Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlagt station - hvilken? (Generelt)

af cm, 18/9 2011, 17:56 (4607 dage siden)

[image]
Nogen bud?
mvh
cm

Nedlagt station - hvilken?

af L.H. Jensen, 18/9 2011, 19:06 (4607 dage siden) @ cm

[image]
Nogen bud?
mvh
cm

Hmmm ... - umiddelbart ville jeg nok være skeptisk mht. om der virkelig er tale om en jernbanestation (det påstår spørgeren godtnok heller ikke, men det skinner vel på een eller anden måde igennem ...), da vinklen i forhold til sporet - der nu tilsyneladende er sti - er lidt skæv. Men stien kan som andre steder være forlagt, og det kan være årsag til vinklen.

Men under forudsætning af, at der er tale om en jernbanestation, vil jeg nok starte forsigtigt ud med at gætte på "noget i Sønderjylland" ...

Mvh
LH

Nedlagt station - hvilken?

af L.H. Jensen, 18/9 2011, 19:11 (4607 dage siden) @ L.H. Jensen

[image]
Nogen bud?
mvh
cm


Hmmm ... - umiddelbart ville jeg nok være skeptisk mht. om der virkelig er tale om en jernbanestation (det påstår spørgeren godtnok heller ikke, men det skinner vel på een eller anden måde igennem ...), da vinklen i forhold til sporet - der nu tilsyneladende er sti - er lidt skæv. Men stien kan som andre steder være forlagt, og det kan være årsag til vinklen.

Men under forudsætning af, at der er tale om en jernbanestation, vil jeg nok starte forsigtigt ud med at gætte på "noget i Sønderjylland" ...

Mvh
LH

Mere "hmmm ..." ...
Måske er det med stiens vinkel rent synsbedrag
- og måske skal mit gæt på "Sønderjylland" udvides til at omfatte hele "Slesvig".
El-skabene i forgrunden til venstre ser ikke ubetinget danske ud, men bevares, selv indenfor landets (nuværende) grænser er der såmænd også en betydelig variation på dette område.
Men bygningen ser faktisk ikke særlig "dansk" ud.

Mvh
LHJ

Nedlagt station - hvilken?

af KimC, 18/9 2011, 19:57 (4607 dage siden) @ L.H. Jensen

Jeg er overbevist om at det tog der engang har kørt forbi her som oftest har bestået af en MP motorvogn med eller uden påhæng.
Inden MP vognen kom hetil denne station, har den skulle igennem et strækningsafsnit med en lidt usædvanlig linjeføring.

Nedlagt station - hvilken?

af Peter Christensen @, 18/9 2011, 20:22 (4607 dage siden) @ KimC

Det lugter jo lidt af Sønderjylland og med ovenstående beskrivelse, så er banen på Als et godt bud. Men hvilken station?
Hmmm....gætter på enten Vollerup, Kirke Højrup, Ovre/nedre Tandslet eller lille Mommark.

Prøvede også at slå ovennævnte stationsforkortelser efter.
Tror man kan vinde mange væddemål på Vop, Ki, Ovt/Nt og Llm.

Nedlagt station - hvilken?

af Chr Møller, 18/9 2011, 20:47 (4607 dage siden) @ Peter Christensen

- Det med MP'eren er rigtigt. Og Vollerup, Øvre/Nedre Tandslet samt Mommark var også på samme strækning. Billedet er taget retning mod Vollerup og "Stationen" var oprindeligt "Sundsmark" - afholdskro med billetsalg til Amtsbanerne på Als.
Senere- 1932 - omlagdes sporet til normalspor og blev overtaget af DSB. Banen nedlagdes 1962. Billedet er taget fra overgangen ved Stationsvej i "Sønderborg". Her er et billede fra samme sted - men i den anden retning af banen:
[image]

-og her kan forum'ets brugere måske hjælpe mig: Jeg ved ikke om Sundsmark fortsatte som station efter omlægningen til normalspor i 1932 - ved I det?

mvh
cm

Avatar

Nedlagt station - hvilken?

af Per Hauberg, 29/7 2012, 00:15 (4292 dage siden) @ Chr Møller

Så vidt jeg ved, har Sundsmark siden DSB overtagelsen udelukkende været trinbræt.

vh

Per

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak