Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Århus dengang og nu (Generelt)

af Georg Schmidt, 20/9 2011, 00:11 (4604 dage siden)

Århus maskindepot set fra Ringgadebroen for 35 år siden.
[image]
[image]
Maskindepotet den 19/9 2011.
Der kunne vel tælles ca. 35 IC 4 sæt parkeret i Århus.
Mvh
Georg

Avatar

Århus dengang og nu

af Per Hauberg, 20/9 2011, 11:40 (4603 dage siden) @ Georg Schmidt

Sic transit gloria mundi !

Århus dengang og nu

af ljbanen, 20/9 2011, 16:43 (4603 dage siden) @ Per Hauberg

Sì, è stato ai tempi di allora, perché non c'era per i treni IC4

Århus dengang og nu

af Frederik N., 20/9 2011, 18:09 (4603 dage siden) @ ljbanen

Skulle det være muligt at i kunne snakke Dansk?
Goggle translate vil nemlig ik oversætte det;(

Århus dengang og nu

af henrikma, 20/9 2011, 18:34 (4603 dage siden) @ Frederik N.

Det vil google da godt: Ja, det var tiden dengang, fordi der ikke var tog til IC4

Århus dengang og nu

af Woodi, 20/9 2011, 18:52 (4603 dage siden) @ henrikma

Må man så ikke også skrive.:

IC4 è qualcosa da merda.. ;)

--
[image]

Århus dengang og nu

af ljbanen, 20/9 2011, 19:14 (4603 dage siden) @ ljbanen

Jeg ved godt det er noget pjat, men ville ikke holde mig tilbage.

Fra Italinsk til Dansk:

Ja, det var tider dengang, fordi der ikke var IC4 tog til, google oversæt er ikke for god.

Avatar

Århus dengang og nu

af Per Hauberg, 21/9 2011, 23:47 (4602 dage siden) @ ljbanen

"Således forgår al verdens herlighed"

(go' latin)

Århus dengang og nu

af Georg Schmidt, 7/5 2012, 16:43 (4373 dage siden) @ Georg Schmidt

Her et par billeder fra området ved Ringgadebroen i Århus der viser udviklingen over 35 år nemlig 1976 og 2011.
[image]
Den røde bygning til venstre var rangerbanegårdens kontorbygning (tidligere Mølleengsstationen) med kontorer for stationsleder, listevagt, rangerformand og rangerpersonale og det kendte Århus H skilt. Skiltet var oprindelig med 2 A'er men blev sidst i tresserne rettet eller skiftet med et "bolle Å". Skiltet nåede ikke at "skifte tilbage" igen da bygningen er nedrevet og erstattet af en ny uden skilt på. Vognen i forgrunden er B 300 der
stod og ventede på at komme ind til modernisering som en af de sidste (dem i 300-serien).
[image]
Her samme sted 22/9 2011. Nyt ved banen er de mange "grønne områder" der ses mange steder.
Mvh
Georg

Avatar

Århus dengang og nu

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/5 2012, 16:56 (4373 dage siden) @ Georg Schmidt

Nyt ved banen er de mange "grønne områder" der ses mange steder.

..og dette skyldes vel at BaneDk (eller måske er det så gammelt at det var DSB's baneafdeling) fik pålagt at stoppe med at sprøjte med "Round-Up" på baneterænnerne, da dette blev regnet som en af de potentielt helt store bidragydere til evt. forurening af drikkevandet/grundvandet med glyphosat.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Århus dengang og nu

af Fysikeren, 18/8 2012, 01:00 (4271 dage siden) @ Michael Deichmann

Og med undtagelsen af det grønne midt i sporerne, så synes jeg faktisk det pynter med lidt mere grønt :)

Århus dengang og nu

af Georg Schmidt, 18/8 2012, 00:19 (4271 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Aarhus godsplads set fra Ringgadebroen 1976. Foto A B Sillesen.
[image]
Samme sted 17.08.2012.
Mvh
Georg

Århus dengang og nu

af Allan Eriksen, 18/8 2012, 00:25 (4271 dage siden) @ Georg Schmidt

Det øverste billede er sådan jeg kan huske Århus godsbane, jeg har stået på Ringgadebroen og set ind mod Århus city.

Et spørgsmål er der nogen tidshorisont hvornår de tilgroede skinner bliver ryddet, ikke fordi jeg ønsker det men der kommer desværre nok ikke noget godstrafik på dette område mere, Jeg ved ikke hvor man aflæsser evt veksellad og containere nu,

sørgelig hilsen

Allan

Århus dengang og nu

af Fysikeren, 18/8 2012, 01:01 (4271 dage siden) @ Allan Eriksen

Kombitrafikken håndteres vist på havnen i dag? Her er der jo investeret en del i havnebanen. At der så ikke kører alt for mange tog herned er en anden sag.

Århus dengang og nu

af Allan Eriksen, 18/8 2012, 07:22 (4270 dage siden) @ Fysikeren

tak for info, jeg håber da at godstrafikken til Århus havn overlever. jeg mindes godt man skrev at der var lavet en del på havnebanen.

Venlig hjem til Århus hilsen

Allan

Århus ... og gods på jernbane i al almindelighed

af Svend, 18/8 2012, 09:04 (4270 dage siden) @ Allan Eriksen

...jeg håber da at godstrafikken til Århus havn overlever. jeg mindes godt man skrev at der var lavet en del på havnebanen.

Ja, vi kan kun håbe på at flere godsafsendere eller -modtagere finder det fordelagtigt at anvende jernbanen, for initiativet kommer sjældent fra jernbaneoperatørerne selv (DB Schenker osv). Ofte er det sådan, at gods køres med jernbane, fordi afsender eller modtager i udlandet forlanger godset sendt på den måde. Hvem der har overtalt DB Schenker til at køre indenlandsk gods fra Aarhus hhv Fredericia til Høje Taastrup, kunne være spændende at vide. Og de (DBSRS) har åbenbart ikke fået sat prisen så højt, at det er uinteressant for De Forenede Bryggerier og Mærsk og hvem der ellers måtte være indblandet.

Danmark er et højst atypisk land, når vi taler gods på jernbane. Man skulle prøve at vende blikket mod Norge, Sverige og Tyskland for at se, hvordan det kan gøres - og hvad der gør at det er attraktivt i de lande (og nej, det er ikke kun de længere afstande).

--
Svend

Århus ... og gods på jernbane i al almindelighed

af M. Thomsen, 18/8 2012, 09:17 (4270 dage siden) @ Svend

...jeg håber da at godstrafikken til Århus havn overlever. jeg mindes godt man skrev at der var lavet en del på havnebanen.


Ja, vi kan kun håbe på at flere godsafsendere eller -modtagere finder det fordelagtigt at anvende jernbanen, for initiativet kommer sjældent fra jernbaneoperatørerne selv (DB Schenker osv). Ofte er det sådan, at gods køres med jernbane, fordi afsender eller modtager i udlandet forlanger godset sendt på den måde. Hvem der har overtalt DB Schenker til at køre indenlandsk gods fra Aarhus hhv Fredericia til Høje Taastrup, kunne være spændende at vide. Og de (DBSRS) har åbenbart ikke fået sat prisen så højt, at det er uinteressant for De Forenede Bryggerier og Mærsk og hvem der ellers måtte være indblandet.

Danmark er et højst atypisk land, når vi taler gods på jernbane. Man skulle prøve at vende blikket mod Norge, Sverige og Tyskland for at se, hvordan det kan gøres - og hvad der gør at det er attraktivt i de lande (og nej, det er ikke kun de længere afstande).


Det er faktisk Mærsk der er kunden. Ledig kapacitet sælges dog også til evt. andre.

Århus ... og gods på jernbane i al almindelighed

af Poul Andersen @, 18/8 2012, 09:29 (4270 dage siden) @ Svend

Nu er det ikke bare et spørgsmål om at forhandle kontrakter og køre godset fra A til B, men også om der er muligheder for at udføre opgaven med de sporforhold som er nødvendige og til rådighed.

Har man fulgt med på forum inden for den sidste uges tid, er der tydelige beviser på, at netop her er der mange forhindringer at overvinde her i landet.

Måske er det disse forhold man dyrker anderledes i vores nabolande, ved at se muligheder i stedet for begrænsninger.

Mvh.
Poul.

Århus ... og gods på jernbane i al almindelighed

af Allan Eriksen, 18/8 2012, 10:15 (4270 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg er enig med dette. Jeg syntes der mangler et centralt punkt i landet hvor man kører gods til og fra, udenlands godstrafik kunne sagtens være som i dag Taulov og Høje Taastrup, men i Århus området Hvis det er på havnen så er der jo en hel del by der skal passeres med tunge lastbiler,

Kunne man kigge på Viby området måske, eller ud mod Skejby området???

Avatar

Århus ... og gods på jernbane i al almindelighed

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/8 2012, 11:26 (4270 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg er enig med dette. Jeg syntes der mangler et centralt punkt i landet hvor man kører gods til og fra, udenlands godstrafik kunne sagtens være som i dag Taulov og Høje Taastrup, men i Århus området Hvis det er på havnen så er der jo en hel del by der skal passeres med tunge lastbiler,

Kunne man kigge på Viby området måske, eller ud mod Skejby området???

Århus havn er Maersk containerhavn, dvs. det er her indgående og udgående containere håndteres. Nogens af disse kommer måske til og fra søvejen fra mindre feedere,men ellers er det via landevej og tog herfra.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Århus ... og gods på jernbane i al almindelighed

af Peter Linaa Jørgensen, 18/8 2012, 14:57 (4270 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg er enig med dette. Jeg syntes der mangler et centralt punkt i landet hvor man kører gods til og fra, udenlands godstrafik kunne sagtens være som i dag Taulov og Høje Taastrup, men i Århus området Hvis det er på havnen så er der jo en hel del by der skal passeres med tunge lastbiler,

Kunne man kigge på Viby området måske, eller ud mod Skejby området???

Der har været forsøgt lagt op til en kombiterminal både I Hasselsger og i Årslev, men det har ikke kunnet lade sig gøre i henhold til de vvm-undersøgelser, som blev lavet den gang. Hvor i Viby vil du lægge en kombiterminal, da der er fuldt udbygget over alt, og i Skejby bliver der bygget storsygehus for hele Aarhus-området, så de tre sygehus, som har været i Aarhus bliver samlet i ét storsygehus.
Er det længe siden du har været i Aarhus, Allan?

M v h
Peter L J

Århus ... og gods på jernbane i al almindelighed

af Allan Eriksen, 18/8 2012, 16:24 (4270 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Indrømmet det er mange år siden, desværre,jeg har været i Århus men måske jeg næste år får mulighed, Så vil jeg køre rundt på busnettet.

Det kan da godt være de områder er optaget af byggeri jeg kan ikke helt huske områderne, jeg tror ikke jeg har været i Århus siden indenlands stykgodstrafik holdt op med at køre med DSB gods.Så de ældre billeder Georg så fremragende har taget og lagt her på Forum, det er faktisk det jeg kan huske når jeg adskillelige gange cyklede ud på ringgadebroen og så videre.

Min tanke var at man skulle undgå at bruge vejnettet i byen for meget til lastbiler.Men måske der kun er mulighed at lægge godset i havneområderne.

Venlig hjem til Århus hilsen


Allan

Århus dengang og nu

af Thomas JB, 23/2 2013, 16:56 (4081 dage siden) @ Georg Schmidt

Gad vide om sporet længst ude til venstre stadig ligger i mellem træer og buske?Det må jo være det gamle Hammelbane-spor,eller det der blev kaldt Industrien?

[image]
Aarhus godsplads set fra Ringgadebroen 1976. Foto A B Sillesen.
[image]
Samme sted 17.08.2012.
Mvh
Georg

Avatar

Århus dengang og nu

af Jean Henrik ⌂, 23/2 2013, 22:36 (4081 dage siden) @ Thomas JB

Og så lige dette foto

Jean Henrik

[image]

Århus dengang og nu

af Georg Schmidt, 17/8 2013, 23:17 (3906 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Banegraven Århus set fra Frederiksbro 1974. Tog 940 afgår fra spor 2, bag de to forstærkningsvogne til Nyborg en Bf og en AB. I Skanderborg blev toget sammenkoblet med B-AB-B fra IC 740 Thisted-Herning-Skanderborg og blev til IC 140 Skanderborg København, IC 740 fortsatte til Århus med en Abg og en Bf.
[image]
Samme sted 17/8 2013.
Mvh
Georg

Århus dengang og nu

af Henrik Tolderlund, 18/8 2013, 11:49 (3905 dage siden) @ Georg Schmidt

Banegraven Århus set fra Frederiksbro 1974.

Dejlige billeder, Georg.
Har du nummeret på MO-vognen i forgrunden?

Venlig hilsen
Henrik Tolderlund

Århus dengang og nu

af Jens Møller, København S, 18/8 2013, 15:45 (3905 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Jeg gætter på MO 1806!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Århus dengang og nu

af Georg Schmidt, 19/8 2013, 00:14 (3905 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Hej Henrik
Mener jeg har nummeret på MO-vognen et eller andet sted, så jeg vender tilbage. Det er ret sikkert en øst-MO med nummer i "den lave ende".
Mvh
Georg

Århus dengang og nu

af Georg Schmidt, 2/4 2014, 19:46 (3678 dage siden) @ Henrik Tolderlund

MO-vognen i forgrunden er MO 1889 som stod hensat i Århus 1973-76 og blev ophugget i Bjerringbro forår 1976.

Mvh
Georg

Århus dengang og nu

af Georg Schmidt, 2/11 2013, 12:34 (3829 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Post 6 i Århus oktober 1994.
[image]
Samme sted 27/8 2013.
Mvh
Georg

Århus dengang og nu

af Henrik Nielsen, 2/3 2014, 11:21 (3709 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Alle. Hvor lå post 6 for dem der ikke lige ved det. Venligst Henrik.

Avatar

Århus dengang og nu

af Ralph Hørberg, 2/3 2014, 13:23 (3709 dage siden) @ Henrik Nielsen

Post 6 lå på Østlige Plads, lige over for Ilgodsbygningen, næsten helt ude ved broen over vejen Spanien. Altså bag ved Aarhus H, på vej ned til havnen.

--
Med venlig hilsen Ralph Hørberg

Århus dengang og nu

af Georg Schmidt, 2/3 2014, 13:56 (3709 dage siden) @ Henrik Nielsen

[image]

Østlige plads på Århus H oktober 1994, post 6 ses i midten af billedet og var i brug til 1998.
Mvh
Georg

Århus dengang og nu

af Morten P, 2/3 2014, 19:56 (3709 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej

Ja post 6 blev nedlagt i uge 42, 1998 da der foregik et større omkobling fra det gamle sikringsanlæg og til det anlæg som er i Århus i dag.

Mvh Morten P

Århus dengang og nu ( post 6 placering 1978 sporplan )

af h087 ⌂, køge, 2/3 2014, 20:09 (3709 dage siden) @ Georg Schmidt

:-)

Udsnit af Aarhus sporplan 1978, post 6 placering

[image]

udsnit af udsnit ;-)

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Århus H, Post 6

af keld ⌂, Malling, 2/3 2014, 21:31 (3709 dage siden) @ Georg Schmidt

Århus H, Post 6 set indefra:


[image]
Udkørsel mod havn, 1982


[image]
Århus Ø – Ryomgård, 1982


[image]
Århus H – Århus Ø og Århus Ø – Ryomgård, 1982


[image]
Århus H – Århus Ø, 1982


[image]
Set udefra, 1988


M.v.h.
Keld Zumbach

Århus H, Post 6

af re20000, 2/3 2014, 22:46 (3709 dage siden) @ keld

[image]
Set udefra, 1988

Dejligt billede. Lige til tråden om signaler ude i landskabet.
Efter sportavlen at dømme må Aarhus have haft Danmarksrekord i rangersignaler?

Nold

Århus H, Post 6

af henho, Ringkøbing, 3/3 2014, 00:07 (3709 dage siden) @ re20000

I øvrigt stod der en dejlig vandkran lige i nærheden af Post 6

EVP har et billede af en tilsvarende på en af hans fremragende sider :

Amagerbanen EVP

MVH

Henrik

Århus dengang og nu

af Georg Schmidt, 28/2 2014, 20:29 (3711 dage siden) @ Georg Schmidt

Flåden på besøg i Århus 1985.

[image]
Pier 1 med mange spor på kajen, et containertræk var hensat i Dalargade, hvilket gjorde det besværligt at fotografere fregatterne lige forfra, men det gik nu alligevel.:-D

[image]
Samme sted 2013, ikke mange spor af spor.:-|

Mvh
Georg

Århus dengang og nu

af Georg Schmidt, 6/6 2015, 14:42 (3248 dage siden) @ Georg Schmidt

Billederne denne gang er fra overkørsel 10 mellem Århus H og Østbanetorvet.

[image]
Overkørsel 10 1978. Skibet hedder LITSA K. I baggrunden ses M/F "Kong Frederik IX" formentlig på afløsning på Århus-Kalundborg forhalet til kaj 55, så billedet er nok fra en lørdag.

[image]
Samme sted den 6/6 2015.

Mvh
Georg

ContecRailBillige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak