Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lidt fra Århus Station i dag, Lint, MQ, IC-3 og Lynette (Jernbanen i dag)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 5/7 2011, 21:26 (4687 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 5/7 2011, 22:12

Var forbi Århus Station et par gange i dag. Og det kom der dette her ud af;

[image]
5/7.11:MFA 5018 holder i spor 4 og skal køre til Esbjerg kl. 11.43.

[image]
5/7.11: Lint 1017 skal køre Rex-toget til Herning kl. 11.49 fra spor 5. Rex = Regionalexprestog, dvs. mellem Skanderborg og Herning standser toget kun i Ry, Silkeborg og Ikast.

[image]
5/7.11: MQ 4917 holder i spor 7 og skal til Hornslet kl. 13.44.

[image]
5/7.11: Ys 45+ Ym 31 holder i spor 7 og skal køre til Odder kl. 13.59. Dette bliver snart historie, da der fra slutningen af året bliver sat MQ ind på Odderbanen.

Alle fotos: Claus Hansen

Mvh
Claus

--
[image]

Lidt fra Århus Station i dag, Lint, MQ, IC-3 og Lynette

af Lars, 5/7 2011, 23:47 (4687 dage siden) @ Claus E. Hansen

[image]
5/7.11:MFA 5018 holder i spor 4 og skal køre til Esbjerg kl. 11.43.

Det har nok bumpet en hel del efter Holsted...

--
mvh
Lars
Esbjerg

Lidt fra Århus Station i dag, Lint, MQ, IC-3 og Lynette

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 5/7 2011, 23:53 (4687 dage siden) @ Lars

Ja det har nok bumpet fælt..... Tænkte ikke lige så langsigtet. Men der stod Esbjerg på tavlen, så passagererne er nok nået frem alligevel :-)

Mvh
Claus

--
[image]

Lidt fra Århus Station i dag, Lint, MQ, IC-3 og Lynette

af Fysikeren, 6/7 2011, 01:21 (4687 dage siden) @ Claus E. Hansen

Y-togene er ikke helt historie, såvidt jeg ved. Der er vist noget med, at enkelte myldretidsafgange på Odderbanen fortsat skal køres med Y-tog.

Lars

Lidt fra Århus Station i dag, Lint, MQ, IC-3 og Lynette

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 6/7 2011, 09:27 (4686 dage siden) @ Fysikeren

Det er rigtigt, Y-togene forsvinder dog ikke helt fra Odderbanen i denne omgang. Det fremgår også af det nye nr. af Jernbanen, der lige er kommet ud.

Men går snakken på myldretidsafgange, mon så ikke det vil blive trevogns Y-togene der vil blive benyttet?

Mvh
Claus

--
[image]

Lidt fra Århus Station i dag, Lint, MQ, IC-3 og Lynette

af Bjarne Nielsen, 6/7 2011, 16:50 (4686 dage siden) @ Claus E. Hansen

jeg har lige et spørgsmål, sådan som sagen ser ud nu ved vi at der bliver leveret 4 nye desiroer til Grenaa-Odderbanen ( vi kan jo lige så godt kalde den noget).
men engang når der kommer letbanetog skal de jo afløse Desiroerne og på svendborg-banen skal der indsættes IC2er hvad skal der så ske med alle de desiro-tog skal de op at kører Aalborg-Frederikshavn? eller skal nogle af dem leveres tilbage , for det er vist sådan at dsb ikke ejer alle desiroerne eller hvad skal der ske med dem?

Lidt fra Århus Station i dag, Lint, MQ, IC-3 og Lynette

af Fysikeren, 6/7 2011, 16:57 (4686 dage siden) @ Bjarne Nielsen

Der bliver leveret otte desiroer. Oprindeligt var det planen at de 12 fra Fyn skulle til Århus når IC2 blev leveret.

Lars

Leasing - lint, desiro og dd-vogne

af UTJ, 6/7 2011, 17:12 (4686 dage siden) @ Fysikeren

Der bliver leveret otte desiroer. Oprindeligt var det planen at de 12 fra Fyn skulle til Århus når IC2 blev leveret.

Det er påfaldende hvor enkelt det er at få leveret materiel når man virkelig går efter hyldevare.

Leasing - lint, desiro og dd-vogne

af Bjarne Nielsen, 6/7 2011, 19:09 (4686 dage siden) @ UTJ

Ja da man snakkede om at anskaffe IC2'er var der ingen der tænkte på at der skulle leveres 16 desiroer og de skulle sættes i drift inden at vi så meget som havde set skyggen af en italiensk IC2

Leasing - lint, desiro og dd-vogne

af Hedegaard, 6/7 2011, 19:34 (4686 dage siden) @ Bjarne Nielsen

Den dag i dag begriber jeg stadig ikke hvorfor man ikke valgte at masseproducere Adtranz's IC2 togsæt.
Komfortmæssigt er disse tog langt bedre end Desiro, og ville passe perfekt til den fynsk-jydske regionaltrafik.

Leasing - lint, desiro og dd-vogne

af AndreasM, 6/7 2011, 23:21 (4686 dage siden) @ Hedegaard

Den dag i dag begriber jeg stadig ikke hvorfor man ikke valgte at masseproducere Adtranz's IC2 togsæt.
Komfortmæssigt er disse tog langt bedre end Desiro, og ville passe perfekt til den fynsk-jydske regionaltrafik.

Mon ikke det var for dyrt? Sådan en oplukkelig frontdør er vel ikke helt billig, og til et trafikgrundlag, hvor man kun på få afgange kører mere end et sæt, ligner det nok lidt spildte penge?

Leasing - lint, desiro og dd-vogne

af UTJ, 6/7 2011, 23:34 (4686 dage siden) @ AndreasM

Den dag i dag begriber jeg stadig ikke hvorfor man ikke valgte at masseproducere Adtranz's IC2 togsæt.
Komfortmæssigt er disse tog langt bedre end Desiro, og ville passe perfekt til den fynsk-jydske regionaltrafik.


Mon ikke det var for dyrt? Sådan en oplukkelig frontdør er vel ikke helt billig, og til et trafikgrundlag, hvor man kun på få afgange kører mere end et sæt, ligner det nok lidt spildte penge?

Jeg tror også at det ville være for dyrt - men nok ikke dyrere end den frygtelige tovogns-variant af IC4. Den simple forklaring er vel nok at IC2-flexliner-togene var dømt ude i og med at man jo søgte en afløser for IC3-togene i IC4, og så kunne man jo ikke bare genoptage produktionen af et allerede eksisterende togsæt (der jo kunne koble med IC3).

Det er i den grad en sørgelig historie. I et veldrevet privat firma kunne den slags ikke være sket (men godt i et privat selskab med en ledelse uden blik for risiko og omkostninger).

Egentlig synes jeg at de leasede tog er en succeshistorie som fortjener at blive fremhævet mere end den faktisk bliver, for her er det jo muligt at få "tog til tiden" i mere end en forstand. En leasing af moderne diesellok og ditto vogne mens vi venter på elektrificeringen af banen til Århus (den eneste rigtigt relevante strækning i Jylland (undskyld!)) ville være på sin plads. Lokomotivtog mellem København og Århus er slet ikke nogen dårlig ting, da acceleration betyder langt mindre mellem to store byer som i sig selv godt kunne oppebære en bedre direkte trafik med stor kapacitet med færre stop undervejs.

Leasing - lint, desiro og dd-vogne

af Peter Christensen @, 7/7 2011, 06:00 (4686 dage siden) @ UTJ

Der er en lille krølle mere mht. "lånt" materiel.
I det tilfælde hvor en strækningen udliciteres (har nok lidt lange udsiger efter DSBFirst optræden), så er DSB forpligtiget til at overdrage DSB-ejet materiel til den nye operatør. Naturligvis forudsat at den nye operatør ønsker at bruge materielet.
Er materiellet lånt, så kan den nye operatør ikke på samme måde leve på "nas" inden den nye operatørs eget (lånte) materiel dukker op.

Avatar

Leasing - lint, desiro og dd-vogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/7 2011, 09:47 (4685 dage siden) @ AndreasM

jeg har lige et spørgsmål, sådan som sagen ser ud nu ved vi at der bliver leveret 4 nye desiroer til Grenaa-Odderbanen ( vi kan jo lige så godt kalde den noget).
men engang når der kommer letbanetog skal de jo afløse Desiroerne og på svendborg-banen skal der indsættes IC2er hvad skal der så ske med alle de desiro-tog skal de op at kører Aalborg-Frederikshavn? eller skal nogle af dem leveres tilbage , for det er vist sådan at dsb ikke ejer alle desiroerne eller hvad skal der ske med dem?

Vendsysselbanen er vist udset som en af de strækninger, hvor MR-togene kan slå deres folder lige til det sidste.

Den dag i dag begriber jeg stadig ikke hvorfor man ikke valgte at masseproducere Adtranz's IC2 togsæt.
Komfortmæssigt er disse tog langt bedre end Desiro, og ville passe perfekt til den fynsk-jydske regionaltrafik.


Mon ikke det var for dyrt? Sådan en oplukkelig frontdør er vel ikke helt billig, og til et trafikgrundlag, hvor man kun på få afgange kører mere end et sæt, ligner det nok lidt spildte penge?

På Vendsysselbanen kører der tit & ofte med 2 eller 3 sammenkoblede MR-sæt, og på de afgange, hvor der kun kører 1 MR-sæt, kunne der tit & ofte godt være behov for 2 MR-sæt, så os vendelboer ikke behøves at sidde på skødet af hinanden.
Det kan jo naturligvis være meget positivt at komme hinanden lidt ved, især hvis det er et nydeligt stykke fruentimmer, der kommer og sætter sig på skødet af én...

Hvis såfremt ifald at DSB engang ikke længere vil drive den ellers lukrative Vendsysselbane, så lur mig om ikke Nordjyske Jernbaner står på spring. Og så kunne det være, at NJ må ud på brugtmarkedet igen, for at skaffe flere Desiro-sæt - altså, hvis såfremt ifald...

Og desuden forstår jeg ikke helt utilfredsheden med Desiro'erne andre steder i landet.
Jeg kørte med Desiro fra Frederikshavn til Skagen (og retur) så sent som i går - og turen på NJ's nye helsvejste skinner i Desiro-togene var en udsøgt fornøjelse.
NJ har fået nogle tog, som passer perfekt til Skagensbanen - men dog lidt mindre godt til den korte Hirtshalsbanen med mange stop (17.8 km - 10 mellemstationer), sådan at der nærmest køres sporvognskørsel.
Og det slider mere på både bremser, kobling og gear end kørslen på den over dobbelt så lange Skagensbanen (38.8 km - 9 mellemstationer).

Leasing - lint, desiro og dd-vogne

af SFJ.., 8/7 2011, 00:15 (4685 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten!

At de fynske Desiro'er ikke er særlig populære skyldes nok at de rasler, larmer og har små hårde sæder. Skal ikke kunne sige om de NJ's er lige så ringe, men det er ikke noget man gider sidde fra Odense til Svendborg i, eller kortere for den sags skyld.

//Miles

Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak