Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TRAKO 2021 - 1. del (4 illustrationer) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 26/9 2021, 12:14 (944 dage siden)

I perioden 21. - 24.09.2021 afholdtes den 14. udgave af jernbanemessen TRAKO i Gdańsk [PL]. Den afholdes i ulige år og viser især den central- og østeuropæiske jernbaneindustris formåen, såvel i 1:1 på det udendørs opstillingsområde som på firmaernes stande i de 6 udstillingshaller.

I år var antallet af udstillere samt ikke mindst antallet af besøgende det største nogensinde. Det kan bl.a. skyldes, at den berlinske jernbanemesse InnoTrans i 2020 endte med helt at blive Covid-19 aflyst.

På det udvidede opstillingsområde stod det rullende materiel tæt og gjorde - tilsammen med de mange besøgende - det hele svært fotograferbart.

Men lad os starte med et par, der stod "uden for hegnet":

[image]Forrest PKP CARGO SM42-1302 6Dg, bagved CTL LOGISTICS' SM42-2570, Gdańsk 22.09.2021 (nm).

Det dieselelektriske lokomotiv SM42, som blev fremstillet i over 1.800 eksemplarer, har i tidens løb "lagt ryg til" allehånde modifikationer, hvor eksempelvis suffixet "6Dg" karakteriserer én.

Den mest markante "modifiokation" til dato er nok PESA's brintlokomotiv SM42 "6Dn", der blev "afsløret" ved en ceremoni på messens 1. dag.

[image]PESA SM42-6Dn 001 / 98 51 8 620 573-0 på TRAKO, 22.09.2021 (nm).

Lokomotivet skal køre hos det statslige olieselskab PKN ORLEN's transportselskab KolTrans på raffinaderiet i Plock. Dets specifikationer:
[image]SM42 6Dn specifikationer (PESA).

[image]PESA SM42-6Dn 001 / 98 51 8 620 573-0 på TRAKO, 22.09.2021 (nm).

Det var imidlertid hverken den eneste SM42-modifikation eller det eneste brinttog på messen; men det må jeg vende tilbage til i senere afsnit af denne tråd.


Bedste hilsener
Niels

TRAKO 2021 - 2. del (5 fotos)

af Niels Munch, 26/9 2021, 16:52 (944 dage siden) @ Niels Munch

Som antydet i 1. del kunne der på TRAKO findes yderligere ex SM42, nemlig dette:

[image]PKP InterCity SU4220-002, TRAKO 22.09.2021 (nm).

Efter et udbud tildelte PKP InterCity moderniseringen af 13 SM42-lokomoitiver til firmaet H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) i Poznań. Lokomotiverne fik 2 dieselmotorer med hver en generator, der både føder banemotorerne samt togets 3 kV elvarme. Lokets overbygning er ny, og førerhuset midtplaceret. Underlitra "U" indikerer "togvarme". SU4220-001 blev færdig tidligere på året, og -002 udstillet på TRAKO. Alle 13 forventes godkendt og sat i drift i løbet af 2021.

Også som antydet, kunne der findes yderligere brinttog på TRAKO:

[image]

[image]ALSTOM iLINT 654 102/602 på TRAKO, 22.09.2021 (nm).

Toget, der blev præsenteret på et pressemøde 22.09.2021, er det samme, som blev besigtiget i Bremervörde DEC 2018 og forevist på Inlandsbanen i august 2021.

Dobbeltdækkertog.

Denne slags tog var repræsenteret med 2 forskellige typer:

STADLER
[image]Stadler KISS EMU 313-018 til Slovenske Železnice, TRAKO 22.09.2021 (nm).

ŠKODA
[image]Škoda Vagonka ČD 72 001-2 til Tjekkiet, TRAKO 22.09.2021 (nm).

Togsættet er en loktrukket/-skubbet styrevognsstamme, og styrevognens litra er "ABfbdmteeo396".

Reportagen fortsættes videre i denne tråd.


Bedste hilsener
Niels

TRAKO 2021 - 1. del (4 illustrationer)

af TeamBaumann, Hjordkær, 26/9 2021, 18:40 (944 dage siden) @ Niels Munch

Undskyld at jeg siger det, men ligefrem køn er den ikke ( PESA hybridtog )
Ved ikke om det er førerhuset eller generelt designen, som jeg syntes at der er misset,
men det er sag og behag :-D
Den minder meget som storebror til HFHJ T 3 i design.

Ser frem til mere raportage af nutidens jernbane ...

TRAKO 2021 - 1. del (4 illustrationer)

af Niels Munch, 27/9 2021, 12:04 (943 dage siden) @ TeamBaumann

Enig i, at hydrogen-lokomotivet ikke egentlig er smukt; men det minder mig nu mere om DB V80:

[image]DB V80 009 i Opladen, maj 1952 (foto: Fischer - https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie ).

..... hvis overdel også er i "fuld bredde" hele vejen rundt.

M.v.h.
Niels

TRAKO 2021 - 3. del (7 fotos)

af Niels Munch, 27/9 2021, 08:37 (943 dage siden) @ Niels Munch

PESA var også til stede med sit første dual system 3 kV DC / 25 kV AC tog:

[image]

[image]PESA Elf Regio Jet 1 655 002-4, TRAKO 22.09.2021 (nm).

Det er samtidig PESAs første salg af Elf-platformen uden for Polen, og tjekkiske Regio Jet har bestilt i alt 7 2-vognsudgaver af toget.

PESAs "Bydgostia" var til stede i renoveret form:

[image]

[image]PKP InterCity ED74-003 i moderniseret stand, TRAKO 22.09.2021 (nm).

Dette 4-vogne EMU blev bygget allerede i 2007, men er her udstillet i stærkt moderniseret form under kælenavnet "Edyta". Arbejdet, som er udført af ZNTK Mińsk Mazowiecki, omfattede både en ydre (færre døre, mindre vinduer m.v.) og indre (nye sæder, ændret inddeling m.v.) modernisering, som er nærmere beskrevet her: https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/pierwsze-ed74-dla-pkp-intercity-gotowe-zobacz-jak-... . Alle 14 togsæt skal moderniseres til InterCity trafikken.

STADLER
[image]Stadler FLIRT 3 - PKP InterCity ED160-022 på TRAKO, 22.09.2021 (nm),

Toget, som er et 8-vogns IC-EMU (160 km/t), er bygget på Stadlers fabrik i Siedlce [PL].

Et par HYBRID-tog i form af elektro-diesel togsæt var også med:

NEWAG
[image]NEWAG EN63H-003 på TRAKO, 22.09.2021 (nm).

Denne 3-vogns udgave af "Impuls"-platformen er sidste nye og blev leveret sammen med EN63H-004 til Polregio Kołobrzeg; i 2019 udstillede NEWAG EN63H-001.

FPS Poznań
[image]"FPS PLUS" fra H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych i Poznań, TRAKO 22.09.2021 (nm).

Firmaet, som nybygger og renoverer personvogne og moderniserer diesellokomotiver, præsenterede her for første gang et 2-vogns elektro-diesel togsæt, som angives at være forberedt for brint-modul.

I øvrigt forlyder det, at også PESA arbejder med et brint-modul, men endnu intet om i hvilken platform det tænkes installeret.

I 4. og sidste del vil vi bl.a. se på nogle af de ellokomotiver, der var udstillet på TRAKO 2021.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

TRAKO 2021 - Logistik

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/9 2021, 09:16 (943 dage siden) @ Niels Munch

Hvordan kommer alle de tog frem til udstillingen og hjem igen? Ved egen kraft eller trukket af diverse operatørers lokomotiver?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

TRAKO 2021 - Logistik

af Niels Munch, 27/9 2021, 09:26 (943 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvordan kommer alle de tog frem til udstillingen og hjem igen? Ved egen kraft eller trukket af diverse operatørers lokomotiver?

"Ja", i det omfang, togene er godkendt, og ellers "ja".

M.v.h.
Niels

TRAKO 2021 - 3. del (7 fotos)

af krabsen, 27/9 2021, 09:41 (943 dage siden) @ Niels Munch

Det må efterhånden være svært at gøre sådan en jernbanemesse særlig 'sexet'.
Bortset fra lidt spræl i bemaling og farver ser alle de forskellige togsæt i bund og grund temmelig ens ud - i al fald for en udenforstående.

Det der adskiller dem - strømsystemer, tophastighed o.s.v - er jo usynligt for vi ikke-nørder.

TRAKO 2021 - 3. del (7 fotos)

af Niels Munch, 27/9 2021, 11:46 (943 dage siden) @ krabsen

Det må efterhånden være svært at gøre sådan en jernbanemesse særlig 'sexet'.

På trods at vore nypuritanske "Me too" tider søger arrangørerne alligevel at sætte "lidt kulør" på præsentationerne, som f.eks. PESA og Regio Jet her:

[image]

Bortset fra lidt spræl i bemaling og farver ser alle de forskellige togsæt i bund og grund temmelig ens ud - i al fald for en udenforstående.

Det er faktisk ligeså med damerne.

Det der adskiller dem - strømsystemer, tophastighed o.s.v - er jo usynligt for vi ikke-nørder.

Ja, her er det nødvendigt at gå i dybden - og af hensyn til de, der virkelig vil nørde, har jeg forsøgt at indlægge relevante links i teksterne.

Bedste hilsener
Niels

TRAKO 2021 - 3. del (7 fotos)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 27/9 2021, 12:12 (943 dage siden) @ Niels Munch


I øvrigt forlyder det, at også PESA arbejder med et brint-modul, men endnu intet om i hvilken platform det tænkes installeret.

Var der iøvrigt noget nyt om Skodas batteriversion af Regio Panter, som de efter sigende solgte et par stykker af til CD i 2018?

/Lasse

TRAKO 2021 - 3. del (7 fotos)

af Niels Munch, 27/9 2021, 12:37 (943 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Var der i øvrigt noget nyt om Skodas batteriversion af Regio Panter, som de efter sigende solgte et par stykker af til CD i 2018?

Intet, der nåede mine øren; Škoda havde en stand i Hal E, som jeg ikke besøgte.

M.v.h.
Niels

TRAKO 2021 - 3. del (7 fotos)

af Niels Munch, 1/10 2021, 11:22 (939 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Jeg har erfaret, at PESAs nye platform "Regio160" modulopbygges således, at den kan leveres som DMU, EMU, BEMU hhv. HEMU.

M.v.h.
Niels

TRAKO 2021 - 4. del (6 fotos)

af Niels Munch, 27/9 2021, 11:31 (943 dage siden) @ Niels Munch

Hermed følger så 4. og sidste del af TRAKO-kigget, og allerede inden, man kommer ind på det udvidede opstillingsområde, mødes man af dette PKP InterCity lokomotiv:

NEWAG
[image]PKP InterCity EU160-001, TRAKO 22.09.2021 (nm).

Lokomotivet, som er det første af 30 bestilt af PKP InterCity, er NEWAGs 4-akslede "Griffin". Lokomotivet markerer, at PKP InterCity pr. 01.09.2021 fyldte 20 år.

SIEMENS
[image]Siemens VECTRON MS - LOTOS "5 370 043-9" / "193 005", TRAKO 22.09.2021 (nm).

LOTOS Kolej er den seneste polske operatør, der har bestilt Vectron MS.

ALSTOM
[image]CARGOUNIT TRAXX DC3 "594 008 / "170 125", TRAKO 22.09.2021 (nm).

Leasingselskabet CargoUnit udstillede på messen det første af 3 bestilte TRAXX, navngivet "JOANNA", som skal køre for "CIECH Cargo". Overdragelsen fandt sted den 22.09.2021.

PLASSER & THEURER
[image]Plasser & Theurer var repræsenteret med bl.a. denne UNIMAT 09 til fa. BUDIMEX, TRAKO 22.09.2021 (nm).

MPK Łódź
[image]Sporvejene i Łódź udstillede denne arbejdsvogn 92443 til køretrådsvedligeholdelse m.v., TRAKO 22.09.2021 (nm).

Dette var eneste sporvogn udstillet i 1:1 på messen i år. Sporvejene i Łódź har selv ombygget en motorvogn af typen Konstal 805N til arbejdsvogn, som også kan forsynes med sneplov. Der er installeret dieselgenerator i vognen, der således kan operere uafhængig af kørestrøm.

ZEPHIR
[image]ZEPHIR "Zweiwegefahrzeug" Lok 10.170 på TRAKO, 22.09.2021 (nm).

Det var stort set, hvad jeg fik "i kassen" under årets TRAKO-besøg - på messens 2. dag.

Det hører vel med til beskrivelsen, at "Connecting Europe Express", der jo gæster København den 1. oktober 2021, besøgte TRAKOs perron i Gdańsk 20. - 21.09.2021 og således var tilgængelig for publikum på messens første dag.

[image]
Bedste hilsener
Niels

TRAKO 2021 - 4. del (6 fotos)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 27/9 2021, 12:10 (943 dage siden) @ Niels Munch

LOTOS Kolej er den seneste polske operatør, der har bestilt Vectron MS.

Det er det jo så ikke :-) Seneste er faktisk CargoUnit / Industrial Division, der (som forventet) på TRAKO annoncerede en større aftale om MS lokomotiver med Siemens. Udbuddet fra CargoUnit / Industrial Division var oprindeligt på både MS og DC maskiner, men blev reduceret til kun MS lokomotiver, da Cargounit i stedet fik mulighed for at købe nogle TRAXX 3 DC, som leasingselskabet AKIEM havde ordret, men ikke havde behov for. Der blev iøvrigt på TRAKO lavet en aftale mellem AKIEM og CD Cargo om leasing af TRAXX 3 DC lok til brug for CD Cargos trafik i Polen

Leasingselskabet CargoUnit udstillede på messen det første af 3 bestilte, navngivet "JOANNA", som skal køre for "CIECH Cargo". Overdragelsen fandt sted den 22.09.2021.

/Lasse

TRAKO 2021 - 4. del (6 fotos)

af Niels Munch, 27/9 2021, 12:44 (943 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

LOTOS Kolej er den seneste polske operatør, der har bestilt Vectron MS.

Det er det jo så ikke :-) Seneste er faktisk CargoUnit / Industrial Division, der (som forventet) på TRAKO annoncerede en større aftale om MS lokomotiver med Siemens. Udbuddet fra CargoUnit / Industrial Division var oprindeligt på både MS og DC maskiner, men blev reduceret til kun MS lokomotiver, da Cargounit i stedet fik mulighed for at købe nogle TRAXX 3 DC, som leasingselskabet AKIEM havde ordret, men ikke havde behov for. Der blev iøvrigt på TRAKO lavet en aftale mellem AKIEM og CD Cargo om leasing af TRAXX 3 DC lok til brug for CD Cargos trafik i Polen

Leasingselskabet CargoUnit udstillede på messen det første af 3 bestilte, navngivet "JOANNA", som skal køre for "CIECH Cargo". Overdragelsen fandt sted den 22.09.2021.


/Lasse

Måske min kilde ikke opfatter leasingselskabet CargoUnit som "operatør".

M.v.h.
Niels

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak