Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kalenderlåge nr. 14 (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/12 2011, 14:07 (4521 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 13/12 2011, 14:27

Jeg "gættede" jo kalenderlåge nr. 13 efter syv minutter, så jeg føler mig forpligtet til at producere kalenderlåge nr. 14. Selve kalenderlågen har jeg tilladt mig at genbruge fra John Hansens kalenderlåge fra sidste år.

Om opgaven inde bag lågen, der naturligvis ikke må åbnes før end efter midnat, er blot at sige, at man i denne julebrygtid skal holde øje med promillerne, således at man ikke havner i uføre.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Kalenderlåge nr. 14

af OLL, Ballerup, 13/12 2011, 14:29 (4521 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kan du ikke låse den, og så ved midnat låse den op igen? :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Kalenderlåge nr. 14

af UTJ, 13/12 2011, 14:38 (4521 dage siden) @ OLL

Kan du ikke låse den, og så ved midnat låse den op igen? :-)

Der gælder vel samme regler som ved almindelige julekalendre. Man må holde spændingen til tiden oprinder, for at åbne alle låger ødelægger jo fornøjelsen.

Kalenderlåge nr. 14

af seg, 14/12 2011, 11:51 (4520 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Denne sporrist blev etableret i 1914 i forbindelse med
en større baneforlægning. Derfor kalenderlåge 14.

Svend G.

Avatar

Kalenderlåge nr. 14

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/12 2011, 12:01 (4520 dage siden) @ seg

Denne sporrist blev etableret i 1914 i forbindelse med
en større baneforlægning. Derfor kalenderlåge 14.

Hhmmm.....jeg ved faktisk ikke, hvornår den pågældende "sporrist" er etableret. Det er muligt, at den er fra 1914. Men en eventuelt sammenhæng mellem årstallet 1914 og datoen 14. december er ikke tilstræbt fra min side.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kalenderlåge nr. 14

af re20000, 14/12 2011, 12:38 (4520 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tja, Humlebæk og Ølby kan udelukkes, Ølstykke og Ølsted derimod ikke og hvad ang Ølgod, har jeg aldrig været der. Promillerne må være stigningen på bakken bagud i billedet, den er ikke så ringe endda.:-P

Nold

Kalenderlåge nr. 14

af Søndenfjords, 14/12 2011, 12:54 (4520 dage siden) @ re20000

Promillerne må være stigningen på bakken bagud i billedet, den er ikke så ringe endda.:-P

Nold

Hmm, er det nu også en bakke?
En bro måske?
Kan hænde, det endda er en Limfjordsbro ... ?

Kalenderlåge nr. 14

af seg, 14/12 2011, 15:28 (4520 dage siden) @ Søndenfjords

Det er skam en bakke.
Ved toppen af bakken krydser sporet en vej, efter et sporskifte
bliver sporet et blindt udtræksspor.
Lægger man sporskiftet om og bakker over vejen påny vil toget
krydse en banegrav som på tidspunktet for billedets tilblivelse
har fire spor, men som senere for en tid kommer til at rumme seks.

Svend G.

Kalenderlåge nr. 14

af Peter Christensen @, 14/12 2011, 21:00 (4520 dage siden) @ seg

Et vildt skud.
Noget Hammelbane ting fra Århus og omegn.

Kalenderlåge nr. 14

af seg, 14/12 2011, 22:37 (4520 dage siden) @ Peter Christensen

Nu er der kun 1½ time til at løse gåden.


Vi ser mod VSV.
Hvis fotografen kiggede over sin højre skulder ville han
muligvis kunne se skibe.
Hvis han kiggede til venstre ville han se banegårdens perrontage
og bag disse stationsbygningens store, sortklædte mansardtag.

Fra denne station udgik på optagelsestidspunktet ikke mindre end
fem privatbaner.

Udenfor billedets højre kant befinder sig et karakteristisk
bygningsværk, hvorved billedet kan stedfæstes, og endvidere
tidsfæstes indenfor en periode af knap 10 år.

Jeg har diskvalificeret mig selv, så andre må gætte her.


Svend G.

Kalenderlåge nr. 14

af Niels, Aarhus, 14/12 2011, 23:10 (4520 dage siden) @ seg

Fra denne station udgik på optagelsestidspunktet ikke mindre end
fem privatbaner.

Fem privatbaner... Odense?

Vh.

Niels

--
Niels

Kalenderlåge nr. 14

af UTJ, 15/12 2011, 04:51 (4520 dage siden) @ Niels

Mon ikke det er den fine havnebane i Odense.......fin låge!

Men er billedet ikke et udsnit af et større?

Avatar

Kalenderlåge nr. 14 - løsningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/12 2011, 08:46 (4519 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi hylder hermed Svend G, der på fornemmeste vis - og med angivelse af mange flotte vidensdetaljer - fandt løsningen, uden at afsløre den.

Vi er ganske rigtigt på Odense havnebane:

[image]
Odense havnebane 1939. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Odense Bys Museer.

.....at man i denne julebrygtid skal holde øje med promillerne, således at man ikke havner i uføre.

Ledetrådene var følgende:

14(. december)
promille(rne)
havn(er)

Den skarpe iagttager skulle på denne baggrund kunne komme frem til, at Odense havnebane var den eneste DSB-havnebane med stigning/fald på 14 promille.

Vi videregiver hermed stafetten til Svend G.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kalenderlåge nr. 14 - løsningen

af ronold, 15/12 2011, 09:30 (4519 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej alle,

jeg synes det er værd at bemærke, at man i baggrunden af billedet kan skimte Odinstårnet - bygget af overskudsmaterialer fra den gamle lillebæltsbro og sprængt i luften under krigen.

Mvh Knut

ContecRail
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak