Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Konsekvenser af arbejdsnedlæggelsen i DSB Togvedligehold

af Sydbanen, Sydsjælland, 14/12 2011, 12:22 (4520 dage siden) @ AndreasM

Fra TV2. http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-46693119:strejken-fortsætter-dsb-aflyser-tog.htm...

Jeg holder med håndværkerne, syntes det er fejt at DSB, bare at sætte sig ned og sige det er uacceptabelt, i stedet for skulle de gå i dialog med håndværkerne. Hvis det var samtlige lokomotivefører i DSB, så var der nok kommet andre boller på suppen.

--
Mvh Mikkel

Konsekvenser af arbejdsnedlæggelsen i DSB Togvedligehold

af re20000, 14/12 2011, 12:45 (4520 dage siden) @ Sydbanen

Der er en lille bid her:
http://arbejderen.dk/section/fagligt
Noget med at der i f m omstrukturering er oprettet en ny afdeling, der skulle samle alle disse opgaver.

Nold

Konsekvenser af arbejdsnedlæggelsen i DSB Togvedligehold

af Henrik Hansen, Vejen, 14/12 2011, 13:50 (4520 dage siden) @ Sydbanen

Fra TV2. http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-46693119:strejken-fortsætter-dsb-aflyser-tog.htm...

Jeg holder med håndværkerne, syntes det er fejt at DSB, bare at sætte sig ned og sige det er uacceptabelt, i stedet for skulle de gå i dialog med håndværkerne. Hvis det var samtlige lokomotivefører i DSB, så var der nok kommet andre boller på suppen.

Det var netop for at undgå en sådan situation, man ansatte DSB-personale som tjenestemænd før i tiden, man anså den kollektive trafik som en samfundsvigtig opgave.

Med den om sig gribende 'privatisering' må man forvente at arbejdsnedlæggelser vil forekomme, også blandt selskaber der udføre kollektiv trafik, til gene for kunderne.

/Henrik

Jeg holder med kunderne

af PD Hansen, 14/12 2011, 14:28 (4520 dage siden) @ Sydbanen

Jeg holder med håndværkerne,


Jeg holder med kunderne. 

Og jeg foretrækker medarbejdere, der afholder sig fra overenskomststridig arbejdsvægring, og som finder sig et andet arbejde hvis man er utilfreds med forholdene. 

Jeg er klar over at andre ser på det anderledes, men nu har jeg forklaret hvordan en kunde kan se på det, selv om det måske er lidt farligt og kætterisk på dette sted ;-) 

(Hvis gruppen af arbejsvægrende havde spindoktorer ansat, ville de måske nu hævde at arbejdsvægringen sker for kundernes skyld)

Jeg holder med kunderne

af UTJ, 14/12 2011, 14:48 (4520 dage siden) @ PD Hansen

(Hvis gruppen af arbejsvægrende havde spindoktorer ansat, ville de måske nu hævde at arbejdsvægringen sker for kundernes skyld)

Det vil de alligevel påstå - uden doktorering. Det varer ikke længe før de vil hævde at DSB's tilbudte arbejdsvilkår går ud over sikkerheden.

Konflikten bunder jo nok i at DSB's ledelse forsøger at omstrukturere, samt sikkert også 'normalisere' arbejds- og lønvilkår, så de kommer til at ligne det omgivne samfunds.

Gad vide om de også har nedlagt arbejdet vedr. IC4? I så fald er der noget godt ved det, for så bliver der hældt færre penge i det dødsprojekt.

Avatar

Jeg holder med PD

af Per Hauberg, 14/12 2011, 18:32 (4520 dage siden) @ PD Hansen

Folk, der af den ene eller anden grund ikke trives i deres job, kan vel frit vælge at sige op - også i DSB. -Der er jo altid arbejde til dem, der vil arbejde - ifølge Niels Hausgaard.
Men det er også sandt, hvis nogen siger, at dette ikke var sket, hvis ikke Folketinget havde sparet DSB ihjel gennem "privatiseringen". Før denne ulyksalige beslutning var der både tjenestemandsregler OG korpsånd til at forhindre den slags unoder.

Hvis vi vender blikket 20-30 år tilbage - længe før der kom konkurrence fra faste forbindelser mellem landsdelene, så var det fagbevægelsen med kæmpeklaphatten og tågehornet Preben Møller Hansen i spidsen, der totalt kuldsejlede de private Kattegat-rederier, hvoraf ihvertfald to af dem (JKL og GHF) aldrig rejste sig igen efter galningens strejker, hver gang, der var en chance for penge i kassen omkring højtider og skoleferier.

DSB har det svært nok med det mere eller mindre politiker og eller EU - påtvungne katastrofeindkøb IC4, og har bestemt ikke brug for illoyalitet indefra lige netop nu !

Der bør gribes ind fra allerøverste sted, så såvel pendlere som julerejsende sikres omgående - og så DSB ikke lider yderligere.

vh

Per
Fagforeningshader

Jeg holder med ...

af Jakob Nielsen @, Bor ved AB Amagerbro st., 14/12 2011, 19:53 (4520 dage siden) @ Per Hauberg

Hvad skal man sige.. - Er der nogen som kan forklarer hvad konflikten drejer sig om? og om det er et rimeligt krav sammenlignet med andre faggrupper? - eller handler det om noget helt andet?

Jeg ville ønske at de ansatte i den kollektive trafik kunne finde et alternativ til at strejke.

Hvad skal man sige, hvis det går ud over juletrafikken, så er det hele DSB der svigter igen. De medarbejdere man møder i og på vej mod toget virker flinke og fornuftige, det er bare som om organisationen ikke har fattet at opgaven er at transporterer kunderne derhen hvor de ønsker, uden for stor forsinkelse.

Eksempelvis:
S-tog og Kystbanen springer stationer over flere gange i træk. (e.g. Virum eller Tårnby)
22/12 2010 var vejtrafikken brudt sammen pga. sne og frost (3-5 timer i bil over Fyn) - DSB valgte at aflyse tog og indsætte busser...
På fredag er en af de store julefrokost dage, hvor mange der normalt køre i bil prøver at tage tog og S-tog til arbejde. Med færre og kortere tog, kommer de så igen?

Jeg holder med ...

af re20000, 14/12 2011, 19:59 (4520 dage siden) @ Jakob Nielsen

Hvis du går i Netto gælder den enkle regel: Du får ikke mere end du betaler for.
Hvis nogen (for eks DSB) vil have udført et arbejde gælder den samme regel.
Hvis DSB har været næsten et år (til Januar) om at komme til lommerne så er det vel DSB der har taget de ansatte som gidsler, da de trofast har arbejdet videre. Men ligeså snart man sige nok er nok som ansat så er man åbenbart stalinist ?

Nold

Jeg holder med ...

af Svend Jensen, 14/12 2011, 20:14 (4520 dage siden) @ re20000

Nej man er ikke stalinist, men måske urealist. Jeg er sikker på der er en god grund til at de strejker, det er nemlig ikke specielt sjovt at strejke, nærmere opslidende. Når det så er sagt er der bare desværre også det faktum at de strejkende skyder sig selv i foden. Folk kommer til at hade DSB mere og mere for hver dag der går og det står i forvejen halvskidt til. Det betyder færre kunder i biksen og færre arbejdspladsen. Det er bare super super dumt at strejke i nedgangstider/krisetider uanset årsagen! Det er i øvrigt mit indtryk at ansatte i DSB absolut hører til i eliten hvad angår løn og arbejdsvilkår.

Jeg holder med ...

af Henrik Hansen, Vejen, 14/12 2011, 20:32 (4520 dage siden) @ re20000

Hvis DSB har været næsten et år (til Januar) om at komme til lommerne så er det vel DSB der har taget de ansatte som gidsler, da de trofast har arbejdet videre. Men ligeså snart man sige nok er nok som ansat så er man åbenbart stalinist ?

Hele konflikten bunder, som jeg forstår det, i ændrede vilkår som følge af Søren Eriksen's prokurator-knep med at udskille vedligeholdelsesfunktionen i et selvstændigt selskab, for at forsøge at skjule DSBFirst katastrofen.

At man ikke nu næsten et år efter, endnu ikke har opnået enighed om de fremtidige arbejdsvilkår, er helt forrykt. DSB's ledelse kan ikke have været uvidende om en stigende utilfredshed blandt håndværkerne, og burde have kunne have set at denne situation kunne opstå.

Det er selvfølgelig kedeligt at DSB's passagerer blive taget som 'gidsler' i en faglig konflikt, men hvis der skal strejkes, så vil man selvfølgelig vælge et tidspunkt hvor det gør mest ondt, det kan ikke overraske.

Problemet udstiller desværre DSB's nuværende situation, hvor selskabet har manglet en hver form for ledelse igennem længere tid. Uden en kaptajn på broen, så sejler skibet ikke den rette kurs - og risikoen for grundstødning er overhængende...

/Henrik

Jeg holder med ...

af Peter Christensen @, 15/12 2011, 20:30 (4519 dage siden) @ Henrik Hansen

Hele konflikten bunder, som jeg forstår det, i ændrede vilkår som følge af Søren Eriksen's prokurator-knep med at udskille vedligeholdelsesfunktionen i et selvstændigt selskab, for at forsøge at skjule DSBFirst katastrofen.


Jeg kan kun være enig i at strejken er en del af arven efter Eriksen (håber han bliver tvunget til at at tage overfyldte tog Ng-Kh i disse dage, men har har nok raget en firmabil til sig i sit nye job).

At man ikke nu næsten et år efter, endnu ikke har opnået enighed om de fremtidige arbejdsvilkår, er helt forrykt. DSB's ledelse kan ikke have været uvidende om en stigende utilfredshed blandt håndværkerne, og burde have kunne have set at denne situation kunne opstå.

Problemet udstiller desværre DSB's nuværende situation, hvor selskabet har manglet en hver form for ledelse igennem længere tid. Uden en kaptajn på broen, så sejler skibet ikke den rette kurs - og risikoen for grundstødning er overhængende...

Det er ligeledes svært at være uenig med de 2 ovenstående udsagn.
For mig ser det ud til at hele manøvren med at udskille værksteder har været hastet igennem uden at gennemtænke konsekvenserne. Lokalaftaler mm. har "nogen" så glemt eller ignoreret. Jeg skulle hilse og sige at det er dumt, meget dumt, at forsøge at sætte medarbejde ned i løn ved at smide dem over i et nyt "trusseselskab" og håbe på at forholdet passere uden problemer.

"nogen" har fundet på at sammenligne med Netto. Jeg vil blot minde om Hr. Søderbergs udtalelser fra begyndelsen af 90'erne, hvor de søfarende blev bedt om at gå 25% ned i løn. Så vidt vides kostede det striks belæring dagen efter af "den gamle hvidhårede" seniorskibsreder og så lukkede den diskussion.
Ved flytten rundt i de dele af lyseblå stue, som jeg kender, holdes lønnen normalt på samme niveau - medmindre der er tale om forfremmelse eller "degradering".
Men det kan også tage årevis at få forhandlet tillæg igennem - ikke mindst hvis det er større personalegrupper.
Det er ligeledes rigtigt at Preben Møller Hansen var en kæmpeklaphat - matrostype af den kedelige art. Grundet visse matrosers arbejdsværing og tiltider absurde krav, så brød hverken redere eller officere sig om dem. Ingen venner, ingen jobs. Dén sammenhæng gik aldrig op for sømændenes forbund eller Henrik Berlau.
Bevares, der VAR nogle dygtige folk imellem, men andre (idioter) ødelagde det for alle andre.
"Vilde" strejker har DSBs håndværkere aldrig brugt. Bevares, med mellemrum kunne der forekomme arbejdsnedlæggelser, men så længe de blev holdt indenfor hegnet, lod ledelsen forholdet passere. Ofte var der år mellem konflikterne.
Ikke fordi håndværkerne var fyrsteligt lønnede; bare læs lønstatestikker fra Metal København og husk at DSBs håndværkere er afdeling 7. Ofte lå afd. 7 "et sted mellem midten til nederste halvdel" i begyndelsen af 90'erne (da jeg rendte rundt som oliehøne hos DSB).
En af de få større "strejker" jeg husker fra min tid ved banen, var tilbage i 1994-95, hvor alle mand (minus visse knotne "ordre Q-folk") gik hjem for at sympatisere med buschaufførerne i Ribus-konflikten. Det varerede en dag og fik ikke nogen videre konsekvenser. Det var bare svært at komme hjem med bussen, for gæt hvem der også havde gang i en sympatiaktion.
En del af de tillidsfolk, som nu rygter i avisen eller TV, kan jeg godt huske fra "dengang way back". Jeg husker dem ikke som røde revolutionære, men ganske besindige typer, så noget er helt tudetosset med den interne stil hos DSB.

Andre har brokket sig over Hr. Loks' løn.
Jeg vil bare sige: Get real. Personer af hans type koster og hans løn stiger næppe meget i forhold til hans "gamle" job. Disse forhold kender bestyrelsesformanden så ganske godt at han ikke stille de store sprøgsmålstegn herved.
Men om Hr. Lok kan tumle en virksomhed, der fiser rundt som en hovedløs høne; det bliver straks mere spændende at se.

Jeg holder med ...

af PD Hansen, 14/12 2011, 20:50 (4520 dage siden) @ re20000

Hvis du går i Netto gælder den enkle regel: Du får ikke mere end du betaler for.
Hvis nogen (for eks DSB) vil have udført et arbejde gælder den samme regel.
Hvis DSB har været næsten et år (til Januar) om at komme til lommerne så er det vel DSB der har taget de ansatte som gidsler, da de trofast har arbejdet videre. Men ligeså snart man sige nok er nok som ansat så er man åbenbart stalinist ?

Hvis man ikke kan få det, man peger på, og ikke kan leve med de eksisterende vilkår, så må man sige op. Sådan fungerer det andre steder, hvor medarbejderne ikke er helt så forkælede.

Nu Netto bringes på banen. Hvad mon der ville ske hvis Nettos medarbejdere fik lyst til overenskomststridig arbejdsvægring nu - endda på et område, hvor kunderne har mange andre steder at gå hen?

Jeg holder med ...

af Allan C., 14/12 2011, 21:09 (4520 dage siden) @ PD Hansen

Hvis du går i Netto gælder den enkle regel: Du får ikke mere end du betaler for.
Hvis nogen (for eks DSB) vil have udført et arbejde gælder den samme regel.
Hvis DSB har været næsten et år (til Januar) om at komme til lommerne så er det vel DSB der har taget de ansatte som gidsler, da de trofast har arbejdet videre. Men ligeså snart man sige nok er nok som ansat så er man åbenbart stalinist ?


Hvis man ikke kan få det, man peger på, og ikke kan leve med de eksisterende vilkår, så må man sige op. Sådan fungerer det andre steder, hvor medarbejderne ikke er helt så forkælede.

Nu Netto bringes på banen. Hvad mon der ville ske hvis Nettos medarbejdere fik lyst til overenskomststridig arbejdsvægring nu - endda på et område, hvor kunderne har mange andre steder at gå hen?

Det har ikke noget at gøre med de ikke får hvad de vil have, DSB Vedligehold har ikke vist vilje til at forhandle nye lokale aftaler siden, alt personalet på flyttet over i det nye selvskab og alle tidligere aftaler blev opsagt.

Når man bliver tvangsflyttet over i et nyt selvskab, så forventer man at der kan forhandles lokale aftaler der minder om dem man havde i det selvskab man kom fra, men DSB Vedligehold har ikke ønsket at forhandle med sine ansatte og på et tidspunkt er det nok.

Omkring det der påvirker trafikken i øjeblikket, så ville DSB som jeg ser det kunne køre næsten fuld produktion i nogen dagen inden de for alvor mangler tog.
DSB gør nu det at de sætter tog til side for at spare kilometer til den store rejse dag, men uden tvivl mest af alt fordi de ikke ønsker en aftale og ved at lave masse aflysninger sætte de personalet i dårligt lys.

Så er der jo nok ingen der spørger DSB, hvorfor de ikke for længst at forhandlet de lokale aftaler på plads i et selvskab der har været til så længe.

Vh
Allan

Jeg holder med ...

af PD Hansen, 14/12 2011, 21:35 (4520 dage siden) @ Allan C.

Svaret er stadig det samme: Sig op!

Men før eller siden bliver DSB Vedligehold måske solgt fra, og skal konkurrere med andre? Og så indgår DSB nok ikke kontrakter med en underleverandør, der ikke kan levere "varen" fordi underleverandørens medarbejdere tror at arbejdsvægring er vejen frem. Og så står disse forkælede medarbejdere helt uden job.

Du citerer spørgsmålet, men svarer i øvrigt ikke på, hvad der mon ville ske hvis Nettos medarbejdere fik lyst til overenskomststridig arbejdsvægring nu?

Jeg holder med ...

af Allan C., 14/12 2011, 22:34 (4520 dage siden) @ PD Hansen

Svaret er stadig det samme: Sig op!

Men før eller siden bliver DSB Vedligehold måske solgt fra, og skal konkurrere med andre? Og så indgår DSB nok ikke kontrakter med en underleverandør, der ikke kan levere "varen" fordi underleverandørens medarbejdere tror at arbejdsvægring er vejen frem. Og så står disse forkælede medarbejdere helt uden job.

Du citerer spørgsmålet, men svarer i øvrigt ikke på, hvad der mon ville ske hvis Nettos medarbejdere fik lyst til overenskomststridig arbejdsvægring nu?

Nu skal vi lige slå en ting fast fordi personalet ikke har været på job to dage, så giver det ikke 50% aflyste tog.
Det er DSB var har valg at aflyse disse tog for at lægge tryk på medarbejderne.

De er på ingen måde forkælede, de have ud over overenskomsten lokale aftaler, som blev opsagt da det nye selvskab blev dannet.
Efterfølgende har virksomheden, på ingen måde ønsket at forhandle nye aftaler, og det er det der er kernen.
I de fleste virksomheder er der lokale aftaler, som ligger ved siden af overenskomsten intet særligt ved dette.

Jamen hvad der ville ske i Netto er det samme som er glædende for DSB ansatte, sagen kommer videre i system
og medarbejderne får påbud om at gå på job, fordi arbejdenedlæggelsen er overenskomststridig.

Om det er personale på DSB værksted eller det er personalet i Netto der går hjem går ud på et.
De er ikke de første der går hjem fordi de er utilfredse, og uden tvivl heller ikke de sidste.

Jeg holder med ...

af PD Hansen, 15/12 2011, 00:48 (4520 dage siden) @ Allan C.

Min holdning påvirkes ikke af hvad de arbejdsvægrende evt. måtte hævde om togaflysninger.

Med hensyn til sammenligningen med Netto, så er jeg ret sikker på at Netto/Dansk Supermarked med Mærsk/Salling-baggrunden ikke ville give de ansatte lige så lang snor.

Hvis de arbejdsvægrende mener at forholdene er bedre i andre virksomheder, kan de sige op og søge ansættelse der.

Jeg holder med ...

af UTJ, 15/12 2011, 05:07 (4519 dage siden) @ Allan C.

Du citerer spørgsmålet, men svarer i øvrigt ikke på, hvad der mon ville ske hvis Nettos medarbejdere fik lyst til overenskomststridig arbejdsvægring nu?


Nu skal vi lige slå en ting fast fordi personalet ikke har været på job to dage, så giver det ikke 50% aflyste tog.
Det er DSB var har valg at aflyse disse tog for at lægge tryk på medarbejderne.

De er på ingen måde forkælede, de have ud over overenskomsten lokale aftaler, som blev opsagt da det nye selvskab blev dannet.
Efterfølgende har virksomheden, på ingen måde ønsket at forhandle nye aftaler, og det er det der er kernen.
I de fleste virksomheder er der lokale aftaler, som ligger ved siden af overenskomsten intet særligt ved dette.

Men hvad er forskellen på lokalaftaler og slet ingen lokalaftaler. Der skal altså også være en gevinst for arbejdsgiveren for at indgå en lokalaftale - ellers er det bare at opsige dem.

Selvfølgelig har overførte medarbejdere forventninger, men de kan også være så fastgroede i fordums indretninger og aftaler, så det skygger for andre muligheder.

Og faktisk leverer mange private virksomheder bedre arbejdsvilkår end offentlige, hvis man som ansat altså kan levere til den bundlinje som er private virksomheders ultimative fikspunkt. En arbejdsgiverbetalt 29 minutters frokost kan faktisk gå hen at blive utrolig dyr for medarbejderne, hvis det medfører mindre generel løn og generelt dårligere vilkår. Man må således forvente at DSB's dygtige håndværkere straks i morgen kunne få gode stillinger i det private, for den slags teknikere med stor faglighed er der altid efterspørgsel efter. Vel at mærke hvis der bliver leveret, også når det brænder på. Og hvis det ikke skulle være tilfældet ville jeg nok straks genoptage arbejdet uden forhandlinger, da resultatet godt kan blive intet arbejde (før eller senere, for en arbejdsgiver vil altid luge ud i de elementer som opfordrer til den slags lammelse af en virksomhed).

Jeg holder med ...

af re20000, 15/12 2011, 19:23 (4519 dage siden) @ UTJ

"Man må således forvente at DSB's dygtige håndværkere straks i morgen kunne få gode stillinger i det private, for den slags teknikere med stor faglighed er der altid efterspørgsel efter. Vel at mærke hvis der bliver leveret, også når det brænder på."

det lyder ikke som om du er vant til at arbejde for DSB. Siden du ikke ved hvor meget mange forskellige grupper af ansatte har ydet og opvist af korpsånd og "team spirit" og andet scientology vås for at hjælpe "firmaet" over svære tider de senere år.

Nold

Jeg holder med ...

af Svend Jensen, 15/12 2011, 12:30 (4519 dage siden) @ Allan C.

Nu skal vi lige slå en ting fast fordi personalet ikke har været på job to dage, så giver det ikke 50% aflyste tog.
Det er DSB var har valg at aflyse disse tog for at lægge tryk på medarbejderne.

Hvor har du det fra? Det undrer mig meget at det ikke er kommet frem i medierne! Jeg er nødt til at betvivle det, selvom jeg ikke ved en skid om det for at være helt ærlig. Hvorfor skulle DSB have interesse i at aflyse halvdelen af deres tog, hvis ikke det var nødvendigt? Hvorfor skulle det ikke komme frem i pressen og sætte dem i et endnu dårligere lys end de er i dag? Jeg tror godt DSB ved hvad der sker netop når de aflyser halvdelen af deres afgange: Folk giver op og finder andre transportformer, og hvem ved, måske bliver de ved det med massivt kundetab for DSB til følge. I min optik har DSB ikke råd til at lave dens slags julelege lige nu.

Jeg holder med PD

af Jens MO-Møller @, 14/12 2011, 22:35 (4520 dage siden) @ Per Hauberg

Du kan nok være temmelig sikker på, at den nye transportminister nok skal afholde sig fra at gribe ind i konflikten. Det rager ham nok adskillige papænder, om de rejsende kommer frem til jul eller ej - han henviser blot til "den danske model" og at parterne nok får løst problemerne via det fagretlige system!

Venlig hilsen

Jens Møller

PS. Gode hr. Hauberg, vil du ikke nok venligst fjerne det lille opråb under dit navn med "MO-Møller som trafikminister"? Jeg opfatter det som en slags latterliggørelse af mig, men SÅ meget har jeg vel heller ikke dummet mig.

Jeg holder med PD

af re20000, 14/12 2011, 22:41 (4520 dage siden) @ Jens MO-Møller


PS. Gode hr. Hauberg, vil du ikke nok venligst fjerne det lille opråb under dit navn med "MO-Møller som trafikminister"? Jeg opfatter det som en slags latterliggørelse af mig, men SÅ meget har jeg vel heller ikke dummet mig.

Jeg vil ikke blande mig i jeres mellemværende, blot påpege, at personlig har jeg hele tiden opfattet det som en tillidserklæring i det spørgsmål, der fik Hauberg til at sætte opråbet på. En erklæring, jeg iøvrigt var enig i.

Nold

Jeg holder med / ikke med . . .

af Erik V..Pedersen, 15/12 2011, 00:31 (4520 dage siden) @ re20000

Jeg holder sådant set hverken med den ene eller den anden, --eller holder med begge parter.

Nu har de siddet og kastet ord og paragraffer efter hinanden i 11 måneder. Der er sikkert ingen af parterne der er ved at bukke under for fattigdomsgrænsen (i det mindste næppe DSB, med de direktørgager de har råd til / eller er det derfor, der ikke er penge til håndværkerne ? ? ?).

MEN: Det er utilgiveligt af begge parter, at de vælger at lade det gå ud over kunderne / de julerejsende, der kun har ganske få dage at nyde/fejre det års jul i.

Find en anden måde at klare dette på.

Lad os håbe, at begge parter viser sig fra en mere menneskelig side om 6½ time.

(Jeg skal ikke ud at rejse i julen, -så det er ikke derfor ! ! !)


Erik V. Pedersen

Jeg holder med / ikke med . . .

af Erik V .Pedersen, 15/12 2011, 09:59 (4519 dage siden) @ Erik V..Pedersen

Jeg holder sådant set hverken med den ene eller den anden, --eller holder med begge parter.

Nu har de siddet og kastet ord og paragraffer efter hinanden i 11 måneder. Der er sikkert ingen af parterne der er ved at bukke under for fattigdomsgrænsen (i det mindste næppe DSB, med de direktørgager de har råd til / eller er det derfor, der ikke er penge til håndværkerne ? ? ?).

MEN: Det er utilgiveligt af begge parter, at de vælger at lade det gå ud over kunderne / de julerejsende, der kun har ganske få dage at nyde/fejre det års jul i.

Find en anden måde at klare dette på.

Lad os håbe, at begge parter viser sig fra en mere menneskelig side om 6½ time.

(Jeg skal ikke ud at rejse i julen, -så det er ikke derfor ! ! !)


Erik V. Pedersen

----------------------

Arbejdet blev genoptaget til morgen (se anden tråd). Det blev en god afgørelse for kunderne / passagererne, og det er dog dem DSB både skal betjene og leve af (ret forstået). TAK for det til begge parter.

Lad os så også håbe, at parterne ved det/de forestående møde(r) kan træffe en fornuftig beslutning for fremtiden, så ikke kunderne igen skal ende som gidsler i juletrafikken.


Erik V. Pedersen.

"Lønballaden i DSB er slet ikke forbi endnu"

af Svend, 16/12 2011, 10:50 (4518 dage siden) @ Erik V .Pedersen
redigeret af Svend, 16/12 2011, 11:01

Dagens (16.12.2011) udgave af Politiken med overskriften

Lønballaden i DSB er slet ikke forbi endnu

Her gøres på en god måde rede for, hvad der er op og ned i sagen og har bl a hørt flere arbejdsmarkedsforskere, bl a professorerne Flemming Ibsen og Henning Jørgensen, Aalborg Universitet.

Citater fra artiklen (udtalt af professor Henning Jørgensen til Politiken):

"DSB har pligt til at forhandle lokale lønaftaler med de ansatte. Alene det, at han (adm direktør i DSB Jacob Kjær) offentligt udtaler, at han ikke vil forhandle, er nok til at få ham dømt for overenskomstbrud i Arbejdsretten" og

"Det må være andre kvalifikationer end kendskab til det danske arbejdsmarked, der har skaffet ham direktørjobbet ....."

Artiklen slutter således:
"Selv om ledelsen i DSB har pligt til at forhandle løn lokalt, er der ikke knyttet en såkaldt konfliktret til de lokale lønforhandlinger. Derfor er den tre dage lange strejke på værkstederne overenskomsstridig".

--
Svend

"Lønballaden i DSB er slet ikke forbi endnu"

af PD Hansen, 16/12 2011, 20:25 (4518 dage siden) @ Svend

Husk også disse dele af artiklen:

"Baggrunden for balladen er, at DSB’s værksteder i januar blev samlet i DSB Vedligehold A/S. Siden har for eksempel funktionstillæg og pension af resultatløn været drøftet, men der er ikke kommet noget resultat."

og

"Der er masser af virksomheder, hvor de lokale lønforhandlinger ender med et stort nul eller ligefrem lønnedgang"

Kilde: http://politiken.dk/indland/ECE1481441/loenballaden-i-dsb-er-slet-ikke-forbi-endnu/

Uanset de (tidligere) arbejdsvægrendes utilfredshed med omfang eller resultat af forhandlingerne, så har der åbenbart været forhandlinger. Så giver det ikke meget mening at hænge sig i direktørens udtalelser, som vel må forstås som at han ikke vil forhandle mere.

"Lønballaden i DSB er slet ikke forbi endnu"

af re20000, 17/12 2011, 00:13 (4518 dage siden) @ PD Hansen

Undskyld. Jeg havde lige glemt §1: Direktøren har altid ret.

Nold

"Lønballaden i DSB er slet ikke forbi endnu"

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/12 2011, 08:42 (4517 dage siden) @ re20000

Undskyld. Jeg havde lige glemt §1: Direktøren har altid ret.

Nold

Ja, for ellers lukker han vel firmaet?
Enten fordi han er nød til det, eller for at slippe af med de uduelige medarbejdere, der partout vil forhandle.

Det er sådan det foregår ude i det private arbejdsliv for tiden. Hvorfor skulle DSB agere anderledes, når nu politikerne insisterer på at det skal køres på lige vilkår?

Den eneste løsning er at renationalisere DSB, og tjenestemandsansætte folk, til en godt nok lavere løn, men med sikkerhed i jobbet. Det er bare ikke moderne, og så må vi andre jo finde os i, at det giver lidt kurrer på tråden når man skændes.

Hvad var der sket på kystbanen, hvis DSB havde været 100% privatejet, og DSB-First havde været et andet selskab. Havde togene holdt stille indtil der var andre der fandt på at køre i stedet?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

"Lønballaden i DSB er slet ikke forbi endnu"

af Georg Schmidt, 17/12 2011, 09:22 (4517 dage siden) @ BlackThorneDK

Lige netop, der var nok en grund til at politikerne i 100 år kørte DSB som de gjorde. Tænk hvor mange selvskabte plager vi kunne have undgået og sikkert sparet en masse penge. Men nu skulle det altså prøves i bedste "med på noderne stil" (Nyrup). Var det kontorsnedkerne i EU, CBS, tidsånden eller hvem var det?:-| :-D
Mvh
Georg

"Lønballaden i DSB er slet ikke forbi endnu"

af Svend, 17/12 2011, 10:52 (4517 dage siden) @ PD Hansen

Historien fortsætter i dagens udgave (17.12.2011) af Politiken.

Det, der i det sidste års tid har været drøftet, er muligheden for at få en lokallønsaftale. Der har endnu ikke været ført forhandlinger, da DSB klart - og stik imod de arbejdsretslige regler - ikke har ønsket sådanne. At resultatet af forhandlingerne kan blive, at arbejdstagerne ikke får en klejne, er så en anden sag - det er en del af spillet.

Professor Henning Jørgensen, Aalborg Universitet udtaler til dagens avis: "Der skulle åbenbart en strejke til for at få relle lønforhandlinger i gang. Ledelsen er åbenbart kommet til fornuft".

Jeg kan i øvrigt anbefale at læse indlæggene i hele deres længde i avisens papirudgave og ikke bare de udpluk, der bringes i netudgaven.

--
Svend

Konsekvenser af arbejdsnedlæggelsen i DSB Togvedligehold

af UTJ, 14/12 2011, 14:11 (4520 dage siden) @ AndreasM

DR kompenserer med tog-tv:
http://kpn.dk/film/article2636664.ece

- så kan man sidde i sofaen i stedet for at køre med DSB i juledagene. Moster i Jylland vil så kunne nås med Skype i stedet for et besøg med alt dette besværlige juleri, som følger med. Om man ligefrem kommer i trance over tog-tv tvivler jeg nu på.

Togstrejke kan være slut torsdag

af UTJ, 15/12 2011, 05:15 (4519 dage siden) @ PD Hansen

Håndværkerne stopper måske deres arbejdsvægring:

http://www.b.dk/nationalt/togstrejke-kan-vaere-slut-torsdag

http://epn.dk/brancher/transport/land/article2637557.ece

Selvfølgelig, for værdien af en lokalaftale bliver blot i løbet af få dage spist op af det individuelle tab som de strejkende kommer til at lide. Jeg tror allerede at business-casen giver negativt afkast for medarbejderne - nu skal de blot have en flig af lidt oprejsning.

Avatar

Togstrejke er slut

af Ove Nygaard, 15/12 2011, 08:43 (4519 dage siden) @ G9250

Hej alle I engagerede debattører.

Det kan vel ikke helt afvises, at de mange saglige indlæg i denne tråd har været med til at løse op for konflikten.;-)

God jul til alle.

Ove Nygaard

Arbejdsvægrende DSB-håndværkere antyder ny strejke 21. dec.

af PD Hansen, 19/12 2011, 17:41 (4515 dage siden) @ AndreasM

Iflg. Berlingske antyder de tidligere arbejdsvægrende DSB-håndværkere at der kan komme endnu en overenskomststridig strejke:

"DSB kan blive ramt af strejke på onsdag"
"Efter mødet på onsdag vil jeg orientere mine kollegaer om status på forhandlingerne. Så må de jo beslutte, hvad det videre skridt bliver. Det er ikke op til mig at opfordre til at strejke eller ej, forklarer DSB-mekanikernes fællestillidsmand"

http://www.b.dk/nationalt/dsb-kan-blive-ramt-af-strejke-paa-onsdag

Og det er jo også en måde at grave deres egen grav dybere, og sikre at DSB fremskynder processen med at få dem frasolgt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak