Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

NESA-transformatortårn- (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/7 2011, 14:30 (4674 dage siden)

Hej.

Er der en / nogle blandt Forum´s læsere, der "tilfældigvis" har fotos eller allerbedst en tegning af denne type NESA-transformatortårn ???

[image]

Typen -der var lidt finere i udseendet end de "almindelige" NESA-tårne- var "rimelig almindelig" i områderne nord for København, -- Hellerup, Gentofte, Klampenborg, Lyngby, Holte osv.

NESA er i sin tid forespurgt, men desværre med negativt resultat. Der må imidlertid findes fotos / tegninger (måske også i NESA´s arkiver), da tegneren jo må have haft et forlæg, da han tegnede denne tegning omkring 1977.

I bekræftende fald gerne svar i tråden eller via mail ved klik på kuverten øverst.

Hilsen,
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=transformatortarne

NESA-transformatortårn-

af gamle ole, 13/7 2011, 15:44 (4674 dage siden) @ Erik V. Pedersen

En mulig kilde kunne være arkiverne på Teknisk Museum. Der fandt jeg engang noget om gammel vejbelysning

Hilsen Ole

NESA-transformatortårn-

af re20000, 13/7 2011, 16:08 (4674 dage siden) @ gamle ole

..ellers må du på en studietur til de nordlige forstæder. Nogle af dem må vel stå der endnu. Kan huske at jeg langs linie 176s rute igennem Gentofte og Charlottenlund, Ordrup, Skovshoved og ved Emiliekildevej så NESA transformatorer med meget lave numre, husker dog ikke hvordan bygningerne så ud. Lyngby og Holte er for langt ude. Der står de ikke.

God jagt

Nold

NESA-transformatortårn-

af Martin Peyrath @, Kolding, 13/7 2011, 17:15 (4674 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik.

Jeg ved at kulturarvsstyrelsen (forfærdeligt navn, og ikke til at stave) på et tidspunkt har arbejdet med disse transformatortårne, så måske er dr hjælp at hente der!

vh

Martin Peyrath
Arkitekt

NESA-transformatortårn-

af gamle ole, 13/7 2011, 18:01 (4674 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg har en svag erindring om at have set et ved Sorgenfri på den gamle hvedvej fra Lyngby Kirke hen forbi Frilandsmuseet, om måske også ved Gentofte Kirke?

hilsen Ole

NESA-transformatortårn-

af gamle ole, 14/7 2011, 12:17 (4674 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det er lidt langt ude det her, men måske Strandvejen mellem Hellerup og Charlottenlund, og måske Bernstoffsvej ved vejkryds?

hilsen ole

NESA-transformatortårn-

af gamle ole, 14/7 2011, 17:13 (4673 dage siden) @ gamle ole

og Jægersborg Alle mellem kasernen og linie 24s gamle endestation ved butikscenter.

Ole

NESA-transformatortårn-

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/7 2011, 19:29 (4673 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Erik V. Pedersen, 14/7 2011, 19:48

Hej Alle.

Tak for diverse svar.

Med hensyn til adresser, er jeg overbevist om, at de står der ikke mere, og som skrevet NESA er spurgt, med svar, et meget positivt svar på andre områder, men desværre negativt på dette område.

Måske kan man være heldig i div. arkiver, men når end ikke NESA selv har (skriver de da), ja, så kan man nok komme til at lede længe. Det var nok det, jeg gerne ville undgå. Tænk hvis ...

Hilsen og tak.

Erik V. Pedersen.
(Der beklageligvis må konstatere, at min "side er nede" pt. Håber der findes en løsning snarest. Der er eksperter på sagen)

Avatar

NESA-transformatortårn-

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 14/7 2011, 21:35 (4673 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Der står en tranformer umiddelbart nord for Frilandsmuseet. Den ses let på Google maps. Den er godt nok ikke helt mage til den på tegningen, men kan da være et besøg værd. Husk rosensaks og rive til at fjerne bevoksningen. Det er iøvrigt tårn nr 33.

[image]

Hilsen Henrik

--
[image]

NESA-transformatortårn-

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/7 2011, 00:18 (4673 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej Henrik.

Tak for en fin oplysning. Selvom den måske ikke er helt den samme type, så er den et virkelig godt bud, og kunne måske være fin at tage mål af (det kan i hvert fald ikke skade ;-) ). Den kunne sikkert sagtens have de samme ydermål som den efterlyste type.

Uanset dette, --så er den yderligere en type til min lille mangeårige gennemgang (indsamling af tegninger / fotografier), som i sin tid var omtalt og illustreret i "SIGNALPOSTEN".

Jeg skal snart på Frilandsmuseet -det kan jeg da se- og skulle måske samtidig lige kaste et blik ind til Øresundsvej station (soklen), der så må være næsten lige inde bag ved.

Hilsen og TAK,

Erik V. Pedersen
www.evp.dk (midlert. ude af drift :-( )

NESA-transformatortårn-

af re20000, 15/7 2011, 11:22 (4673 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kunne man evt være så heldig, at der var smuttet en med som "bifangst" på et gadebillede fra Gentofte (lokalarkiv) eller hos SHS?

Nold

NESA-transformatortårn-

af gamle ole, 18/7 2011, 15:50 (4669 dage siden) @ re20000

Det kunne meget vel være SHS-bøgerne der er kilden til nogle af mine vilde skud. Mener også at have set noget der.

Ole

NESA-transformatortårn-

af Svend, 15/7 2011, 19:42 (4672 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg skal snart på Frilandsmuseet -det kan jeg da se- og skulle måske samtidig lige kaste et blik ind til Øresundsvej station (soklen)....

Øresundsvej station - uha. Det er vist på høje tid at der bliver skaffet penge til genopførelsen, for de dele af træ der holder sammen på de enkelte murelementer, er vist ikke trykimprægneret, så holdbarheden er begrænset.

--
Svend

NESA-transformatortårn-

af gamle ole, 17/7 2011, 17:51 (4670 dage siden) @ Henrik Thomsen

ja så huskede jeg da ikke helt forkert mht Sorgenfri:-P

hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak