Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder af vogndækket på Mf storebælt (Generelt)

af D 826, 21/8 2011, 20:56 (4638 dage siden)

Hejsa

Er her nogen herinde på forummet der kan hjælpe mig med billeder af vogndækket på Mf storebælt fra 1939?

Jeg er nemlig igang med at bygge en model af færgen i Kmk

Vh. D 826

Billeder af vogndækket på Mf storebælt

af Georg Schmidt, 22/8 2011, 12:26 (4638 dage siden) @ D 826

Lidt svært at få så meget med af vogndækket, da der som regel stod et lyntog dernede. Her et par forsøg.
[image]
[image]
M/F Storebælt 1969.
Mvh
Georg

Billeder af vogndækket på Mf storebælt

af D 826, 22/8 2011, 13:33 (4638 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Tak.. Ja jeg viste godt at der nok ofte stod vogne og lyntog på dækket, og der findes jo nok heller ikke så mange billeder fra vogndækket da det jo nok ikke var det sted man opholdt sig mest..

Vh. D 826

Billeder af vogndækket på Mf storebælt

af Georg Schmidt, 22/8 2011, 13:54 (4638 dage siden) @ D 826

Et par mere fra 1973 i Korsør.
[image]
[image]
Mvh
Georg

Billeder af vogndækket på Mf storebælt

af D 826, 22/8 2011, 15:52 (4637 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Mange tak, det øverste har nogle detaljer som jeg har manglet i mit bygge/tegne arbejde i forbindelse med bovporten..

Vh. D 826

Billeder af vogndækket på Mf storebælt

af D 826, 22/8 2011, 20:49 (4637 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej igen Georg

Det skulle vel ikke være sådan at du har billeder, hvor man kan se de der støtter som bærer loftet over vogndækket. (dem hvor der ligesom er et kryds i)

Vh. D 826

Billeder af vogndækket på Mf storebælt

af Georg Schmidt, 22/8 2011, 22:19 (4637 dage siden) @ D 826

Hej D 826
Jeg fik taget en serie billeder af "Storebælt" i 1980 i Nyborg, da færgen lige var oplagt. Ligeledes tog jeg en del billeder under ophugningen (af overbygningen) i Aalborg et par år senere, på disse billeder kan man muligvis se noget mere af vogndækket. Forum kan nok holde til et par foto mere af den kære færge.:-D
[image]
[image]
[image]
Man ser de to trapper op til promenadedækket.
[image]
[image]
Der er monteret et eller andet på det "kryds" noget fremmednet eller? En mand er ved at ordne noget ved installationen. MA 470 tog 15 "Limfjorden" 9/4 1968.
[image]
M/F Storebælt oplagt i Nyborg 1980.
Mvh
Georg

Billeder af vogndækket på Mf storebælt

af D 826, 22/8 2011, 22:42 (4637 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Det er bare super gode billeder, du har nu gjort mit bygge arbejde en hel del nemmere.. Fordi især det med detaljerne på vogndækket har været lidt af nogle gætterier om hvorledes det så ud, og om det mon lignede det på de andre færger - Fyn og dronning ingrid - før ombygningen i 1953..

Har du evt noget årstal på hvornår Storebælt fik lukket promenadedækket med vinduer?? jeg er nemlig i kmk blevet sat til at skulle bygge færgen lidt i 1950'er udgave, så det bliver uden den store kommandobro og med de gamle rednings både..

Du skriver at du også tog billeder af den i ålborg, hmm det forkommer mig at jeg har set et par billeder på nettet fra det du beskriver, men det er måske de billeder du har taget.. tror det var på den der svenske side om DSB færger som man kan finde link til på djk's link side..

Vh. D 826

Billeder af vogndækket på Mf storebælt

af Georg Schmidt, 23/8 2011, 11:23 (4637 dage siden) @ D 826

Iflg. artiklen om M/F Storebælt i Signalposten nr 4 1973 blev de oplukkelige vinduer på promenadedækket monteret i 1959.
Mvh
Georg

Billeder af vogndækket på Mf storebælt

af D 826, 23/8 2011, 12:28 (4637 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Okay tak for oplysningen, den artikel må jeg lige prøve at finde frem nede i klubben

Vh. D 826

Billeder af vogndækket på Mf storebælt

af D 826, 23/8 2011, 17:32 (4636 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Har du noget billede materiale af hvordan bænkene på promenadedækket så ud? Jeg har nemlig kigge en del færge billeder igennem og har ikke rigtig kunne finde noget godt billede af bænkene..

En anden ting, var de vinduer i promenadedækket efter 1959 lavet til at kunne åbnes - jeg har et sted set et postkort fra en storebæltsfærge hvor der stod et vindue åben, vippet op mod loftet..

vh. D 826

Billeder af vogndækket på Mf storebælt

af Peter Christensen @, 23/8 2011, 09:02 (4637 dage siden) @ Georg Schmidt

Ser lidt spast ud hvad ham manden roder efter.
Dog skulle MA stå til fremmednet på færgerne.
Dette af flere grunde.
Forvarmning af hovedmaskine, opvarmning af tog (passagerafdeling), ventilation og naturligvis lys.
Der skulle faktisk en hel del effekt til og visse færger blev udstyret med et gen-set hertil.
Alternativet til fremmednet var at lade hjælpedieselen i MA banke under hele overfarten, men det modsatte søfartsafdelingen sig.

På elsidne var DSBs færger lidt et kludetæppe omkring 1962.
Nogle havde ikke effekt nok til at forsyne MA, andre havde effekt nok men jævnspændingsanlæg og endelig havde de nyeste færger både effekt nok og vekselstrømsanlæg - her skulle bare trækkes kabler og monteres stik.

Det er lidt sjovt at se, at i 30'erne (da de første lyntog dukkede op), så dunkede dieselmotorerne i lyntoget under overfarten i de første år indtil et stik til lys mm. blev monteret.
Da MK/FK dukker op, har DSB glemt alt om dette stik og igen står en motorvogn med dunkende motorer under overfarten. Nå, MK/FK får også et stik nogenlunde magen til det lyntogenes.
Da MA dukker op, så gentages ovenstående (igen). Men stikkene fra MS/MB/MK kunne ikke "genbruges" da effektbehovet var meget større på MA.
Der var to rigtig store forbrugere på MA, nemlig hovedmotorens forvarmer og den elektriske opvarmning af passagerafdeling. Hvis det kneb med effekten på færgerne, så kunne hovedmotorens forvarmning slås fra på skift på de 2 motorvogne (og så bare bede til at hovedmaskinen kunne starte - medmindre man havde "balls" til at pille med termoføleren).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak