Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål vdr. S-Tog perroner (Generelt)

af M. Qvist, 23/3 2022, 22:42 (755 dage siden)

Jeg har ikke besøgt samtlige stationer på S-Banerne, så jeg ved ikke om dette er standarden, men hvis vi kigger på Nordbanen (Hellerup - Hillerød), så har jeg lagt mærke til at rigtig mange af perronerne har hældninger. bla. ø-perronen på Allerød station.
Jeg har aldrig forstået meningen med dette. Midten af perronenerne lader til at være i niveau med dørtrinene på togene, så hvorfor har man ikke valgt bygge det yderste af perronerne i denne højde så perronenerne er i vater?
Jeg tænker også at det rent sikkerhedsmæssigt ville være bedre. Der er heldigvis ikke sket nogen ulykker, men jeg kan sagtens se hvordan disse perroner kunne udgøre en risiko bla. for folk med barnevogne.

Er der en logik bag denne konstruktion, som jeg ikke har opfanget?

Spørgsmål vdr. S-Tog perroner

af Leif Jørgensen, København Ø., 23/3 2022, 23:34 (755 dage siden) @ M. Qvist

Mon ikke det handler om afløb for regnvand? Gader og veje er jo også højere på midten end i siderne, så regnvand kan løbe ned i kloakriste og grøfter.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Spørgsmål vdr. S-Tog perroner

af William Skov ⌂, 24/3 2022, 15:13 (754 dage siden) @ M. Qvist

Der er tale om hensyn til afledning af regnvand.
Tidligere anlagde DSB perronerne med fald mod sporet, så regnvandet kunne bortledes gennem sporkassens drænledning.
Denne løsning udvasker også snavs og grus om vinteren til sporkassen, som vil øge behovet for ballastrensning.

Derfor har Banedanmark nu senere gået over til at lave fald mod perronmidte, og placere linjeafvanding der.

Men den nye løsninger anvendes på renoverede og nyanlagte perroner, så der kan nok gå laaang tid inden de gamle er blevet ombygget.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

DSB MZ1417

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak