Avatar

En overkørsel (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 28. oktober, 2011, 19:34 (2882 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, fredag 28. oktober, 2011, 20:24

Pudsigt nok har ingen nogensinde skrevet en bog om overkørsler. Der burde ellers være symbolik nok i det politiske krydsfelt mellem jernbane og vej til en ordentlig "mursten" af en bog.

I jernbanens barndom var strækningerne så rigeligt forsynet med overkørsler - private eller offentlige. Den anden dag stødte jeg på nogle tal, der viste, at der i finansåret 1919/1920 på strækningen Randers-Aalborg (dengang 81,4 km) kun var én niveaufri skæring mellem bane og vej - alle andre skæringer var i niveau.

Vi har tidligere beskæftiget os med overkørsler i denne tråd, hvoraf det fremgår, at tog i dag kan køre fra Helsingør til Hinnerup uden at møde én eneste overkørsel.

Mellem Hinnerup og Randers er der i dag 5 overkørsler tilbage og mellem Randers og Aalborg er der også 5.

Nu er det jo ikke videre sexet sådan bare at tage ud og fotografere en eksisterende overkørsel. Det har jeg så valgt at gøre alligevel. For "i morgen" er den jo væk.

Valget faldt på overkørsel 318 (alene tallet 318 siger jo en del!) mellem Aarhus og Randers, nærmere bestemt mellem Lerbjerg og Laurbjerg eller helt præcis i km 149,6 som er 1.200 meter sydøst for daværende Laurbjerg station. Overkørslen kaldes Bidstrup-overkørslen og den har, så vidt jeg husker, omfangsrige sagsmapper hos såvel Banedanmark som DSB, amtet, kommunen og Vejdirektoratet med flere. Selv da jeg forlod DSB for 11 år siden, havde den været forsøgt nedlagt i årevis.

Men den ligger der altså stadig. Dér lidt ude i skoven lidt sydøst for Laurbjerg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Bommene er på vej ned. Set fra nord.
[image]
[image]
[image]
Ukendt MFA passerer kl. ca. 16.04 i forsinket IC 141. Hastigheden gennem overkørslen er 140 km/t.
[image]
Set fra vest mod øst.
[image]
Set fra vest mod øst.
[image]
Set fra vest mod øst.
[image]
Set fra vest mod øst. Til venstre ses "relæhytte", derefter uordenssignal nr. 11.4., bro over Lopbæk, "kilometersten" 149,6. Længst væk AM 2149, der "beskytter" overkørslen mod tog fra øst.
[image]
Set fra øst mod vest. Noget væk til venstre ses AM 1150, der "beskytter" overkørslen mod tog fra vest.
[image]
"Relæhytten". Jeg går ud fra at telefonen er uvirksom. Men jeg "testede" den ikke.
[image]
Set fra vest mod øst. Ved en fejl med blitz.
[image]
Nu uden blitz.
[image]
Set fra syd.
[image]
Set fra vest mod øst. Ved en fejl med blitz.
[image]
Nu uden blitz.
[image]
Set fra øst mod vest.
[image]
Set fra øst mod vest. Nu med "zoom".

En overkørsel

af Ekaeli007, fredag 28. oktober, 2011, 21:14 (2882 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dejlig og smuk efterårs seance

Med venlig hilsen

Bent Jensen

En overkørsel

af KimC, fredag 28. oktober, 2011, 21:39 (2882 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er rigtig overkørsels-hygge.

Men burde de højre vejsignaler ikke have haft 1½ kryds ovenover selve blinksignalet som indikation af at der er tale om en doppeltsporet overkørsel? Eller er det sparet væk?

Ellidshøj

af John Schmidt, fredag 28. oktober, 2011, 21:54 (2882 dage siden) @ KimC

[image]

Her er lige et enkelt billed fra Ellidshøj fra dengang hvor verden endnu ikke var gået helt af lave. Her har jeg meget "travlt" med at rulle de håndbetjente bomme ned, altimends den "fungerende" med hænderne dybt begravet i lommen ser til. Forøvrigt... Fandt i en skuffe inde på det tidligere billetkontor et datostempel, som sidste gang var benyttet i 1972, og her hvor jeg drejer bommene ned har vi 1987.
Som tiden dog går....:-D

Hilsner
John.

Avatar

Ellidshøj

af Henrik Thomsen ⌂ @, Holte, lørdag 29. oktober, 2011, 23:14 (2881 dage siden) @ John Schmidt

[image]

Her er lige et enkelt billed fra Ellidshøj fra dengang hvor verden endnu ikke var gået helt af lave. Her har jeg meget "travlt" med at rulle de håndbetjente bomme ned, altimends den "fungerende" med hænderne dybt begravet i lommen ser til. Forøvrigt... Fandt i en skuffe inde på det tidligere billetkontor et datostempel, som sidste gang var benyttet i 1972, og her hvor jeg drejer bommene ned har vi 1987.
Som tiden dog går....:-D

Hilsner
John.

Her er et par billeder mere fra Ellidshøj, fra 30. juni 1987.

[image]
[image]

John er iøvrigt fotograferet i overkørslen samme dag.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Ellidshøj

af Georg Schmidt @, søndag 30. oktober, 2011, 10:22 (2880 dage siden) @ Henrik Thomsen

Et par mere fra Ellidshøj 1985.
[image]
[image]
E 991 passerer.
Mvh
Georg

Avatar

Ellidshøj - to fotos mere fra Skørping

af Henrik Thomsen ⌂ @, Holte, søndag 30. oktober, 2011, 12:17 (2880 dage siden) @ Georg Schmidt

Et par mere fra Ellidshøj 1985.
[image]
[image]
E 991 passerer.
Mvh
Georg

Hvis dette fine billede er taget den 3. maj 1985, er jeg selv ombord i toget på udflugten mod Hirtshals
Mit første billede nedenfor er taget på hjemturen ved Lindenborg Å, og det andet er fra Rold Skov.

[image]

[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Ellidshøj - to fotos mere fra Skørping

af Georg Schmidt @, søndag 30. oktober, 2011, 16:20 (2880 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej Henrik
Foto af nordgående E 991 i Eh er fra 2/5 1985 på vej mod Hjørring. Hjemturen mod Langå foregik den 4/5-85.
[image]
E 991 pass Eh 4/5-1985.
[image]
Ellidshøj 2/5 1985.
[image]
Mvh
Georg

En overkørsel

af Morten P, lørdag 29. oktober, 2011, 11:47 (2881 dage siden) @ KimC

Ved etablering af helbomme anlæg monterede man ikke kryds på vejsignalerne før i tiden, dette kan ses rigtig mange steder rundt omkring. Her er bare lige nogle eksempler fra hukommelsen
Ovk 221 nord for Tarm
ovk 37 i Aulum
Ovk 20 og ovk 21 i Tivs
ovk 05 og ovk 06 mellem Holstebro og Tvis

Mvh Morten

En overkørsel

af Jens H. Bondesen @, søndag 30. oktober, 2011, 17:56 (2880 dage siden) @ KimC

Men burde de højre vejsignaler ikke have haft 1½ kryds ovenover selve blinksignalet som indikation af at der er tale om en doppeltsporet overkørsel? Eller er det sparet væk?

Jo, der ikke bare burde være krydsmærke i højre side af vejen.
Der SKAL være krydsmærker (A 74,1 / A 74,2) i BEGGE sider af vejen jf. § 38 i bekendtgørelse nr. 783 af 06.07.2006 om Anvendelse af vejafmærkning:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22578

Bemærk i den forbindelse at krydsmærker ikke anbringes ved sporoverkørsler og disse defineres iflg. samme bekendtgørelse
§ 1a 1) Sporoverkørsler: Overkørsler, hvor trafikken på jernbanen har vigepligt.
Hvad mon de manglende krydsmærker betyder for jernbanen?

Selve vejafmærkningen fremgår af bekendtgørelse nr. 784 af 06.07.2006 om Vejafmærkning:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22583

--
Venlig hilsen
Jens H B

Avatar

En overkørsel

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, fredag 28. oktober, 2011, 21:44 (2882 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Min far var ved samme overkørsel tilbage i 1977.
Hans store interesse var dog meldeklokken (tårnklokken) og knap så meget selve overkørslen.

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

En overkørsel

af Anders Færch Hansen @, søndag 30. oktober, 2011, 19:45 (2880 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her er et par billeder af Bidstrup-overkørslen, som den så ud i april 1968. Mit Kodak Instamatic havde sine begrænsninger.

[image]
MO 1985 mod Århus

[image]
CLS=AVL=MO (1800) mod Glyngøre

Anders Færch Hansen

Overkørsel 318

af Mads Svendsen, torsdag 16. august, 2018, 11:13 (398 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Jeg faldt tilfældigt over denne tråd, da jeg googlede overkørsel 318 og har også selv undret mig over, at den ikke for længst er blevet lukket, da der ikke er noget specielt opland til overkørslen på den anden side af Laurbjerg udover Bidstrup gods.

Hvad er hovedårsagen til at overkørslen ikke kan lukkes?

VH
Mads

Avatar

Overkørsel 318 Bidstrupvej, Aarhus-Randers

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 16. august, 2018, 11:36 (398 dage siden) @ Mads Svendsen

Jeg faldt tilfældigt over denne tråd, da jeg googlede overkørsel 318 og har også selv undret mig over, at den ikke for længst er blevet lukket, da der ikke er noget specielt opland til overkørslen på den anden side af Laurbjerg udover Bidstrup gods.

Hvad er hovedårsagen til at overkørslen ikke kan lukkes?


Den bliver også lukket "nu" og erstattet af en vejoverføring jf. side 49 øverst her:

https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Elektrificerin...

Banedanmark kalder den sjovt nok Bistrupvej. Mig bekendt hedder den stadig Bidstrupvej.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Overkørsel 318 Bidstrupvej, Aarhus-Randers

af Mads Svendsen, torsdag 16. august, 2018, 11:56 (398 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for linket

Det kan da ikke være verdens nemmeste sted at bygge en bro med lilleåen lige ved siden af sporene. Er det for at godsejeren kan komme til bageren inde I Laurbjerg:-D ?

Avatar

FT-kandidat: BDK, lusk og Bidstrupoverkørslen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, tirsdag 11. december, 2018, 22:30 (281 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Banedanmark - og tidligere DSB - har i årtier forsøgt at nedlægge den overkørsel, uden at erstatte den med en niveaufri skæring. Og man fortsætter angiveligt “ad samme spor”:

https://jyllands-posten.dk/aarhus/meninger/breve/ECE11054575/har-banedanmark-en-skjult-...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen