Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 4/12 2011, 11:23 (4529 dage siden)

Jeg har været inde at se på www.evp.dk vedr. bla. de gamle lyntoge litra MS og MB.
Der er nogle billeder hvor disse lyntoge bliver brændt og derefter ophugget. Hvor foregik disse "grusomme" handlinger"?:-( Der står også nogle 1. generations S-tog. Der står noget med cvk. Hvis det virkelig var her det fandt sted, må det da have givet en masse røg. og sikkert også asbestforurening. Det var i hvert fald ikke gået i dag.
Jeg trorde faktisk bare at de blev hugget op, uden forudgående afbrændning. Men det samme gjaldt jo for de københavnske sporvogne.

mvh.
Erik H

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af KimC, 4/12 2011, 14:05 (4529 dage siden) @ Erik H

Jeg har været inde at se på www.evp.dk vedr. bla. de gamle lyntoge litra MS og MB.
Der er nogle billeder hvor disse lyntoge bliver brændt og derefter ophugget. Hvor foregik disse "grusomme" handlinger"?:-( Der står også nogle 1. generations S-tog. Der står noget med cvk. Hvis det virkelig var her det fandt sted, må det da have givet en masse røg. og sikkert også asbestforurening. Det var i hvert fald ikke gået i dag.
Jeg trorde faktisk bare at de blev hugget op, uden forudgående afbrændning. Men det samme gjaldt jo for de københavnske sporvogne.

Man kan ikke skære med en skærebrænder uden hele tiden at at antænde brændbare dele i vognen, derfor. Man har ikke været videre kritisk med hvor man afbrændte. Orla i Bjerringbro har da også futtet Mo vogne af på sit område på stationen, som jo ligger i et beboet område. Den gik ikke i dag, men i dag er skærebrænderen stort set også udskiftet med hydrauliske klippemaskiner.

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af Holger Sørensen, Hedehusene, 5/12 2011, 10:15 (4528 dage siden) @ Erik H

Det foregik bag Cvk, sådan ca hvor den nu nedlagte containerterminal lå.

Også damploko blev ophugget her, men ellers også hos Levin på Islands Brygge.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af Flemming Jakielski, Rødovre, 5/12 2011, 18:04 (4528 dage siden) @ Holger Sørensen

Og hvis du kigger på Erik V.s billeder og datoer omkring MS og ophugning/ afbrænding, vil du opdage, at i dag den 5/12 var det nøjagtig 38 år siden den sidste MS (403 etc) blev afbrændt forud for ophugning.

Flemming J

Det foregik bag Cvk, sådan ca hvor den nu nedlagte containerterminal lå.

Også damploko blev ophugget her, men ellers også hos Levin på Islands Brygge.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/12 2011, 20:40 (4528 dage siden) @ Flemming Jakielski

Det foregik bag Cvk, sådan ca hvor den nu nedlagte containerterminal lå.

Også damploko blev ophugget her, men ellers også hos Levin på Islands Brygge.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)


Og hvis du kigger på Erik V.s billeder og datoer omkring MS og ophugning/ afbrænding, vil du opdage, at i dag den 5/12 var det nøjagtig 38 år siden den sidste MS (403 etc) blev afbrændt forud for ophugning.

Flemming J

--------------


Hej.

Undertegnede (min hj.side) er blevet nævnt et par gange, hvilket jeg har set. Umiddelbart kan man måske synes, at "det er da mærkeligt, at han ikke skriver".

Det gør jeg så nu, men kun for at nævne, at når jeg ikke allerede har skrevet tidligere, er det fordi jeg vist ikke kan tilføje ret meget yderligere en det, der allerede står på min hj.side.

Afbrændingerne foregik i de sidste år på et par af de yderste Cvk-spor ud mod containerterminalen. Afbrændingerne måtte -efter sigende dengang- kun ske ved en bestemt vindretning, væk fra beboede områder, men desværre for føreren af containerkranen, når vindretningen var over mod ham, --og det har bestemt ikke været ”vitaminer” han indåndede i de timer, det brændte. Selve det store sort-rygende bål varede kun en times tid, men lugten mens det småbrændte/ulmede var bestemt ikke behageligere.

Materiellet der ses i baggrunden på de forskellige fotos er -som det huskes lige her og nu- hhv. ”opfej” fra den ene af S-togsulykkerne ved Nørreport og Mo 1962 fra uheldet i Ballerup. I den sidste ende skulle disse også afbrændes og ophugges, men henstod ofte i lang tid, indtil diverse tekniske undersøgelser var afsluttet, og et evt. ansvar var placeret.

Først herefter kunne man skride til ophugning.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Avatar

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af Erik H, Frederikssund, 5/12 2011, 21:46 (4528 dage siden) @ Erik V. Pedersen

I forbindelse med de gamle 1. generations S-toge, hvoraf de sidste udgik af driften i 1978, blev disse også brændt ved cvk? Sidst i 70´erne var det jo endnu ikke blevet "in" med asbestfaren, ikke sådan at forstå ,at jeg synes det er hysteri, for det er uden tvivl sundhedsfarligt at arbejde med, men der er også uden nogen der har scoret kassen, i forbindelse med den såkaldte asbestsanering!
Men det har ikke været nogen spøg at være med til denne "kremering" af det udtjente rullende materiel!

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/12 2011, 22:26 (4528 dage siden) @ Erik H

I forbindelse med de gamle 1. generations S-toge, hvoraf de sidste udgik af driften i 1978, blev disse også brændt ved cvk? Sidst i 70´erne var det jo endnu ikke blevet "in" med asbestfaren, ikke sådan at forstå ,at jeg synes det er hysteri, for det er uden tvivl sundhedsfarligt at arbejde med, men der er også uden nogen der har scoret kassen, i forbindelse med den såkaldte asbestsanering!
Men det har ikke været nogen spøg at være med til denne "kremering" af det udtjente rullende materiel!

-----------

Nogle blev,

[image]
Afbrænding af_S-togs-motorvogn 12.2.1967. ^---v
[image]

men jeg mener, at de ofte blev solgt til ophugning andre steder, Orla, Bjerringbro, Henriksen, Aarhus m. fl. - her må andre træde til med deres viden.

Erik V.
www.evp.dk

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af Jens MO-Møller @, 5/12 2011, 23:14 (4528 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Men av av av, hvor gør det ondt at se, at man blot tænder ild i vognen, uden i det mindste at afmontere den helt intakte frontlanterne af kobber! Dette er også set ved samtidige ophugninger af MO-vogne, men måske det var en form for skjult erhvervsstøtte til datidens ophuggere!!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntog" MS/MB

af Henrik Tolderlund, 6/12 2011, 10:48 (4527 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Afbrænding af_S-togs-motorvogn 12.2.1967. ^---v

[image]

Erik V.

På dette billede er det nemt at stedfeste, hvor afbrændnigen foregik, idet man til venstre kan ane "domkirken" på Maskindepot Godsbanegården (Mgb). Det er også cirka her, at det nye Metro-servicecenter (eller hvad det nu skal kaldes) er ved at blive opført.

Venlig hilsen
Henrik

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af KimC, 7/12 2011, 07:00 (4527 dage siden) @ Erik H

Et indspark fra en anden verden her: I går aftes zappede jeg forbi senderen n.tv. Der løb en beretning om hvordan udtjente diesellokomotiver ophugges i USA. Man så et udtjent diesellokomotiv blive kørt ind på en plads. Her gik man i gang med at fjerne beklædningen, motoren blev taget ud og kørt væk - til total genopbygning hvor stort set kun motorblokken og krumtappen genbruges.
Generator, banemotorer og eludstyr blev sendt til genindvinding af metallerne.
Rammen blev kørt ind i en hal, og løftet af bogierne. Ramme og bogier blev sandblæst, og tæringer udbedret.
Og så gik man ellers i gang med at bygge et nyt lokomotiv ovenpå rammen, bogierne fk nye fjedre, hjul etc og blev trillet på plads. Interessant var det bl.a. hvordan man trimmede balancen så bogierne trykker med same tryk. Det foregik ved at fylde jernhagl i et "hemmmeligt rum" i rammen, som herefter blev svejset til. Bare 7 arbejdsdage efter "ophugningen" påbegyndtes, rullede et nylakeret og teknisk set nyt lokomotiv som lever op til alle nugældende miljøkrav ud af samme spor - på bogier og ramme som er 40-50 år gammle, og med en dieselmotor der er ombygget til ukendelighed, men hvor væsentlige dele af den gamle motor indgår.

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af Ekaeli007, 7/12 2011, 08:00 (4527 dage siden) @ KimC

Jeg kan godt huske jeg har set den udsendelse, hvis bare man kunne gøre det samme med vores ME ere
lige bortset fra at gøre dem tungere, Men der er jo snart elektrificeret mere her i landet?? så det
behøver vi ikke!!!

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af OLL, Ballerup, 7/12 2011, 12:02 (4526 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg kan godt huske jeg har set den udsendelse, hvis bare man kunne gøre det samme med vores ME ere
lige bortset fra at gøre dem tungere, Men der er jo snart elektrificeret mere her i landet?? så det
behøver vi ikke!!!

Kunne man så ikke eventuelt bygge dem om til led lokomotiver, med diesel i den ene ende og el i den anden? :-P Sådan en blanding af EA og ME?:-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af Erik H, Frederikssund, 7/12 2011, 14:50 (4526 dage siden) @ OLL

Ja, nu er det jo muligt at koble litra MFA (IC3) og litra ER (IR4) sammen med godt rusultat, MEN der er vist lidt langt fra dette , og til dit forslag med en blanding af litra ME og litra EA. Om ikke andet så fejler din fantasi ikke noget:-D
Jeg tror dog uden at vide det, at det ville være en såkaldt mislykket gensplejsning.

mvh.
Erik H

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af OLL, Ballerup, 8/12 2011, 20:19 (4525 dage siden) @ Erik H

Jeg takker for du påskønner min fantasi :-D Men se det lige for dig :-) Tror det kunne blive meeeeeeega fedt :-D

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af Erik H, Frederikssund, 8/12 2011, 20:34 (4525 dage siden) @ OLL

Ja, det ville nok kunne få diverse både jernbaneentusiaster og og "almindelige dødelige" til at spærre øjnene op;-)
Men som sagt kan litra MFA (IC3) og litra ER (IR4) godt fungere sammenkoblet. Disse kører i hvert fald mellem København og Fredrecia. DSB er efter sigende det eneste, jernbaneselskab der kører med togsæt der består af hhv. diesel- og el-togsæt sammenkoblet. Anderledes er det jo desværre med IC4, disse "pizzabakker" kan ikke en gang køre sammenkoblet med hinanden. Og når IC4 togene endelig kører, ja så kan de sgu ikke bremse..........!men passerer forbi det røde signal.

mvh.
Erik H

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af OLL, Ballerup, 9/12 2011, 01:03 (4525 dage siden) @ Erik H

DSB er efter sigende det eneste, jernbaneselskab der kører med togsæt der består af hhv. diesel- og el-togsæt sammenkoblet.

Syntes jeg er meget fedt!:-D :-)

Meeeeeen kan IC3 og IR4 køre med vores dobbeltdækkervogne;-) Der kommer ME/EA (MEA) ind;-)

Mvh. Oliver:-)

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Afbrændning/ophugning af "gamle lyntoge" MS/MB

af Erik H, Frederikssund, 9/12 2011, 17:27 (4524 dage siden) @ OLL

Ja det kunne få selv Georg Gearløs til at gøre store øjne, at se en "MEA":-D
Det er rigtig nok at hverken IC3 eller IR4 er i stand til at trække dobbeltdækkervogne, eller for den sags skyld andet rullende jernbanemateriel.
Under alle omstændigheder er IC4-skandalen i hvert fald en hård nød at knække.

mvh.
Erik H

ContecRail
Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak