Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Findes der...? (Generelt)

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 17/9 2011, 20:35 (4608 dage siden)
redigeret af trikkeren82, 17/9 2011, 21:02

Hej i forummet

Findes der noget om hvorfor nogle baner/private spor olign som fortæller om de er "åbne", eller lukket?

Findes der noget hvor man kan se togafgangstider både til gods, person og spicial afgange, så man ikke går forgæves med kameraet?

Er der nogle/noget som kan hjælpe en ny togfotograf på "sporet", så jeg kan komme godt igang med det?

Har forsøgt tidligere, men desværre intet svar, for det virker som om man skal være super kendt/bruger af dette forum/side, inden man får svar på et indlæg?!

Mvh
Michael

Avatar

Findes der...?

af T. Rithmester ⌂, Struer, 17/9 2011, 22:37 (4608 dage siden) @ trikkeren82

Hej i forummet

Findes der noget om hvorfor nogle baner/private spor olign som fortæller om de er "åbne", eller lukket?

Her er lidt at boltre dig med :-)
3.1B, 3.1C og 3.2A er dem der interessante for dig.

Findes der noget hvor man kan se togafgangstider både til gods, person og spicial afgange, så man ikke går forgæves med kameraet?

Der skal du have fat i tjenestekøreplaner, disse finder du her:
http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=1384

Er der nogle/noget som kan hjælpe en ny togfotograf på "sporet", så jeg kan komme godt igang med det?

Så det er bare at få fundet kameraet frem, og så ellers finde et godt sted at "skyde" lidt rullende materiel.
Og mangler du lidt inspiration til hvor dette kunne være, ja så kan du her downloade en fil med 3434 fotolokationer i DK.
http://www.banefoto.dk/download.htm

Har forsøgt tidligere, men desværre intet svar, for det virker som om man skal være super kendt/bruger af dette forum/side, inden man får svar på et indlæg?!

Det er jeg ikke enig med dig i ;-)
Jeg synes som oftest man får de svar man har brug for.
Dog skal det jo siges at de som ligger inde med de "saftige detaljer" om diverse spændende rullende materiel, ikke altid kan fortælle os andre om dette.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Hvordan og hvor tages der de bedste togbilleder?!

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 20/9 2011, 22:19 (4605 dage siden) @ trikkeren82

Hej i forummet

Er der slet ingen som ved/vil fortælle/forklare hvordan der tages gæde billeder?
Hvad med dem som er fra Esbjerg og omegn, kunne vi evt mødes? Jeg bider ikke, men er bare blevet bidt af tog og tilhørende historie.

Mvh
Michael

Avatar

Hvordan og hvor tages der de bedste togbilleder?!

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/9 2011, 23:02 (4605 dage siden) @ trikkeren82

Hej i forummet

Er der slet ingen som ved/vil fortælle/forklare hvordan der tages gæde billeder?

Her er hvad jeg som nybegynder selv har fundet ud af ;-)
Nu ved jeg jo ikke hvad du har af kameragrej, men et kamera hvor du kan få kontrol over indstillingerne er kalrt at fortrække.
Selv forsørger jeg at bruge en hurtig lukkertid på mit kamera. Personligt stræber jeg efter 1/1000 eller 1/1250 sekund, men 1/800 sekund kan også bruges.
De lukkertider kan så afhængig af vejret/lyset godt kræve at du skyder ISO'en lidt i vejret.
Ovenstående gælder for billeder af rullende materiel med strækningshastighed.
Er det materiel som holder stille på en station, ja så kræves der ikke så meget.
Som udgangspunkt ved rullende materiel stiller jeg mit kamera på "M" (manuel).
Ved billeder af holdende materiel stiller jeg oftest kameraet på "A" (kan også hedde "Av" eller lignende.
Du kan evt. kontakte mig pb hvis du gerne vil have tingene uddybet.
Jeg vil slet ikke afvise jeg kunne finde til Esbjerg/Bramming området ;-)
Så kan to nybegyndere jo slå hovederne sammen :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Hvordan og hvor tages der de bedste togbilleder?!

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/9 2011, 23:10 (4605 dage siden) @ T. Rithmester

jeg skrev bla bla.

Jeg kan så lige krydre med et billede af Arriva AR 1020 taget netop i dag.

[image]
Taget med en lukkertid på 1/800 sekund ved ISO 320.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

ContecRailSvenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak