Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SJ bestiler nye tog (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 25/10 2021, 14:31 (914 dage siden)

SJ har netop offentliggjort nyheden om nye regionaltog til erstatning af deres Rc-trukne regionaltog:

https://jarnvagar.nu/sj-koper-regionaltag-for-tre-miljarder/

CAF skal fra 2025 levere 25 togsæt med plads til 330 passagerer

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

SJ bestiler nye tog

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 25/10 2021, 15:15 (914 dage siden) @ 1993matias

Er det ikke nogen små serier?
Må da påvirke prisen

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

SJ bestiler nye tog

af Peter Christensen, 25/10 2021, 16:29 (914 dage siden) @ hummel_62

Mon ikke der er nogle optioner med?
Den del siger skriveriet fra SJ dog ikke noget om.

SJ bestiler nye tog

af anho, 25/10 2021, 17:00 (914 dage siden) @ Peter Christensen

Der er en option på flere togsæt, men SJ vil ikke informere om hvor mange ekstra togsæt der er tale om.

Eller, det synes jeg at have læst tidligere i dag. Nu kan jeg ikke finde hvor jeg læste det henne.

SJ bestiler nye tog

af Peter Linaa, 25/10 2021, 18:10 (914 dage siden) @ anho

Der er en option på flere togsæt, men SJ vil ikke informere om hvor mange ekstra togsæt der er tale om.

Eller, det synes jeg at have læst tidligere i dag. Nu kan jeg ikke finde hvor jeg læste det henne.

Mon ikke det er de sidste to linier i den meddelelse 1993matias henviser til du har læst det?

M v h
Peter L

SJ bestiler nye tog

af andersj, Aalborg, 25/10 2021, 17:32 (914 dage siden) @ hummel_62

Er det ikke nogen små serier?
Må da påvirke prisen

Det er vel heller ikke voldsomt mange regionaltog SJ kører i fri trafik?

De fleste regionaltog udbydes jo af länene som også indkøber materiellet. Her har man jo så indgået rammeaftaler med Bombardier, CAF og Stadler så de enkelte län kun skal lave udbud i rammeaftalerne - hvilket endte ud i at to af disse udbud i 2020 blev kendt ugyldige fordi der gælder andre regler når man foretager udbud i rammeaftaler.

--
Mvh Anders

SJ bestiler nye tog

af kme, 25/10 2021, 17:28 (914 dage siden) @ 1993matias

Det ligner en ret god handel: trevogns sæt til 200 km/t, 300 sæder, lavt gulv (går jeg ud fra, det er jo CAF) til 94 mil. DDK/sæt

SJ bestiler nye tog

af YBS, 25/10 2021, 19:59 (914 dage siden) @ kme

Der står nu i pressemeddelelsen, at det er firevognstog.

SJ bestiler nye tog

af kme, 25/10 2021, 20:43 (914 dage siden) @ YBS

Der står nu i pressemeddelelsen, at det er firevognstog.

Ja, du har ret.

SJ bestiler nye tog

af andersj, Aalborg, 25/10 2021, 23:01 (914 dage siden) @ YBS

Der står nu i pressemeddelelsen, at det er firevognstog.

Pressemeddelelsen fra SJ nævner ikke antal vogne, men illustrationen viser fem vogne.

Jeg tror ikke at der er tale om 2+3 sædeopstilling, da det trods alt er et tog til lidt længere distancer. Så fem vogne til 330 siddepladser virker realistisk.

Bemærk også den slående lighed der er med Alstom Coradia Stream (DSB & NS) og Stadler Flirt (Nordic/MTRX varianten) i grundkonstruktionen. Ca. samme længde vognkasser, samme akselfølge, næsten samme placering af døre, samme topfart osv.

--
Mvh Anders

SJ bestiler nye tog

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 28/10 2021, 08:44 (911 dage siden) @ kme

Det ligner en ret god handel: trevogns sæt til 200 km/t, 300 sæder, lavt gulv (går jeg ud fra, det er jo CAF) til 94 mil. DDK/sæt

God handel for hvem? DSBs budget for 5-vognstog med 300+ sæder og 200 km/t var komfortable 75 mio DKK/sæt :-)

/Lasse

P.S: DSB prisen er baseret på offentligt tilgængeligt materiale fra DSB til Transportudvalget inden udbuddet gik i gang.

Avatar

SJ bestiler nye tog

af Isak Nielsen, Et sted langs banen, 25/10 2021, 20:45 (914 dage siden) @ 1993matias

Denne dag har jeg frygtet i flere år nu, RC6'erne har altid været mine ynglings lokomotiver, så at se dem blive erstattet på de fleste af deres ruter er jeg lidt ked af. :-(

Heldigvis vil de stadig køre nattogene, så det er da altid noget. Og jeg vil to at de mange andre RC varianter vil fortsætte på godstog mange år endnu

[image]

SJ bestiler nye tog

af carolus rex, 25/10 2021, 21:50 (914 dage siden) @ Isak Nielsen

har det på samme måde husker når man stod på Helsingborg F og så dem køre ud i verden, de var flotte i deres gamle farver. men det måtte jo komme :(

SJ bestiler nye tog - udbuddet skal gå om

af andersj, Aalborg, 21/2 2022, 20:44 (795 dage siden) @ 1993matias

SJ har netop offentliggjort nyheden om nye regionaltog til erstatning af deres Rc-trukne regionaltog:

https://jarnvagar.nu/sj-koper-regionaltag-for-tre-miljarder/

CAF skal fra 2025 levere 25 togsæt med plads til 330 passagerer

For tredje gang på to år er et udbud i Sverige blevet underkendt af Förvaltningsrätten. Afgørelsen blev indklaget af Stadler og Hitachi Rail og udbuddet er blevet annulleret af nøjagtig samme årsag som de to øvrige - at optionerne er større end selve grundbestillingen og dermed er der tale om en rammeaftale og ikke en kontrakt med optioner.

Det var Stadler der indklagede med ovenstående begrundelse og fik ret, man har ikke taget stilling til klagen fra Hitachi Rail så det vides ikke hvad denne klage handlede om.

Mere info her: https://jarnvagar.nu/nya-regionaltag-kan-forsenas/

--
Mvh Anders

SJ bestiler nye tog - udbuddet skal gå om

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 22/2 2022, 08:27 (794 dage siden) @ andersj


For tredje gang på to år er et udbud i Sverige blevet underkendt af Förvaltningsrätten. Afgørelsen blev indklaget af Stadler og Hitachi Rail og udbuddet er blevet annulleret af nøjagtig samme årsag som de to øvrige - at optionerne er større end selve grundbestillingen og dermed er der tale om en rammeaftale og ikke en kontrakt med optioner.

Dog med den væsentlige forskel, at de to første udbud, var baseret på en eksisterende rammeaftale, som Transitio havde haft i udbud, men at optionerne inkluderede væsentligt ændrede vilkår, og der derfor var tale om en ny rammeaftale, der skulle udbydes særskilt.

De to første udbud var baseret på Transitios rammeaftale for el-togsæt til Svensk regionaltrafik, men blev også brugt til anskaffelse af hybridtog, tog til Øresundstrafikken, og en lang række ændrede tekniske og kommercielle vilkår. Så det er ikke "bare" størrelsen på optionen, der er problemet.
Som det måske kan udledes af artiklen, er det en indtil videre lokal svensk fortolkning af forsyningsdirektivet, der har stadfæstet, at optioner skal være tidsbegrænsede og af lavere værdi end hoved ordren. Denne afgørelse er truffet for nogle år siden, og mindst et af de to tidligere afviste udbud, var startet før afgørelsen faldt.

Det er muligt at SJs udbud er startet inden det var klart (ifm højhastighedstogene), at SJ skulle følge reglerne i forsyningsdirektivet.

/Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak