Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC? (Generelt)

af KKLD, 24/8 2021, 12:35 (978 dage siden)

Hej alle,

Der er en del problemer med S-tog i dag: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

"Sådan kører vi i øjeblikket:

Linje A kører Hundige - Hillerød.
Linje B kører Høje Taastrup - Farum.
Linje C kører Frederikssund - Klampenborg.
Linje E kører Køge - Holte.
Linje F og H kører normalt

Alle berørte linjer kører uregelmæssigt, med færre S-tog og med forsinkelse.
Næste opdatering forventes ca. kl. 13.30

Det skyldes en teknisk fejl på et S-tog ved Vesterport tidligere"

Jeg kom til at tænke på, om det ikke have været lige så slemt hvis det var januar 2022 hvor CBTC bliver brugt i røret?

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af glade-koege ⌂, køge, 24/8 2021, 12:38 (978 dage siden) @ KKLD

Fejlen skyldtes nedbrudt s-tog man ikke kunne fjerne på vesterport st.

menet cbtc er bedre til veksel drift, men det ved andre herinde bedre end mig, mener dog man kan vende på alle st imod idag kun på en rigtigt st og ikke trinbræt.

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/8 2021, 12:46 (978 dage siden) @ glade-koege

Fejlen skyldtes nedbrudt s-tog man ikke kunne fjerne på vesterport st.

menet cbtc er bedre til veksel drift, men det ved andre herinde bedre end mig, mener dog man kan vende på alle st imod idag kun på en rigtigt st og ikke trinbræt.

Når der snart kan vendes på Danshøj, Ny Ellebjerg og Nørreport køreplansmæssige standsningssteder (hvor de rejsende kan omstige) bliver de fleste rejseforbindelser uden tvivl mere robuste. :-)

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af steenth, 24/8 2021, 13:07 (978 dage siden) @ Per Holm

Fejlen skyldtes nedbrudt s-tog man ikke kunne fjerne på vesterport st.

menet cbtc er bedre til veksel drift, men det ved andre herinde bedre end mig, mener dog man kan vende på alle st imod idag kun på en rigtigt st og ikke trinbræt.


Når der snart kan vendes på Danshøj, Ny Ellebjerg og Nørreport køreplansmæssige standsningssteder (hvor de rejsende kan omstige) bliver de fleste rejseforbindelser uden tvivl mere robuste. :-)

Jeg har set at både Værløse og Sorgenfri er blevet brugt til vende tog. Og ved sporarbejde i Lyngby for et par år siden, da man anlægte tunneler til letbanen, udnyttede man vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby om aften..

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af KKLD, 24/8 2021, 14:32 (978 dage siden) @ steenth

Fejlen skyldtes nedbrudt s-tog man ikke kunne fjerne på vesterport st.

menet cbtc er bedre til veksel drift, men det ved andre herinde bedre end mig, mener dog man kan vende på alle st imod idag kun på en rigtigt st og ikke trinbræt.


Når der snart kan vendes på Danshøj, Ny Ellebjerg og Nørreport køreplansmæssige standsningssteder (hvor de rejsende kan omstige) bliver de fleste rejseforbindelser uden tvivl mere robuste. :-)

Jeg har set at både Værløse og Sorgenfri er blevet brugt til vende tog. Og ved sporarbejde i Lyngby for et par år siden, da man anlægte tunneler til letbanen, udnyttede man vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby om aften..

Hvad er vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby? Er det spor 2 på Lyngby St. der ikke normalt bliver brugt?

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/8 2021, 14:42 (978 dage siden) @ KKLD
redigeret af Per Holm, 24/8 2021, 14:52

Fejlen skyldtes nedbrudt s-tog man ikke kunne fjerne på vesterport st.

menet cbtc er bedre til veksel drift, men det ved andre herinde bedre end mig, mener dog man kan vende på alle st imod idag kun på en rigtigt st og ikke trinbræt.


Når der snart kan vendes på Danshøj, Ny Ellebjerg og Nørreport køreplansmæssige standsningssteder (hvor de rejsende kan omstige) bliver de fleste rejseforbindelser uden tvivl mere robuste. :-)

Jeg har set at både Værløse og Sorgenfri er blevet brugt til vende tog. Og ved sporarbejde i Lyngby for et par år siden, da man anlægte tunneler til letbanen, udnyttede man vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby om aften..


Hvad er vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby? Er det spor 2 på Lyngby St. der ikke normalt bliver brugt?

Der menes strækningssporene.

Tidligere var der dobbeltspor mellem Gjentofte og Lyngby Stationer; nu er der to "vekselspor" mellem Gjentofte og Lyngby standsningssteder/lokationer med sporskifter.

Ps. "vekselspor" er et SR-begreb. Det giver sjældent mening på CBTCsk.

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af KKLD, 24/8 2021, 14:55 (978 dage siden) @ Per Holm

Fejlen skyldtes nedbrudt s-tog man ikke kunne fjerne på vesterport st.

menet cbtc er bedre til veksel drift, men det ved andre herinde bedre end mig, mener dog man kan vende på alle st imod idag kun på en rigtigt st og ikke trinbræt.


Når der snart kan vendes på Danshøj, Ny Ellebjerg og Nørreport køreplansmæssige standsningssteder (hvor de rejsende kan omstige) bliver de fleste rejseforbindelser uden tvivl mere robuste. :-)

Jeg har set at både Værløse og Sorgenfri er blevet brugt til vende tog. Og ved sporarbejde i Lyngby for et par år siden, da man anlægte tunneler til letbanen, udnyttede man vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby om aften..


Hvad er vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby? Er det spor 2 på Lyngby St. der ikke normalt bliver brugt?


Der menes strækningssporene.

Tidligere var der dobbeltspor mellem Gjentofte og Lyngby Stationer; nu er der to vekselspor mellem Gjentofte og Lyngby standsningssteder/lokationer med sporskifter.

Ps. "vekselspor" er et SR-begreb. Det giver sjældent mening på CBTCsk.

Hvis der var dobbeltspor der så kunne man vel lave en overhaling mellem Linje A og E.
Så kunne Linje E være hurtigtog mellem Køge-Hillerød, og Linje A stoptog Hundige-Holte?

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/8 2021, 15:04 (978 dage siden) @ KKLD
redigeret af Per Holm, 24/8 2021, 15:19

Fejlen skyldtes nedbrudt s-tog man ikke kunne fjerne på vesterport st.

menet cbtc er bedre til veksel drift, men det ved andre herinde bedre end mig, mener dog man kan vende på alle st imod idag kun på en rigtigt st og ikke trinbræt.


Når der snart kan vendes på Danshøj, Ny Ellebjerg og Nørreport køreplansmæssige standsningssteder (hvor de rejsende kan omstige) bliver de fleste rejseforbindelser uden tvivl mere robuste. :-)

Jeg har set at både Værløse og Sorgenfri er blevet brugt til vende tog. Og ved sporarbejde i Lyngby for et par år siden, da man anlægte tunneler til letbanen, udnyttede man vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby om aften..


Hvad er vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby? Er det spor 2 på Lyngby St. der ikke normalt bliver brugt?


Der menes strækningssporene.

Tidligere var der dobbeltspor mellem Gjentofte og Lyngby Stationer; nu er der to vekselspor mellem Gjentofte og Lyngby standsningssteder/lokationer med sporskifter.

Ps. "vekselspor" er et SR-begreb. Det giver sjældent mening på CBTCsk.


Hvis der var dobbeltspor der så kunne man vel lave en overhaling mellem Linje A og E.
Så kunne Linje E være hurtigtog mellem Køge-Hillerød, og Linje A stoptog Hundige-Holte?

Hvis ikke der var tog der skulle den modsatte vej kunne man sagtens benytte de to strækningsspor i samme retning. Det ville kræve at der var sporplads nok på standsningsstederne.

Strækningen er for så vidt stadig dobbeltsporet men ikke "dobbeltspor" som vi kendte det i SRs betydning af begrebet.

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af larsht, 24/8 2021, 20:00 (977 dage siden) @ KKLD

Fejlen skyldtes nedbrudt s-tog man ikke kunne fjerne på vesterport st.

menet cbtc er bedre til veksel drift, men det ved andre herinde bedre end mig, mener dog man kan vende på alle st imod idag kun på en rigtigt st og ikke trinbræt.


Når der snart kan vendes på Danshøj, Ny Ellebjerg og Nørreport køreplansmæssige standsningssteder (hvor de rejsende kan omstige) bliver de fleste rejseforbindelser uden tvivl mere robuste. :-)

Jeg har set at både Værløse og Sorgenfri er blevet brugt til vende tog. Og ved sporarbejde i Lyngby for et par år siden, da man anlægte tunneler til letbanen, udnyttede man vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby om aften..


Hvad er vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby? Er det spor 2 på Lyngby St. der ikke normalt bliver brugt?

Med "vekselsporet" (et udtryk der ikke findes i CBTC) menes i praksis at der kan køres fuld strækningshastighed i begge retninger i begge spor mellem stationerne - og togfølgen er også den samme i begge retning i begge spor.

Det betyder også at en fejl som den i dag nok havde kunnet opretholde 2-3 gange så mange tog med CBTC som man kan med det nuværende signalanlæg på strækningen mellem København H og Østerport (hvor der i den retning man kører ad det venstre spor kun kan være ét tog af gangen)

Avatar

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af EH6762, Birkerød, 24/8 2021, 19:42 (977 dage siden) @ glade-koege

Hvordan foregår flytning af nedbrudt materiel?
Jeg sad selv i en time i time i røret. Med 2. generation kørte man bagpå med det efterfølgende sæt og trykkede det nedbrudte væk. Idag virker det meget omstændeligt .
Vh k

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af larsht, 24/8 2021, 20:03 (977 dage siden) @ EH6762

Hvordan foregår flytning af nedbrudt materiel?
Jeg sad selv i en time i time i røret. Med 2. generation kørte man bagpå med det efterfølgende sæt og trykkede det nedbrudte væk. Idag virker det meget omstændeligt .
Vh k

Det afhænger gevaldigt fra fejl til fejl.

I dag var det et tog med to togsæt - løsningen blev at skille dem ad

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/8 2021, 21:03 (977 dage siden) @ larsht

Det afhænger gevaldigt fra fejl til fejl.

I dag var det et tog med to togsæt - løsningen blev at skille dem ad

Blev fejlen løst ved at adskille toget, så begge sæt derved kunne komme videre for egen kraft ? - eller måtte togsættet med fejl blive tilbage ?

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC?

af larsht, 24/8 2021, 22:18 (977 dage siden) @ Henrik Hansen

Det afhænger gevaldigt fra fejl til fejl.

I dag var det et tog med to togsæt - løsningen blev at skille dem ad


Blev fejlen løst ved at adskille toget, så begge sæt derved kunne komme videre for egen kraft ? - eller måtte togsættet med fejl blive tilbage ?

Som jeg har hørt det, kunne de begge to humpe videre efter adskillelse, men det er 3.håndsinformation

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere
DSB MY1113Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak