Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MO oprangeringer ca 1977 (Generelt)

af Henrik Nielsen, 13/12 2011, 11:22 (4521 dage siden)

ER der nogen her i dette forum der har oplysninger om oprangeringer med
MO-bno-?-MO eller med bhs-cls-bns styrevogne på strækninger på (sjælland)ca.1977.

MO oprangeringer ca 1977

af Jens MO-Møller @, 13/12 2011, 18:08 (4521 dage siden) @ Henrik Nielsen

I 1977 var der jo kun tre strækninger på Sjælland, som blev befaret fast med MO-vogne, nemlig Hareskovbanen, Frederikssundsbanen og Lille-Nord. Hareskovbanen kørte med stammer bestående af MO/CLS samt MO/CLL,CLL/MO og ved sjældne lejligheder, bl.a. den sidste aften 23. sept. 1977, hvor en Frederikssundsbanestamme med 2 BNO og en MO i hver ende kørte aftenen igennem. På Frederikssundsbanen var den normale oprangering i 1977 2 BNO og en MO i hver ende. Lørdag og søndag kun een enkelt BNO og en MO i hver ende. Oprangering med to CLL og en MO i hver ende var heller ikke usædvanlig.

På Lille-Nord var den normale oprangering MO - CLL eller BHL og styrevogn BHS, i perioder var der også CLS styrevogn i togene. I trafiksvage perioder MO og BHS. I sjældne tilfælde er der set oprangeringer med en Bhs og en MO i hver ende. To MO uden vogne er også set. Endda en stamme med MO, BHS, CLL, MO er også set og flere andre mere eller mindre mystiske oprangeringer er forekommet.

Jeg bliver nødt til at slutte nu, for 20-minuttersreglen træder snart i kraft!

Venlig hilsen
Jens Møller

MO oprangeringer ca 1977

af Henrik Nielsen, 13/12 2011, 23:00 (4521 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej Jens Tak for dit flotte indlæg.Det er lige noget jeg kan bruge.
Det eneste jeg mangler og ikke kan finde det er billeder af MO-Bno-osv.
Venlig hilsen Henrik.

Avatar

MO oprangeringer ca 1977

af Erik H, Frederikssund, 28/1 2012, 21:28 (4475 dage siden) @ Jens MO-Møller

I forbindelse med udskiftningen af sporet på strækningen mellem Ballerup og Frederikssund i 1975, kørte mens projektet med udskiftningen stod på,enkelte solo MO vogne. Det skete i hvertfald én gang (på en søndag).
Det var så sjældent, så det måtte jeg selvfølgelig prøve.
Det kan godt være at det var et helt nyt spor med vist nok 45 kg/m skinner, men da sporet endnu ikke var rettet ind, ja så var det mildt sagt en noget urolig gang Mo´ren havde. Men prøves skulle det:-) Jeg behøver sikkert ikke at sige, at farten heller ikke var særlig stor. Det med at holde køreplanen det var vist i den periode "en by i Rusland";-)
Jeg har desværre ingen billeder fra dengang:-(

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MO oprangeringer ca 1977

af gamle ole, 31/3 2013, 11:56 (4047 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det har vist nok været behandlet i andre tråde, men så bliver det en genudsendelse.
Hvad var det rationalet var bag den manglende brug af styrevogne, men i stedet en MO i hver ende på Frederikssundsbanen. Jeg tænker primært på tiden før BNO. De andre "MO-baner" i området, Hareskoc, Lille Nord, Nordbanen (fra Holte) og Rungstedtogene brugte alle kombinationer af MO og styrevorne- CRS og CLS/BHS?


Ole

MO oprangeringer ca 1977

af gamle ole, 9/4 2013, 16:40 (4038 dage siden) @ gamle ole

Det kunne jo være en eller anden havde en forklaring på dette fænomen?

Ole

MO oprangeringer ca 1977

af Niels Munch, 13/12 2011, 19:48 (4521 dage siden) @ Henrik Nielsen

Har du evt. set denne tråd, hvor Mo-oprangeringer i den københavnske nærtrafik blev diskuteret? Lidt er der f.eks. også *her*. Søg evt. videre med forums søgefunktion.

M.v.h.
Niels

MO oprangeringer ca 1977

af Henrik Nielsen, 13/12 2011, 23:06 (4521 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,tak for for dit indlæg og billede.Det kan jeg lige bruge.
Venlig hilsen Henrik.

MO oprangeringer ca 1977

af Georg Schmidt, 13/12 2011, 23:49 (4521 dage siden) @ Henrik Nielsen

Et billede fra Frederiksberg 1976, det må være en udvekslingsstamme fra Fs-banen.
[image]
Mvh
Georg

MO oprangeringer ca 1977

af Jens MO-Møller @, 14/12 2011, 00:06 (4521 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, en rigtig Frederikssundbanestamme. Lørdage og søndage kørtes der mere direkte over Kh og så afsted mod Ballerup.

Venlig hilsen

Jens Møller

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere
DSB ME1530

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak