jeg har lige et spørgsmål, sådan som sagen ser ud nu ved vi at der bliver leveret 4 nye desiroer til Grenaa-Odderbanen ( vi kan jo lige så godt kalde den noget).
men engang når der kommer letbanetog skal de jo afløse Desiroerne og på svendborg-banen skal der indsættes IC2er hvad skal der så ske med alle de desiro-tog skal de op at kører Aalborg-Frederikshavn? eller skal nogle af dem leveres tilbage , for det er vist sådan at dsb ikke ejer alle desiroerne eller hvad skal der ske med dem?
Vendsysselbanen er vist udset som en af de strækninger, hvor MR-togene kan slå deres folder lige til det sidste.
Den dag i dag begriber jeg stadig ikke hvorfor man ikke valgte at masseproducere Adtranz's IC2 togsæt.
Komfortmæssigt er disse tog langt bedre end Desiro, og ville passe perfekt til den fynsk-jydske regionaltrafik.
Mon ikke det var for dyrt? Sådan en oplukkelig frontdør er vel ikke helt billig, og til et trafikgrundlag, hvor man kun på få afgange kører mere end et sæt, ligner det nok lidt spildte penge?
På Vendsysselbanen kører der tit & ofte med 2 eller 3 sammenkoblede MR-sæt, og på de afgange, hvor der kun kører 1 MR-sæt, kunne der tit & ofte godt være behov for 2 MR-sæt, så os vendelboer ikke behøves at sidde på skødet af hinanden.
Det kan jo naturligvis være meget positivt at komme hinanden lidt ved, især hvis det er et nydeligt stykke fruentimmer, der kommer og sætter sig på skødet af én...
Hvis såfremt ifald at DSB engang ikke længere vil drive den ellers lukrative Vendsysselbane, så lur mig om ikke Nordjyske Jernbaner står på spring. Og så kunne det være, at NJ må ud på brugtmarkedet igen, for at skaffe flere Desiro-sæt - altså, hvis såfremt ifald...
Og desuden forstår jeg ikke helt utilfredsheden med Desiro'erne andre steder i landet.
Jeg kørte med Desiro fra Frederikshavn til Skagen (og retur) så sent som i går - og turen på NJ's nye helsvejste skinner i Desiro-togene var en udsøgt fornøjelse.
NJ har fået nogle tog, som passer perfekt til Skagensbanen - men dog lidt mindre godt til den korte Hirtshalsbanen med mange stop (17.8 km - 10 mellemstationer), sådan at der nærmest køres sporvognskørsel.
Og det slider mere på både bremser, kobling og gear end kørslen på den over dobbelt så lange Skagensbanen (38.8 km - 9 mellemstationer).