Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skælskør remise (Generelt)

af martin, 17/11 2011, 22:52 (4554 dage siden)

[image]Var nede i remisen forleden, det er første gang jeg har set den to[image]m :-D
[image][image]fd66.jpg[/img][image][image]
Det kan godt være det er en fin bygning, men den er i meget dårlig stand så den er faktisk ikke bedre hver end at vælte.

Skælskør remise

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 17/11 2011, 22:58 (4554 dage siden) @ martin

Hej Martin

Gode billeder du har taget. Hvem og hvad bruger remissen nu?

Er der planer om, hvornår den skal rives ned?

Passer det, at der ikke er spor til remissen mere?

--
Med venlig hilsen

Michael

[image][image]

Skælskør remise

af martin, 17/11 2011, 23:13 (4554 dage siden) @ trikkeren82

Tak tak har lige sat nogle flere ud, Der er ikke spor derned mere de er klippet lige i porten, alt er fjernet nu på banegården.
Jeg tror selv de bliver revet ned, jeg har hørt Harboe som jo har købt grunden at der på bryggeriet skal sættes 6 tanke op der er 6 meter i diameter og 16 meter høje hvor mon de skal stå henne.
Først i januar tror jeg der kommer en meget stor og uhyggelig maskine og så ca en dag senere er det væk og heldt igennem en stenknuser.

Skælskør remise

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/11 2011, 01:24 (4554 dage siden) @ martin

(...)

Det kan godt være det er en fin bygning, men den er i meget dårlig stand så den er faktisk ikke bedre hver end at vælte.

------

Man kunne måske også vælge, at se det fra en positiv vinkel ! ! !

Indtil for kort tid siden, var der nogle få entusiastiske mennesker, der ofrede næsten al deres fritid, og mange penge, på at få noget positivt ud af remisen, indholdet af sporvogne og de nærmeste omgivelser i en stadig kamp med både økonomi og hærværk. Hvad de byggede op den ene weekend, blev ofte ødelagt af lokale vandalister weekenden efter. Sørgeligt, men desværre et udslag af "tiden".

Der er brugt mange entusiast-penge / medlemskontingenter på bevarelsen af bygningen lige til det sidste - penge som nu er givet ud forgæves.

Lad os -med stor tak til de få ihærdige- glæde os over, at det trods alt lykkedes at bevare sporvognene, men også, at de måske nu går en lysere fremtid i møde i SHS-regi i mere "trygge" og vandalsikrede omgivelser.

Stor TAK til Omstigningsklubben, bestyrelse, sporvognsejere og medlemmer for deres store arbejde.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Skælskør remise

af KRB, 18/11 2011, 02:18 (4554 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Stort Tak til Erik V. Pedersen for indlægget !
Hvor er det godt skrevet

Skælskør remise

af gamle ole, 18/11 2011, 10:09 (4554 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Enig! Og om ikke andet kom der det ud af det, at der nu i SHS/Skjolderegi eksisterer et komplet boggievognsæt med enkeltdøre både i motor-og bivogn.

Hilsen Ole

Skælskør remise

af TLJ, 18/11 2011, 12:41 (4553 dage siden) @ martin

Tak for de billeder Martin! (udemærket fødselsdagsgave!)

Er dette billede en form for svejseboks?

[image]


Venligst
Tom

Skælskør remise

af Michael Pedersen, 18/11 2011, 12:56 (4553 dage siden) @ TLJ

Det er den gamle cisterne oppe på remisens "loft", hvor der var vand til forsyning af damplokomotiver - der er åbenbart skåret hul i siden, så man har kunne bruge pladsen til pulterrum.

Mvh.
Michael Pedersen

Skælskør remise

af TLJ, 18/11 2011, 13:32 (4553 dage siden) @ Michael Pedersen

Hmmm.. et smedeværksted under vand ville nok ikke fungere så godt :) Tak for svaret!

Har du ikke lidt at tilføje til tråden Hr Pederesen? "Maskin-maren" over graven? (krydser fingre...)

Skælskør remise

af L.H. Jensen, 18/11 2011, 21:16 (4553 dage siden) @ Michael Pedersen

Det er den gamle cisterne oppe på remisens "loft", hvor der var vand til forsyning af damplokomotiver - der er åbenbart skåret hul i siden, så man har kunne bruge pladsen til pulterrum.

Mvh.
Michael Pedersen

God aften!

Er der nogen, der kan be- eller afkræfte følgende historie om netop denne "cisterne" (vandtank), som jeg for mange Herrens år siden fik fortalt af nu afdøde stationsmester Frede Larsen, Århus Ø?
Ifølge Frede skulle et forsinket "Ilgodstog" (eller noget i den retning) en gang være afsendt fra Skælskør station, uden at sporskifterne i udkørselstogvejen var korrekt stillet (manglende centralsikring), så toget i stedet for at køre mod Dalmose kørte ind i og gennem remisen, således at den ovennævnte vandtank faldt ned. Lokomotivføreren skulle - stadig ifølge Frede - have været optaget af at notere den forsinkede afgangstid i sin noterbog, så han først for sent opdagede, at man var "på afveje" ...

Frede Larsen var altid "god" for en historie, og som regel var der substans bag; mon der også var det her, eller havde den gode stationsmester læst for meget Emil Bønnelykce ...? ;-)

Mvh
LHJ

Skælskør remise

af martin, 18/11 2011, 23:10 (4553 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej Lars
Jeg tror det er en historie omend meget god ;-) men det er da ikke braget igennem gavlen.
Remisen bære heller ikke præg af, at være genopført i størere eller mindre grad medmindre han jo selvfølgelig har væltet hele bygningen så de har lavet en ny.
Som jeg husker Skælskør`s oprindelige sporplan ville du fra en udkørselstogvej heller ikke havne over i remisen da man skulle ind fra havnebanen men jeg skal da ikke ligge hovdet på blokken på at man havde opstillet et godstog der og gav afgang derfra men ville det virke logisk.
Omvendt virker det jo heller ikke logisk at køre igennem remisen så alt er vel muligt.
[image][img]Der er ikke forskel i murværket i gavlen
images/uploaded/201111182206174ec6d6d90f561.jpg[/img][img]
Det har bumbet noget hvis de er kørt ind over de fine bøjninger på skinnen. images/uploaded/201111182207054ec6d709785a9.jpg[/img]Der er heller ikke noget at fornemme indvendigt på vægen

Avatar

Skælskør remise

af T. Rithmester ⌂, Struer, 19/11 2011, 12:52 (4552 dage siden) @ martin

Tillod mig lige at rette i "koderne" :)

Der er ikke forskel i murværket i gavlen

[image]

Det har bumbet noget hvis de er kørt ind over de fine bøjninger på skinnen.

[image]

Der er heller ikke noget at fornemme indvendigt på vægen

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Disciplin "remisegennemkørsel"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/11 2011, 11:39 (4553 dage siden) @ L.H. Jensen

Det er den gamle cisterne oppe på remisens "loft", hvor der var vand til forsyning af damplokomotiver - der er åbenbart skåret hul i siden, så man har kunne bruge pladsen til pulterrum.

Mvh.
Michael Pedersen


God aften!

Er der nogen, der kan be- eller afkræfte følgende historie om netop denne "cisterne" (vandtank), som jeg for mange Herrens år siden fik fortalt af nu afdøde stationsmester Frede Larsen, Århus Ø?
Ifølge Frede skulle et forsinket "Ilgodstog" (eller noget i den retning) en gang være afsendt fra Skælskør station, uden at sporskifterne i udkørselstogvejen var korrekt stillet (manglende centralsikring), så toget i stedet for at køre mod Dalmose kørte ind i og gennem remisen, således at den ovennævnte vandtank faldt ned. Lokomotivføreren skulle - stadig ifølge Frede - have været optaget af at notere den forsinkede afgangstid i sin noterbog, så han først for sent opdagede, at man var "på afveje" ...

Frede Larsen var altid "god" for en historie, og som regel var der substans bag; mon der også var det her, eller havde den gode stationsmester læst for meget Emil Bønnelykce ...? ;-)

Mvh
LHJ

Disciplin "remisegennemkørsel" er et velkendt fænomen i jernbanehistorien jf. f.eks. her.

Det er i øvrigt ikke eneste gang, det er sket i Viborg. Husket efter hukommelsen, skete det igen i 1992 eller 1993 med en MT eller MH.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Disciplin "remisegennemkørsel"

af Jens MO-Møller @, 20/11 2011, 01:09 (4552 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Forsøg på gennemkørsel i remisen har også været praktiseret i remisen i Helsingør med en MH, nemlig i det yderste spor i remisen i vandsiden, hvor der efter stopbommen var placeret et toiletrum! Hvor meget skade der skete, hvornår og med hvem ved jeg ikke, men jeg har oplysningen fra en "sædvanligvis velunderrettet kilde".

Venlig hilsen

Jens Møller

Disciplin "remisegennemkørsel"

af Per Sørensen @, Hg, 20/11 2011, 10:51 (4552 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej Jens,
jeg rendte meget på remisen i 60erne og du har fuldstændig ret. Mh har været i bagvæggen, men det er dog sket flere gange.
En MH til remisen kom måske fra færgerne og spærrede mange spor på turen, så der blev kørt til. Måske fik man ikke altid vurdere bremselængden korrekt.

Der er jo altid en slags stop/hemsko, så lige inden man ryger i væggen, kan lige nå at tænke "hva fanden..." og så BOM!
Fra Hg er der en anden historie, som skulle være ganske vist.
En remisearbejder jeg kendte godt, havde i sine yngre dage stillet drejeskiven væk fra det sædvanlige spor. Han skulle køre en maskine over til kulkranen. Stille og roligt kører han ud af remisen og mod drejeskiven, men en flink fyr har stillet skiven tilbage til normalt stilling og han når ikke at bremse helt før forløberen er i graven. Stor tumult og ballade.
Det første de skulle gøre inden de overordnede kom, var at fjerne alle de tomme ølflasker! Der blev gået til den. Nogle gange var det mig der havde hentet øllerne!

NB! Talte forleden med én, der havde passet pølsevognen, der stod på perronen forenden af sporene. Der blev altid under serveringen luret på og det ankommende tog nu også fik bremset. Det gjorde det jo altid, men én gang måtte toget helt ud i asfalten, men der skete ikke noget med pølsevognen...

Venligst
Ped

Disciplin "remisegennemkørsel"

af Kenneth Verting, 26/11 2011, 02:15 (4546 dage siden) @ Jens MO-Møller

Godt nok lidt uden for tråden, men jeg kan alligevel ikke lade være med at fortælle, at jeg engang for mange år side kom ned af den gamle sidetrappe ned på gaden overfor Toldkammerbygningen, og fik straks øje på en lukket godsvogn komme trillende alene i gaden og ind på Hornbækbanens perronspor, som dengang jo lå nærmest Toldkammerbygningen, med 2 rangerfolk løbende i hælene efter den, og som fik den stoppet lige før Bramstræde.

Undervejs havde den snittet et par biler, som stod parkeret udfor posthuset, hvor der i den ene sad en rystet gammel mand, der ikke var kommet tilskade.

Jeg hørte mange år senere, at den havde fået et rangertryk helt ude fra Flynderborgvejsbroen, og at skiftesporene var uheldigvis stillet på tværs over alle togveje, så den løb fra sydøst til nordvest og helt ud på gaden.

Efter den episode, så jeg senere, at der var blevet etableret en tyk træbjælke med lås over sporet ud til gaden. Er der nogle "velunderrettede kilder", der kan fortælle nærmere om det hændelsesforløb ?

Mvh. Kenneth Verting

Disciplin "remisegennemkørsel"

af Krüger, 20/11 2011, 09:51 (4552 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Remisen i Struer mistede flere gange et stykke af bagvæggen, når N maskinerne blev kørt indefor.... og lidt til :-D
Angående MT i Viborg, så stod den stille og var under klargøring, da et rangertræk ramte den og sendte den ind i bagvæggen. Til alt held skete der ikke noget med lokomtivføreren der gik inde i remisen og var i gang med klargøringen af MT'eren.
I 90'erne forsøgte man i øvrigt også at sende tre Hims vogne gennem bagvæggen i pakhuset i Aalborg. Om de kom helt igennem husker jeg ikke, men de kom, så vidt vides, aldrig ud at køre igen.

Disciplin "remisegennemkørsel"

af jiko, 20/11 2011, 11:23 (4552 dage siden) @ Krüger

Har fra en ældre kollega fået fortalt at dengang han skulle lære og kører MH, først i 1980erne engang, nede i Århus. Kørte han sammen med sin kørelære en MH fra skydebroen og ind igennem remissevæggen. De havde ikke lige været opmærksom på at frem/bak håndtaget stod i bak...

Disciplin "remisegennemkørsel"

af villy skovborg @, Roskilde, 20/11 2011, 11:31 (4552 dage siden) @ Krüger

Mig bekendt var det en "normalt" fænomen.
i Roskilde remise er det sket mange gange som jeg kan huske i sør med Mh som begynte at køre når de var pumpet op og kørestillingen var ind i remisen for den stilling stod jo i naå den var ankommet.
spor 1 var kraftig andgrebet da en 10 t trolje kørte ned af maaskinbakken med 3 læsset skærvevogne uden luft.
rangering med traktor 47 og 963 på krogen gjore osse sit til at 2 murer fik en uges arbejde. traktor bremser ikke på et splitsekunr med en R-maskine på krogen
mvh villy

Disciplin "remisegennemkørsel"

af villy, 20/11 2011, 11:34 (4552 dage siden) @ villy skovborg

bagvægen i kalundborg remisse var lavet i træ af samme grund, kender til en lokomotivføre der kørte en p-maskine igennem


Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak