Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 udskiftet med MR?! (Generelt)

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 17/10 2011, 16:06 (4578 dage siden)

Hej i forummet.

Jeg har lige læst dette på www.jv.dk
Hvad er det for noget at udsætte passagerene for?!

Mvh
Michael

IC3 udskiftet med MR?!

af D 826, 17/10 2011, 16:11 (4578 dage siden) @ trikkeren82

Hejsa

Et simpelt svar.. Materiel mangel, og det er passagerne det går ud over. Jeg ryster også på hovedet af DSB en gang imellem.. Men de kan jo ikke rigtig gøre for at de har nogen IC4 tog der ikke virker optimalt - og måske aldrig kommer til det..

--
Vh. D 826

IC3 udskiftet med MR?!

af Børge Sundahl, 17/10 2011, 16:11 (4578 dage siden) @ trikkeren82

Ifølge K 12 drejer det sig om 5-6 tog mellem Aarhus og Aalborg, der bliver erstattet med MR

Derudover er der nu kommet et dagligt godstog mellem Aarhus og Aalborg, så nu bliver det spændende at se hvorlænge det holder.

Fiskemelsekspressen kører stadig ugentlig. Tirsdag morgen nordpå og onsdag eftermiddag sydpå.

Mvh

Børge

IC3 udskiftet med MR?!

af Fysikeren, 17/10 2011, 16:17 (4578 dage siden) @ Børge Sundahl

Kunne man ikke kører disse regionaltog med IC4? Ruten har alligevel meget passende udgangspunkt i Aarhus.

Men du nævner også en god nyhed: Hvad er det for et dagligt godstog til Aalborg?

Lars

IC3 udskiftet med MR?!

af Erik Hjetting @, 17/10 2011, 17:53 (4578 dage siden) @ Fysikeren

Jeg tror ikke at IC4 togene er bedre end MR, måske i komformæssig henseende, men driftsikkerheden lader jo meget tilbage at ønske:-|
I hvert fald skulle IC4 projektet alrig have haft lov at stå på så længe, men skulle have været stoppet for år tilbage. Jeg siger bare at det er godt at jeg bor i Nordsjælland, og ikke skal belemres med dette problem. Men jeg forstå udmærket harmen!!!

IC3 udskiftet med MR?!

af Anders Pedersen @, Mørke, 17/10 2011, 18:43 (4578 dage siden) @ Fysikeren

Men kan man ikke sætte nogen IC4 ind i stedet for mellem Esbjerg og Aarhus.
selvom det nok ikke har så god en drift stabilitet.

stationerne på strækningen må da passe godt til IC4.

Gad godt vide om de nye IC2 er bedre i drift

Er tilfreds med at kun bliver 4-5 afgange mellem Aalborg og Aarhus der bliver med MR
vil nemlig hellere kører med IC3 eller IC4 på den strækning

Men ellers burde det da være muligt at kører feks 3-4 afgange mellem Esbjerg og Aarhus med IC3

IC3 udskiftet med MR?!

af thomash, 17/10 2011, 18:44 (4578 dage siden) @ trikkeren82

Snup en tudekiks.. :) MR er et glimrende tog at køre i, det eneste man mangler er trillevognen og 1. klasse, men hvis det kører som regionaltog, er der alligevel hverken trillevogn eller 1. klasse. :) Et eller andet skal pressen jo have at skrive om, og er det ikke bedre at man indsætter det materiel man har, i stedet for at togene kører overfyldte?

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

IC3 udskiftet med MR?!

af Woodi, 17/10 2011, 18:55 (4578 dage siden) @ thomash

MR-MRD er fint nok på sidebaner, men tiden og forbrugernes ønsker for komfort og behagelig rejse mellem landsdelene i et IC tog kan ikke indfries med tog-sæt der er passé og desuden er der rejsetids forlængelser i sigte, det er ikke rimelig kundepolitik.

--
[image]

IC3 udskiftet med MR?!

af thomash, 17/10 2011, 19:02 (4578 dage siden) @ Woodi

MR-MRD er fint nok på sidebaner, men tiden og forbrugernes ønsker for komfort og behagelig rejse mellem landsdelene i et IC tog kan ikke indfries med tog-sæt der er passé og desuden er der rejsetids forlængelser i sigte, det er ikke rimelig kundepolitik.

Kan du fortælle mig hvad der gør at MR/MRD er dårligere komfortmæssigt ift. MF eller IC4? ud over det, er jeg enig med dig i det omkring rejsetidsforlængelsen, det er ikke så godt.. :) Men jeg vil hellere sidde ned i lidt længere tid end stå op i over 2 timer.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

IC3 udskiftet med MR?!

af Woodi, 17/10 2011, 19:14 (4578 dage siden) @ thomash

Kan du fortælle mig hvad der gør at MR/MRD er dårligere komfortmæssigt ift. MF eller
IC4? ud over det, er jeg enig med dig i det omkring rejsetidsforlængelsen, det er ikke > så godt.. :) Men jeg vil hellere sidde ned i lidt længere tid end stå op i over 2
timer.

MR-MRD mangler i aller højeste grad komfort, det er og bliver ikke andet end et sidebane tog.
Passagerne er blevet forvent med IC komfort med behagelige sæder, kioskvogn, lukket klima-anlæg og dieselos neutralt kabine og god acceleration og støjsvag rejse oplevelse.
MR-MRD fik nye motorer for en del år siden, de både mindre og uden turbo og der er intet der i dette ellers så ganske udemærkede 70 ere tog kan undergå dette sæt - kun overgå.!

Hvis du havde en Mercedes ville du heller ikke affinde dig med en Ford Cortina fra 1974 - dette er totalt ude af proportioner og igen en Sjællandsk ide om at forsyne sig selv med bedre transport på Jyllands bekostning.

--
[image]

IC3 udskiftet med MR?!

af Fysikeren, 17/10 2011, 19:17 (4578 dage siden) @ Woodi

Enig i kritikken af MR, men nu skyldes det ikke at IC4 flyttes til sjællandske regionalbaner, men at IC- og lyntog skal være længere.

Lars

IC3 udskiftet med MR?!

af Bent Jensen @, 17/10 2011, 19:47 (4578 dage siden) @ Woodi

Hvordan kan det være at Jylland altid føler at de bliver snydt, for min skyld kan de godt sætte MR tog ind som IC tog og så bliver jylland også snydt da de jo trods alt kører de længste afstande i jylland fyn området.

mvh

Bent

IC3 udskiftet med MR?!

af MY1146, 17/10 2011, 21:12 (4578 dage siden) @ Woodi

Jeg er absolut ikke enig med dig Woodi
Sæderne i MR/MRD er da langt blødere og bedre at sidde i, end de nye hårde sæder i IC4/MG.
Da man overgik til MQ på Svendborgbanen var mange rigtig utilfredse over de utrolig hårde sæder, og mange ønskede MR/MRD tilbage

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

IC3 udskiftet med MR?!

af Woodi, 17/10 2011, 21:18 (4578 dage siden) @ MY1146

Jeg er absolut ikke enig med dig Woodi
Sæderne i MR/MRD er da langt blødere og bedre at sidde i, end de nye hårde sæder i IC4/MG.
Da man overgik til MQ på Svendborgbanen var mange rigtig utilfredse over de utrolig hårde sæder, og mange ønskede MR/MRD tilbage

Tror vi er enige (stadigvæk)... For jeg skriver om IC3. ;)

--
[image]

IC3 udskiftet med MR?!

af thomash, 17/10 2011, 21:57 (4578 dage siden) @ MY1146

Jeg er absolut ikke enig med dig Woodi
Sæderne i MR/MRD er da langt blødere og bedre at sidde i, end de nye hårde sæder i IC4/MG.
Da man overgik til MQ på Svendborgbanen var mange rigtig utilfredse over de utrolig hårde sæder, og mange ønskede MR/MRD tilbage

Enig! og sæderne er også bedre end MF, de er faktisk også ret hårde.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

IC3 udskiftet med MR?!

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 18/10 2011, 00:24 (4577 dage siden) @ thomash

MR-MRD er fint nok på sidebaner, men tiden og forbrugernes ønsker for komfort og behagelig rejse mellem landsdelene i et IC tog kan ikke indfries med tog-sæt der er passé og desuden er der rejsetids forlængelser i sigte, det er ikke rimelig kundepolitik.


Kan du fortælle mig hvad der gør at MR/MRD er dårligere komfortmæssigt ift. MF eller IC4? ud over det, er jeg enig med dig i det omkring rejsetidsforlængelsen, det er ikke så godt.. :) Men jeg vil hellere sidde ned i lidt længere tid end stå op i over 2 timer.

Sæderne er gode nok i MR. Også selvom man 'kommes hinanden lidt mere ved' end jeg syntes er rart.
Men der mangler borde! Og stik! Hvis jeg skal køre mere end den halve / hele time det tager at komme fra Århus H / Viby til Skødstrup hiver jeg som regel min laptop op af tasken. Og selvom navnet ellers kunne antyde det, er det ikke rart at have sådan en på skødet. I IC3 er der relativt gode borde. I Desiro / MQ er der klapborde ved flysæderne, som også er gode at sidde ved. Men i MR er der et stort tomt hul. Det eneste tog jeg kender der er mindre borde i er S-Toget?

Hastighed, Acceleration og Støj syntes jeg ikke er et problem i MR. Når bare toget holder køreplanen, så jeg når mine skift rundt omkring, kan jeg nok godt leve med et par minutters ekstra kørsel...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

IC3 udskiftet med MR?!

af andersj, Aalborg, 17/10 2011, 19:17 (4578 dage siden) @ Woodi

MR-MRD er fint nok på sidebaner, men tiden og forbrugernes ønsker for komfort og behagelig rejse mellem landsdelene i et IC tog kan ikke indfries med tog-sæt der er passé og desuden er der rejsetids forlængelser i sigte, det er ikke rimelig kundepolitik.

Men nu er Århus-Esbjerg vel ikke to landsdele, og det er efterhånden nogle år siden at Århus-Esbjerg hed IC tog. Det er regionaltog, så hvorfor ikke køre afgangene med regionaltogs materiel?

Jeg kan dog glæde med at det fortsat vil være muligt at reservere plads i regionaltogene mellem Århus og Esbjerg, som man også kan nu. Der er bare meget få der ved det, og det kan kun lade sig gøre i det betjente salg.

IC3 udskiftet med MR?!

af Jens MO-Møller @, 17/10 2011, 19:06 (4578 dage siden) @ thomash

Endelig noget positivt om MR-togene! Hvor er det typisk dansk at jamre i een uendelighed over snart sagt alt. Her i eftermiddags var der et interview på TV 2 News af DSB`s underdirektør, hvor en kvindelig journalist hele tiden talte om "ældgamle bumletoge"! Et MR-tog er sgu ikke et ældgammelt bumletog, men et komfortabelt regionaltog fra slutningen af halvfjerdserne og op i firserne. Disse togs indre fremtræder da stadig med et pænt og indbydende interiør, men hvor er det dog rædselsfuldt at skulle lægge ører til sådan en gang vrøvl fra en journalist! Hvis folk og fæ er så utilfredse med materiellets standard - efter deres mening - står det dem jo frit for at vælge anden transport.

Bliver presset for stort for diverse utilfredse rejsende i MR-togene, kan de jo altid ansøge om psykiatrisk krisehjælp!

Venlig hilsen

Jens Møller

IC3 udskiftet med MR?!

af Woodi, 17/10 2011, 19:16 (4578 dage siden) @ Jens MO-Møller

Syntes også de MR-MRD skulle sendes til Sjælland - der ville de gøre bedre gavn.

--
[image]

IC3 udskiftet med MR?!

af Fysikeren, 17/10 2011, 19:23 (4578 dage siden) @ Woodi

Syntes også de MR-MRD skulle sendes til Sjælland - der ville de gøre bedre gavn.

Vi har fornøjelsen af dem herovre også ;)

Kig i tjenestekøreplanen for RØ 2400-2499 og 3400-3499 ;)

For andre tog; tja, et MR-MRD tage en anelse flere passagerer end en dobbeltdækkervogn, så kan godt se, at de egner sig godt til Nordvestbanen eller Sydbanen ;)

Lars

IC3 udskiftet med MR?!

af Woodi, 17/10 2011, 19:39 (4578 dage siden) @ Fysikeren

Ja lad os bytte lidt, send lidt DD vogne herover med en ME og i kan få tilsvarrende MR-MRD, hehe... ;)

--
[image]

IC3 udskiftet med MR?!

af Fysikeren, 17/10 2011, 19:42 (4578 dage siden) @ Woodi

Ja lad os bytte lidt, send lidt DD vogne herover med en ME og i kan få tilsvarrende MR-MRD, hehe... ;)

Mon ikke en bedre løsning ville være at DSB anskaffede 20-30-40 Desiro-togsæt mere og satte dem ind i Jylland? ;)

Lars

IC3 udskiftet med MR?!

af Bent Jensen @, 17/10 2011, 19:50 (4578 dage siden) @ Fysikeren

Eller også henter vi nogle B - Bn vogne fra Iran og kører IC tog med dem, vi skal bare lige
bygge lidt nødbremseoverstropning ind i B vognene så kan de sikkert køre 5 til 10 år mere.

Med venlig hilsen Bent

IC3 udskiftet med MR?!

af Bent Jensen @, 17/10 2011, 20:01 (4578 dage siden) @ Bent Jensen

hej alle det er ikke for at være spydig jeg skrev foregående, men uanset hvad DSB laver så er der altid nogen der syntes det er for dårligt, jeg regner med at DSB troede at de kunne udskifte deres
IC3 tog nu og ikke at Anasaldo tror de laver kvalitetstog og man får nogen tog der ikke kan køre.
Det er næsten samme historie som i Holland hvor de skulle have nogle højhastighedstog der skulle køre fra Amsterdam til Bruxelles de kører stadig ikke i planmæssig drift såvidt jeg ved er de
kun i køreplan som prøvetog.Her er synderen også Anasaldo. Hvis der er nogen der har viden om
hvor der er noget ledigt materiel der kan køre så skulle de foreslå DSB at de kan tage kontakt med
det der selskab. Tænk lige også på at det tager flere år at få leveret nyt materiel, jeg syntes de skulle tale med Bombardier der nu er begyndt at bygge lokomotiver der både kan køre på el og diesel
til Canada og USA og så leje nogle flere dobbeltdækkervogne med lidt mere komfortable sæder end der
kører på Sjælland.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

IC3 udskiftet med MR?!

af Christian Møller, 17/10 2011, 20:31 (4578 dage siden) @ Bent Jensen

evt - hvis der er pladsmangel: Oprangere MR+FH+FG+MRD, så gør vognene fra IC4 togene da lidt gavn...
:-D
mvh
Chr

IC3 udskiftet med MR?!

af Anders Pedersen @, Mørke, 17/10 2011, 21:23 (4578 dage siden) @ Fysikeren

Ja lad os bytte lidt, send lidt DD vogne herover med en ME og i kan få tilsvarrende MR-MRD, hehe... ;)


Mon ikke en bedre løsning ville være at DSB anskaffede 20-30-40 Desiro-togsæt mere og satte dem ind i Jylland? ;)

Lars

Vil faktisk sige det er en god ide at anskaffe nogle flere Desiro, så hvorfor ikke 50 ekstra forhold til de 8 der er leveret til Grenåbanen.

Nogle af dem kunne være den elektrisk udgave til Vestfyn eller så få Svendborgbanen elektrificeret også.

Mener der er en option på yderligere Desiro i forhold til den ordre
Der har DSB da vist det godt kan lade sig gøre at købe nye og tog og sætte de

IC3 udskiftet med MR?!

af Woodi, 17/10 2011, 21:38 (4578 dage siden) @ Anders Pedersen

Der er mange gode råd og gode løsninger på vores p.t trafikale kaos som nærmere sig nedsmeltnings punktet.
Fakta er at der skal opsættes/opføres Elektrificering NU - og gerne med flere firmaer og helst med 500 vis af arbejdere så er det hele Elektrificeret inden for et år og politikerne kan henvende sig hos Bombardier, Siemens, Vossloh, Stadler o.s.v. og få noget IC materiel produceret til hovedstrækningerne, som ikke skal befærdes med små langsomme snegle alá Lint eller Desiro togsæt, disse kan køre på sidebanerne.

--
[image]

IC3 udskiftet med MR?!

af Bent Jensen @, 17/10 2011, 22:26 (4577 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hørt Jens.Danskerne er det mest utilfredse folkefærd der findes undskyld nu kommer jeg lidt ud af emnet men der mange steder i verden der ikke har så god offentlig transport som lille Danmark

med venlig hilsen

Bent Jensen

IC3 udskiftet med MR?!

af caprani ⌂, København, 18/10 2011, 06:56 (4577 dage siden) @ Bent Jensen

Fuldstændig korrekt. Jeg hører jævnligt lovprisninger af DK's offentlige transport fra besøgene Amerikanske kolleger.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

IC3 udskiftet med MR?!

af Leif Jørgensen, København Ø., 17/10 2011, 23:16 (4577 dage siden) @ Jens MO-Møller

MR-togene er måske ikke ligefrem ældgamle, men gamle det er de - de har altså kørt rundt på skinnerne i 33 år nu og er dertil baseret på en endnu ældre tysk konstruktion. De har simpelthen nået den alder, hvor man normalt udrangerer jernbanemateriel.

Hvorfor? Ja indledningsvis er det indvendige design, som tiden forlængst er løbet fra. For mange passagerer begynder det efterhånden at ligne noget fra deres bedsteforældres tid (hvilket selvfølgelig er overdrevet). Ting som elektroniske displays og stik til bærbare computere var der ihvertfald ingen, der tænkte på, da togene blev bygget. Mens lavt gulv til glæde for folk med barnevogne, cykler og kørestole har manglet alle dage. Alt sammen ting som nye tog som Desiro og IC4 til gengæld kan byde på, og som tydeligt illustrerer aldersforskellen.

Dertil kommer så den tekniske side af sagen. Jo ældre et tog bliver, jo sværere bliver det at skaffe reservedele, og jo færre medarbejdere er der, der kan reparere togene. Dette igen i modsætning til nye tog som medarbejderne er uddannede til, og hvor reservedele kan bestilles fra fabrikken.

Set fra et jernbaneentusiast-synspunkt er det selvfølgelig trist, at MR-togene bliver udrangeret, men det sker for alle tog. Tiden løber fra dem, de opfylder ikke nutidens krav til komfort, og de er slidte. De få år ældre Bn-vogne er allerede udrangeret på den konto, de fleste Y-tog ligeså, mens MY'erne nærmest lever af mangel på moderne alternativer.

Og selv om det kan være svært at acceptere, så betyder alder meget, når ting skal sælges og markedsføres: hvis noget er nyt, anses det automatisk for godt, mens gammelt er dårligt, hvis det da ikke ligefrem anses for museumsgenstand. Barskt men sandt. Psykologi er en faktor virksomheder ikke kan undervurdere nu om stunder.

Med venlige MR-hilsner
Leif Jørgensen

IC3 udskiftet med MR?!

af Bent Jensen @, 17/10 2011, 23:23 (4577 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det er jo også rigtigt, men syntes generelt at hvis folk ikke kan få det nyeste materiel at køre med så er det så forfærdeligt

Med venlig hilsen

Bent

IC3 udskiftet med MR?!

af Georg Schmidt, 17/10 2011, 23:37 (4577 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det kan godt være der ikke er stik til PC i MR-tog, men er det ikke bare sådan, at folk virkelig forsøger at være positive over for glasfibertogene. De forsøger virkelig at vænne sig til manglende gardiner for solen, til de hårde umagelige sæder, trapperne og tønden i midten. Men inderst inde savner de rigtig meget de dejlige sæder i MR, fornuftigt indrettede toiletter og i øvrigt det gode håndværk og den kvalitet der altid kom fra Randers. Er det ikke bare sådan det er.:-D :-D
Mvh
Georg

IC3 udskiftet med MR?!

af Leif Jørgensen, København Ø., 17/10 2011, 23:50 (4577 dage siden) @ Georg Schmidt

Tja, hvad sagde folk mon dengang MR-togene begyndte at afløse MO'ere og CL-vogne med ægte lædersæder? Eller da MO'erne afløste rystevogne med åbne perroner? Eller da nogen fandt på at folk på 3. klasse kunne sidde på andet end træsæder?

Med venlige udvikling-hilsner
Leif Jørgensen

IC3 udskiftet med MR?!

af Georg Schmidt, 18/10 2011, 00:12 (4577 dage siden) @ Leif Jørgensen

Nej, men jeg kan ikke forstå vi absolut i dag skal have noget materiel der er ringere end det vi i forvejen havde. Jeg tænkte hvorfor disse mennesker der formstøber de "moderne sæder" ikke bare kunne se efter hvordan ældre sæder så ud, og så i det mindste give dem den form, jeg tænker her på rygstøtten. Der er godt nok kommet nogle få millimeter mere skumgummi i Lintsæderne på den nyeste levering, men man finder stadig ingen ordentlig støtte og hvile, når man sidder i disse tog. Måske ansættelse af en sadelmager på disse fabrikker kunne hjælpe.:-D
Mvh
Georg

IC3 udskiftet med MR?!

af Flemming, knivkær Strand, 19/10 2011, 12:03 (4576 dage siden) @ Georg Schmidt

Nej, men jeg kan ikke forstå vi absolut i dag skal have noget materiel der er ringere end det vi i forvejen havde. Jeg tænkte hvorfor disse mennesker der formstøber de "moderne sæder" ikke bare kunne se efter hvordan ældre sæder så ud, og så i det mindste give dem den form, jeg tænker her på rygstøtten. Der er godt nok kommet nogle få millimeter mere skumgummi i Lintsæderne på den nyeste levering, men man finder stadig ingen ordentlig støtte og hvile, når man sidder i disse tog. Måske ansættelse af en sadelmager på disse fabrikker kunne hjælpe.:-D
Mvh
Georg

Da' Georg

Tja, med hensyn til Lint og Desiro togene Der har Arriva, DSB m.fl. jo bare gjort det der bliver råbt så højt om i mange tråde i dette forum, de har har købt en hyldevare og ja her i Danmark er der stor tradition for at skælde alt nyt, hæder og ære fra når det indføres for senere at hyle som en stykket gris når tingene fjernes igen - sådan skal det åbenbart være! Jeg har det ligesom Steff, jeg savner seriøse oplysninger, historiske fakta og saglige debatter.

Venligste hilsner

Flemming

Avatar

IC3 udskiftet med MR?!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 18/10 2011, 12:48 (4577 dage siden) @ Georg Schmidt

Det kan godt være der ikke er stik til PC i MR-tog, men er det ikke bare sådan, at folk virkelig forsøger at være positive over for glasfibertogene. De forsøger virkelig at vænne sig til manglende gardiner for solen, til de hårde umagelige sæder, trapperne og tønden i midten. Men inderst inde savner de rigtig meget de dejlige sæder i MR, fornuftigt indrettede toiletter og i øvrigt det gode håndværk og den kvalitet der altid kom fra Randers. Er det ikke bare sådan det er.:-D :-D
Mvh
Georg

Jo, det er jo det det er. Men der er jo ikke noget der må koste noget mere, og indtjeningen skal jo være så stor som mulig. Så er kunsten jo at få folk til at hoppe på så billigt skidt som overhovedet muligt. Lokkemaden er alle mulige unødvendige elektroniske tiltag og computerstyring af toiletdøre og lign. Mange hopper på, og fint- så er den i vinkel. Resultat: paptog.

--
[image]

IC3 udskiftet med MR?!

af Jens MO-Møller @, 18/10 2011, 01:35 (4577 dage siden) @ Leif Jørgensen

Er det virkelig altafgørende, at folk og fæ absolut skal være på nettet HELE tiden, dvs. både på vej til og fra arbejde? Mon ikke dette mere eller mindre hysteriske krav er fremprovokeret af pressen? Hvad gjorde folk for tyve år siden, inden mobiltelefonen og PC`eren og navnlig den bærbare PC blev indført? Jeg kan altså ikke tage det alvorligt, at folk absolut "skal være på nettet hele tiden"; ja selv, når de er på toilettet!!

Skal alle transportfirmaer som driver off. persontransport da hele tiden ligge under for div. mere eller mindre hysteriske krav om netforbindelse? Hvad kan det næste så ikke blive; krav om topløs billettering af kvindeligt personale, samtalerum med en psykolog eller socialrådgiver til disposition mm. Hvis man hele tiden skruer kravene i vejret og altid undskylder det med "tidens krav" bliver alt til en glidebane! For hvad drejer det hele sig i virkeligheden om; noget så banalt som transport fra A til B, måske via C til D, men folk har vel selv valgt deres bopæl og sit arbejde og kan vel ikke altid forvente at blive båret i guldstol!

Jeg tror realistisk, at danskerne ville have godt af et par år med transport i gamle CU-vogne m.fl., altså rigtige rystevogne, med iskolde gulve og træk alle steder fra, så kunne de måske lære at sætte pris på den høje standard, som er til stede i Danmark her i år 2011.

Venlig hilsen

Jens Møller

IC3 udskiftet med MR?!

af Woodi, 18/10 2011, 02:49 (4577 dage siden) @ Jens MO-Møller

Er det virkelig altafgørende, at folk og fæ absolut skal være på nettet HELE tiden, dvs. både på vej til og fra arbejde? Mon ikke dette mere eller mindre hysteriske krav er fremprovokeret af pressen? Hvad gjorde folk for tyve år siden, inden mobiltelefonen og PC`eren og navnlig den bærbare PC blev indført? Jeg kan altså ikke tage det alvorligt, at folk absolut "skal være på nettet hele tiden"; ja selv, når de er på toilettet!!

Skal alle transportfirmaer som driver off. persontransport da hele tiden ligge under for div. mere eller mindre hysteriske krav om netforbindelse? Hvad kan det næste så ikke blive; krav om topløs billettering af kvindeligt personale, samtalerum med en psykolog eller socialrådgiver til disposition mm. Hvis man hele tiden skruer kravene i vejret og altid undskylder det med "tidens krav" bliver alt til en glidebane! For hvad drejer det hele sig i virkeligheden om; noget så banalt som transport fra A til B, måske via C til D, men folk har vel selv valgt deres bopæl og sit arbejde og kan vel ikke altid forvente at blive båret i guldstol!

Jeg tror realistisk, at danskerne ville have godt af et par år med transport i gamle CU-vogne m.fl., altså rigtige rystevogne, med iskolde gulve og træk alle steder fra, så kunne de måske lære at sætte pris på den høje standard, som er til stede i Danmark her i år 2011.

Venlig hilsen

Jens Møller

Hvad galt er der i, at passagerne og borgerne udvikler sig og ændrer adfærd og levevis ?
At der findes veteran entusiaster og fortids elskende individer er jo deres sag og det er også fint, at nogen vælger at passe på vores fortid, sålænge deres lidenskab også henstår dertil og ikke drømme-dømme samfundet til deres forståelse Hvordan en udvikling skal tilbageståes.
Alene prisudviklingen på billetter, overskygger langt over hvad der forventes til rejseoplevelser.

--
[image]

IC3 udskiftet med MR?!

af henrikma, 18/10 2011, 09:10 (4577 dage siden) @ Jens MO-Møller

Er det virkelig altafgørende, at folk og fæ absolut skal være på nettet HELE tiden, dvs. både på vej til og fra arbejde? Mon ikke dette mere eller mindre hysteriske krav er fremprovokeret af pressen? Hvad gjorde folk for tyve år siden, inden mobiltelefonen og PC`eren og navnlig den bærbare PC blev indført? Jeg kan altså ikke tage det alvorligt, at folk absolut "skal være på nettet hele tiden"; ja selv, når de er på toilettet!!

SNIP
Ja, Adgang til trådlæst netværk er da en menneskeret...

/Henrik

IC3 udskiftet med MR?!

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 18/10 2011, 19:16 (4577 dage siden) @ Jens MO-Møller

Er det virkelig altafgørende, at folk og fæ absolut skal være på nettet HELE tiden, dvs. både på vej til og fra arbejde? Mon ikke dette mere eller mindre hysteriske krav er fremprovokeret af pressen? Hvad gjorde folk for tyve år siden, inden mobiltelefonen og PC`eren og navnlig den bærbare PC blev indført? Jeg kan altså ikke tage det alvorligt, at folk absolut "skal være på nettet hele tiden"; ja selv, når de er på toilettet!!

Kort og godt: Ja. Transporttid er spildtid. Argumentet for at tage toget er at jeg kan udnytte noget af denne spildtid, hvilket jeg ikke kan i en bil. Bussen er lige så ubrugelig, da jeg endnu ikke har set en bus, jeg kan bruge min bærbare i.

Skal alle transportfirmaer som driver off. persontransport da hele tiden ligge under for div. mere eller mindre hysteriske krav om netforbindelse? Hvad kan det næste så ikke blive; krav om topløs billettering af kvindeligt personale, samtalerum med en psykolog eller socialrådgiver til disposition mm. Hvis man hele tiden skruer kravene i vejret og altid undskylder det med "tidens krav" bliver alt til en glidebane! For hvad drejer det hele sig i virkeligheden om; noget så banalt som transport fra A til B, måske via C til D, men folk har vel selv valgt deres bopæl og sit arbejde og kan vel ikke altid forvente at blive båret i guldstol!

Helt præcist hvordan vil du stoppe udviklingen? Det er fint nok at du syntes at det er dybt latterligt at man vil sidde på nettet. På samme side syntes jeg at det er irriterende at være udsat for tobaksos og beskidte kupeer, fordi man ikke lige kunne få den sidste ikke ryger plads på vej hjem fra København. Heldigvis er DSB sådan indrettet, at de er nød til at køre med passagerer for at overleve. Derfor må de indrette sig efter kundernes ønsker, hvis de vil fortsætte med at eksistere. Lovgivning kan også spille lidt ind, men den er jo igen bestemt af de samme kunder. Her kaldes de bare for vælgere.


Jeg tror realistisk, at danskerne ville have godt af et par år med transport i gamle CU-vogne m.fl., altså rigtige rystevogne, med iskolde gulve og træk alle steder fra, så kunne de måske lære at sætte pris på den høje standard, som er til stede i Danmark her i år 2011.

Jeg ville nok nyde det, men jeg er ret sikker på at mine medstuderende ville finde på alternativer. Jeg har en jævnlig diskution om vi skal tage toget, bussen eller bilen til Viby. Indtil videre tager jeg for det meste toget, nogle gange bussen og har valgt ikke at ofte penge på forsikring og vægtafgift, så min bil er klodset op uden plader på. Helt præcist hvem er det du vil tvinge til at køre i CU vogne? Billisterne? De er da ligeglade.

Jeg har stor respekt for fortiden, museumskørsel og bevaring, men engang i mellem må man også acceptere, at nutidens materiel bør høre nutiden til. IC4 er allerede ved at være forældet. På nogle punkter er IC3 et bedre tog. Jeg har svært ved at se hvad IC4 kan, som IC3 ikke kan, eller kan komme til? Men at skrotte alle nye tog og bygge nye CU vogne er da lidt af et tilbageskridt.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

IC3 udskiftet med MR?!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 18/10 2011, 12:37 (4577 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det er jeg fuldkommen enig i Jens. Mange danskeres anatomi har ændret sig drastisk inden for de sidste 10-15 år. Formstøbte plasticsæder var blevet grinet ud for bare 15 år siden. Der har desværre udviklet sig en kedelig klynke-kultur i vores land, men det må vi jo bare ignorere. Min egen anatomi er stadig til bløde B-vognssæder, og fornemmelsen af luxus, når man sad i A-vognen, så jeg er for længst hoppet fra som passagér.

--
[image]

IC3 udskiftet med MR?!

af KimC, 19/10 2011, 07:23 (4576 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det som det hele burde komme an på, er om kunderne tager tog eller finder anden transport. Der er flere parametre der afgør dette, og hvis mange parametre taler til fordel for toget vil det være acceptabelt at der også er nogle minusparametre.

For mange år siden arbejdede jeg på Danfoss, og pendlede hver dag med bus. DSB Bussers driftsleder havde mere travlt med at blive borgmester. Det duede han i øvrigt heller ikke til. Ruterne var dårligt tilrettelagt, chaufførene kørte efter hver sin køreplan - idet den faktiske køreplan afveg en hel del fra den officielle, og ofte måtte en af de faste pendlere dirigere chaufføren der som afløser ikke kendte ruten, og ikke havde kunnet få fat på en rutebeskrivelse på depotet, fordi en sådan ikke fandtes.

Men så var der jo Sønderborg Kørselsforening. Busserne de kørte med var lige til et museum, og mildest talt godt brugte. Meen, ruterne var veltilrettelagte, og der blev kørt til tiden. Vognmanden havde garanteret foreningen at klippekortene ikke ville blive klippet hvis pendlerne havde måttet vente mere end 5 minutter ved påstigning. I de to år jeg kørte med foreningen fik vi kun turen gratis en gang. Mens DSB's busser nærmest var tomme, var SK's busser fyldt op, men der var ingen stående, idet foreningen kun accepterede så mange medlemmer som der kunne være i de enkelte busser. En tid var priserne stort set de samme, men så fordoblede DSB priserne. Et kort øjeblik hvor driftslederen ikke var afledt af borgmesterkarrieren kom han i tanker om en servitit fra amtsbanernes tid hvor rutebiltjenesten efter amtsbanernes nedlæggelse havde fået monopol på busdriften på Als.
Og så måtte vi til at vente på DSB busser, og vejlede uerfarne chauffører. Men mange tog nu bilen i stedet.

Når det gælder DSBs indsættelse af MR mellem Århus og Esbjerg, kan MR's bedre sæder næppe redde situationen. Køretiden forlænges, og regulariteten kan nemt blive dårligere idet MR ikke har nogen reserve at give af ved forsinkelser. Priserne bliver heller ikke billigere af den dårligere service. Plus det løse i og med at MR aldrig har været tiltænkt anvendt til længere rejser.
Jeg er bange for at Harry og Taunus'en har gode tider i vente, for der er ikke udsigt til en bedring de næste mange år.

Avatar

IC3 udskiftet med MR?!

af Per Hauberg, 18/10 2011, 23:38 (4576 dage siden) @ thomash

First Class i MR har vi jo oplevet engang - i "Englænderen".
Det var ganske som IC4: Man tager et A4 ark og sætter det på indgangsdøren.
Hvor længe stod dén skandale egentlig på - et par køreplansperioder ??

vh

Per

IC3 udskiftet med MR?!

af Keld H. Mikkelsen, 18/10 2011, 00:34 (4577 dage siden) @ trikkeren82

Det virker i hvert fald som en stor forringelse, når hastigheden for regionaltogene Århus-Esbjerg sættes ned fra 180 km/t med MF til 130 km/t med MR.

Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke sætter MR-togene ind på strækninger, hvor maks. hastigheden er 120 km/t. Det kunne f. eks. være Roskilde-Kalundborg eller Kystbanen.

IC3 udskiftet med MR?!

af Fysikeren, 18/10 2011, 00:39 (4577 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Det virker i hvert fald som en stor forringelse, når hastigheden for regionaltogene Århus-Esbjerg sættes ned fra 180 km/t med MF til 130 km/t med MR.

Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke sætter MR-togene ind på strækninger, hvor maks. hastigheden er 120 km/t. Det kunne f. eks. være Roskilde-Kalundborg eller Kystbanen.

Kystbanen? Tja, hvor vil du så bruge Øresundstogene henne? Stille dem i remise, fordi sjællænderne SKAL have MR? Derudover er Nørreport og MR næppe den bedste cocktail.

Nordvestbanen? Samme problem med Nørreport samtidigt med at den lave hastighed sikkert ikke vil være populært øst for Høje Taastrup. Alternativt er togskifte i Roskilde med flere hundrede passagerer på en gang.

Beklager, hold nu op! MR er og har aldrig været lavet til regionaltrafik omkring København, dertil er toget alt for lille. Nej, jyderne skal ikke pr. definition have dårligere tog end sjællænderen, men hvis MR skal bruges, så brug for de kan bruges. Derudover husk lige, at MR bruges på Lille Syd.

Lars

IC3 udskiftet med MR?!

af Peter Christensen @, 18/10 2011, 05:49 (4577 dage siden) @ Fysikeren

Utroligt som den her debat om DSB materieldisponering ligner noget jeg har set før.
I de gode gamle dage - dvs. omkring 1920-30 stykker - var det ikke usædvanligt at ministeren skulle redegøre hvorfor at nattoget ikke stoppede i Tommerup.
Er der sket nogen ændring de sidste 70-80 år? Næ,det er der ikke.
DSB kunne jo blot sige at de pågældne strækninger kan få IC4 - det er fint og morderne. Du har stik til laptoppen og internetadgang, hvilket der nok bliver brug for når tiden skal slås ihjel ved nedbrud.

Det sagt, så tyder noget på at IC4 virkelig er ved at udvikle sig til en møllesten, som bare ikke kan skjules mere - heller ikke for den brede offentlighed. Nu mangler vi så bare at DSB indrømmer dette og skruer ned for selvfedmen, som i de seneste år har grænset til det kvalmende.

Jeg gentager gerne igen - gå ud og lej noget materiel i Europa og sæt nogle flere elmaster op, så vi kan slippe af med dieseldunsten på hovedlinjerne.
Tidligere havde DSB en aftale med transportministeriet om ikke at købe andet end IC4, men mon ikke den aftale kan rettes til?
Alternativ, omgås ved at materiellet lejes i mange år.

IC3 udskiftet med MR?!

af Poul Andersen @, 18/10 2011, 08:32 (4577 dage siden) @ Peter Christensen

De sidste godt og vel 5 år har undertegnede brugt en stor del af sin tjenestetid med at fremføre de omtalte regionaltog mellem Esbjerg og Aarhus, og hermed lidt fakta om brug af disse tog..
Indtil K 11 var disse tog udelukkende MR-tog, (dog anventes i ganske få tog MF), og i en tilpasset køreplan hvor MR-togene absolut ikke behøvede at overanstrænge sig.
Belægningen mellem Esbjerg og Fredericia var acceptabel, men mellem Fredericia og Aarhus blev togene reelt kun brugt af passagerer til Børkop, Brejning og Hedensted, mens passagererne til de øvrige byer brugte IC og Lyn.
Fra K 11 blev der så indsat MF i den p.t. kendte hurtige køreplan og efter få uger var togene allerede rigtig godt belagt. Efterhånden kunne man opleve, at togene med afg. fra Aarhus i myldertiden var mere 100% belagt og det samme er tit oplevet ud af både Esbjerg og Frdericia.
Konklusionen er, at de betalende passagerer værdsætter hurtige, komfortable tog frem for det modsatte.

Mvh. Poul

Avatar

IC3 udskiftet med MR?!

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 18/10 2011, 10:47 (4577 dage siden) @ Poul Andersen

De sidste godt og vel 5 år har undertegnede brugt en stor del af sin tjenestetid med at fremføre de omtalte regionaltog mellem Esbjerg og Aarhus, og hermed lidt fakta om brug af disse tog..
Indtil K 11 var disse tog udelukkende MR-tog, (dog anventes i ganske få tog MF), og i en tilpasset køreplan hvor MR-togene absolut ikke behøvede at overanstrænge sig.
Belægningen mellem Esbjerg og Fredericia var acceptabel, men mellem Fredericia og Aarhus blev togene reelt kun brugt af passagerer til Børkop, Brejning og Hedensted, mens passagererne til de øvrige byer brugte IC og Lyn.
Fra K 11 blev der så indsat MF i den p.t. kendte hurtige køreplan og efter få uger var togene allerede rigtig godt belagt. Efterhånden kunne man opleve, at togene med afg. fra Aarhus i myldertiden var mere 100% belagt og det samme er tit oplevet ud af både Esbjerg og Frdericia.
Konklusionen er, at de betalende passagerer værdsætter hurtige, komfortable tog frem for det modsatte.

Mvh. Poul

Og det rammer netop hovedet på sømmet, Poul :-)
Hvis folk skal "lokkes" til at tage toget, frem for bilen, så er gode tog et meget stærkt kort at spille ud.
At lokke bilister over i offentlige transportmidler er knapt nok gjort med de nuværende jyske regionaltog - men det gøres som nævnt her i hvert fald slet ikke med busser!
Bilister vil med andre ord kunne godt "lokkes" at køre med tog, med de gider sgutte køre med bus!
Et andet stærkt kort er, at man kan arbejde undervejs på togturen, og uanset hvor komfortable MR-togene vitterligt er (bortset fra den indtrængende kvalmende dieselos!!), så er strømstik til den bærbare og trådløst Internet nærmest et "must" nu om dage.
Hvis planen er, at vi - måske især her i Vendsyssel - skal have "glæde" af MR-togene i de næste 10 år, eller hvad ved jeg, så ville indbygning af strømstik og trådløst Internet ved en eventuel kommende revision være et godt tiltag, som ville være endnu et godt argument for at tage toget versus at tage bilen.
En sådan revision måtte desuden også gerne omfatte nye motorer/renovering af de nuværende motorer, sådan at de kan leve op til EURO-normerne (f.eks. EURO IV), for så er der også miljø-trumfkortet at spille ud.
Som det er nu, så er MR-togene om muligt de af DSB's tog, der forurener mest pr. passagerkilometer, selv her på Vendysselbanen, hvor belægningen er pænt høj.
Her på Vendsysselbanen tager MR-togene nemlig virkelig slæbet med myldretidspendlertrafikken til/fra Aalborg. Desuden kører de - som en sidebemærkning - utroligt stabilt, trods deres op til 33 år på "kilometertælleren".

IC3 udskiftet med MR?!

af thomash, 18/10 2011, 13:10 (4577 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hvis planen er, at vi - måske især her i Vendsyssel - skal have "glæde" af MR-togene i de næste 10 år, eller hvad ved jeg, så ville indbygning af strømstik og trådløst Internet ved en eventuel kommende revision være et godt tiltag, som ville være endnu et godt argument for at tage toget versus at tage bilen.
En sådan revision måtte desuden også gerne omfatte nye motorer/renovering af de nuværende motorer, sådan at de kan leve op til EURO-normerne (f.eks. EURO IV), for så er der også miljø-trumfkortet at spille ud.
Som det er nu, så er MR-togene om muligt de af DSB's tog, der forurener mest pr. passagerkilometer, selv her på Vendysselbanen, hvor belægningen er pænt høj.
Her på Vendsysselbanen tager MR-togene nemlig virkelig slæbet med myldretidspendlertrafikken til/fra Aalborg. Desuden kører de - som en sidebemærkning - utroligt stabilt, trods deres op til 33 år på "kilometertælleren".

Enig, det ville ikke kræve ret meget at "opgradere" de togsæt man mener skal køre i drift en del år endnu. Det kunne være som du siger følgende:

- strømstik ved pladserne
- forbedring af indeklimaforhold (der må findes nogle standard Aircon man kan bygge på) ligeledes hindring af at dieselos trænger ind.
- evt. ændring af sædeopstilling så der kom sæder i flyopsætning og med klapbord, så der ikke kun er 4-personer siddegrupper.
- evt. en automat med mulighed for at købe varm kaffe eller kolde drikke.

hvis en større opdatering var på tale, kunne følgende være en ide:
- opgradering af drivlinien, med bl.a. nye motorer og gearkasser, så de ville få en større tophastighed og bedre acceleration. En bedre støjdæmpning i gulvet kunne også være en mulighed.

Trådløst internet mener jeg ikke er noget med livsnødvendigt behøves, rigtige mange har i dag mobilt bredbånd eller en smartphone der kan dele netforbindelsen, og hvis man har behov for at være online når man er på farten, mener jeg bestemt at folk selv må yde en indsats. Iøvrigt synes jeg at internettet i IC togene mellem københavn og århus stinker.. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

IC3 udskiftet med MR?!

af 160578, 18/10 2011, 19:37 (4577 dage siden) @ thomash

DSB bliver mere og mere en farce :-(

Vil aldrig betalt fuld pris for at kører i et MR og ovenikøbet med længere rejse tid.. Forringet service = prisnedsættelse.

Togene er egentlig udemærket, men han sidder jo ret op og ned og det er da kun gamle folk der synes man sidder dejligt sådan. Vi andre vil jo gerne kunne vippe sædet tilbage og nyde rejsen.

Nu når DSB har så store problemer med manglende tog, så riv da indmaden ud af de MR tog og indret med lounge agtig og cool. Så vil de måske blive in og trendy at rejse med...Det kræver jo ikke det vilde.

Ang IC4 så glem nu alt om vi slipper for dem. DSB hænger på dem efter deres "flotte" aftale fra sidst år hvor de fik 2.5 mia i kompentation for at lave dem up to date i Danmark..

Man kunne også hører på DSB direktør den anden dag at vi hænger på lortet, så farcen forsætter..

IC3 udskiftet med MR?!

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 18/10 2011, 19:31 (4577 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hvis folk skal "lokkes" til at tage toget, frem for bilen, så er gode tog et meget stærkt kort at spille ud.
At lokke bilister over i offentlige transportmidler er knapt nok gjort med de nuværende jyske regionaltog - men det gøres som nævnt her i hvert fald slet ikke med busser!
Bilister vil med andre ord kunne godt "lokkes" at køre med tog, med de gider sgutte køre med bus!
Et andet stærkt kort er, at man kan arbejde undervejs på togturen, og uanset hvor komfortable MR-togene vitterligt er (bortset fra den indtrængende kvalmende dieselos!!), så er strømstik til den bærbare og trådløst Internet nærmest et "must" nu om dage.
Hvis planen er, at vi - måske især her i Vendsyssel - skal have "glæde" af MR-togene i de næste 10 år, eller hvad ved jeg, så ville indbygning af strømstik og trådløst Internet ved en eventuel kommende revision være et godt tiltag, som ville være endnu et godt argument for at tage toget versus at tage bilen.
En sådan revision måtte desuden også gerne omfatte nye motorer/renovering af de nuværende motorer, sådan at de kan leve

Mon ikke tiden er ved at løbe fra wifi i toget? Jeg oplever det som en gene at bruge det, da jeg oftest skal betale ekstra for det, eftersom jeg ikke kører på 1'.
Derudover er det altså ikke stabilt. Det er faktisk så ustabilt, at jeg ikke kan benytte mit Visa Electron kort i salgsvognen, da de ikke kan få en udbyder til at give dem en terminal, der er på nettet hele tiden. Nå jamen så tjente de ikke de penge...
Jeg bruger som regel min egen mobil, hvor jeg har et fint data abonnement oven i hatten. Når netværket så strejker, så er det bare at tjekke signalstyrken, så ved man hvor fejlen ligger. På wifi i både DSB og Arriva kan jeg sidde og gætte på hvornår der mon kommer signal igen. Derudover smadrer Arriva's løsning sider med Frames, da de sætter reklamer ind, så framesættet ikke virker...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

IC3 udskiftet med MR?!

af UTJ, 19/10 2011, 12:53 (4576 dage siden) @ Peter Christensen

Utroligt som den her debat om DSB materieldisponering ligner noget jeg har set før.
I de gode gamle dage - dvs. omkring 1920-30 stykker - var det ikke usædvanligt at ministeren skulle redegøre hvorfor at nattoget ikke stoppede i Tommerup.
Er der sket nogen ændring de sidste 70-80 år? Næ,det er der ikke.
DSB kunne jo blot sige at de pågældne strækninger kan få IC4 - det er fint og morderne. Du har stik til laptoppen og internetadgang, hvilket der nok bliver brug for når tiden skal slås ihjel ved nedbrud.

Det sagt, så tyder noget på at IC4 virkelig er ved at udvikle sig til en møllesten, som bare ikke kan skjules mere - heller ikke for den brede offentlighed. Nu mangler vi så bare at DSB indrømmer dette og skruer ned for selvfedmen, som i de seneste år har grænset til det kvalmende.

Jeg gentager gerne igen - gå ud og lej noget materiel i Europa og sæt nogle flere elmaster op, så vi kan slippe af med dieseldunsten på hovedlinjerne.
Tidligere havde DSB en aftale med transportministeriet om ikke at købe andet end IC4, men mon ikke den aftale kan rettes til?
Alternativ, omgås ved at materiellet lejes i mange år.

Du skriver det næsten selv: IC4 er det perfekte tog for lokalpolitikere. Det stopper hele tiden, så selv sognerådsformanden i Tommerup kan blive tilfreds. Men ellers er jeg enig. Tror at nogle kedelige standard-ellok, plus ditto vogne til Kh-Fa. Det skal nok skabe et politisk pres for at få el til Århus med det samme. Det er immervæk mellem Århus og København at de rejsende findes.

IC4 blir indsat så snart muligt istedet for MR..

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 18/10 2011, 10:13 (4577 dage siden) @ trikkeren82

Læs på dsb.dk

Så tror bestemt ikke det er så slemt som pressen melder ud og kan være de stakkels pendler finder ud af MR er langt bedre end ic4 faktisk :-)

IC4 blir indsat så snart muligt istedet for MR..

af Henrik Hansen, Vejen, 18/10 2011, 10:27 (4577 dage siden) @ kristian jakobsen

Læs på dsb.dk

Så tror bestemt ikke det er så slemt som pressen melder ud og kan være de stakkels pendler finder ud af MR er langt bedre end ic4 faktisk :-)

Pressemeddelsen fra DSB er i sandhed et opgør med den tidligere ledelses selvfede opførsel. For snart et år siden udsendte DSB en pressemeddelse at nu var IC4 klar til sammenkoblet drift

http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/ic4---nu-med-plads-til-410-passagerer-/

Søren Eriksen udråbte det som en milepæl - men det blev en skamstøtte, og dermed endnu et eksempel på den daværende ledelses manglende tilgang til virkeligheden, hvilket også blev dens værste fjende, da skandalen med DSB First blev kendt.

Ledelsen er udskiftet, men det er IC4 desværre ikke. DSB har dog erkendt at toget 'kun' er egnet til erstatning for 30 år gamle MR tog - nogen direkte erstatning for IC3 tør ingen vist sige noget om.

Den længe ventede rapport omkring IC4 er nu forsinket omkring 2 måneder, men det giver selvfølgelig DSB tid til yderligere eksperimenter med IC4...

/Henrik

IC4 blir indsat så snart muligt istedet for MR..

af Henrik Pedersen, 19/10 2011, 00:07 (4576 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg giver Henrik Thomsen og Jens MO-Møller ret.
I tiden før der blev anskaffet gummisnuder til fjerntrafikken kunne man rejse med tog der bestod af tidsløse og elegante personvogne med komfortable og ekslusive kupeer, disse blev trukket af smukke og kraftfyldte lokomotiver der var driftssikre og også kunne bruges til godstransport.
I dag går togselskaberne mere op i internet SMS og onlinetjenester,selv på stationerne kan man ikke blive fri for TY-skærme med reklamer for alt muligt ragelse,togene er forsynet med reklamer som dækker hele vognsiden fordi der skal tjenes penge på alt,derfor er togrejser blevet noget sekundært og derfor er materiellet derefter,væk er følelsen af luksus og tdligere tiders komfort.

Venlig hilsen
Henrik Pedersen

IC4 blir indsat så snart muligt istedet for MR..

af Fysikeren, 19/10 2011, 00:21 (4576 dage siden) @ Henrik Pedersen

Jeg giver Henrik Thomsen og Jens MO-Møller ret.
I tiden før der blev anskaffet gummisnuder til fjerntrafikken kunne man rejse med tog der bestod af tidsløse og elegante personvogne med komfortable og ekslusive kupeer, disse blev trukket af smukke og kraftfyldte lokomotiver der var driftssikre og også kunne bruges til godstransport.
I dag går togselskaberne mere op i internet SMS og onlinetjenester,selv på stationerne kan man ikke blive fri for TY-skærme med reklamer for alt muligt ragelse,togene er forsynet med reklamer som dækker hele vognsiden fordi der skal tjenes penge på alt,derfor er togrejser blevet noget sekundært og derfor er materiellet derefter,væk er følelsen af luksus og tdligere tiders komfort.

Synes du blander teknik og indretning sammen. Der er jo intet problem i at indrette alm. personvogne med samme sæder og borde som IC3, enddog kupéer burde være muligt.

Samtidigt går kritikken i tråden på at MR ikke er moderne, bl.a. pga. manglende stik. Der er jo videre ingen problemer i at indrette alm. vogne med moderne faciliteter tilpasset de moderne forventninger.

Så at togselskaberne ikke har fokus på "tidsløse" vogne er ikke det samme som at de ikke vil levere en god rejse. Derudover synes jeg netop onlinetjenester er en vigtig del af rejsen, så jeg kan tjekke dagens trafik o.a.

Lars

IC4 blir indsat så snart muligt istedet for MR..

af UTJ, 19/10 2011, 13:01 (4576 dage siden) @ Fysikeren

Jeg giver Henrik Thomsen og Jens MO-Møller ret.
I tiden før der blev anskaffet gummisnuder til fjerntrafikken kunne man rejse med tog der bestod af tidsløse og elegante personvogne med komfortable og ekslusive kupeer, disse blev trukket af smukke og kraftfyldte lokomotiver der var driftssikre og også kunne bruges til godstransport.
I dag går togselskaberne mere op i internet SMS og onlinetjenester,selv på stationerne kan man ikke blive fri for TY-skærme med reklamer for alt muligt ragelse,togene er forsynet med reklamer som dækker hele vognsiden fordi der skal tjenes penge på alt,derfor er togrejser blevet noget sekundært og derfor er materiellet derefter,væk er følelsen af luksus og tdligere tiders komfort.


Synes du blander teknik og indretning sammen. Der er jo intet problem i at indrette alm. personvogne med samme sæder og borde som IC3, enddog kupéer burde være muligt.

Samtidigt går kritikken i tråden på at MR ikke er moderne, bl.a. pga. manglende stik. Der er jo videre ingen problemer i at indrette alm. vogne med moderne faciliteter tilpasset de moderne forventninger.

Så at togselskaberne ikke har fokus på "tidsløse" vogne er ikke det samme som at de ikke vil levere en god rejse. Derudover synes jeg netop onlinetjenester er en vigtig del af rejsen, så jeg kan tjekke dagens trafik o.a.

JO. Det fjerner fokus fra kerneydelsen: tog. De leverer faktisk ikke varen. Først det kedelige med at få toget til at køre (til tiden) og dernæst kan man eventuelt flippe ud med alt det andet. Hvis togene kører til tiden er en gammeldags papirplakat jo god nok. I en tid med ipads og mobilt bredbånd er tiden ved at løbe fra 220V stik, medmindre de elektronikafhængige rejsende løber tør for elektroner......og det gør de jo hvis toget går i står, fordi man har indkøbt noget bras eller ikke vedligeholder det gode man næsten ikke har mere.

IC3 udskiftet med MR?!

af Bent Jensen @, 19/10 2011, 11:55 (4576 dage siden) @ trikkeren82

Viser med tydelighed at mange politikere "klynker" førend de kender fakta.

Jeg tænker på den gamle historie om hjælp ulven kommer.

Gælder også politikere på Sjælland tænk bare på Roskildes tidligere borgmester

han var utrolig forarget over at godstog og gennemkørende tog skulle bruge

ny bane istedet for hans egen lille provinsbys spor.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

IC3 udskiftet med MR?!

af Bent Jensen @, 19/10 2011, 12:01 (4576 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg bor i lille landsby syd for Roskilde så det
er ikke Københavneri fra min side!

Med venlig hilsen

Bent Jensen

IC3 udskiftet med MR?!

af Woodi, 19/10 2011, 12:21 (4576 dage siden) @ Bent Jensen

Viser med tydelighed at mange politikere "klynker" førend de kender fakta.

Med venlig hilsen

Bent Jensen


Men Borgmesterens bekymring er jo rigtig nok og Hvis en sådanne "Byen´s forsvarer" ikke går ud offentligt er han også en dårlig beskytter. ;)

--
[image]

IC3 udskiftet med MR?!

af Bent Jensen @, 19/10 2011, 13:23 (4576 dage siden) @ Woodi

du har sådan set ret, men er bange for at man klynker før der er grund til det.

OK bedre før end senere. Måske de borgmestre også vil markere sig, nej undskyld jeg kan ikke

huske, jo var det Simon Spies der sagde enhver omtale er bedre end ingen omtale.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

IC3 udskiftet med MR?!

af Hedegaard, 19/10 2011, 16:56 (4576 dage siden) @ trikkeren82

Jeg finder det morsomt, at 5-9 år kan afgøre forskellen på "ældgammel" og "top moderne"
Det er ikke ligefrem mange år som MF og MR har imellem sig, og i stort set alle andre europæiske lande har man i dag materiel kørende, som har samme alder som MR/MRD eller ældre(!).
Jeg synes det hele stinker af de typiske danske luksusproblemer.

IC3 udskiftet med MR?!

af Fysikeren, 19/10 2011, 17:11 (4576 dage siden) @ Hedegaard

Jeg finder det morsomt, at 5-9 år kan afgøre forskellen på "ældgammel" og "top moderne"
Det er ikke ligefrem mange år som MF og MR har imellem sig, og i stort set alle andre europæiske lande har man i dag materiel kørende, som har samme alder som MR/MRD eller ældre(!).
Jeg synes det hele stinker af de typiske danske luksusproblemer.

Der er jo stor forskel på indretningen af de to typer tog. Tror sådan set ikke danskerne tænker så meget over togenes alder, men derimod indretning, støj, indeklima og andet i den retning.

På det punkt er IC3 nu engang bare bedre end MR i de flestes øjne.

Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak