Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Troldetoget (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/10 2011, 10:42 (4582 dage siden)

Her er 4 meget gamle billeder fra 1947 fra Børge Sundahl.
Følgende tekster er Børges egne:

Det drejer sig om Troldetoget, der kørte fra Troldhede via TKVJ til Kolding og videre til Vejen, hvor der var Sydjydsk Udstilling. Billederne er taget med mit gamle kasseapparat 6 x 9.

[image]
Billed 1 VaGJ 2 (så vidt jeg husker) under omløb i Kolding

[image]
Billed 2 er toget ved ankomst fra Vejen- Lok-2 Css vogne

[image]
Billed 3 VaGJ 2 (så vidt jeg husker) under omløb i Kolding

[image]
Billed 4 er fra Vejen, hvor toget kørte på det nedlagte Vejen-Gesten spor fra stationen til udstillingspladsen. Og dennegang havde man fået Jbm gamle Co dobbeltdækkervogn med

[image]
Bonusbillede SB F 2, Skagen 1954

--
[image]

Troldetoget

af Henrik Hansen, vejen, 20/10 2011, 11:28 (4582 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er 4 meget gamle billeder fra 1947 fra Børge Sundahl.
Følgende tekster er Børges egne:

Det drejer sig om Troldetoget, der kørte fra Troldhede via TKVJ til Kolding og videre til Vejen, hvor der var Sydjydsk Udstilling. Billederne er taget med mit gamle kasseapparat 6 x 9.

Spændende billeder. Billederne er 4 år nyere end angivet, Sydjysk Udstilling blev afholdt i Vejen i juni 1951

Billede 1 kunne godt være taget i Vejen, det er formentlig Hansens Hotel der ses i baggrunden.

Billede 2 er helt sikkert ikke fra Vejen, men derimod fra Kolding. Vejen station har aldrig haft en signalbro.

Du har ikke billederne i en større opløsning ??

/Henrik

Troldetoget

af Børge Sundahl, 20/10 2011, 12:25 (4582 dage siden) @ Henrik Hansen

Billed 2 er fra Kolding. Det var togets ankomst fra Vejen på returkørslen Vejen-Troldhede

Årstatllet. Ja men har der ikke været flere udstillinger end den ene?

Mvh

Børge

Troldetoget

af Børge Sundahl, 20/10 2011, 13:09 (4582 dage siden) @ Niels Munch

Ok, så var det i 1951.
Og så var det fint med billederne fra Vejen. Dem kendte jeg ikke.

Børge

Troldetoget

af UTJ, 20/10 2011, 13:18 (4582 dage siden) @ Børge Sundahl

Ok, så var det i 1951.
Og så var det fint med billederne fra Vejen. Dem kendte jeg ikke.

[image]

Billed 2 er toget ved ankomst fra Vejen- Lok-2 Css vogne

Jeg synes at det ser ud som om den forreste er en CSS eller CSM. Bageste vogn er en CTM som fik gavldøre og overgangsbroer. Mon man kunne få en lidt større udgave at se ved lejlighed, for det er jo interessant med disse bogiekupévogne, omend det nok var ved at være sidste udkald......Hvilken farve havde vognene forresten?

Troldetoget

af Henrik Hansen, Vejen, 20/10 2011, 13:48 (4582 dage siden) @ Børge Sundahl

Ok, så var det i 1951.
Og så var det fint med billederne fra Vejen. Dem kendte jeg ikke.

Her ligger lidt flere billeder fra stationen (hvis de ikke allerede er fundet), hvor der også er nogen interresante mht. til jernbanedriften.

http://vejenby.dk/2000/2145/2145_001/2145_001_001.htm

/Henrik

Troldetoget

af Børge Sundahl, 20/10 2011, 15:58 (4582 dage siden) @ Henrik Hansen

Nu er 1951 jo efterhånenden mange år siden. Jeg så jo toget og jeg mener at kunne huske at lokomotivet var rødt og vognene var gule hhv grønne, men det kan jo være at der er en der husker bedre.
M h t litraene, så var jeg dengang ikke så meget inde i litraene, så jeg ville blot have skrevet Cs, men der kom et s for meget med.

Børge

Troldetoget

af UTJ, 20/10 2011, 19:36 (4582 dage siden) @ Børge Sundahl

Nu er 1951 jo efterhånenden mange år siden. Jeg så jo toget og jeg mener at kunne huske at lokomotivet var rødt og vognene var gule hhv grønne, men det kan jo være at der er en der husker bedre.
M h t litraene, så var jeg dengang ikke så meget inde i litraene, så jeg ville blot have skrevet Cs, men der kom et s for meget med.

Så kan jeg hjælpe dig, for den ene bogiekupévogn (den med endedøre) er med sikkerhed en CTM - og dem er der ikke mange fotografier af.......

Troldetoget

af Henrik Holm-Jensen @, Søften, 20/10 2011, 22:27 (4582 dage siden) @ Henrik Hansen

Hrj

Hedengangne Hansens hotel (hvor kunne de lave gule ærter) er rigtigt.

MVH

Henrik


Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak