, 20:04 (1012 dage siden) @ Rail

Der er altså nogle af dem i drift, så man skal ikke tro alt hvad man hører.

Der holder flere stille end der er ude at køre.

Men det nytter jo i øvrigt heller ikke meget at indsætte lokomotiver på en ERTMS strækning der ikke er godkendt til kørsel på ERTMS strækninger

Går ud fra du mener EB, ellers giver det ikke megen mening. Hér gik jeg og troede at der var købt standardlokomotiver til netop ERTMS, men det siger du så de ikke er godkendt til - det må være en formssag.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 10/8 2021, 20:07 (1012 dage siden) @ pjl

Synes også at have læst, at de SKULLE være godkendt ved levering. Så DSB ikke arbejde den opgave

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 10/8 2021, 20:29 (1012 dage siden) @ hummel_62

Synes også at have læst, at de SKULLE være godkendt ved levering. Så DSB ikke arbejde den opgave

Der er hav af godkendelser. Og der kan være at de store og tunge generelle godkendelser, som er plads. Man har ikke indsendt de sidste tilladelser til at tage det i brug. Men det ligger klar til det tidspunkt, hvor der er brug for det. Ellers der mangler lidt, som gøre færdig...

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 10/8 2021, 10:21 (1012 dage siden) @ Togsøn

Hej.

Men en falliterklæring at se IC3 under køreledning, skulle da have været ER4 !

Når de to kan koble, så kan det vel ikke være umuligt at påbygge ETCS, men måske der mangler vilje ?

Spændende at se om de stadig ikke får signalproblemer, nu stopper man jo flere tog ind i samme blok !

Hilsen Erling.

Der må endnu ikke køres med elektriske køretøjer på strækningen jævnfør de gældende regelværker. Så derfor køres der med MF i stedet for ER eller EB.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af ThomasLarsen, 10/8 2021, 11:03 (1012 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Næstved station er vel heller ikke klar til el. Før tidligst midt i september.

Og desuden skal lille syd forlænges til Vordingborg, i dagtimerne resten af året.
Og helt til Nykøbing F. Hele næste år.

Så derfor bruger man IC3 på denne strækning.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af larsht, 10/8 2021, 17:08 (1012 dage siden) @ ThomasLarsen

Næstved station er vel heller ikke klar til el. Før tidligst midt i september.

Lige præcis derfor

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af andersj, Aalborg, 10/8 2021, 11:03 (1012 dage siden) @ Togsøn

Hej.

Men en falliterklæring at se IC3 under køreledning, skulle da have været ER4 !

Når de to kan koble, så kan det vel ikke være umuligt at påbygge ETCS, men måske der mangler vilje ?

Spændende at se om de stadig ikke får signalproblemer, nu stopper man jo flere tog ind i samme blok !

Hilsen Erling.

Det er lidt svært at indsætte ER i tog der kører Køge-Vordingborg og fra december Køge-Nykøbing F. Men den løsning gør så at man kan indsætte EB mellem København-Roskilde-Ringsted-Næstved.

--
Mvh Anders

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af larsht, 10/8 2021, 17:14 (1012 dage siden) @ Togsøn

Hej.

Men en falliterklæring at se IC3 under køreledning, skulle da have været ER4 !

Det nytter jo ikke når køreledningsanlægget endnu ikke kan ibrugtages (førend Næstveds sikringsanlæg er ombygget med immunisering for kørestrøm)

Når de to kan koble, så kan det vel ikke være umuligt at påbygge ETCS, men måske der mangler vilje ?

Hvem har da fortalt dig at der ikke indbygges ETCS i litra ER? ;)

Spændende at se om de stadig ikke får signalproblemer, nu stopper man jo flere tog ind i samme blok !

Samme blok? Hvad mener du egentligt med det udtryk på den bane?

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af mikedk2100, 10/8 2021, 18:32 (1012 dage siden) @ steenth

De begyndte med test- og indøvningkørsel fra den 30. juli og forsatte den 31. juli og 2. august. 1. august var der tilslutning af transversal fra S-tog på Køge Station.. Og publikum kom på den 3. august...

Så er det jo spændende, hvornår vi passagerer begynder at mærke til de forbedringer, der burde komme med nyt signalsystem. Foreløbig har "signalproblemer" på strækningen aflyst 2 eftermiddagstog mellem Køge og Næstved i dag. Men det er måske os uvidende passagerer, der har misforstået den information vi får :-D

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Mads Pedersen, 11/8 2021, 10:01 (1011 dage siden) @ mikedk2100

Så er det jo spændende, hvornår vi passagerer begynder at mærke til de forbedringer, der burde komme med nyt signalsystem. Foreløbig har "signalproblemer" på strækningen aflyst 2 eftermiddagstog mellem Køge og Næstved i dag. Men det er måske os uvidende passagerer, der har misforstået den information vi får :-D

Det var pga. blokuorden mellem Lundby og Næstved, at det omløb på Næstved og Køge blev aflyst, så dem skal signalprogrammet trods alt ikke have skylden for.;-)

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af mikedk2100, 11/8 2021, 10:35 (1011 dage siden) @ Mads Pedersen

Det var pga. blokuorden mellem Lundby og Næstved, at det omløb på Næstved og Køge blev aflyst, så dem skal signalprogrammet trods alt ikke have skylden for.;-)

Måske ikke, men det er jo for sent - meldingen i går var signalfejl, det er det passagererne husker. Banedanmark har selv gjort i nælderne med deres trafikinformation ;-)

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 11/8 2021, 10:44 (1011 dage siden) @ mikedk2100

Det var pga. blokuorden mellem Lundby og Næstved, at det omløb på Næstved og Køge blev aflyst, så dem skal signalprogrammet trods alt ikke have skylden for.;-)


Måske ikke, men det er jo for sent - meldingen i går var signalfejl, det er det passagererne husker. Banedanmark har selv gjort i nælderne med deres trafikinformation ;-)

Der var en del småforsinkelser i løbet af dagen. Og det er normalt ikke besked om årsager på dem... Så må have været et behov at rydde op i forsinkelserne ved en aflysning...

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Mads Pedersen, 11/8 2021, 14:24 (1011 dage siden) @ steenth

Det var pga. blokuorden mellem Lundby og Næstved, at det omløb på Næstved og Køge blev aflyst, så dem skal signalprogrammet trods alt ikke have skylden for.;-)


Måske ikke, men det er jo for sent - meldingen i går var signalfejl, det er det passagererne husker. Banedanmark har selv gjort i nælderne med deres trafikinformation ;-)

Det var signalfejl, der var skyld i at et omløb med mellem Køge og Næstved blev aflyst, så hvor i den trafikinformation ligger fejlen?
For de 95% af passagerne der ikke arbejder ved banen eller er jernbaneinteresseret, er det underordet om det tog de skulle ha' været med, blev forsinket mellem Lundby og Næstved, eller Næstved og Køge. De vil bare have en kort og præcis information om, hvornår og hvordan de kan komme frem til deres slutdestination, at med give dem en masse irrelevant information som indeholder masse detaljer om årsagen til forsinkelsen, vil kun skabe forvirring for den enkelte passager, når de skal få sig et overblik trafiksituationen. :-)

Der var en del småforsinkelser i løbet af dagen. Og det er normalt ikke besked om årsager på dem... Så må have været et behov at rydde op i forsinkelserne ved en aflysning...

Det er helt korrekt, og da nogle af 30xx-Togene sydfra i løbet eftermiddagen endte med at være 20 min forsinket, i ankomst til Næstved, aflyste man et 34xx-omløb på lille syd, for at genoprette rettidigheden. :-)

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af mikedk2100, 11/8 2021, 16:48 (1011 dage siden) @ Mads Pedersen

Måske ikke, men det er jo for sent - meldingen i går var signalfejl, det er det passagererne husker. Banedanmark har selv gjort i nælderne med deres trafikinformation ;-)


Det var signalfejl, der var skyld i at et omløb med mellem Køge og Næstved blev aflyst, så hvor i den trafikinformation ligger fejlen?
For de 95% af passagerne der ikke arbejder ved banen eller er jernbaneinteresseret, er det underordet om det tog de skulle ha' været med, blev forsinket mellem Lundby og Næstved, eller Næstved og Køge. De vil bare have en kort og præcis information om, hvornår og hvordan de kan komme frem til deres slutdestination, at med give dem en masse irrelevant information som indeholder masse detaljer om årsagen til forsinkelsen, vil kun skabe forvirring for den enkelte passager, når de skal få sig et overblik trafiksituationen. :-)

Vi er helt enige med kort, præcis men også korrekt trafikinformation. Det jeg ville frem til er, at når man på Køge Station hører, at de næste 2 afgange mod Næstved er aflyst pga signalfejl, hvad mon så de 95% af passagererne du nævner, der netop har læst i gratisavisen, at det nye signalsystem er sat i drift på strækningen, tænker…

De tænker netop, at det er det nye signalsystem, der fejler. Og det er det jeg mener, når jeg skriver Banedanmark har gjort i nælderne. Og nej, det kunne sikkert ikke have været gjort på en anden måde, så Banedanmark ikke gav passagererne det indtryk, at det var det nye signalsystem, der fejlede.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af krabsen, 11/8 2021, 17:33 (1011 dage siden) @ mikedk2100


Vi er helt enige med kort, præcis men også korrekt trafikinformation. Det jeg ville frem til er, at når man på Køge Station hører, at de næste 2 afgange mod Næstved er aflyst pga signalfejl, hvad mon så de 95% af passagererne du nævner, der netop har læst i gratisavisen, at det nye signalsystem er sat i drift på strækningen, tænker…

Mon ikke de fleste vil tænke 'nå, noget driller, det gør det jo indimellem'. Nogle tænker lidt dybere og tænker 'nå, det ny system driller nok'.
Og i begge tilfælde ikke tænke dybere over det bortset fra måske lidt gøren-sig-morsom over DSB - og så ellers ikke spekulere mere på det, men på 'hvordan kommer jeg så nemmest frem til der hvor jeg nu skal hen?'

Om det er det ene eller det andet system der er årsagen, interesserer i bund og grund ikke mange bortset fra nørderne - og så de, der inderst inde har det bedst, når der er mulighed for at brokke sig over DSB/BaneDanmark/Whoever. ;-)

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af mikedk2100, 12/8 2021, 08:32 (1010 dage siden) @ krabsen

Om det er det ene eller det andet system der er årsagen, interesserer i bund og grund ikke mange bortset fra nørderne - og så de, der inderst inde har det bedst, når der er mulighed for at brokke sig over DSB/BaneDanmark/Whoever. ;-)

Det er nu ikke sådan jeg opfatter mine medpendlere. Snarere tværtimod, der er stor interesse for og viden om "deres bane", måske fordi der har været omfattende sporarbejder, opsætning af el og teststrækning for nyt signalsystem, hvor alle dele har haft større indflydelse på den daglige togdrift i det sydsjællandske i årevis.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 12/8 2021, 09:16 (1010 dage siden) @ Mads Pedersen

Der var en del småforsinkelser i løbet af dagen. Og det er normalt ikke besked om årsager på dem... Så må have været et behov at rydde op i forsinkelserne ved en aflysning...


Det er helt korrekt, og da nogle af 30xx-Togene sydfra i løbet eftermiddagen endte med at være 20 min forsinket, i ankomst til Næstved, aflyste man et 34xx-omløb på lille syd, for at genoprette rettidigheden. :-)

Det skulle være 2 løb lige efter hinanden tirsdag. Jeg blev selv ramt onsdag, hvor 18.03 og 18.33 blev aflyst fra Køge...

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af larsht, 11/8 2021, 15:19 (1011 dage siden) @ mikedk2100

Det var pga. blokuorden mellem Lundby og Næstved, at det omløb på Næstved og Køge blev aflyst, så dem skal signalprogrammet trods alt ikke have skylden for.;-)


Måske ikke, men det er jo for sent - meldingen i går var signalfejl, det er det passagererne husker. Banedanmark har selv gjort i nælderne med deres trafikinformation ;-)

Men nu var det jo også en signalfejl (blokfejl er signalfejl) - fejlen var bare ikke i det nye anlæg - men ikke desto mindre en signalfejl

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 11/8 2021, 15:43 (1011 dage siden) @ larsht
redigeret af Per Holm, 11/8 2021, 16:28

Det var pga. blokuorden mellem Lundby og Næstved, at det omløb på Næstved og Køge blev aflyst, så dem skal signalprogrammet trods alt ikke have skylden for.;-)


Måske ikke, men det er jo for sent - meldingen i går var signalfejl, det er det passagererne husker. Banedanmark har selv gjort i nælderne med deres trafikinformation ;-)


Men nu var det jo også en signalfejl (blokfejl er signalfejl) - fejlen var bare ikke i det nye anlæg - men ikke desto mindre en signalfejl

Nu var der tidligere i tråden et sludrehovede der omtalte signalfejlen på en måde der var egnet til at skabe tvivl om nytteværdien af det nye ERTMS.

Der måtte nogle af "de voksne" ind over før vi fik forklaret at fejlen var opstået i et af de ældre anlæg og vi fik en antydning af at det var en fejl som næppe ville være opstået om sikringen også på pgl. banestykke nu varetoges af et ERTMS.

Og når strækningen er enkeltsporet er hele eller delvise aflysninger af tog vel nok et af de meget få værktøjer der er i værktøjskassen når krydsninger er en given ting.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af bastholm, 9/8 2021, 23:14 (1012 dage siden) @ Per Holm

Jeg bladrede lidt i strækningsoversigten og studsede over at strækningshastigheden stadigvæk er 120 km/h mellem Køge og Næstved. Nogen der ved hvornår den bliver sat op, og hvad der mangler for at gøre det?

Er det i øvrigt ikke første gang, at IC3 kører køreplan med ETCS i brug?

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af andersj, Aalborg, 10/8 2021, 00:40 (1012 dage siden) @ bastholm

Jeg bladrede lidt i strækningsoversigten og studsede over at strækningshastigheden stadigvæk er 120 km/h mellem Køge og Næstved. Nogen der ved hvornår den bliver sat op, og hvad der mangler for at gøre det?

Er det i øvrigt ikke første gang, at IC3 kører køreplan med ETCS i brug?

IC3 har kørt med ETCS på Struer-(Holstebro) siden april.

--
Mvh Anders

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Bongo-Anders, 10/8 2021, 08:06 (1012 dage siden) @ bastholm

Interessant spørgsmål.

Banen skulle jo gerne være opgraderet til 160 km/t og jeg havde den forståelse at det blot var signalet der manglede for at man kunne sætte hastigheden op.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Svend, 9/8 2021, 20:33 (1013 dage siden) @ kenkari

Vil det sige at Østsjællandske Jernbaneklub nu er spærret inde og ikke kan køre deres ture? :(

Ikke helt. Der kan etableres et midlertidigt rangerområde ud til der, hvor etcs holder op (eller begynder, når man kommer fra Hårlev-siden).

--
Svend

Avatar

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 10/8 2021, 02:40 (1012 dage siden) @ Svend

Vil det sige at Østsjællandske Jernbaneklub nu er spærret inde og ikke kan køre deres ture? :(


Ikke helt. Der kan etableres et midlertidigt rangerområde ud til der, hvor etcs holder op (eller begynder, når man kommer fra Hårlev-siden).

Vil det være det samme med Køge-slæberen fra/til Roskilde (eller Næstved) i togfrit tidsrum?

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Svend, 10/8 2021, 10:12 (1012 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Vil det sige at Østsjællandske Jernbaneklub nu er spærret inde og ikke kan køre deres ture? :(


Ikke helt. Der kan etableres et midlertidigt rangerområde ud til der, hvor etcs holder op (eller begynder, når man kommer fra Hårlev-siden).


Vil det være det samme med Køge-slæberen fra/til Roskilde (eller Næstved) i togfrit tidsrum?

Her vælger man, så vidt jeg har hørt, at lade som om, at kørslen er "infrastrukturarbejde" og at der derfor etablerer sporspærringer. Sikkert for at garantere, at godstoget kan køre både til og fra Køge

--
Svend

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af YBS, 10/8 2021, 11:38 (1012 dage siden) @ Svend

Som jeg husker det, var det da ellers meningen, at Køge slæberen skulle køre ad S-banen til Køge, og den er da også indlagt i Tjenestekøreplanen for godstog. Jeg har dog ikke været nede og se efter, om den faktisk kommer den vej.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Svend, 10/8 2021, 13:46 (1012 dage siden) @ YBS

Som jeg husker det, var det da ellers meningen, at Køge slæberen skulle køre ad S-banen til Køge, og den er da også indlagt i Tjenestekøreplanen for godstog. Jeg har dog ikke været nede og se efter, om den faktisk kommer den vej.

Der må være nogen fra den virkelige og praktiske verden, der kan fortælle, om godtoget kører den ene, anden eller tredje vej.
Og om det er samme kørselsmønster alle dage.

--
Svend

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af larsht, 10/8 2021, 17:10 (1012 dage siden) @ YBS

Som jeg husker det, var det da ellers meningen, at Køge slæberen skulle køre ad S-banen til Køge, og den er da også indlagt i Tjenestekøreplanen for godstog. Jeg har dog ikke været nede og se efter, om den faktisk kommer den vej.

TKG indeholder ganske rigtigt en masse godstog på S-banen fra juli måned og fremefter - disse er dog aflyst på toganmeldelse da der findes anden løsning

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 9/8 2021, 21:18 (1013 dage siden) @ Poul Brandt

5 strækning
Den første dsb strækning på Sjælland?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 9/8 2021, 21:40 (1013 dage siden) @ hummel_62

Den første dsb strækning på Sjælland?

DSB kørte med ETCS imellem Roskilde og Køge indtil december 2020...

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 9/8 2021, 21:41 (1013 dage siden) @ hummel_62
redigeret af Per Holm, 9/8 2021, 21:51

5 strækning
Den første dsb strækning på Sjælland?

Sådan kan man godt formulere det: Strækning 4 er EDL, Early Deployment Line, på Sjælland for Banedanmark.

Den nordligste halvdel af strækn. 4 (Roskilde) - (Køge Nord) er tidligere taget i brug og nu kom den sydligste del Køge Nord - (Næstved) så også med.

Strækn. 4 er ikke forbeholdt noget bestemt operatørselskab.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af glade-koege ⌂, køge, 10/8 2021, 11:00 (1012 dage siden) @ Poul Brandt

Har ikke været forbi, men er den del af det ny lagte spor køge- ølby taget i brug så nu med ermts, ellers stadig ikke gjort klart før dec 2022. ?

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af andersj, Aalborg, 10/8 2021, 11:07 (1012 dage siden) @ glade-koege

Har ikke været forbi, men er den del af det ny lagte spor køge- ølby taget i brug så nu med ermts, ellers stadig ikke gjort klart før dec 2022. ?

Jf. strækningsoversigten så er det taget i brug.

--
Mvh Anders

Avatar

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 11/8 2021, 18:10 (1011 dage siden) @ andersj

Har ikke været forbi, men er den del af det ny lagte spor køge- ølby taget i brug så nu med ermts, ellers stadig ikke gjort klart før dec 2022. ?


Jf. strækningsoversigten så er det taget i brug.

Nogen af dem der planlægger sporbenyttelse for tog på Køge Nord tror åbenbart sporet er åbnet helt til TIB 6.

Sådan ser det ud lige ved spor 3 på Køge Nord. Hvordan de vil løse denne sporbenyttelse er meget spændende. ;-)

[image]

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Lars, 11/8 2021, 19:26 (1011 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Har ikke været forbi, men er den del af det ny lagte spor køge- ølby taget i brug så nu med ermts, ellers stadig ikke gjort klart før dec 2022. ?


Jf. strækningsoversigten så er det taget i brug.


Nogen af dem der planlægger sporbenyttelse for tog på Køge Nord tror åbenbart sporet er åbnet helt til TIB 6.

Sådan ser det ud lige ved spor 3 på Køge Nord. Hvordan de vil løse denne sporbenyttelse er meget spændende. ;-)

[image]

Står der at vogn 12 og 13 kører til Esbjerg?

--
mvh
Lars
Esbjerg

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af andersj, Aalborg, 11/8 2021, 19:37 (1011 dage siden) @ Lars

Har ikke været forbi, men er den del af det ny lagte spor køge- ølby taget i brug så nu med ermts, ellers stadig ikke gjort klart før dec 2022. ?


Jf. strækningsoversigten så er det taget i brug.


Nogen af dem der planlægger sporbenyttelse for tog på Køge Nord tror åbenbart sporet er åbnet helt til TIB 6.

Sådan ser det ud lige ved spor 3 på Køge Nord. Hvordan de vil løse denne sporbenyttelse er meget spændende. ;-)

[image]


Står der at vogn 12 og 13 kører til Esbjerg?

Ja + vogn 11 og 14 - toget består af en IC3 og en IR4. Sidstnævnte afkobles i Fredericia og fortsætter som Re 3390 til Esbjerg.

--
Mvh Anders

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af larsht, 10/8 2021, 17:12 (1012 dage siden) @ glade-koege

Har ikke været forbi, men er den del af det ny lagte spor køge- ølby taget i brug så nu med ermts, ellers stadig ikke gjort klart før dec 2022. ?

HELE stykket fra kort syd for Roskilde til kort nord for Næstved er nu ibrugtaget.

I det område mangler nu kun stykket fra lige nord for Ølby til Køge Nord spor 3 og 6 - og det kommer først når ERTMS ibrugtages på det der i dag er strækning 6 (Vigerslev - Ringsted (via Køge Nord))

Avatar

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af kenkari ⌂, Roskilde, 12/8 2021, 10:26 (1010 dage siden) @ larsht

Har ikke været forbi, men er den del af det ny lagte spor køge- ølby taget i brug så nu med ermts, ellers stadig ikke gjort klart før dec 2022. ?


HELE stykket fra kort syd for Roskilde til kort nord for Næstved er nu ibrugtaget.

I det område mangler nu kun stykket fra lige nord for Ølby til Køge Nord spor 3 og 6 - og det kommer først når ERTMS ibrugtages på det der i dag er strækning 6 (Vigerslev - Ringsted (via Køge Nord))

Jeg tror der bliver spurgt om det korte dobbeltspor som ligger mellem Køge og Ølby.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Avatar

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/8 2021, 10:40 (1010 dage siden) @ kenkari
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 12/8 2021, 11:16

Har ikke været forbi, men er den del af det ny lagte spor køge- ølby taget i brug så nu med ermts, ellers stadig ikke gjort klart før dec 2022. ?


HELE stykket fra kort syd for Roskilde til kort nord for Næstved er nu ibrugtaget.

I det område mangler nu kun stykket fra lige nord for Ølby til Køge Nord spor 3 og 6 - og det kommer først når ERTMS ibrugtages på det der i dag er strækning 6 (Vigerslev - Ringsted (via Køge Nord))


Jeg tror der bliver spurgt om det korte dobbeltspor som ligger mellem Køge og Ølby.

Er det stykket mellem Kj-405 og Kj-202, du bringer på bane?

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 12/8 2021, 12:42 (1010 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tror der bliver spurgt om det korte dobbeltspor som ligger mellem Køge og Ølby.


Er det stykket mellem Kj-405 og Kj-202, du bringer på bane?

Netop det stykke er ikke taget i brug. Det have jeg forventet. Og de skinner, som var fjernet på det spor, er kommet på plads igen da strækningen blev spæret... Lokaltog kører frem til mærket før i nordgående retning og venter på det sydgående tog..... Så det vil hjælpe, når det sporstykke tages i brug.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Svend, 12/8 2021, 12:28 (1010 dage siden) @ kenkari

Har ikke været forbi, men er den del af det ny lagte spor køge- ølby taget i brug så nu med ermts, ellers stadig ikke gjort klart før dec 2022. ?


HELE stykket fra kort syd for Roskilde til kort nord for Næstved er nu ibrugtaget.

I det område mangler nu kun stykket fra lige nord for Ølby til Køge Nord spor 3 og 6 - og det kommer først når ERTMS ibrugtages på det der i dag er strækning 6 (Vigerslev - Ringsted (via Køge Nord))


Jeg tror der bliver spurgt om det korte dobbeltspor som ligger mellem Køge og Ølby.

Du skal bevæge dig lidt længere i retning mod Roskilde og også se på Køge Nord .....

--
Svend

Avatar

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af kenkari ⌂, Roskilde, 12/8 2021, 13:53 (1010 dage siden) @ Svend

Har ikke været forbi, men er den del af det ny lagte spor køge- ølby taget i brug så nu med ermts, ellers stadig ikke gjort klart før dec 2022. ?


HELE stykket fra kort syd for Roskilde til kort nord for Næstved er nu ibrugtaget.

I det område mangler nu kun stykket fra lige nord for Ølby til Køge Nord spor 3 og 6 - og det kommer først når ERTMS ibrugtages på det der i dag er strækning 6 (Vigerslev - Ringsted (via Køge Nord))


Jeg tror der bliver spurgt om det korte dobbeltspor som ligger mellem Køge og Ølby.


Du skal bevæge dig lidt længere i retning mod Roskilde og også se på Køge Nord .....

Men det var nu dobbeltsporet ved Køge jeg spurgte ind til.
Ikke sammenfletningen til ny bane - der mangler jo et lille stykke spor. Jeg spurgte ind til dobbeltsporet ved Køge, som jeg nu kan se er taget i brug med ERTMS i følge strækningsoversigten.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Svend, 12/8 2021, 15:39 (1010 dage siden) @ kenkari
redigeret af Svend, 12/8 2021, 15:51

Har ikke været forbi, men er den del af det ny lagte spor køge- ølby taget i brug så nu med ermts, ellers stadig ikke gjort klart før dec 2022. ?


HELE stykket fra kort syd for Roskilde til kort nord for Næstved er nu ibrugtaget.

I det område mangler nu kun stykket fra lige nord for Ølby til Køge Nord spor 3 og 6 - og det kommer først når ERTMS ibrugtages på det der i dag er strækning 6 (Vigerslev - Ringsted (via Køge Nord))


Jeg tror der bliver spurgt om det korte dobbeltspor som ligger mellem Køge og Ølby.


Du skal bevæge dig lidt længere i retning mod Roskilde og også se på Køge Nord .....


Men det var nu dobbeltsporet ved Køge jeg spurgte ind til.
Ikke sammenfletningen til ny bane - der mangler jo et lille stykke spor. Jeg spurgte ind til dobbeltsporet ved Køge, som jeg nu kan se er taget i brug med ERTMS i følge strækningsoversigten.

Er det ikke lidt flot at kalde det det for "dobbeltspor"? Så er der jo også "dobbeltspor" i Havdrup osv :-)
For øvrigt er der ikke foretaget ændringer i sporanlægget i Køge i f m overgang til ETCS .......

--
Svend

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af steenth, 12/8 2021, 15:59 (1010 dage siden) @ Svend
redigeret af steenth, 12/8 2021, 16:27


Er det ikke lidt flot at kalde det det for "dobbeltspor"? Så er der jo også dobbeltspor i Havdrup osv :-)
For øvrigt er der ikke foretaget ændringer i sporanlægget i Køge i f m overgang til ETCS .......

Det har man faktisk. Reelt er det projektet med den nye bane imellem København og Ringsted, hvor man har forlænget et spor imod nord for at kunne øge kapacitet/robusthed med dette spor. Men man har først ville tage det i brug med det nye signalsystem.

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/8 2021, 14:36 (1012 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Per Holm, 10/8 2021, 15:28

2021-08-27/09-07 er der varslet stor "arbejdsuge" i hele trekanten Ringsted/Køge - Nykøbing F.

11 dage med Togbusser mellem Nykøbing F-Ringsted samt mellem Næstved-Køge

Selv om vi jo egentlig godt ved nogenlunde hvad der skal ske er det alligevel spændende at afvente at de nye SR Bilag og Strækningsoversigt ETCS udkommer. Lidt som juleaften i barndommen.

Nok derfor man benytter ordet "togtosser" ;-)

Nyt signalsystem klar til brug Køge-Næstved

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 17/8 2021, 20:43 (1005 dage siden) @ Per Holm

2021-08-27/09-07 er der varslet stor "arbejdsuge" i hele trekanten Ringsted/Køge - Nykøbing F.

11 dage med Togbusser mellem Nykøbing F-Ringsted samt mellem Næstved-Køge

Selv om vi jo egentlig godt ved nogenlunde hvad der skal ske er det alligevel spændende at afvente at de nye SR Bilag og Strækningsoversigt ETCS udkommer. Lidt som juleaften i barndommen.

Nok derfor man benytter ordet "togtosser" ;-)

Som det første viser ændret SR Bilag 8 at pr. 2021-08-30 vil strækn. 2, nordlige del Rg - Næ, være ændret fra dobbeltspor med sporisolationer til 2 vekselspor med akseltællere.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak