Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvordan vender billedet..... (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/6 2011, 15:57 (4702 dage siden)

Det her bliver måske lidt indforstået:

I "Tog i tiden 2010", Årsskrift for DANMARKS JERNBANEMUSEUM, er der på side 7 nederst et billede med titlen "Trevognslyntog under prøvekørsel ved Randers i foråret 1935".

Jeg "kan ikke få billedet til at vende rigtigt". Hvor præcist er billedet taget?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvordan vender billedet.....

af Ole M. Nielsen ⌂, 21/6 2011, 16:38 (4702 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.

Jeg tror billedet er taget fra broen ved Hvidemøllevej.
Toget holder på strækningssporet til Ryomgård.
Sporet til venstre må så være RHJ / til havnen.

[image]


I 1969 så der således ud fra en RHJ skinnebus på vej til Hadsund

[image]

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Hvordan vender billedet.....

af Ole Stuhr Hansen, 22/6 2011, 08:29 (4701 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I "Tog i tiden 2010", Årsskrift for DANMARKS JERNBANEMUSEUM, er der på side 7 nederst et billede med titlen "Trevognslyntog under prøvekørsel ved Randers i foråret 1935".

Jeg "kan ikke få billedet til at vende rigtigt". Hvor præcist er billedet taget?

Årsagen til, at du "ikke kan få billedet til at vende rigtigt" kan måske være, at dobbeltsporet mod Langå endnu ikke er anlagt og derfor ikke med på billedet.

Som det fremgår af billedteksten i årsskriftet er billedet taget i 1935, men ifølge de kilder, jeg umiddelbart har kunnet opstøve, blev dobbeltsporet (som ses på billedet i svaret fra Ole M. Nielsen) og den nye bro over Gudenåen syd for stationen først taget i brug i 1936.

Indtil da kørte tog fra Langå langs Gudenåens vestlige bred og ind på Randers station fra nordvest. De kom altså ind i samme ende af stationen som tog fra Aalborg. Alle nord-sydgående tog skulle altså "rembroussere" - indtil den nye bro gjorde gennemkørsel mulig.

Mvh. Ole

Avatar

Randers Station 1935, 1941 og 1962

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/6 2011, 20:53 (4701 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tror billedet er taget fra broen ved Hvidemøllevej. Toget holder på strækningssporet til Ryomgård.

Årsagen til, at du "ikke kan få billedet til at vende rigtigt" kan måske være, at dobbeltsporet mod Langå endnu ikke er anlagt og derfor ikke med på billedet.

Som det fremgår af billedteksten i årsskriftet er billedet taget i 1935, men ifølge de kilder, jeg umiddelbart har kunnet opstøve, blev dobbeltsporet (som ses på billedet i svaret fra Ole M. Nielsen) og den nye bro over Gudenåen syd for stationen først taget i brug i 1936.

Indtil da kørte tog fra Langå langs Gudenåens vestlige bred og ind på Randers station fra nordvest. De kom altså ind i samme ende af stationen som tog fra Aalborg. Alle nord-sydgående tog skulle altså "rembroussere" - indtil den nye bro gjorde gennemkørsel mulig.

Kære Ole og Ole

Tak for jeres indlæg. Jeg er enige med jer. Men inden jeg overgiver mig helt, skal vi lige vende et par forstyrrende detaljer. Lad os starte med det billede, som startede denne tråd:

[image]

"Trevognslyntog under prøvekørsel ved Randers i foråret 1935". Indskannet fra "Tog i Tiden 2010. Årsskrift for DANMARKS JERNBANEMUSEUM", side 7. Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum.

Hypotesen er, at fotografen har stået på Hvidemøllevejbroen i den sydøstlige ende af Randers station og har fotograferet mod Strømmen station. (Vejen via broen hed dengang i øvrigt "Gasværksvej".)

Jeg var i forvejen bekendt med baneomlægningen mellem Stevnstrup og Randers, så det er følgende, der trigger mig:

1. Sporet, som toget holder på, krummer "så langt øjet rækker". Sporet mellem Hvidemøllevejbroen og over til sydsiden af Gudenåen var ikke krumt. Det var - nævnt fra Randers og mod Strømmen - lige, slog ét "knæk" og var så lige resten af vejen over på den anden side af Gudenåen, inden det igen krummede. Så det må være fotografens linse, der driller os.

2. Broen over Gudenåen er ikke at se. Og tårnene, som broen havde fire af i 1935 er heller ikke at se. Broen må simpelthen være skjult bag "telegrafpælen" med de 24 porcelænsklokker - den der står ca. ved togets bagende og til højre for dette. Hvis man bruger en lup og kigger rigtigt godt efter, ser det ud som om der lige til højre for porcelænsklokkerne er to parallelle "opstandere", som kunne være to af tårnene.

3. Den nye dobbeltsporede 7 km lange bane fra Randers til Stevnstrup er ikke at se overhovedet - og heller ikke den nye bro over Gudenåen. Der er ikke flyttet så meget som én skovlfuld jord på billedet. Den nye bane blev indviet ved overgangen til vinterkøreplanen 4. oktober 1936 - altså ca. 18 måneder efter at billedet er taget. Der må være en god forklaring herpå. Hvordan pokker har man kunnet nå det? Jeg har ikke svaret.

4. Togets forende holder midt i en overkørsel. Toget er åbenlyst ikke i fart og det holder stille. Der er ingen ledvogter at se og der er i det hele taget et fravær af folk i uniform og/eller med kasketter. Hvis fotografen står på Hvidemøllevejbroen, hvorfor er der så en overkørsel lige ved siden af broen? Eneste forklaring må være, at overkørslen er nedlagt for nylig og er blevet erstattet af Hvidemøllevejbroen. Jeg var forbi broen i morges, men den bærer ikke noget årstal. Jeg har ledt på nettet, i litteraturen og i mit arkiv, men har ikke kunnet finde ud af, hvornår broen er opført. Derfor stor tak til broingeniør Knud V. Christensen og presserådgiver Erik Lorentz, begge Banedanmark, der i dag har sendt mig en mail, hvori det bekræftes, at Hvidemøllevejbroen er opført i 1935 og at der ikke tidligere har været en bro på stedet.

Lad os slutte af med et billede, der er taget ca. 27½ år senere:

[image]

Randers. Ca. 13. november 1962. Udsigt fra Hvidemøllevejbroen mod sydøst. Bemærk "knækket" på sporet til Strømmen og bemærk de fire tårne på broen over Gudenåen. Til højre den "nye" dobbeltsporede bane til Stevnstrup (ibrugtaget 4. oktober 1936); den nye bro over Gudenåen skimtes. Billedet kan ses i højere opløsning her. Fotograf: Preben Tolstoy Jacobsen. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

og lad os kigge lidt på en sporplan "opmålt august 1941":

[image]

Randers. Udsnit af sporplan opmålt august 1941. Hvidemøllevejbroen ses yderst til højre. Sporplanen kan i højere opløsning ses her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

og lad os slutte af med en oversigtstegning over baneforlægningen mellem Stevnstrup og Randers:

[image]

Oversigtskort over baneforlægningen pr. 4. oktober 1936 mellem Stevnstrup og Randers. Indskannet fra DE DANSKE STATSBANER 1847-1947, side 300.

Baneforlægningen afstedkom, at "Fladbro Station" (som ikke var en "rigtig" station, men som havde en "stationsbygning", der bør afbilledes i et tredje bind af "Forsvundne stationer") blev "nedlagt", hvilket de færreste vist er klar over. Men måske mere herom i en kommende anden tråd.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Randers Station 1935, 1941 og 1962

af Ole M. Nielsen ⌂, 22/6 2011, 23:27 (4701 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

ad 2) Jeg tror tårnene gemmer sig bag telegrafmasten.

ad 3) Jeg tror det "nye" dobbeltspor ligger til højre, uden for billedets kant.
Lyntoget holder så langt ude af Ryomgård-sporet at dobbeltsporet ikke er synligt (det kurver væk fra billedet).

ad 4) Hvis man kigger godt efter på det høj-opløselige billede kan man se en uniformeret mand ved siden af meldeklokken, ligesom de 3 (hvoraf den ene bukker sig) der står og kigger for enden af motorvognen ser ud til at bære uniforms-huer.

I øvrigt kan man på billedet se noget vand ude til højre. Det må være engene ned til Gudenåen. Hvis det skulle have været i modsatte ende af Randers er der ikke vand i nærheden ifølge Luftwaffes kort fra 1944. På LW 1944 kortet ser det i øvrigt ud til at den gamle enkeltsporede strækning nord ud af Randers lå sydligere end den nuværende dobbeltsporede (eller er det en vej ??)

I øvrigt kunne det være "sjovt" at se en sporplan over nord-enden af Randers før 1936.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Randers Station - nordenden

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/6 2011, 23:34 (4701 dage siden) @ Ole M. Nielsen

På LW 1944 kortet ser det i øvrigt ud til at den gamle enkeltsporede strækning nord ud af Randers lå sydligere end den nuværende dobbeltsporede (eller er det en vej ??)

Hej Ole

Du har ret i, at der er sket en baneomlægning nordud ad Randers. Jeg husker ikke årstal på stående fod. Så vidt jeg husker, er omlægningen meget synlig på diverse kort på www.kms.dk.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Randers Station - nordenden

af Svend, 23/6 2011, 11:41 (4700 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Svend, 23/6 2011, 12:21


Du har ret i, at der er sket en baneomlægning nordud ad Randers. Jeg husker ikke årstal på stående fod. Så vidt jeg husker, er omlægningen meget synlig på diverse kort på www.kms.dk.


Forløbet af den gamle bane (mod Bjerregrav) samt den gamle indføring fra syd kan forøvrigt ses tydeligt på Google Earth.

Nord for Randers:
Broen for Viborg landevej har udførelsesår 1938-39, matrikelkortet er rettet i 1945 og de "aflagte banearealer" er afhændet i 1947-48.

Sydenden af Randers station:
Den omtalte bro for Hvid(e)møllevej (tidligere Gasværksvej) har udførelsesår 1935.

Gudenåbroen har udførelsesår 1936

Og når vi nu er i Randers: Perrontunnelen har udførelsesår 1935-36.

--
Svend

Randers Station 1935, 1941 og 1962

af Leif Mårtensson @, Langå, 19/5 2012, 00:00 (4370 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas!
Vi er lige i gang med at bygge cykelbro over Nørrreå ved Fladbro.
Det er lige der hvor den gamle jernbanebro fra 1862 lå.
Vi har fundet de gamle piloteringspæle og de er så stærke, så dem bruger vi når vi støber nyt fundament!
Vi regner med at være færdige 1 juni og indvie broen 10 juni på "Store Cykeldag"
Spørgsmål:
Har du tegninger eller foto over den gamle jernbanebro?
Hvad blev der af jernbanebroen i 1936? Blev den umiddelbart revet ned??
Jeg havde tænkt bruge oplysningerne til en tale ved indvielsen.
+ at jeg tænkte at Randers Amtsavis måske kunne være interesseret i at skrive noget om
den gamle jernbanebro i forbindelse med vores indvielse af cykelbroen.
Venlig Hilsen
Leif Mårtensson
Langå Miljøgruppe

Avatar

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) 1862-1936

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2012, 10:30 (4369 dage siden) @ Leif Mårtensson

Kære Leif

Har du tegninger eller foto over den gamle jernbanebro?

Nej, det har jeg desværre ikke.

Hvad blev der af jernbanebroen i 1936? Blev den umiddelbart revet ned??

Det ved jeg desværre ikke.

Tja, det var jo ikke megen hjælp. Men du kunne kontakte Asger Christiansen, der også skriver her på jernbanen.dk/forum - han er "ekspert" i strækningen Aarhus-Randers.

Etablering af dobbeltsporet mellem Stevnstrup og Randers betød, som måske bekendt, at Fladbro mistede sit udflugtstrinbræt, idet banen blev forlagt over samme strækning. Dette projekt fylder 5 arkivkasser på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg og har nummer TTDSB-100A BB419-423. Heri indgår også sagsakter vedr. afhændelse af de arealer, som blev ledige efter banenedlæggelsen og muligvis står der også noget om broens skæbne.

Jeg pønser lidt på at skrive lidt om trinbrættet ved Fladbro på et tidspunkt. Da jeg forrige fredag bladrede gennem de nævnte kasser på Landsarkivet affotograferede jeg nedenstående (klik på billedet for højere opløsning):

[image]
Sagsakt vedrørende 2. spor Langå-Randers. Til venstre den oprindelige jernbanestrækning fra 1862. Med rødt er anført forslag til forlægning. Kortet viser nødvendigvis ikke det endelige projekt. Bemærk angivelsen (med sort) af Fladbro trinbræt og bemærk (med rødt) angivelsen af et flyttet Fladbro trinbræt. Jeg er ikke i nærheden af mit arkiv, men kan huske, at der i en gammel tjenestekøreplan fra 1910'erne er anført, at Fladbro trinbræt er beliggende ved en overkørsel. Der ser ikke ud til at være megen overkørsel ved det sorte trinbræt. Men nærkigger man på kortet, kommer man vel til den konklusion, at trinbrættet ikke kan have ligget andre steder. Mig bekendt blev det røde trinbræt aldrig etableret - DSB har aldrig været glade for trinbrætter på dobbeltsporede strækninger - medmindre, der var niveaufri adgang til begge begge perroner (f.eks. Mosskov, Munkebjerg og Broen). Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: TTDSB-100A BB-420 Landsarkivet for Nørrejylland/Thomas Boberg Nielsen.

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) 1862-1936

af Asger Christiansen, 19/5 2012, 11:33 (4369 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der kan da meget vel have været en markvejsoverkørsel ved "det sorte" trinbræt. Sådan ser jeg kortet. Men ellers ved jeg desværre ikke noget om dette trinbræt; er aldrig stødt på noget brugbart om det. Så det er meget interessant, at det gamle fundament er genfundet - jeg må derop at kigge.

Fladbro Kro var et yndet udflugtssted for randrusianerne. Man kunne tage dertil ad Gudenåen med en lille dampbåd - eller tage med toget.

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) 1862-1936

af Asger Christiansen, 19/5 2012, 11:37 (4369 dage siden) @ Asger Christiansen

vi bringer en tilføjelse : den første jernbanebro over åen ved Fladbro ved jeg endnu mindre om

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) - med foto

af Asger Christiansen, 19/5 2012, 13:35 (4369 dage siden) @ Asger Christiansen

Der var jeg så for hurtig. Nysgerrigheden fik mig til at lede i en af de mange arkivkasser, og sørme - her var noget jeg for længst havde glemt. Den 13 meter lange bro fra 1862 fik i sommeren 1910 udskiftet stålfaget af hensyn til de nye og tunge damplokomotiver litra P. "Illustreret Familiejournal" bragte 4. august vedhæftede foto samt denne tekst:

Et ejendommeligt broarbejde er i disse dage udført på statsbanestrækningen Randers-Langå. Det er den gamle jernbanebro ved Fladbro over Nørreå, der erstattes med en ny og bedre. Den nu kasserede bro, som blev bygget, da banen åbnedes i 1862, må vige pladsen for den ny i anledning af indførelsen af kæmpelokomotiverne. På billedet ser man den ny bro, der vejer 15 tons, hængende mellem to store kraner, anbragt på hver side af åen. Da den gamle bro var fjernet, hejsedes den nye ned i dens leje.

[image]

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) - med foto

af Asger Christiansen, 19/5 2012, 14:23 (4369 dage siden) @ Asger Christiansen

Der var noget bekendt ved det foto. Nu ved jeg hvorfor. Billedet er bragt på side 60 i bogen "Danmarks Jernbaner i 125 år", udgivet 1972. I bogen angives ikke, hvor billedet er taget - vedhæftet en scanning fra bogen. Det nævnes, at billedet er lånt af Dansk Jernbane-Klub.

[image]

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) - med foto

af Børge Sundahl, 19/5 2012, 14:46 (4369 dage siden) @ Asger Christiansen

Og så har begge de to kørekraner været i brug

Avatar

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) - med foto

af Gert, Aalborg, 19/5 2012, 15:31 (4369 dage siden) @ Børge Sundahl

Herligt billede - ikke mindst af de 2 gamle kørekraner. Her kan man tydeligt se hvordan kontravægtene flyttes efter belastningen på krogen.

Gert

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) - med foto

af morten t, 19/5 2012, 17:30 (4369 dage siden) @ Gert

ikke belastning men udlæg på kranarm

hilsen morten

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) - med foto

af Asger Christiansen, 19/5 2012, 17:54 (4369 dage siden) @ morten t

Hvis man kigger på Fladbro Kros website, finder man nedenstående historier. Kroen der flyttes på ruller, har jeg ikke hørt før. Gad vide, om det passer ?

1859
Den sidste halvdel af 1850’erne var gode år for Fladbro Kro. Videreførelsen af jernbanen fra Langå til Randers bragte mange gæster, engelske ingeniører og masser af arbejdsfolk, der byggede jernbanedæmning og bro i de våde enge øst for kroen.

Mogens Michelsen besluttede sig derfor for at bygge en helt ny krobygning på vestsiden af landevejen. Den gamle kro, som indtil da havde stået mellem staldlængerne på østsiden af vejen, blev med hjælp fra jernbaneingeniørerne sat på afrundede træstammer og derefter rullet til Stevnstrup, hvor krobygningen den dag i dag anvendes som beboelse.

1885
Maren Christensdatter vælger at sælge Fladbro Kro, der nu har været drevet af familien i 124 år. Køberen er den kun 25-årige Thorvald Cornelius Janson, der kunne glæde sig over, at Fladbro Kro efterhånden var ved at udvikle sig til et eftertragtet traktørsted for de mange borgere i Randers. Herfra kunne man både tage toget eller selv sejle op af åen på en søndagstur.

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) - med foto

af Niels Munch, 19/5 2012, 22:38 (4369 dage siden) @ Asger Christiansen

Man kunne åbenbart også færdes på de kanter pr. hesteomnibus:

[image]
Randers - Fladbro (udateret postkort, arkiv nm).

..... forløberen for Randers Byomnibusser ;-) ?

Jeg skønner, at kortet er fra før 1. verdenskrig.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) - med foto

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/4 2015, 15:31 (3299 dage siden) @ Asger Christiansen

Der var jeg så for hurtig. Nysgerrigheden fik mig til at lede i en af de mange arkivkasser, og sørme - her var noget jeg for længst havde glemt. Den 13 meter lange bro fra 1862 fik i sommeren 1910 udskiftet stålfaget af hensyn til de nye og tunge damplokomotiver litra P. "Illustreret Familiejournal" bragte 4. august vedhæftede foto samt denne tekst:

Et ejendommeligt broarbejde er i disse dage udført på statsbanestrækningen Randers-Langå. Det er den gamle jernbanebro ved Fladbro over Nørreå, der erstattes med en ny og bedre. Den nu kasserede bro, som blev bygget, da banen åbnedes i 1862, må vige pladsen for den ny i anledning af indførelsen af kæmpelokomotiverne. På billedet ser man den ny bro, der vejer 15 tons, hængende mellem to store kraner, anbragt på hver side af åen. Da den gamle bro var fjernet, hejsedes den nye ned i dens leje.

[image]

Jernbanebladet 1910-1911 bind III beretter side 189, at broen vejede 35.000 pund, var 34 fod lang og blev anbragt 12. juli 1910.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) 1862-1936

af Peter D. Jensen @, Randers, 20/5 2012, 16:27 (4368 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej!


Hvad er der for et spor, derer tegnet ind i højre side op til Kallehave?
Og hvad menes der mon med, at Gudenåen er tegnet med et sving samme vej?

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) 1862-1936

af Asger Christiansen, 20/5 2012, 18:37 (4368 dage siden) @ Peter D. Jensen

Sporet kunne vel være et arbejdsspor - evt. smalspor - for tilkørsel af jord til den nye banes tracé over de fugtige enge

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) 1862-1936

af UTJ, 20/5 2012, 18:41 (4368 dage siden) @ Asger Christiansen

Sporet kunne vel være et arbejdsspor - evt. smalspor - for tilkørsel af jord til den nye banes tracé over de fugtige enge

Nu glemmer I at Gudenåen ikke blev forlagt - så dette er nok et udkast. Linieføringen af forlægningen er nok den samme som man anlagde, men åbenbart opførte man broer i stedet for en kanal til åen.

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) 1862-1936

af Peter D. Jensen @, Randers, 20/5 2012, 19:37 (4368 dage siden) @ UTJ

Hej!

Ved ikke om I kender dette kort?
Man taster ind det man vil søge på. F.eks. Fladbrovej. Den forslår så måske nogle forskellige af samme navn. Tag så den, der passer med postnummer eller by. Kør med kortet med hjælp af pilene til det man søger er der på. Så kan man rulle det gamle kort henover det nye, for og se forandringer igennem tiden. Der kan vælges imellem forskellige "årgange" af kortet.

Ser det ikke ud til, at Gudenåen har mistet en "bugtning" ved Fladbro?

Bro over Nørreå ved Fladbro (Stevnstrup-Randers) 1862-1936

af Asger Christiansen, 20/5 2012, 20:06 (4368 dage siden) @ UTJ

Hvad enten Gudenåen blev omlagt eller ej, skulle der alligevel store mængder jord til at skabe den omlagte jernbane gennem de våde enge.
Nu blev Gudenåen faktisk omlagt på stedet, men ikke på den måde der vises på Thomas' kort. Som Peter rigtigt formoder, blev en bugtning på åen rettet ud på det sted, hvor den nuværende jernbanebro findes.

Lad mig anbefale et kort, der kan findes ved at google "Historisk Atlas". Ved at klikke på den øverste bjælke under "kort", kommer der flere årstalsmuligheder frem. Hvis man har zoomet ind på kortet, bevarer man samme udsnit, når man skifter til et andet årstal. Det er meget lettere at navigere på Historisk Atlas end kortet som Peter henviser til.

Vælger man årstallet 1945, kan man følge langt de fleste af de nedlagte jernbaner. Men pas på - kortet er stærkt vanedannende.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak