Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Så kan vinteren roligt komme til nordvestjylland

af T. Rithmester ⌂, Struer, 25/11 2010, 11:27 (4903 dage siden)

Her den sidste uges tid har vi her i Struer fået besøg af sneplove igen. Det drejer sig om 80 86 980 3 129-7 og 80 86 980 3 130-5.
Kan i øvrigt se, at deres tilladte hastighed er øget til 80 km/t, mens vægten er reduceret til 49,5 ton.
Hvem ville i givet fald skulle kører med sneplovene ?
Tidligere har det vist nok været MjbaD.

[image]
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Så kan vinteren roligt komme til nordvestjylland

af Johnni Lassen ⌂, 25/11 2010, 12:21 (4903 dage siden) @ T. Rithmester

Du skal nok forvente at det bliver en rundsnude der får opgaven med plovene hvis det bliver aktuelt, så der er noget at se frem til;-)

Avatar

Så kan vinteren roligt komme til nordvestjylland

af T. Rithmester ⌂, Struer, 25/11 2010, 12:42 (4903 dage siden) @ Johnni Lassen

Du skal nok forvente at det bliver en rundsnude der får opgaven med plovene hvis det bliver aktuelt, så der er noget at se frem til;-)

Uanset hvad det bliver, så ser jeg bestemt også frem til det.
Må en MZ'er kører på thybanen ?

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Så kan vinteren roligt komme til nordvestjylland

af LKW, 25/11 2010, 14:02 (4903 dage siden) @ T. Rithmester

Nej, ME og MZ må ikke anvendes på Thybanen.

I 80'erne kørte der IC tog til Thisted med MZ.... Det holdt man op med igen, da de knækkede svellerne.
Derefter indsatte man MY-MY med elvarme, Nyborg Færge - Thisted - Nyborg Færge.
Disse MY udgik fra Århus om morgenen med IC120 til Ngf, kørte til Thisted og retur til Ngf med IC tog, for at slutte dagen af med IC187 til Århus (protolyn).
MF afløste ret hurtigt i IC løbene til Thisted.

Avatar

Så kan vinteren roligt komme til nordvestjylland

af T. Rithmester ⌂, Struer, 25/11 2010, 17:25 (4903 dage siden) @ LKW

Nej, ME og MZ må ikke anvendes på Thybanen.

I 80'erne kørte der IC tog til Thisted med MZ.... Det holdt man op med igen, da de knækkede svellerne.
Derefter indsatte man MY-MY med elvarme, Nyborg Færge - Thisted - Nyborg Færge.
Disse MY udgik fra Århus om morgenen med IC120 til Ngf, kørte til Thisted og retur til Ngf med IC tog, for at slutte dagen af med IC187 til Århus (protolyn).
MF afløste ret hurtigt i IC løbene til Thisted.

Ok, det vil sige at da man renoverede sporet på thybanen for nogle år siden, forstærkede man det altså ikke ?
Fra mine barneår i Thisted, synes jeg nu altid at IC'en blev trukket af en MX'er.
Men det er altså ikke korrekt ?

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Så kan vinteren roligt komme til nordvestjylland

af jk, 25/11 2010, 20:03 (4903 dage siden) @ T. Rithmester

Jo det er rigtig nok IC-togene blev også kørt med MX-loko. Har selv været med på lokomotivet flere gange, havde altid opgaven at fløjte ved alle Giv Agt skiltene som der er mange af på Thybanen.

Så kan vinteren roligt komme til nordvestjylland

af jmp, 26/11 2010, 00:56 (4903 dage siden) @ T. Rithmester

Jo; det var almindeligt med MX. Omkring 1985 gik man over til elvarme i IC-togene og derfor begyndte man med MZ og senere MY+MY på Thybanen. MX'erne fik aldrig elvarme.

Jan

Avatar

Så kan vinteren roligt komme til nordvestjylland

af T. Rithmester ⌂, Struer, 26/11 2010, 07:51 (4902 dage siden) @ jmp

Jo; det var almindeligt med MX. Omkring 1985 gik man over til elvarme i IC-togene og derfor begyndte man med MZ og senere MY+MY på Thybanen. MX'erne fik aldrig elvarme.

Ok, jamen det er forklaringen så, vi flyttede nemlig til Struer i 85 :)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Så kan vinteren roligt komme til nordvestjylland

af Ole Stuhr Hansen, 25/11 2010, 15:35 (4903 dage siden) @ T. Rithmester

Du skal nok forvente at det bliver en rundsnude der får opgaven med plovene hvis det bliver aktuelt, så der er noget at se frem til;-)


Uanset hvad det bliver, så ser jeg bestemt også frem til det.
Må en MZ'er kører på thybanen ?

Generelt anvendes der ikke MZ til sneplovstog. I modsætning til MY og MX er de ikke bygget på en gennemgående stålramme mellem bufferne, så der er simpelthen fare for, at maskinen knækker sammen, når de mange kræfter - og lokomotivets høje vægt - stemmes imod en sneplov på vej gennem høje og massive snedriver.

Se Martin Søhus' billede her (skrol lidt ned på siden - skaderne stammer ganske vist ikke fra snepløjning, men fra en kollision med en modkørende ME'er. Men det er helt tydeligt, at forenden på en MZ'er nærmest er "hægtet" på resten af maskinen):

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?LokID=103

Mvh. Ole

Avatar

Så kan vinteren roligt komme til nordvestjylland

af T. Rithmester ⌂, Struer, 25/11 2010, 17:22 (4903 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Generelt anvendes der ikke MZ til sneplovstog. I modsætning til MY og MX er de ikke bygget på en gennemgående stålramme mellem bufferne, så der er simpelthen fare for, at maskinen knækker sammen, når de mange kræfter - og lokomotivets høje vægt - stemmes imod en sneplov på vej gennem høje og massive snedriver.

Se Martin Søhus' billede her (skrol lidt ned på siden - skaderne stammer ganske vist ikke fra snepløjning, men fra en kollision med en modkørende ME'er. Men det er helt tydeligt, at forenden på en MZ'er nærmest er "hægtet" på resten af maskinen):

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?LokID=103

Uha ja det ser ikke godt ud :(
Men så lærte jeg jo også noget i dag :)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Så kan vinteren roligt komme til nordvestjylland

af Sydbanen, Sydsjælland, 27/11 2010, 08:10 (4901 dage siden) @ T. Rithmester

Det med at Mz og Me ikke må køre med sneplov er faktisk en and:-) I 2001 18/3 var en DSB ME ude med plove fra Næstved til Nykøbing F pga. fyning. ;-) Så det er måske rigtigt men ikke helt når DSB Brugte ME i 2001:-D
Mvh Mikkel

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak