Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

gamle danske jernbanebøger (Generelt)

af gamle ole, 31/12 2011, 14:21 (4503 dage siden)

Hej.
Som muligvis omtalt i tidligere tråd, er jeg til stadighed overasket over mængden af danske jernbanebøger nu om dage. I 50erne og først60erne erindringer jeg kun ganske få:
1 "bibelen" fra 59, Jernbanens HHH (min første systematiske intro)
2 Odin og Roskilde(?) stort format. DSB-trækkraft, billerder
3 Fra damphest til lyntog
-og så var det vist slut bortset fra sporadisk hobbylitteratur om modelbaner (evt Signalposte?)
-en enkelt erindringsbog, Carlo ..., En jernbanemands erindringer, og så endelig den årlige udgave af HHH, som specielt tidligere havde en dej jernbanesider (og anden transport), og som sidenhen blev ringere.
Og så var der vist ikke mere, eller hvad?

hilsen Ole, og godt nytår

gamle danske jernbanebøger

af gamle ole, 31/12 2011, 14:47 (4503 dage siden) @ gamle ole

-og så bør man vel nævne, at næste store ryg var da DJK kom på banen med henholdsvis medlemsblad og diverse banebøger (det var vist 61?)

Ole

gamle danske jernbanebøger

af Svend, 31/12 2011, 15:55 (4503 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Svend, 31/12 2011, 16:18

Ja, det var meget billigere at være jernbaneinteresseret dengang ;-)

--
Svend

gamle danske jernbanebøger

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/12 2011, 16:13 (4503 dage siden) @ gamle ole

Hej.
Som muligvis omtalt i tidligere tråd, er jeg til stadighed overasket over mængden af danske jernbanebøger nu om dage. I 50erne og først60erne erindringer jeg kun ganske få:
1 "bibelen" fra 59, Jernbanens HHH (min første systematiske intro)
2 Odin og Roskilde(?) stort format. DSB-trækkraft, billerder
3 Fra damphest til lyntog
-og så var det vist slut bortset fra sporadisk hobbylitteratur om modelbaner (evt Signalposte?)
-en enkelt erindringsbog, Carlo ..., En jernbanemands erindringer, og så endelig den årlige udgave af HHH, som specielt tidligere havde en dej jernbanesider (og anden transport), og som sidenhen blev ringere.
Og så var der vist ikke mere, eller hvad?

hilsen Ole, og godt nytår

------------------

Hej.

Hvad med:

47 Aar ved DSB. P.L. Poulsen, 2 bind. 1943.

Jernbaneminder. Holger G. Hansen. 1962. --- 140 sider med flotte, gamle beretninger og mange fine gamle fotos. Fås simpelthen ikke meget bedre i vore dage.

Danske Statsbaners Jubilæumsskrift fra 1947. Måske ikke just en erindringsbog, men masser af oplysninger om alt på 725 sider i ca. A4.

Hertil kunne man på bibliotekerne låne en masse jubilæumsskrifter fra adskillige privatbaner, men også fra flere DSB-personale-fagorganisationer.

Locomotives of the private railways of Denmark,
The locomotives of the Danish State Railways, begge af William Bay, udgivet i England, men kunne købes i Danmark.
Senere privatbane-bogen genudgivet på dansk i noget større størrelse en den oprindelige.

40 år i statens tjeneste. Fhv. gen.dir. Peter Knutzen, med ca. 55-60 sider jernbanehistorie inden den vel egentlige tekst.

Modeljernbanebladet "Modeljernbanen" havde mange gode artikler - vel nok en fin forløber for det senere Signalposten.

Modelbane-nyt. Bent Palsdorf´s lille blad (A5) med mange gode midterside-tegninger i H0. Artiklerne er nok lidt små, men tiden var ikke til mere - desværre. En fin serie i dette blad var John Lundgreen / Leif bang´s artikelrække "Fra Kapervogn til den ny linie 2".

Der er sikkert et par stykker til men det er hvad jeg lige kan komme i tanke om her.


Erik V. Pedersen
www.evp.dk

gamle danske jernbanebøger

af peter christensen @, 31/12 2011, 21:21 (4503 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Der er kommet meget mere litteratur på market siden 50'erne (og i al beskedenhed, så har jeg været kraftigt med i visse bøger om lokomotiver/motorvogne).

Grunden til det større udbud må søges i en større tilgængelighed for oplysninger.
Ikke mindst grundet diverse afleveringer til arkiver, men også at nogle folk har taget sig tiden til at læse alle disse dokumenter.
At nogle arkiver er mere private end andre; det får være sålænge at der er en fornuftig adgang hertil.

Avatar

gamle danske jernbanebøger

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/1 2012, 09:53 (4502 dage siden) @ peter christensen

Grunden til det større udbud må søges i en større tilgængelighed for oplysninger.

Mon ikke også det skyldes en større interesse for emnet? Uden at have nogle tal, så antager jeg, at antallet af jernbaneinteresserede i Danmark er større i dag end det var i 1960. Endvidere tror jeg også, at rådighedsbeløbet i gennemsnit er højere i dag end i 1960 - og det kan vi alle jo kun være glade for.
Det er ikke mange, der er online her 1. januar kl. 9:45 - godt nytår. :-D

--
[image]

gamle danske jernbanebøger

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/1 2012, 12:04 (4502 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er ikke mange, der er online her 1. januar kl. 9:45 - godt nytår. :-D

-------------

Dette er vel en oplysning af kun begræset værdi, når Du ikke skriver antallene: ../. ;-)

Disse tal kan vi jo ikke se kl. 11.45 (hvor de står på 48/9) :-( -- Til gengæld, kan jeg fortælle dig, at de var 34/4 kl ca. 02.00, men da sov Du vel lige så meget, som vi andre gør nu -i vågen tilstand :-) .

Måske kan det også i nogen grad skyldes det relativt gode vejr vi havde i år - rigtig udevejr, hvis man er til krudt og raketter. I øvrigt er(var) det jo også med at udnytte de få helligdage bedre i dette nytår, en rigtig arbejdsgiver-jul/nytår. Tiden er vel ikke til at se på hjemmesider. Et hurtigt kik på diverse tællere på jernbane-/ modeljernbanesiderne for i går, viser da også generelt meget lave tal.

På evp.dk var der i nytårsdøgnet 30/31 december 2010 200 besøgende (vejret: Sne og frost), men i det -for årstiden- gode vejr i 2011 kun 170 ! ! !

Godt nytår til Australien.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

gamle danske jernbanebøger

af re20000, 2/1 2012, 00:45 (4502 dage siden) @ Erik V. Pedersen

...og så var vi vel i al beskedenhed også nogle der var ude og holde hjulene i gang...

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak