Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trækkraft for salonvognen? (Jernbanen i dag)

af tscheel, 14/1 2022, 22:07 (832 dage siden)

I forbindelse med dagens udflugt for den kongelige salonvogn med 2x Vectron til Roskilde blev det nævnt at dronningen typisk tager 3-4 årlige togture til Marselisborg. Som jeg har forstået det har DSB netop solgt samtlige ME’ere, og ejer vel derfor ikke et eneste diesellok? Og nu går der som bekendt et par dage inden vi har fået lagt strøm til Aarhus.

Nogen der ved hvad planen er for kørsel med salonvogn nord for Fredericia i mellemtiden? Stiller Jernbanemuseet med 1101? Eller skal DSB til at leje en TMe’er i Sverige?

Trækkraft for salonvognen?

af MyNiels, 14/1 2022, 22:30 (832 dage siden) @ tscheel

DSB vil nok leje 2 ME fra det svenske når hun skal på tur , men der skulle også være en privat operatører i Danmark som har lagt bilet på den køsel , ved ikke hvem det er
[image]

Trækkraft for salonvognen?

af tscheel, 17/1 2022, 00:39 (830 dage siden) @ MyNiels

DSB vil nok leje 2 ME fra det svenske når hun skal på tur , men der skulle også være en privat operatører i Danmark som har lagt bilet på den køsel , ved ikke hvem det er

Tak for info allesammen! Og OK, fair nok, jeg kan se der har været en lignende tråd.

Spændende hvilken privat operatør der måtte have lagt billet ind. Kunne være frækt hvis det var C-Rail Safety der havde nye planer for hvad MR kan bruges til!

I øvrigt utroligt at det er billigere at allokere to lokomotiver end at foretage et omløb. Sjov verden vi lever i.

Trækkraft for salonvognen?

af larsht, 17/1 2022, 00:57 (830 dage siden) @ tscheel

DSB vil nok leje 2 ME fra det svenske når hun skal på tur , men der skulle også være en privat operatører i Danmark som har lagt bilet på den køsel , ved ikke hvem det er


Tak for info allesammen! Og OK, fair nok, jeg kan se der har været en lignende tråd.

Spændende hvilken privat operatør der måtte have lagt billet ind. Kunne være frækt hvis det var C-Rail Safety der havde nye planer for hvad MR kan bruges til!

I øvrigt utroligt at det er billigere at allokere to lokomotiver end at foretage et omløb. Sjov verden vi lever i.

Pt har DSB 32 litra EB - og bruger op til 19 per dag

Trækkraft for salonvognen?

af William Skov ⌂, 15/1 2022, 03:27 (832 dage siden) @ tscheel

Nogen der ved hvad planen er for kørsel med salonvogn nord for Fredericia i mellemtiden? Stiller Jernbanemuseet med 1101? Eller skal DSB til at leje en TMe’er i Sverige?

DSB har tænkt sig at stationere en af deres 4 nyrenoverede Køffer i Fredericia.
Netop med henblik på akut forespørgsel fra Dronningen om transport mod Marselisborg.

Det er derfor at DSB har valgt at male deres Køffer grønne, så passer farven.
I modsætning til de røde EB eller indlejede TME i pangfarver, som vil være en mærkelig kombination.

Hvad hastigheden angår. Kongeskibet går 12,5 knob, som er 23 km/t.
Har Daisy tid til den hastighed, er en Køf's 40 km/t rigeligt. Man skal jo kunne se landskabet.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Trækkraft for salonvognen?

af Rask Ingemann Lambertsen, 15/1 2022, 10:24 (832 dage siden) @ William Skov

Nogen der ved hvad planen er for kørsel med salonvogn nord for Fredericia i mellemtiden? Stiller Jernbanemuseet med 1101? Eller skal DSB til at leje en TMe’er i Sverige?

DSB har tænkt sig at stationere en af deres 4 nyrenoverede Køffer i Fredericia.
Netop med henblik på akut forespørgsel fra Dronningen om transport mod Marselisborg.

Det bliver i stil med det, vi har set tidligere Kalundborg - Østerport, blot bortfalder ME'en mellem Køf'en og vognene, da DSB har skilt sig af med sine ME'er.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Avatar

Trækkraft for salonvognen?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/1 2022, 08:20 (832 dage siden) @ tscheel

Nogen der ved hvad planen er for kørsel med salonvogn nord for Fredericia i mellemtiden? Stiller Jernbanemuseet med 1101? Eller skal DSB til at leje en TMe’er i Sverige?

Hvis du nu havde gjort dig den ulejlighed at blade lidt tilbage i forummet, så vil du se at det klaredes med indlejede/lånte ME for et par uger siden. Og selv om de to ME muligvid stadig formelt var DSBs, så fremgik det af debatten dengang at DSB vil have et arrangement med Nordic Finance om at kunne leje ME trækkraft hvis salonvognen skal ud på ikke-EL strækninger. Som jeg lige husker det vil Nordic Finance beholde en håndfuld MEer (+/-) på dansk grund med ATC til diverse udlejning i DK.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Trækkraft for salonvognen - bortset fra Vectron AC dansk.

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 15/1 2022, 08:45 (832 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Per Holm, 15/1 2022, 09:14

NRFAB skriver i Om Nordic Re-Finance AB at de foretrækker lidt længere udlejningskontrakter.

Mon ikke DSB har lejet det antal maskiner som de regner med at få brug for for nogle år og så skiftes de konkrete maskinerne ud når de skal hjem til ombygning og større eftersyn?

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Trækkraft for salonvognen?

af Thom32, 15/1 2022, 18:54 (831 dage siden) @ tscheel

Hvorfor lejer DSB ikke bare et enkelt ME og kører med EB indtil køreledninger ophører?

Trækkraft for salonvognen?

af Theis Andersen, Kastrup, 15/1 2022, 21:17 (831 dage siden) @ Thom32

Det har jeg også tænkt på

--
[image]

Avatar

Trækkraft for salonvognen?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/1 2022, 21:46 (831 dage siden) @ Thom32

Hvorfor lejer DSB ikke bare et enkelt ME og kører med EB indtil køreledninger ophører?

Ja men det er jo det det forlyder at de gør (2 ME) og så skifter de ikke lokomotiv på vejen. Så skal Daidy ud på ikke-elektrificerede strækninger lejer man 2 stk ME og kører med det hele vejen og eller er det 2 EB.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Trækkraft for salonvognen?

af ivar, 16/1 2022, 00:00 (831 dage siden) @ Thom32

Fordi, der ser sjusket ud. Ingen symmetri, det er trods alt statsoverhovedet, der skal befordres, det må gerne se ordentligt ud.

Ud over det, så koster omløb - hvis det overhovedet er muligt - penge, og rangister er en uddøende race, der vel burde beskyttes på linje med sjældne frøer, planter og salamandre.

mvh
-ivar

Trækkraft for salonvognen?

af Jens Peter, 16/1 2022, 18:29 (831 dage siden) @ Thom32

Fordi der skal være to trækkende enheder hele vejen, for hvis der sker nedbrud på det ene, kan man altid køre videre. Det er sikkerheden for regenten der er første priotet.

Trækkraft for salonvognen?

af andersj, Aalborg, 16/1 2022, 18:36 (831 dage siden) @ Jens Peter

Fordi der skal være to trækkende enheder hele vejen, for hvis der sker nedbrud på det ene, kan man altid køre videre. Det er sikkerheden for regenten der er første priotet.

Man kører jævnligt med kun et lokomotiv. Senest da regenten var i Randers i 2020: https://www.youtube.com/watch?v=I2B7-4UpTPs

Der køres med to lokomotiver for at spare omløb og en rangist, ikke pga. sikkerheden.

--
Mvh Anders

Trækkraft for salonvognen?

af Svend, 16/1 2022, 18:36 (831 dage siden) @ Thom32

Hvorfor lejer DSB ikke bare et enkelt ME og kører med EB indtil køreledninger ophører?

Gad vide hvad det ville koste at leje et par lokomotiver. Der er sikkert en pris pr døgn/ lokomotiv

--
Svend

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak