Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Genindsættelse af EC-tog til Prag (Generelt)

af Hansen, Hans Werner, 17/3 2022, 12:31 (828 dage siden)

For et par år siden fandtes en daglig Eurocity-togforbindelse mellem Aarhus H og Praha hl.n., men som blev indstillet, dengang DSB begyndte at køre Aarhus/København – Berlin med ICE BR 605 dieseltogsæt. Ifølge avisen ”Der Nordschleswiger” og ”Flensburger Tageblatt” genopstår i junimåneden 2022 så en daglig EC-togforbindelse mellem Flensburg og Praha hl.n. via Hamburg - Berlin – Dresden.
Dette tog er benævnt som EC 174 / 175 og kører normal mellem Prag og Hamburg-Altona, men fra den 12.06.22 fortsætter den så til Flensborg ank. 19:07.
Daglig og første afg. fra Flensborg bliver så den 13.06.22, kl. 08:31 mod Prag. Om sidstnævnte kun kører i sommersæsonen kan p.t. ikke besvares og så vidt mig bekendt, køres med tjekkisk materiel inkl. spisevogn og med Vectron-lokomotiv som trækkraft på hele strækningen.
En interessant forbindelse, også for danskere, idet dette tog også standser i Slesvig, Rendsborg og Neumünster, samt ved enkelte byer undervejs til Berlin og Dresden. Mon den en dag igen kan forlænges til Aarhus, når elektrificeringen kommer til byen, står i det uvisse.

Avatar

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af Isak Nielsen, Et sted langs banen, 17/3 2022, 13:11 (828 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

De kunne selvfølgelig leje et TME fra Nordic refinance, og starte kørslen til Århus før elektrificeringen... Man kan altid drømme ;-)
Dog tvivler jeg at en forbindelse fra Århus ville være attraktivt for nogen andre end os Togentusiaster, Da toget vil køre meget tideligt om morgenen, Den gamle forbindelse afgik Århus ca. halv 6 om morgenen, hvis jeg husker rigtigt, som nok er for tideligt for de fleste

--
Vh. Isak Nielsen

Nattog er fantastiske og vi burde have flere af dem
[image]

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af Børge Sundahl, 17/3 2022, 13:57 (828 dage siden) @ Isak Nielsen

Det var lidt senere.
Vi kunne ihvertfald nå det med tog fra Langå

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af andersj, Aalborg, 17/3 2022, 16:22 (828 dage siden) @ Isak Nielsen

De kunne selvfølgelig leje et TME fra Nordic refinance, og starte kørslen til Århus før elektrificeringen... Man kan altid drømme ;-)
Dog tvivler jeg at en forbindelse fra Århus ville være attraktivt for nogen andre end os Togentusiaster, Da toget vil køre meget tideligt om morgenen, Den gamle forbindelse afgik Århus ca. halv 6 om morgenen, hvis jeg husker rigtigt, som nok er for tideligt for de fleste

Hvis vognene har nødbremseoverstropning så ville det give rigtig god mening at smække en EB'er på i Padborg og lade toget fortsætte til København - i hvert fald i sommerperioden. Kapaciteten på de internationale tog er stærkt presset og den forsinkede Talgo-leverance er en tyk streg i regningen.

--
Mvh Anders

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 17/3 2022, 17:16 (828 dage siden) @ andersj


Hvis vognene har nødbremseoverstropning så ville det give rigtig god mening at smække en EB'er på i Padborg og lade toget fortsætte til København - i hvert fald i sommerperioden. Kapaciteten på de internationale tog er stærkt presset og den forsinkede Talgo-leverance er en tyk streg i regningen.

Ingen tvivl. Spørgsmålet er selvfølgelig hvor dyrt det bliver i personale - og hvor ofte toget skal omlægges eller aflyses pga sporarbejde.

Men CD kan i al fald komme til Padborg, og man burde som minimum kunne komme til Fredericia, og så lave gode skifteforbindelser der....

/Lasse

P.S: I mindst et af de flere gange genstartede udbud på nye el-lok til CDs internationale trafik, har der været krav om dansk landekode i UIC-rasteret, så der er flere end os to, der mener, det kan være en god ide at fortsætte :-)

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af Peer Pedersen, 17/3 2022, 18:00 (828 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

I Januar 2020 sendte jeg dette til både DSB, DB og CD, s ledelser.

Tog samarbejde over grænser.
Det er i Danmark besluttet at købe nye elektriske lokomotiver af mærket Siemens Wectron, det samme lokomotiv som langt de fleste af vore samkørsels lande har købt og kører med.
Lokomotiverne er godkendt til at køre 200 km. i timen et ønske hele Europa deler, blandt andet kører de Tjekkiske jernbaner (CD) tog direkte imellem Prag og Hamburg flere gange dagligt med vogne og et Wectron lokomotiv der nemt kan køre hele strækningen fra København til Berlin, Dresden og Prag og omvendt, uden tog skifte.

Et eventuelt samarbejde imellem DSB, DB og CD om denne form for kørsel vil kunne spare den danske stat for mange penge samtidig med at forbindelsen i mellem disse byer vil kunne oprettes hurtigere end hvis vi skal vente til DSB har fået leveret nok lokomotiver til også at sætte dem ind på den i dag eksisterende rute til Hamburg med tog skifte til tog mod Berlin, Dresden og Prag.

I dag kører mange i bil eller bus frem og tilbage til Berlin dagligt, med et gennemgående tog vil denne rejse kunne gøres hurtigt, billigt og mere miljø rigtigt i moderne bekvemme vogne, hvilket vil skabe bedre plads på både vore og de tyske veje.

Dette lokomotiv kan køre til langt de fleste storbyer både nord på og syd på til langt de fleste storbyer i Tyskland, Tjekkiet, Slovakiet og Østrig med flere, hvorfor der vil kunne oprettes flere forbindelser der kan udgå fra København til langt det meste af Europa.

Det vil være et godt klima tiltag at flytte flere kunder fra fly og landevej til et elektrificeret jernbane net.

Peer Pedersen
Baggersvej 43
3300 Frederiksværk

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af andersj, Aalborg, 17/3 2022, 18:07 (828 dage siden) @ Peer Pedersen

De Vectron lokomotiver som CD leaser hos European Locomotive Leasing til Prag-togene kan ikke køre i Danmark.

Der er pt. ingen Vectron lokomotiver der er godkendte til kørsel i både Danmark og Tyskland, men man regner vist med at DSB's Vectron får denne godkendelse hen mod slutningen af i år.

--
Mvh Anders

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af poulbmj@hotmail.com, Vildbjerg, 23/3 2022, 21:58 (822 dage siden) @ andersj

ja det lyder som en god ide med tog fra Padborg og op
men så det bare øv at der kun er 1 spor fra Padborg til Tinglev??
hvis der var 2
så tror jeg det ville være mere gods og alm tog den vej op

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af Svend, 23/3 2022, 23:40 (822 dage siden) @ poulbmj@hotmail.com

ja det lyder som en god ide med tog fra Padborg og op
men så det bare øv at der kun er 1 spor fra Padborg til Tinglev??
hvis der var 2
så tror jeg det ville være mere gods og alm tog den vej op

Så behovet (og godsmængderne) ville blive større, hvis der kom et spor mere?
Taler vi om transitgods eller gods fra/til stationer i Danmark?

--
Svend

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/3 2022, 01:01 (822 dage siden) @ poulbmj@hotmail.com
redigeret af Per Holm, 24/3 2022, 01:56

ja det lyder som en god ide med tog fra Padborg og op
men så det bare øv at der kun er 1 spor fra Padborg til Tinglev??
hvis der var 2
så tror jeg det ville være mere gods og alm tog den vej op

1938 var DSB tvunget til at fjerne det andet spor fordi dele (slutsignalerne svjh.) fra modkørende tog ramte ind i hinanden.

Problemet kunne nok også være løst ved at trække sporene fra hinanden men trafikken var altså ikke større end at den snildt kunne afvikles på et enkelt spor. Det var en tid hvor begge ruter, Storebælt eller Kadetrenden, indebar færgesejlads for trafik fra Sjælland med omliggende øer og fra Skåne.

Ps. Vi har før gået armgang i det tidligere dobbeltspor Pa - Te her i forum.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af frederikhk, 24/3 2022, 08:30 (821 dage siden) @ Per Holm

ja det lyder som en god ide med tog fra Padborg og op
men så det bare øv at der kun er 1 spor fra Padborg til Tinglev??
hvis der var 2
så tror jeg det ville være mere gods og alm tog den vej op


1938 var DSB tvunget til at fjerne det andet spor fordi dele (slutsignalerne svjh.) fra modkørende tog ramte ind i hinanden.

Problemet kunne nok også være løst ved at trække sporene fra hinanden men trafikken var altså ikke større end at den snildt kunne afvikles på et enkelt spor. Det var en tid hvor begge ruter, Storebælt eller Kadetrenden, indebar færgesejlads for trafik fra Sjælland med omliggende øer og fra Skåne.

Ps. Vi har før gået armgang i det tidligere dobbeltspor Pa - Te her i forum.

Var det ikke af militære årsager at man fjernede det ene spor i 30’erne?

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af Niels Munch, 24/3 2022, 08:59 (821 dage siden) @ frederikhk

Ps. Vi har før gået armgang i det tidligere dobbeltspor Pa - Te her i forum.


Var det ikke af militære årsager at man fjernede det ene spor i 30’erne?

Årsagerne blev vist klarlagt *her*.

M.v.h.
Niels

Genindsættelse af EC-tog til Prag

af andersj, Aalborg, 17/3 2022, 16:38 (828 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

For et par år siden fandtes en daglig Eurocity-togforbindelse mellem Aarhus H og Praha hl.n., men som blev indstillet, dengang DSB begyndte at køre Aarhus/København – Berlin med ICE BR 605 dieseltogsæt. Ifølge avisen ”Der Nordschleswiger” og ”Flensburger Tageblatt” genopstår i junimåneden 2022 så en daglig EC-togforbindelse mellem Flensburg og Praha hl.n. via Hamburg - Berlin – Dresden.
Dette tog er benævnt som EC 174 / 175 og kører normal mellem Prag og Hamburg-Altona, men fra den 12.06.22 fortsætter den så til Flensborg ank. 19:07.
Daglig og første afg. fra Flensborg bliver så den 13.06.22, kl. 08:31 mod Prag. Om sidstnævnte kun kører i sommersæsonen kan p.t. ikke besvares og så vidt mig bekendt, køres med tjekkisk materiel inkl. spisevogn og med Vectron-lokomotiv som trækkraft på hele strækningen.
En interessant forbindelse, også for danskere, idet dette tog også standser i Slesvig, Rendsborg og Neumünster, samt ved enkelte byer undervejs til Berlin og Dresden. Mon den en dag igen kan forlænges til Aarhus, når elektrificeringen kommer til byen, står i det uvisse.

Togparret skal permanent køres til og fra Flensburg. At de først kommer igang til juni skyldes vist sporarbejde nord for Hamburg.

Sydpå bliver der god forbindelse til toget med IC 5753 fra Aarhus H klokken 5:39 og ankomst i Flensburg 8:07. Nordpå er forbindelsen elendig, da der er ankomst fra Prag 19:07 og første tog videre mod Danmark er IC 5764 klokken 20:48.

--
Mvh Anders

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak