Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

jernbaneudstilling på Østerport station (Jernbanen i dag)

af Ekaeli007, 28/12 2011, 10:39 (4514 dage siden)

Jeg kan huske at der engang var en jernbaneudstilling på Østerport station og såvidt jeg husker var det italiensk jernbanemateriel der blev udstillet i Danmark,, Men jeg kan ikke huske årstallet
andet at det var engang i 1960erne og hvis ikke min hukommelse spiller mig et puds var der også noget dansk i forbindelse dermed men jeg er ikke rigtig sikker. Er der nogen der kan huske "hvornår var det nu det var" Nej jeg tænker ikke på den udstilling af højhastighedstog der var på Ørestad station førend at banen var færdig derude.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

jernbaneudstilling på Østerport station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/12 2011, 10:42 (4514 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg kan huske at der engang var en jernbaneudstilling på Østerport station og såvidt jeg husker var det italiensk jernbanemateriel der blev udstillet i Danmark,, Men jeg kan ikke huske årstallet
andet at det var engang i 1960erne og hvis ikke min hukommelse spiller mig et puds var der også noget dansk i forbindelse dermed men jeg er ikke rigtig sikker. Er der nogen der kan huske "hvornår var det nu det var" Nej jeg tænker ikke på den udstilling af højhastighedstog der var på Ørestad station førend at banen var færdig derude.

Kære Bent

Mon det er denne udstilling, du tænker på? Se eventuelt også denne tråd:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=6210#p6210

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

jernbaneudstilling på Østerport station

af Ekaeli007, 28/12 2011, 12:10 (4514 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nej det er ikke den, men tak for at du mindede mig om den du har vist, det kunne jeg ved nærmere eftertanke svagt huske, nej jeg mindes det jeg tænkte på var fremvisning af UIC standardvogne jeg kan ikke huske om det var type Y eller X, der var også fremvisning af et el lokomotiv jeg er næsten sikker på at det har været inden 1964 men efter 1960.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

jernbaneudstilling på Østerport station

af Georg Schmidt, 28/12 2011, 12:11 (4514 dage siden) @ Ekaeli007

Det var i 1968 eller 69. Jeg har et prospekt fra udstillingen og fik vist også taget et enkelt billede af den 200 km hurtige E 444. Der var også en FS-diesel udstillet og personvogne fra FS.
Mvh
Georg

jernbaneudstilling på Østerport station

af Ekaeli007, 28/12 2011, 12:18 (4514 dage siden) @ Georg Schmidt

åhh jeg bøjer mig i støvet, jeg kunne ikke huske det var i sidst 1960erne, men tak for oplysningen
det er rigtigt kan jeg huske ,at det el lokomotiv var lidt af en hurtigløber,

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

jernbaneudstilling på Østerport station

af Georg Schmidt, 28/12 2011, 13:49 (4514 dage siden) @ Ekaeli007

Her et par billeder fra udstillingen på Østerport, har ikke kunnet finde tidspunkt, mener det var 1968.
[image]
[image]
D 443 kunne køre 130 km/t og havde en Fiat eller Breda dieselmotor på 1900 hk 4 takts, direkte indsprøjtning, turboladet med mellemkøling af turboladers luft!
[image]
E 444
[image]
Mvh
Georg

jernbaneudstilling på Østerport station

af Ekaeli007, 28/12 2011, 14:23 (4514 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg kan godt huske der var etableret den træperron og sidenhen fandt jeg ud af at italienerne havde et kælenavn for ellokoet de kaldte den vist Taratuga skulle betyde noget i retning af "hurtig skildpadde" velsagtens udslag af italiensk humor, som et tidligere indlæg sagde at den kunne køre 200 km t og jeg læste idag på wipikedia at det faktisk er 207 km/t, men er det ikke en gammel tradition i Italien, var det ikke førend resten af Europa så havde man materiel der virkelig kunne køre stærkt. Nu skal jeg passe på Franskmændene kørte også ret stærkt såvidt jeg husker.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

ContecRail
Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak