Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Det første S-tog i Frederikssund (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 20/9 2011, 19:54 (4604 dage siden)

Det første S-tog i Frederikssund 28. marts 1989, holder i spor 1, ved den endnu ikke færdigbyggede nye Frederikssund Station. Toget var et prøvetog der i perioden fra 28. marts og frem til indvielsen 26. maj 1989, kørte på strækningen mellem Ballerup og Frederikssund. Oprangeringen var: en litra MM-FS to lukkede godsvogn, en målevogn (med pantograf)og igen en litra MM-FS. Desværre er vognnumrene ikke med.

Avatar

Det første S-tog i Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 20/9 2011, 21:37 (4604 dage siden) @ Erik H

[image]

Det første S-tog i Frederikssund

af Woodi, 20/9 2011, 22:55 (4604 dage siden) @ Erik H

Dejligt med et sjælden syn, af noget der er nyt og UDEN graffiti snot på alt og over det hele. (forbandede hip-hop flip kultur).

--
[image]

Avatar

Det første S-tog i Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 21/9 2011, 10:55 (4603 dage siden) @ Woodi

Ja al den forbandede grafitti, man ser den dagligt:-(
I 1989 var denne kultur ikke så slem som idag.
Men det var en stor dag, 28. marts 1989, da det første Prøve S-tog ankom til Frederikssund.
Heldigvis havde jeg fri den dag, så jeg skyndte mig til stationen og fik taget et foto. Jeg har også lagt en lille film ud på You Tube, taget fra indvielsestogets front ved indvielsen af dobbelsport mellem Ballerup og Veksø 25. november 2000.
Dette var et 1. generations S-tog ("brunt S-tog")og er så vidt jeg ved den eneste gang der har kørt en sådant på strækningen. Indvielsestoget, ved åbningen af dobbelsporet helt til Frederikssund 14. september 2002, var et 4. gerations S-tog.

Det første S-tog i Frederikssund

af Niels Munch, 21/9 2011, 13:04 (4603 dage siden) @ Erik H

Brune S-tog i Frederikssund ;-) :

[image]
Frederikssund G. september 1980 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Det første S-tog i Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 21/9 2011, 13:20 (4603 dage siden) @ Niels Munch

Ja, jeg kan godt huske, at der var et "brunt S-tog" i Frederikssund i 70´erne. Jeg har selv taget et par billeder af dette! Det var dog udrangerede S-togsvogne.
Med det første S-tog mener jeg naturligvis Det første S-tog der kørte til Frederikssund "for egen kraft"
I forbindelse med de "brune" S-tog, der i en periode holdt i Frederikssund, har jeg ladet mig fortælle at stationsforstanderen, og nogle af medarbejderne ved Frederikssund Station, havde sat en flaske snaps på højkant, om hvornår der kom S-tog til Frederikssund, og det gjorde der i 70´erne, omend det jo nok ikke helt var det de havde væddet om! Men sjov er historien da:-)
Yderligere var der nogle personer der satte ild til disse gamle S-tog, mens de holdt i Frederikssund! Så hvis ikke de havde været modne til udrangering, så blev de det.

Det første S-tog i Frederikssund

af Rask Ingemann Lambertsen, 21/9 2011, 22:51 (4603 dage siden) @ Erik H

Erik H , Danmark skrev onsdag d. 21. september, 2011, 10:55:

Jeg har også lagt en lille film ud på You Tube, taget fra indvielsestogets front ved indvielsen af dobbelsport mellem Ballerup og Veksø 25. november 2000.
Dette var et 1. generations S-tog ("brunt S-tog")og er så vidt jeg ved den eneste gang der har kørt en sådant på strækningen. Indvielsestoget, ved åbningen af dobbelsporet helt til Frederikssund 14. september 2002, var et 4. gerations S-tog.

Jeg var med et 1.-generations S-tog i Frederikssund efter dobbeltsporet til Frederikssund stod færdigt. Det må have været om sommeren (eller i påsken?) i 2003 eller 2004. Turen bød iøvrigt på kørsel ad venstre spor Frederikssund-Ølstykke og forsinket afgang fra Frederikssund, idet manglende kontrol på et sporskiftepar krævede påsætning af låsebolte, som igen krævede at vores udsendte fik gravet sig gennem skærverne. Jeg sendte en beretning om turen til John Nissen, men hans jernbanesides nyhedsarkiv indeholder nu kun døde links.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Det første S-tog i Frederikssund

af Erik Hjetting @, Frederikssund, 22/9 2011, 00:14 (4603 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Det lyder meget interessant. Hvor finder jeg dette? Jeg mener ikke at der har været 1. generations S-tog i Frederikssund (undtaget henstillingen af disse på Frederikssunds ældste station i 1980), men naturligvis kan jeg tage fejl.
Hører meget gerne fra dig:-)

Det første S-tog i Frederikssund

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/9 2011, 23:23 (4602 dage siden) @ Erik Hjetting

Så er Erik´s og Niels´s fotos lagt på siden om Frederikssundsbanen / Frederikssund station.

Tak til begge.

Lad dette være en opfordring -- Sammen er vi bedst.


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=frederikssundsbanen

Det første S-tog i Frederikssund

af Svend, 22/9 2011, 12:20 (4602 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen


Jeg var med et 1.-generations S-tog i Frederikssund efter dobbeltsporet til Frederikssund stod færdigt. Det må have været om sommeren (eller i påsken?) i 2003 eller 2004.

Veteran S-toget ....... mens det endnu kunne/måtte køre

--
Svend

Det første S-tog i Frederikssund

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/9 2011, 11:29 (4602 dage siden) @ Erik H

Der er i løbet af tråden nævnt flere steder, at "man" har fotos af det og det.

Var det ikke en idé at sende en scanning som ved fællessiderne til undertegnede til optagelse på Frederikssundsbanen, der jo netop er oprettet som Fællesside (Niels Munch har allerede gjort det):

"Fællesside"
Fællesside er en side, hvor så mange som muligt hjælper med til at indsamle/indsende deres relevante scanninger af materiale: Fotos, tegninger, køreplaner, billetter eller lign.

Fotos/scanninger indsendes i størrelsen mindst 800 pixels i bredden eller -for fotos/scanninger på højkant- 600 pixels i højden. Evt. fotos/scanninger må være egne materialer eller i det mindste sådanne, man har tilladelse til / ret til at videresende til offentliggørelse.

Indtil videre medtages kun fotos frem til 1990/2000. Det må senere vise sig, om disse årstal skal udvides.

Fotos indsendes til e-adressen: erikvpedersen[snabel a)mail.dk .


Her er de trods alt mere "langtidsholdbare" end på Forum (og i det mindste nemmere at finde igen). Ved evt. indsendelse op optagelse på min side, må der meget gerne medsendes nogle relevante oplysninger om motivet/-erne, --evt. kan der laves et sammendrag af trådens tekst.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=frederikssundsbanen


(PS: Det er ikke for at "stjæle" fotos fra Forum - Tommy og jeg er i høj grad enige om det med "langtidsholdbarheden".)

Det første S-tog i Frederikssund

af gamle olee, 22/9 2011, 14:02 (4602 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Specielt fotos af S-tog, her på Fs-banen, men også i almidelighed, ku jeg godt forestille mig at en del "gamlinge" som mig selv mistede interessen for de baner der blev til S-tog i nyere tid. Det er ok med Køge-banen, der var ikke noget før, men både Nord-Frederikssund-og Hareskovbanen mistede jeg totalt interessen for EFTER S-togene.
Det fvar helt fint med "de gamle brune" på det gamle/oprindelige net, men derefter sluttede "festen" i hvertfald for mig. Nordbanen var endda min barndoms statsbane nr 1, ligesom GDS var min min nr 1 privatbane.
Og de er lige dødsyge nu med s-tog og lokalbanen.

Hilsen Ole

Det første S-tog i Frederikssund

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/9 2011, 14:23 (4602 dage siden) @ gamle olee

Specielt fotos af S-tog, her på Fs-banen, men også i almidelighed, ku jeg godt forestille mig at en del "gamlinge" som mig selv mistede interessen for de baner der blev til S-tog i nyere tid. Det er ok med Køge-banen, der var ikke noget før, men både Nord-Frederikssund-og Hareskovbanen mistede jeg totalt interessen for EFTER S-togene.
Det fvar helt fint med "de gamle brune" på det gamle/oprindelige net, men derefter sluttede "festen" i hvertfald for mig. Nordbanen var endda min barndoms statsbane nr 1, ligesom GDS var min min nr 1 privatbane.
Og de er lige dødsyge nu med s-tog og lokalbanen.

Hilsen Ole

------

Ja, --men så er det jo "bare lige" det, med at få "gamlingene" til at finde billeder frem, og det kan desværre godt være svært, til trods for, at men endnu ikke kan tage noget med sig på den yderste dag.

Måske hjælper det, hvis en engel en dag lander og fortæller, at der er trådløs internetforbindelse deroppe i Himlen, så "de" også kan se deres gamle billeder deroppe fra. :-P

Erik V.
www.evp.dk

Det første S-tog i Frederikssund

af gamle olee, 22/9 2011, 17:26 (4602 dage siden) @ Erik V. Pedersen

fin ide. Vi tar squ himmelespressen.hilswn ole

Det første S-tog i Frederikssund

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/9 2011, 19:52 (4602 dage siden) @ gamle olee

fin ide. Vi tar squ himmelespressen.hilswn ole

------

Go´idé. Har Du billeder, laver vi en side om den også. Er der andre, der har, --så scan og send.

Det kræver næsten en særskilt tråd, så jeg vil lige "skifte spor" ==> Se "Himmelekspressen".

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=frederikssundsbanen

ContecRail
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak