Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Re 5843 i forkert spor i holbæk. (Jernbanen i dag)

af Rasmus Arndal ⌂ @, Svebølle, 16/6 2011, 17:41 (4700 dage siden)

Jeg havde en noget pudsig tur hjem med toget idag.

Under indkørslen til holbæk, efter det obligatoriske stop (hvor der telefoneres til FC), blev toget efter kort kørsel nødbremset.
Dernæst kunne man mærke at bremserne blev lettet, og toget forsøgt trillet baglæns, da vi gik i stå under baglæns trilningen, forsøgtes der med traktion at blive bakket, efter en kort bakning, stoppede vi igen, og der blev over togets højtalere fortalt at vi var kommet i forkert spor under indkørsel, og at vi derfor måtte bakke, for at komme i det rigtige spor.
Under denne udmælding, kunne man høre at toget blev lukket ned (aircondition stoppede, toget blev helt stille, men da jeg sad i næstbageste vogn, kunne jeg ikke høre om lokomotivet også blev slukket).
Derefter bakkede vi lidt igen, (eller, kørte tilbage, da lokoføren nu havde nået den anden ende af toget), lidt efter vi havde standset igen, sås lokoføreren gående i nabosporet (mellem skinnerne), mod lokomotivet. Herefter kørte vi igen mod holbæk, bremsede igen hårdt (føltes som nødbremsning, men det er svært at mærke ved lave hastighedder), og efter et kort ophold kørte vi til holbæk i det korrekte spor.
Hele sceancen gav ca 15 minutters forsinkelse, men efter holbæk blev der kørt godt til, så vi hentede en del hjem igen, og var således kun ca 8-9 minutter forskinket i svebølle.

Denne oplevelse fik mig til at tænke på en del.
For det første undrede jeg mig over, om der var noget i togkaffen, for situationen virkede lidt uden for det sædvanlige.
Dernæst, så kom jeg til at tænke på at jeg ikke helt ved hvordan trafikken (og sporskifterne) omkring holbæk styres.
Jeg ved at de telefonere ved i-signalerne, og jeg ved at en del sporskiftere er aflåst.
I TIB ses linjerne tegnet som tynde (dvs. ikke i fed), men, hvordan styres sporskifterne lige efter i signalete (fra vipperødretningen).
Som passager og tognørd, tænker jeg at nogle jernbaneregler må have været overtrådt, eller i al fald må der have været nogle uhænsigtsmæssighedder, men jeg er ikke sikker, så jeg tænker lidt på om det mon er en tur man kan komme til at læse om i havari-rapporterne?

Derudoer, tænker jeg om jeg kan få jeres takner på situationen?
Mvh Rasmus

Re 5843 i forkert spor i holbæk.

af Allan Støvring-Nielsen, 16/6 2011, 20:18 (4700 dage siden) @ Rasmus Arndal

Det er ikke særligt dramatisk. Jeg havde morgenvagten i Holbæk, men min afløser må være kommet til at indrangere til spor 2, hvorfra der ikke kan køres videre mod Kalundborg. Så er der ikke anden udvej end at gå i den anden ende et par gange, da DSB jo ikke vil have at deres Lkf, trykker toget baglæns.

Det er skide irriterende, men ikke farligt i den situation.

Allan

Re 5843 i forkert spor i holbæk.

af Bruger4711, 17/6 2011, 01:12 (4700 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

må være kommet til at indrangere til spor 2, hvorfra der ikke kan køres videre mod Kalundborg

Det er helt sikkert det som der er sket. Altså at der er blevet taget fejl af RØ 5843 og et RØ 59xx tog (ganske sikkert RØ 5941 eller RØ 5945, som kom kraftigt forsinket fra Hovedbanegården grundet sporskiftefejl).

Re 5843 i forkert spor i holbæk.

af jesper @, 16/6 2011, 20:38 (4700 dage siden) @ Rasmus Arndal

Ang air con, mon ikke der lokführer har slået elvarmen fra (elforsyningen fra lokomotivet)? Når den bliver slået fra går lok ned i omdrejninger, og alle strømslugere som aircon bliver koblet ud

Re 5843 i forkert spor i holbæk.

af Henrik Hansen, Vejen, 16/6 2011, 22:54 (4700 dage siden) @ jesper

Ang air con, mon ikke der lokführer har slået elvarmen fra (elforsyningen fra lokomotivet)? Når den bliver slået fra går lok ned i omdrejninger, og alle strømslugere som aircon bliver koblet ud

Er det ikke reglen, at når der skiftes førerrum på ME skal trækkraften udkobles og det kan i visse tilfælde være nødvendigt at gøre mellemkredsen spændingsløs for at udkoble den. Når mellemkredsen gøres spændingsløs kan vekselretteren for el-varme ikke længere producerer vekselstrøm og aircondition i tilkoblede vogne udkobles som følge heraf.

/Henrik

Re 5843 i forkert spor i holbæk.

af AL, 17/6 2011, 00:31 (4700 dage siden) @ Henrik Hansen

Ang air con, mon ikke der lokführer har slået elvarmen fra (elforsyningen fra lokomotivet)? Når den bliver slået fra går lok ned i omdrejninger, og alle strømslugere som aircon bliver koblet ud


Er det ikke reglen, at når der skiftes førerrum på ME skal trækkraften udkobles og det kan i visse tilfælde være nødvendigt at gøre mellemkredsen spændingsløs for at udkoble den. Når mellemkredsen gøres spændingsløs kan vekselretteren for el-varme ikke længere producerer vekselstrøm og aircondition i tilkoblede vogne udkobles som følge heraf.

/Henrik

På Me kan energi forsyningen sagtens indkobles mens man skifter førerrum har gjort det et utal af gange i belvedere.. Energi forsyningen indkobles INDEN Frem/Bak sættes i 0.

Trækkraften er udkoblet idet den taber luften når F/B sættes i 0 og der kan således ikke udvikles trækkraft.

AL

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak