Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Y-tog på Lemvigbanen afsporet ved sammenstød med bil (Jernbanen i dag)

af Jacob Rout, Holstebro, 18/1 2022, 15:27 (837 dage siden)

I dag 18-1-2022, kl. 13.49, blev der meldt om et sammenstød med y-tog og varebil.
To personer i varebilen blev kvæstet og toget afsporede, men ingen i toget kom til skade.
Det drejer sig om Midtjyske Jernbaners Ym 16 - Ys 16 "Heden".

Y-tog på Lemvigbanen afsporet ved sammenstød med bil

af MyNiels, 18/1 2022, 16:37 (837 dage siden) @ Mads
redigeret af Tommy Nilsson, 19/1 2022, 10:44

Billeder
<slettet>

Avatar

Y-tog på Lemvigbanen afsporet ved sammenstød med bil

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/1 2022, 18:10 (837 dage siden) @ MyNiels

Billeder

Er det billeder som Lemvig Folkeblad har givet dig lov til at kopiere?

--
[image]

Y-tog på Lemvigbanen afsporet ved sammenstød med bil

af re20000, 19/1 2022, 00:21 (837 dage siden) @ Tommy Nilsson

Undrer mig stadig over at samfundet skal betale for at ændre overkørsler, fordi noge få tosser ikke orker at se sig for, inden de krydser sporene. Ser de sig heller ikke for, når de krydser en vej?

Nold

Y-tog på Lemvigbanen afsporet ved sammenstød med bil

af Jens Møller, København S, 19/1 2022, 02:47 (837 dage siden) @ re20000

Hvor har du dog ret!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Y-tog på Lemvigbanen afsporet ved sammenstød med bil

af Niels Bak, 19/1 2022, 02:54 (837 dage siden) @ re20000

Undrer mig stadig over at samfundet skal betale for at ændre overkørsler, fordi noge få tosser ikke orker at se sig for, inden de krydser sporene. Ser de sig heller ikke for, når de krydser en vej?

Nold

Samfundet har gennem mange år investeret rigtig mange penge i at ombygge vejkryds i de såkaldte sorte pletter. Så nej, det gør de åbenbart heller ikke...

Y-tog på Lemvigbanen afsporet ved sammenstød med bil

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 19/1 2022, 08:54 (837 dage siden) @ Niels Bak

Undrer mig stadig over at samfundet skal betale for at ændre overkørsler, fordi noge få tosser ikke orker at se sig for, inden de krydser sporene. Ser de sig heller ikke for, når de krydser en vej?

Nold


Samfundet har gennem mange år investeret rigtig mange penge i at ombygge vejkryds i de såkaldte sorte pletter. Så nej, det gør de åbenbart heller ikke...

Ikke at jeg ser så mange overkørsler, men synes altid der er meget bevoksning lige hvor vej og bane mødes?+
måske bare mig.

nej det er ikke som en bortforklaring bare noget jeg synes

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Overkørsler - risiko

af UTJ, 19/1 2022, 14:21 (836 dage siden) @ re20000

Undrer mig stadig over at samfundet skal betale for at ændre overkørsler, fordi noge få tosser ikke orker at se sig for, inden de krydser sporene. Ser de sig heller ikke for, når de krydser en vej?

Man opererer med en nultolerance.
Noget andet er at jo færre niveauskæringer, der findes på banenettet, desto mindre vant til overkørsler er bilisterne. Det bliver langt han ad vejen selvforklarende, for i takt med at man fjerner dem, desto farligere bliver de tilbageværende.
En tredje sag er at advarselsanlæggene i dansk udgave nok ikke er de mest fornuftige. Blot et eksempel: i Sverige skriver man på indersiden (sporsiden) af bommene at man skal køre igennem den, hvis man standser på sporet - desuden er der de fleste steder en hvid kontrollampe på strækningsoverkørselsanlæggene. Denne minder bilisterne om at der er en overkørsel, også når der ikke er varslet tog.
Man kunne skrive meget mere om risiko, men konklusionen er som sagt nultolerance, uanset omkostninger og uanset sammenligninger med omkostninger til sparede liv og lemlæstelse i samfundets andre indretninger. Sådan er det bare........

Men det ville nok give respekt, hvis der stod en stærekasse ved hver overkørsel - ret nemt og muligvis med en dem medfinansiering fra de bilister der tager risiko og sætter en skræk i lokoførerne.

--
ئۇلغىك

Overkørsler - risiko

af JesperErnst, 19/1 2022, 14:51 (836 dage siden) @ UTJ

Det hjælper heller ikke på situationen, at der er masser af steder, hvor der stadig er signaler fra en gammel overkørsel, der ikke bliver brugt længere.

Avatar

Overkørsler - risiko

af gaest, 20/1 2022, 14:24 (835 dage siden) @ UTJ

Noget andet er at jo færre niveauskæringer, der findes på banenettet, desto mindre vant til overkørsler er bilisterne. Det bliver langt han ad vejen selvforklarende, for i takt med at man fjerner dem, desto farligere bliver de tilbageværende.

Overkørselstypen uden varlingsanlæg forekommer hyppigere i Tyskland, så vidt jeg sidst har set det enddog på baner med op til 120 km/t. Tyskerne er gode til at sikre at oversigtsforholdene ved disse overkørsler er i orden.

Overkørsler - risiko

af larsht, 20/1 2022, 23:08 (835 dage siden) @ gaest

Noget andet er at jo færre niveauskæringer, der findes på banenettet, desto mindre vant til overkørsler er bilisterne. Det bliver langt han ad vejen selvforklarende, for i takt med at man fjerner dem, desto farligere bliver de tilbageværende.


Overkørselstypen uden varlingsanlæg forekommer hyppigere i Tyskland, så vidt jeg sidst har set det enddog på baner med op til 120 km/t. Tyskerne er gode til at sikre at oversigtsforholdene ved disse overkørsler er i orden.

Overkørslen i Google Maps

Der var vist ikke det store at udsætte på oversigtsforholdene (hvis vejret i øvrigt var klart.........)

Overkørsler - risiko

af Jens Toft Ingemann, 21/1 2022, 07:22 (835 dage siden) @ larsht

Hej Larsht. Den konkrete overkørsel var den, der ligger en smule sydligere - Sylphidevej. Mvh Jens

Overkørsler - risiko

af larsht, 21/1 2022, 16:51 (834 dage siden) @ Jens Toft Ingemann

Hej Larsht. Den konkrete overkørsel var den, der ligger en smule sydligere - Sylphidevej. Mvh Jens

Det er modtaget - det så ellers sådan ud på billederne, men jeg kan jo altid blive klogere :)

En personbil kørte ud foran og afsporede tog

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 19/1 2022, 21:34 (836 dage siden) @ Rørvig Station

Hvordan klarede man at flytte toget. Der stod et sted at det skulle på blokvogn. Når man så foto derfra lignede
det meget blød jord, så smed man jernplader ud og kørte kraner og lastbiler i position ? Eller gjorde man noget
helt andet ?

En personbil kørte ud foran og afsporede tog

af Poul Andersen, 19/1 2022, 21:57 (836 dage siden) @ Steen Nielsen

Hvordan klarede man at flytte toget. Der stod et sted at det skulle på blokvogn. Når man så foto derfra lignede
det meget blød jord, så smed man jernplader ud og kørte kraner og lastbiler i position ? Eller gjorde man noget
helt andet ?

Her er svar på dit spørgsmål:
https://folkebladetlemvig.dk/artikel/togtrafikken-er-fortsat-forstyrret

Mvh.
Poul.

En personbil kørte ud foran og afsporede tog

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 20/1 2022, 08:57 (836 dage siden) @ Poul Andersen

Hvordan klarede man at flytte toget. Der stod et sted at det skulle på blokvogn. Når man så foto derfra lignede
det meget blød jord, så smed man jernplader ud og kørte kraner og lastbiler i position ? Eller gjorde man noget
helt andet ?


Her er svar på dit spørgsmål:
https://folkebladetlemvig.dk/artikel/togtrafikken-er-fortsat-forstyrret

Mvh.
Poul.


TAK - så fik jeg min nysgerrighed styret ;-)

En personbil kørte ud foran og afsporede tog

af Ole Lund Jensen, 22/1 2022, 17:22 (833 dage siden) @ Steen Nielsen

Det involverede tog bestod af Ys 16 - Ym 16 og var sydgående ved kollisionen. Ys 16 fik bl.a. svære skader på frontskørtet og fik den ene puffe afrevet, og så afsporedes vognen på bageste bogie, der drejede sig næsten på tværs. Ys 16 blev lidt før kl. 17.30 sporsat af en mobilkran fra Redningsringen, og den blev derefter af Ym 16 og i skridtgang trukket hen overkørslen ved Vrist T. Mobilkranen og den ledsagende lastbil med kran var i mellemtiden kørt derhen, så jeg formoder det må være der man har løftet styrevognen og måske også Ym 16 på blokvogn for landevejstransport tilbage til Lemvig. Ym 16 kunne jo i princippet godt som rangerbevægelse være listet solo og baglænskørende tilbage til Lemvig, men den skulle jo så passere stedet for afsporingen, og den tværstillede bogie havde måske lavet så megen ravage i sporet og sporvidden, at det ikke gik an uden sporstrammere eller egentlig udbedring.

Der gik næsten to døgn inden undersøgelser på stedet og udbedring af sporet var afsluttet, og toggangen nord for Strande genoptoges ifølge Midtjyske Jernbaners Facebook-side først torsdag med skoletoget afgang Lemvig 14.00.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Svenska-lok
ContecRail

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak