Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro M4a til Jernbanebyen? (Generelt)

af emc, 29/12 2021, 23:06 (849 dage siden)

Det er virkelig ærgerligt, at den nye Jernbanebyen er "banebetjent" (til vedligeholdelsescenteret) men ikke får en station.
Det er måske lidt for tosset, men en tanke;
Hvad hvis man lader folk stige på ved metrovedligeholdelsescenteret for at tage metroen ind ét stop til Havneholmen (Fisketorvet)?
Jeg er klar over at skiftekamrene fletter sammen ind mod København H, og at toget fra Jernbanebyen skal flette ind med M4, for derefter at stoppe og køre "mod kørselsretningen" til Havneholmen.
Jeg har ikke et bud på hvor lang tid det vil tage, men tænker ikke det er urealistisk at få et tog ind på M4-bane mod kørselsretningen, stoppe på Havneholmen, derefter køre i den "rigtige retning", stoppe ved indfletningen, og køre mod kørselsretningen ud til Jernbanebyen. Hvis ambitionen om 90 sekunder mellem hvert tog i myldretiden på Cityringen M3+M4 (=180 sek på M4 sydhavnsstrækningen) viser sig at give for lidt tid til at et tog kan køre mod kørselsretningen til Havneholmen, kunne man måske slække lidt og sige at Cityringen M3+M4 betjenes i myldretiden i takt af M3, M3, M4, M3, M3, M4 osv. i stedet for nu: M3, M4, M3, M4 osv. Det ville give 270 sekunder (4½ min) mellem hvert tog på Sydhavnslinjen (altså M4 hovedlinjen) i stedet for de nuværende 180 sek /3 min.
Jeg hører gerne hvorfor det er en idiotisk og/eller god idé.
[image] [image]

Metro M4a til Jernbanebyen?

af larsht, 29/12 2021, 23:34 (849 dage siden) @ emc

Jeg hører gerne hvorfor det er en idiotisk og/eller god idé.

Jamen, jeg starter gerne - der er kun 540 meter i luftlinje fra Otto Busses Vej "station" (hvor de nuværende "vendeture" på linje M4 vender) og til Havneholmen station.

Visse dele af Jernbanebyen kommer til at have endnu kortere til Sydhavn station i luftlinje.

Den del af Jernbanebyen der kommer til at ligge syd for metroens vedligeholdelsescenter får under 600 meter til Enghave Brygge station.

Det virker som en dårlig idé at nedsætte kapaciteten på linje M4 når størstedelen af Jernbanebyen ender med at ligge så tæt på en station - især med de tanker der ligger om yderligere forlængelse af linje M4 forbi Ny Ellebjerg

Metro M4a til Jernbanebyen?

af emc, 29/12 2021, 23:43 (849 dage siden) @ larsht

Tak for svar. Ideen er helt klart for at gøre det tåleligt for den nordlige del (men som naturligvis også vil gøre det mere attraktivt for de øvrige dele).

Jeg er enig i det med kapacitetsnesættelsen, som dog vil være en forøgelse for M3. Jeg håber dog en kompetent sjæl herinde kunne kvalificere om det overhovedet behøves. Måske kan det nås mellem de 180 sek ml M4 togene?

Metro M4a til Jernbanebyen?

af emc, 29/12 2021, 23:46 (849 dage siden) @ emc

PS. Ikke enig i at luftlinjer er brugbare, når stationsnærhed skal vurderes. Der må det være den reelle gårute, der tæller.

Metro M4a til Jernbanebyen?

af larsht, 29/12 2021, 23:50 (849 dage siden) @ emc

PS. Ikke enig i at luftlinjer er brugbare, når stationsnærhed skal vurderes. Der må det være den reelle gårute, der tæller.

Officielt benyttes også reel gangafstand, men den har jeg ikke adgang til her - kan dog på et kort konstatere at der ikke er mange omveje (for ruten til Sydhavn gælder dog at der skal anlægges forbindelsessti vest om metroens område, men det er der plads til)

Metro M4a til Jernbanebyen?

af steenth, 29/12 2021, 23:52 (849 dage siden) @ emc

PS. Ikke enig i at luftlinjer er brugbare, når stationsnærhed skal vurderes. Der må det være den reelle gårute, der tæller.

Det vil være relativ nemt at lave en forbindelse fra området til Sydhavn Station. Og Havneholmen ligger også godt i forhold til området.

Metro M4a til Jernbanebyen?

af Niels Bak, 31/12 2021, 11:13 (847 dage siden) @ steenth

PS. Ikke enig i at luftlinjer er brugbare, når stationsnærhed skal vurderes. Der må det være den reelle gårute, der tæller.

Det vil være relativ nemt at lave en forbindelse fra området til Sydhavn Station. Og Havneholmen ligger også godt i forhold til området.

Desuden er der fra det nordvestlige hjørne ret kort til Carlsberg Station gennem tunnellen under banen til Enghavevej.

Metro M4a til Jernbanebyen?

af Banemanden, 30/12 2021, 05:50 (848 dage siden) @ emc

Tak for svar. Ideen er helt klart for at gøre det tåleligt for den nordlige del (men som naturligvis også vil gøre det mere attraktivt for de øvrige dele).

Jeg er enig i det med kapacitetsnesættelsen, som dog vil være en forøgelse for M3. Jeg håber dog en kompetent sjæl herinde kunne kvalificere om det overhovedet behøves. Måske kan det nås mellem de 180 sek ml M4 togene?

Fra depot-perronen på Vedligeholdelsescenteret og til Havneholmen station er der 250 meters vej over, medmindre du selvfølgelig ønsker at gå omvejen ;) Du kan gå i fugleflugt derfra som det er nu, langs et område der pt er en stor grusplads.

Det vil ikke kunne betale sig, når både Enghave Brygge og Havneholmen er så nært ved. Og jernbanebyen som får ret meget stationsnærhed i begge ender, vil så skulle overbetjenes mens man totalt sylter den noget dyrere strækning fra Havneholmen til Ny Ellebjerg - som uden tvivl bliver en af Københavns største skiftestationer til den tid.

Desuden vil det kræve en kæmpe ombygning af Metroens Depot i Vasbygade, hvor jeg arbejder, som vil påvirke al drift i en urimeligt lang periode. Allerede nu tales der om den urealistiske overdækning af depotsporene, som vil kræve ombygning og spærring i så lang tid, at det vil være noget nær umuligt at drive M3/M4 imens arbejdet pågår. Vedligeholdelsescenteret er utroligt aktivt i løbet af et døgn, hvor alle 39 tog mindst to gange er forbi til rengøring, vask, reservetog og værksted. Og layoutet op depotet er samtidig lidt specielt og umuliggør fx delvise lukninger og spærringer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak