Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vandtårn i Holte? (Billedegætterier)

af Georg Schmidt, 21/7 2011, 18:25 (4671 dage siden)

Nogen der kender mere til dette tårn i Holte, som jeg fotograferede fra Vejlesøvej i 1969. Jeg mener det er et vandtårn, og mener også at huske at S-maskinerne somme tider trak frem til tårnet for at tage vand, når ekspeditionen var færdig, eller er jeg gal på den? Holte havde vel ikke brug for mere kommandopost, end det 46-anlæg der stod i posten i den modsatte ende af stationen.
[image]
[image]
Mvh
Georg

Avatar

Vandtårn i Holte?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/7 2011, 19:11 (4670 dage siden) @ Georg Schmidt

Nogen der kender mere til dette tårn i Holte, som jeg fotograferede fra Vejlesøvej i 1969. Jeg mener det er et vandtårn, og mener også at huske at S-maskinerne somme tider trak frem til tårnet for at tage vand, når ekspeditionen var færdig, eller er jeg gal på den? Holte havde vel ikke brug for mere kommandopost, end det 46-anlæg der stod i posten i den modsatte ende af stationen.

Kære Georg

Jf. Vandtårnsoversigten 2010 på Danmarks Jernbanemuseums hjemmeside var der senere end 1964 i Holte et kvadratisk vandtårn med pyramideformet tag.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Vandtårn i Holte?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/7 2011, 19:26 (4670 dage siden) @ Georg Schmidt

Glem ikke Morten Flindt Larsen´s "storværk" om samtlige DSB-vandtårne i Danmarks Jernbanemuseums årsskrift: "Tog i tiden 2008, 2009 og 2010.

En liste over vandtårnene kan findes på museets hjemmeside:

http://www.jernbanemuseet.dk/DK/F1/Vandtaarnsoversigt_2010.pdf


Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=ballerup-station
(hvor der også stod et -næsten- lignende tårn)

Vandtårn i Holte?

af Georg Schmidt, 21/7 2011, 20:01 (4670 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tak til Thomas og Erik V for gode oplysninger. Den liste fra museet ser interessant ud.
Mvh
Georg

Avatar

Vandtårn i Holte?

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/7 2011, 20:25 (4670 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Henrik Thomsen, 21/7 2011, 20:38

Det var da et herligt billede fra min hjemby. Da billedet er fra 1969, er den på vandtårnslisten anførte nedrivningdato forkert. Iøvrigt ses det nu uhyre sjældne TAXA-skilt. De blev allerede i starten af 70'erne begyndt udskiftet med TAXI, da det skulle være international standard. Dog står der stadig enkelte spøgelser fra fortiden hist og her. Et "glemt" TAXA-skilt står endnu ved Rungsted Kyst st.
[image]
Taget i februar i år.

--
[image]

Vandtårn i Holte?

af Georg Schmidt, 21/7 2011, 22:12 (4670 dage siden) @ Henrik Thomsen

Du kan nu også lige finde de sjove vinkler Henrik. Mon ikke der i boxen nedenfor uret har stået en afløftertelefon til Taxa. Dengang kunne mange flere ting få lov at stå i fred.:-)

Avatar

Vandtårn i Holte?

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/7 2011, 22:56 (4670 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg synes det er interessant at finde små detaljer og nips fra ældre tider, som er overset af moderniseringshystaderne. For eksempel var de gamle vejskilte fra før 1977 da noget pænere i grafikken end de nuværende. Denne side er da egentlig meget sjov: http://www.youtube.com/user/Vejtavler
Men det gælder jo mest jernbanedetaljer som emaljeskilte, kilometersten ol. som jo snart er det eneste der er tilbage.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Vandtårn i Holte?

af re20000, 22/7 2011, 00:37 (4670 dage siden) @ Georg Schmidt

Vandtårnet forsvandt nogenlunde samtidig med posten og togvejssignalerne hvoraf nogle med repetition. Muligvis omkr. 1990 +- 5 år.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak